• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sjöö Sandström Landsort D1 - Går det att få till datumvisning i efterhand?

Det är ju lätt att sitta bakom era avatarer och vara tuffa! Jag förstår att ni hatare har haft det svårt och fått mycket stryk i skolan och har svårt att behålla jobben och att ni har haft det tufft men jag anser att vi kan försöka vara vänliga och hjälpa varann, annars har vi snart ett köp och sälj forum. Och vill jag kolla på blocket så surfar jag in där i stället

Det är ju lätt att sitta bakom era avatarer och vara tuffa! Jag förstår att ni hatare har haft det svårt och fått mycket stryk i skolan och har svårt att behålla jobben och att ni har haft det tufft men jag anser att vi kan försöka vara vänliga och hjälpa varann, annars har vi snart ett köp och sälj forum. Och vill jag kolla på blocket så surfar jag in där i stället
Står för ALLT jag skriver. Gick bra i skolan och går väldigt bra på jobbet.

Försök att släppa det där. Det tar bara energi från dig. Men dina egna tankar styr bara du. Ingen annan. Fokusera istället på det som ger dig energi. T ex tipset från Banankontakten.

En tavla kostar ju ca 2000kr så det är väl inte hela värden, eller?
Vi köper klockor för 50-100 000kr och tycker att det här är förfärligt. Det är ju inte en Paul Newman tavla jag borrar i.
Blir ni störda så är ni välkomna att sluta följa eller i alla fall så kan ni ju hålla era negativa tankar och känslor för er själva annars blir det inte så kul att posta bilder på moddningar i fortsättningen.
Och då blir forumet automatiskt en köp och sälj sajt och lite frågor om Rolex prishöjningar och det tycker jag skulle vara förjäkla trist.
Men det är bara min åsikt.
Allt gott!

Den finaste klockan och dyraste jag äger är nog min Padi så 2000kr är ganska mycket in my book. Men tar inte lång tid på detta forum innan man inser att de finns gott om folk med god ekonomi :p

Som sagt, man gör som man själv vill. Snälla fortsätt hålla oss uppdaterade, ska bli kul att se resultatet! :) låt inte denna tråd dö. Det är den mest spännande jag läst på länge :)

Tycker du sen de blev för tokigt så kör den tavlan tills den ser ut som en ost sen nailar du nästa tavla ;)

Senast ändrad:

Men seriöst? Går du igång på att det ska bli en massa skitkastande igen? Det har redan konstaterats att det går alldeles utmärkt att Inte skriva i tråden och att Inte läsa tråden om man tycker att det är onödigt eller fånigt. Om det är ett skämt att försöka få igång dålig stämning i tråden igen är det inget vidare.

Helt ok att diskutera det som sker i tråden på ett vuxet och normalt sätt. Om man inte klarar av detta så avstår man från att posta i tråden. Om exempelvis @snoozarn har fortsatt svårt att förstå innebörden av detta föreslår jag att hen pm'ar mig så kan jag hjälpa till att förklara varför.

@Margarinkungen Kan det inte bli svårt att göra ram som även täcker den entalsdagen om det är bredare nuffror än 1?

Upplever det som för stort hål till vänster och för litet till höger. Du kommer behöva göra en väldigt bred ram om det ska täcka och snyggast vore väl att ha samma tjocklek på ramen som 3 och 9 index?

Gjorde en sjavig skiss i Photoshop nedan:

lands.jpg

Vidare, eftersom tavlan nu är ruskigt sliten, vore det inte roligare att fortsätta experimentera på den tills du hittat helt rätt för att sedan avsluta med ett nervöst eldprov på en splirrans så det blir mint? Känns mycket meck med relume osv när den fått så mycket stryk.

Ett annat alternativ att överväga är att konsultera den eminente @McGyver och skapa en helt ny custom tavla?

Kolla in denna tråd om du inte redan gjort det: https://klocksnack.se/threads/hemmagjord-urtavla.22711/

Eller så punkar du till det rejält och knyter tavlan i ett snöre och släpar i gruset för att sedan ge den vad den tål precis som @FilipF och hans underbara drunkningsmod: https://klocksnack.se/threads/drunkningsmodd-2-0.56535/

Det var mina cents, lycka till!

