• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SIHH 2019 - The Tråd!

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
HA! 10 st nya RMs "karamel-kollektionen"

Skärmavbild 2019-01-14 kl. 11.41.12.png
Skärmavbild 2019-01-14 kl. 11.40.54.png
Skärmavbild 2019-01-14 kl. 11.41.01.png
Skärmavbild 2019-01-14 kl. 11.41.12.png
Skärmavbild 2019-01-14 kl. 11.40.43.png
Skärmavbild 2019-01-14 kl. 11.40.33.png



https://www.richardmille.com/en/magazine/collection-richard-mille-bonbon/

@Hexagon

Fy, vilka gräsliga klockor. Ser ut att rikta sig till barn, typ 79:- på Glitter. :wtf:
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Surfat klockar varje dag i flera år och tycker fortfarande att en Nautilus är ful. AP har jag däremot alltid gillat. Det enda som krävs för att en VC Overseas blir superpoppis är att nån rappare lär sig rimma Constantin med något hiphop-tufft

Jag är lite av samma åsikt. Tycker inte att nautilus är ful, men något tråkiga kan dom vara. AP det samma. Väldigt hypade är dom dock.
VC overseas eller JLC (speciellt nya emaljerna) är väldigt fina.
RM gör väl roliga klockor men där kan man snacka hype.

Så, inte direkt fula, men något tråkiga.
Att man sedan väljer en senapsgulbrun tavla gör väl inte saken bättre. En vanlig AP som jag tycker är småtråkig har åtminstone väckt känslor hos mig.
APs nya 1159:eek:r är ok....om man flyttar datumfönstret. Månfasen är fin
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag är lite av samma åsikt. Tycker inte att nautilus är ful, men något tråkiga kan dom vara. AP det samma. Väldigt hypade är dom dock.
VC overseas eller JLC (speciellt nya emaljerna) är väldigt fina.
RM gör väl roliga klockor men där kan man snacka hype.

Så, inte direkt fula, men något tråkiga.
Att man sedan väljer en senapsgulbrun tavla gör väl inte saken bättre. En vanlig AP som jag tycker är småtråkig har åtminstone väckt känslor hos mig.
APs nya 1159:eek:r är ok....om man flyttar datumfönstret. Månfasen är fin
Om du inte gillar min AP, så har jag flera.. (passning till Groucho Marx -”Those are my principles, and if you don't like them...well I have others” :D
18533C83-EE32-4263-AEFD-18E73A7C6FEB.jpeg
125C6318-BA0A-42A4-8771-B5636F9765BD.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Blinde och tålmodige.. satan vilket meck att ställa den rätt :D
Det finns 5-minutersmarkeringar som syns när man drar ut kronan. Dra igång plingandet för att klura ut vad klockan tycker att den är. Dra ut kronan och justera tiden med +/-5minuters precision.

Fast för en blind är det ju svårt :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Om du inte gillar min AP, så har jag flera.. (passning till Groucho Marx -”Those are my principles, and if you don't like them...well I have others” :D
18533C83-EE32-4263-AEFD-18E73A7C6FEB.jpeg
125C6318-BA0A-42A4-8771-B5636F9765BD.jpeg

Så, det var bättre.

Det är inte bara din RO jag inte gillar. Även andras RO faller mig inte i smaken.
Och lägger man där till en taskig färg på tavlan, så blir det inte alls roligt.
 
Tror snarare det handlar om status hos tex RO och Nautilus, hade inte alla från alla håll hela tiden påmint en om att de är ”designklassiker” ”de som räddade klockindustrin” snygga och dyra. Dessa modeller når ju utanför klocksfären tillochmed, och bär framgångsrika artister/idrottssjärnor/kändisar dessa modeller vill såklart gemene man också bära dem.

Såklart tycker man att dessa modeller är snygga till slut, för det ska man ju tycka och det tycker alla som är framgångsrika. Finns ju dock en anledning att ingen som inte är klockintresserad bär en Overseas, eller ens hört om märket VC. De har helt enkelt misslyckats med det som AP och PP lyckats med, trots en lika klassisk modell.

(Roligare med en bild också)
49532B9A-A28A-4693-BA10-B70401708678.jpeg

Det är jäkla intressant det här och det ligger mycket i det.
Vi som "varit med" i klocksvängarna har nog lärt oss att uppskatta designen hos bransch ettorna. Medan de flesta ointresserade eller oinsatta har ett mycket mindre färgat sinne. (Här lämnar jag kändisarna och syftar på gemene mans uppfattning om klockdesign.)

