• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Landsort D1 - Går det att få till datumvisning i efterhand?

rogart-63

Patek
Jag borrade från ovansidan. Hade masonit * 2 under och mallen i gummi (iPhone skydd) över. Så hade vi en tving som nöp fast hela kalaset. Så jag vet inte hur dom blev skadade, men de var nog tvingen genom gummit? :eek:
Dubbelhäftande tejp? Många tips :D. Grymt jobbat och så kul att ni ändå försöker. Tror att det kan bli bra ändå? Säg till om ni vill ha lite lume så skickar jag över lite? Lovar inte att det är samma lume?
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Hålet borrades med pekarborr. 2,5mm. Allt gick bra, vi gick på med den borren direkt. Men rörisars grejer är inte gjorda för finliret... jag satte trä under och använde mallen som skydd på ovansidan men den var/är i gummi så det kan inte skada tavlan.
Ärligt talat så kam jag inte svara på hur indexen blev skadade, men indexen kommer ju att fyllas på med ny lume så det kommer inte synas när det är klart. Dock är repan kvar.
Hålet var jag tvungen att fila upp för att få det över datumet. Men det går också att få snyggt. Men jag ver inte exakt hur det ska räddas.
Men det här var ju reservtavlan. Så vi har en tavla kvar om det skulle bli helt fel/fult.

Det kommer bli kalas. Vi satsar på att rädda den nuvarande. Blir det inge bra så finns det fler att köpa. Den enda vägen är framåt!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur tjock är tavlan, det skulle inte gå med en stans eller punch? Jag har vid olika tillfällen använt cernit-lera som finns på panduro för att göra formar. Som modell-lera som man härdar i ugnen. Skulle kunna fungera som stöd bakom tavlan?
Sedan måste man ju bara applådera initiativet, strålande modd :). Lämna in till proffs? Pfss!;)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag tänker mig att masonit som används för att klämma fast tavla vid/om nästa försök bör ha nedsänkningar för alla index.

Det innebär lite mer borrande men då bör inte index ta stryk :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
looksgood-549cd463cbcb1.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
IMG_0074.JPG

Original hålet blev trots alla mätningar inte centrerat!!
IMG_0076.JPG

Indexen fick sig en törn när tavlan spändes upp i borren
IMG_0079.JPG

Jag har filat upp hålet en aning och det fungerar med lite lysmassa och en liten passbit eller dylikt över datumskivan kommer det bli ok
IMG_0080.JPG

Tavlan "rengjord" och indexen på plats ska fundera lite på hur hålet ska göras, ska det vara ett fönster eller dyl?
(Förlåt Sjöö Sandström)
Riktigt modigt att göra första borrningen på riktiga tavlan. Själva hade jag nog provborrat några skrot-tavlor först. Men som sagt modigt. Hur som helst kommer den gå att fixa till. Friskt vågat, hälften vunnet!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det kommer bli kalas. Vi satsar på att rädda den nuvarande. Blir det inge bra så finns det fler att köpa. Den enda vägen är framåt!
Härligt att du har tillit :) Minns när jag kraschade första gången med nya crossen och en av de mer ärrade gubbarna försökte lugna mig när jag nojjade över skadorna. "Lugn grabben, det finns kineser som inte gör nåt annat än crossdelar hela dagarna..."
Så ifall @Margarinkungen pajjar tavlan ännu mer så finns det urmakare som inte gör annat än fixar klockor hela dagarna. Way to go boys!!!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Härligt att du har tillit :) Minns när jag kraschade första gången med nya crossen och en av de mer ärrade gubbarna försökte lugna mig när jag nojjade över skadorna. "Lugn grabben, det finns kineser som inte gör nåt annat än crossdelar hela dagarna..."
Så ifall @Margarinkungen pajjar tavlan ännu mer så finns det urmakare som inte gör annat än fixar klockor hela dagarna. Way to go boys!!!
Det är därför ni finns! Kram
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Så mycket negativitet.

Kör på säger jag! Är ju ingen gammal raritet som inte går att få tag på nya tavlor till.

Skiter de sig så kostar de en slant bara :)
En tavla kostar ju ca 2000kr så det är väl inte hela värden, eller?
Vi köper klockor för 50-100 000kr och tycker att det här är förfärligt. Det är ju inte en Paul Newman tavla jag borrar i.
Blir ni störda så är ni välkomna att sluta följa eller i alla fall så kan ni ju hålla era negativa tankar och känslor för er själva annars blir det inte så kul att posta bilder på moddningar i fortsättningen.
Och då blir forumet automatiskt en köp och sälj sajt och lite frågor om Rolex prishöjningar och det tycker jag skulle vara förjäkla trist.
Men det är bara min åsikt.
Allt gott!
 
Topp