Riktigt kul att se projektet! Första flygplanet flög inte, det störtade. Skitsamma om hålet inte blev perfekt, nästa gång sitter det!

Trist att trådförstörare ska hata, hela tråden är ju en hyllning till uppfinnesrikedom :confused:
...och ett hån mot fingerfärdighet och eftertänksamhet. Förstår att vissa reagerar stark när man skriver något som inte är positivt. Men helt ärligt, när man ser hur tavlan ser ut efter ingreppet och det påstås att det kommer bli bra med lite ny lysmassa? Nej då går man över gränsen vad som är rimligt och ok i min värld. Hade kunnat göra det renare med en plattmejsel. Med all hjälp här och all väntetid är resultatet löjligt. Att sedan ägaren till uret verkar vara ok med det hela är tur, jag hade blivit skogstokig. Efter denna tråd kommer uret bli svårsålt också, men ingen, det är ju inte mitt problem. Dock tycker jag man får räkna med att få en och annan gliring på ett öppet klockforum om man gör sådan kaos med en fin tavla. Tanken att glra datumfönster är däremot jättekul och det ställer jag mig 100% bakom. Tycker även man kan klara av allt detta utan att dra in persoliga påhopp, rätt låg nivå. Hoppas på att projektet fortgår men med mer tanke och bättre utförande. Steg ett är att hitta ett lämpligt datumfönster om man inte får till mycket bättre precision.

...och ett hån mot fingerfärdighet och eftertänksamhet. Förstår att vissa reagerar stark när man skriver något som inte är positivt. Men helt ärligt, när man ser hur tavlan ser ut efter ingreppet och det påstås att det kommer bli bra med lite ny lysmassa? Nej då går man över gränsen vad som är rimligt och ok i min värld. Hade kunnat göra det renare med en plattmejsel. Med all hjälp här och all väntetid är resultatet löjligt. Att sedan ägaren till uret verkar vara ok med det hela är tur, jag hade blivit skogstokig. Efter denna tråd kommer uret bli svårsålt också, men ingen, det är ju inte mitt problem. Dock tycker jag man får räkna med att få en och annan gliring på ett öppet klockforum om man gör sådan kaos med en fin tavla. Tanken att glra datumfönster är däremot jättekul och det ställer jag mig 100% bakom. Tycker även man kan klara av allt detta utan att dra in persoliga påhopp, rätt låg nivå. Hoppas på att projektet fortgår men med mer tanke och bättre utförande. Steg ett är att hitta ett lämpligt datumfönster om man inte får till mycket bättre precision.
Jävligt trist attityd... Men det säger mer om dig än det här klockprojektet.

Men den inställningen skulle ju @Margarinkungen helst ha kört huvudet i sanden efter första försöket. Nej, tråkigt. Jag vill snarare hylla öppenheten. Det är det som gör tråden läsvärd. Låt oss ge @Margarinkungen och övriga inblandade en chans innan vi betraktar projektet som ett stort misslyckande.

Men den inställningen skulle ju @Margarinkungen helst ha kört huvudet i sanden efter första försöket. Nej, tråkigt. Jag vill snarare hylla öppenheten. Det är det som gör tråden läsvärd. Låt oss ge @Margarinkungen och övriga inblandade en chans innan vi betraktar projektet som ett stort misslyckande.
Om man ser till resultatet hade det varit mitt råd ja, men det är inget jag skulle säga rakt ut. Jag har dock aldrig påstått att han ska ge upp. Däremot står jag upp för mina ord om misshandeln, den tavlan är misshandlad. Alla kan göra misstag, det är vad man lär sig av dem som är intressant. Men det finns gränser för allt, för alla. De kommer vi aldrig komma överens om.

• Like
Reactions: CLT
Går det att använda en öljett som ram/karm till hålet? Hur små öljetter finns det? Ganska säker på att en silver/guldsmed skulle kunna göra an fin ram till hålet.
Personligen tycker jag det är snyggast med rektangulära datumfönster, men SS har ju runda på andra modeller så kör på det. Som jag skrev tidigare, kanske göra hålet med en hålpunsh för att få ett skuret hål eller att göra hålet med en hydraulpress och ett skär...