I min klocksamling har jag några klockor som jag anser är fruktansvärt väldesignade och till viss del perfektion. När jag bär dessa till jobbet får de enl. mig alldeles för lite uppskattning. Min Blancpain är t.ex. känd som "den lilla klockan". Om jag å andra sidan har på mig t.ex. den mycket mer "simpla" Omegan nedan så får den mycket mer uppmärksamhet.


Skärmavbild 2019-01-17 kl. 20.59.21.png

Detta får en att tveka på ens klockpreferenser...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är grönt och brons något nytt? IWCn har ju redan varit uppe och jag diggar den!
Tycker även dessa två i, nästan, samma färgkombinationer är läckra!
4BA18741-CCFE-4621-B763-C144B1656697.png
6EA077AD-89B3-4855-8DAC-796283E6B0D1.png
Jävligt onytt, IWC ligger som vanligt långt efter. Samma med Panerai, kolfiber är inte direkt poppis 2018 utan känns snarare 2012 precis som brons. IWC har dessutom missuppfattat konceptet och gjort flygarklocka i brons. Tokar.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Har inte Mosers Pioneer Diver fått märkligt lite uppmärksamhet? Kan inte ens hitta ett foto på den.
Ser den lite för konstig ut? Vet inte vad jag ska tycka. Den intresserar mig iallafall.
Synd att Moser gör så stora klockor. Deras pioneer kunde varit en aquanut dräpare. Men 43mm...
 

Ronnie

Rolex
Synd att Moser gör så stora klockor. Deras pioneer kunde varit en aquanut dräpare. Men 43mm...
Oj! 43 är stort. Aquanaut är framförallt en extremt tunn badvänlig automatklocka i mina ögon.
Pioneer är nästan dubbelt så tjock, vilket avskräcker mer än diametern för mig.
Gillar nog ändå inte blandningen av elegant tavla och dykarring nu när jag tittat mer på Watchuwants video med Pioneer Divern.
Endeavour Centre Seconds (inte en liten klocka heller, med sina 41/12(?)mm) är mer lockande trots mindre badvänlighet.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Oj! 43 är stort. Aquanaut är framförallt en extremt tunn badvänlig automatklocka i mina ögon.
Pioneer är nästan dubbelt så tjock, vilket avskräcker mer än diametern för mig.
Gillar nog ändå inte blandningen av elegant tavla och dykarring nu när jag tittat mer på Watchuwants video med Pioneer Divern.
Endeavour Centre Seconds (inte en liten klocka heller, med sina 41/12(?)mm) är mer lockande trots mindre badvänlighet.
Mycket av tjockleken sitter dock i det rätt kraftigt kupade glaset. Jag har fortfarande en förhoppning att det bärs bättre (om jag nån gång får prova) än det ser ut när man bara ser siffrorna.
 

Ronnie

Rolex
Mycket av tjockleken sitter dock i det rätt kraftigt kupade glaset. Jag har fortfarande en förhoppning att det bärs bättre (om jag nån gång får prova) än det ser ut när man bara ser siffrorna.

Ja. Nästan tre av millimetrarna utgöres av glaset läste jag nånstans. Jag bara väldigt mycket uppskattar tunna klockor och bland Mosrar just Endeavour Centre Seconds.
Rejält bulligt glas ser annars ut att kunna vara härligt på sitt sätt! Tänker exempelvis på Aquapod och Deep Space.
https://www.mbandf.com/en/machines/horological-machines/hm7
http://www.vianney-halter.com/watch-tourbillon-vianney-halter-deep-space.php
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
D9A34F46-1462-446E-8472-0C14D3FA782F.jpeg

Alla nya Submersiblemodeller från Panerai.

E5A60C2A-271E-4063-840A-FAB7461AB887.jpeg

Två gamla modeller och en ny. Gött prishopp.
Nu ska Panerai bara släppa Mike Horn edition i 44mm och halvera priset så är jag nöjd :cigar:

Oj! 43 är stort. Aquanaut är framförallt en extremt tunn badvänlig automatklocka i mina ögon.
Pioneer är nästan dubbelt så tjock, vilket avskräcker mer än diametern för mig.
Gillar nog ändå inte blandningen av elegant tavla och dykarring nu när jag tittat mer på Watchuwants video med Pioneer Divern.
Endeavour Centre Seconds (inte en liten klocka heller, med sina 41/12(?)mm) är mer lockande trots mindre badvänlighet.
Dykaren från Moser kändes tråkig, dom kunde gjort mer än bara kasta på en dykarring.
 
Topp