Om man ser till resultatet hade det varit mitt råd ja, men det är inget jag skulle säga rakt ut. Jag har dock aldrig påstått att han ska ge upp. Däremot står jag upp för mina ord om misshandeln, den tavlan är misshandlad. Alla kan göra misstag, det är vad man lär sig av dem som är intressant. Men det finns gränser för allt, för alla. De kommer vi aldrig komma överens om.
Skulle inte du sluta skriva i tråden?

Margarinkungen om du tycker det finns medlemmar som ger dig dålig energi så vill jag tipsa om ignoreknappen. Gå in på medlemmens sida och tryck ignorera. Sedan kommer du aldrig mer att se vad den skriver.

Går det att använda en öljett som ram/karm till hålet? Hur små öljetter finns det? Ganska säker på att en silver/guldsmed skulle kunna göra an fin ram till hålet.
Personligen tycker jag det är snyggast med rektangulära datumfönster, men SS har ju runda på andra modeller så kör på det. Som jag skrev tidigare, kanske göra hålet med en hålpunsh för att få ett skuret hål eller att göra hålet med en hydraulpress och ett skär...

Jag tror att ett försök enligt @Banankontakt princip ovan är rätt väg att gå. Som det nämnts tidigare så var första tavlan en utbytestavla, fortsätta provborra på den för att få in snitsen och rätt centrummått och sedan helt enkelt köra på ett runt hål.

Men först får vi se hur första tavlan ser ut efter lite sminkning.

Jag tycker man inte ska detta på för stort allvar, det här är en kul grej och så skall det förbli. Blir man illa till mods av att se vad vi håller på med så finns det som sagt andra trådar att läsa i.

Det är iaf kul att se alla positiva hejarop!

Margarinkungen om du tycker det finns medlemmar som ger dig dålig energi så vill jag tipsa om ignoreknappen. Gå in på medlemmens sida och tryck ignorera. Sedan kommer du aldrig mer att se vad den skriver.
Tack, det ska jag göra... har ni synpunkter så skicka ett PM så kan vi diskutera, ska ni vara elaka eller bete er som idioter skicka ert nummer så kan vi prata utan att gömma sig bakom avatarer

När mickeheterjag startade tråden då var det ingen som vill hjälpa honom! Men nu när jag har försökt så kan ni helt plötsligt göra det mycket bättre, kunde ni inte redan då nappat på erbjudandet instället för att såga det som vi glada amatörer försöker göra...

När mickeheterjag startade tråden då var det ingen som vill hjälpa honom! Men nu när jag har försökt så kan ni helt plötsligt göra det mycket bättre, kunde ni inte redan då nappat på erbjudandet instället för att såga det som vi glada amatörer försöker göra...

Nu lägger vi energin på att klura ut hur vi ska kunna svetsa fast bandhornen, det är nästa svårighetsgrad

Om jag skulle borra hålet så skulle jag borra ett litet pilothål först.kanske också sätta en bit maskeringstejp av den sorten som har extra svagt klister på tavlan så att den får fäste. Att körna ett märke skulle kännas riskabelt.

Jag tror att ett försök enligt @Banankontakt princip ovan är rätt väg att gå. Som det nämnts tidigare så var första tavlan en utbytestavla, fortsätta provborra på den för att få in snitsen och rätt centrummått och sedan helt enkelt köra på ett runt hål.

Men först får vi se hur första tavlan ser ut efter lite sminkning.

Jag tycker man inte ska detta på för stort allvar, det här är en kul grej och så skall det förbli. Blir man illa till mods av att se vad vi håller på med så finns det som sagt andra trådar att läsa i.

Det är iaf kul att se alla positiva hejarop!
Jag tänkte mest på att tavlor antagligen stansas ifrån början... jag hittade denna länk där han beskriver hur han gör centrumhålet med en vässad läderpunsh.
http://www.stefanv.com/watches/making-custom-watch-dials-1.html

Tillbaka
Topp