• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Delar en imperial stout med polaren. Passar på att snacka klockor oxå givetvis.
En Royal Steel och en S1.
DSC_0289-01.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har någon köpt den blåa Royal Steel Classic och vill visa lite bilder på hur tavlan ser ut? :)
 

Hawk100

Rolex
Finns och har inte funnits några aluminiumvarianter i ordinarie sortimentet (vad jag känner till). Min gissning är att när man gör en prototyp skickar man ritningarna till boettillverkaren som CNC-fräser ut en (eller flera) prototyper i aluminium så man kan testa hur fasningar, bandhorn mm känns o verkligheten , göra ev justeringar och provmontera tavlor, urverk mm. Ger man sedan grönt ljus till prototypen så startar ”riktiga” tillverkningen i stål.......
Men som sagt, detta är min gissning!!!!!
 
Låter väldigt rimligt...
Bra gissat! Tack
Finns och har inte funnits några aluminiumvarianter i ordinarie sortimentet (vad jag känner till). Min gissning är att när man gör en prototyp skickar man ritningarna till boettillverkaren som CNC-fräser ut en (eller flera) prototyper i aluminium så man kan testa hur fasningar, bandhorn mm känns o verkligheten , göra ev justeringar och provmontera tavlor, urverk mm. Ger man sedan grönt ljus till prototypen så startar ”riktiga” tillverkningen i stål.......
Men som sagt, detta är min gissning!!!!!
 

Hawk100

Rolex
Låter väldigt rimligt...
Bra gissat! Tack
Jag var själv sugen på att bjuda på den svarta prototypen! Men efter en tillfällig sinnesförvirring och otrohetsaffär där jag la en massa pengar på en Tudor så är det soprent på klockkontot..... (Måste dock erkänna att jag är barnsligt nöjd men Tudorn, trots att det inte står Sjöö Sandström på tavlan!!!)
 
  • Like
Reactions: TiE

Back

Vacheron
2-Faktor
Jag var själv sugen på att bjuda på den svarta prototypen! Men efter en tillfällig sinnesförvirring och otrohetsaffär där jag la en massa pengar på en Tudor så är det soprent på klockkontot..... (Måste dock erkänna att jag är barnsligt nöjd men Tudorn, trots att det inte står Sjöö Sandström på tavlan!!!)
Så klart du är :happyhappy:
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Finns och har inte funnits några aluminiumvarianter i ordinarie sortimentet (vad jag känner till). Min gissning är att när man gör en prototyp skickar man ritningarna till boettillverkaren som CNC-fräser ut en (eller flera) prototyper i aluminium så man kan testa hur fasningar, bandhorn mm känns o verkligheten , göra ev justeringar och provmontera tavlor, urverk mm. Ger man sedan grönt ljus till prototypen så startar ”riktiga” tillverkningen i stål.......
Men som sagt, detta är min gissning!!!!!
Hmm, intressant men kommer då inte saker såsom ytfinish med borstade ytor osv försvinna ur prototypen? Känns ju som att det finns snabbare sätt att skapa en protyp för att se passform om man inte bryr sig om finish på klockan. Eller man kanske kan göra försök på att efterlikna ytan med aluminium?
 

Hawk100

Rolex
Hmm, intressant men kommer då inte saker såsom ytfinish med borstade ytor osv försvinna ur prototypen? Känns ju som att det finns snabbare sätt att skapa en protyp för att se passform om man inte bryr sig om finish på klockan. Eller man kanske kan göra försök på att efterlikna ytan med aluminium?
Ingen aning!
Som jag skrev så var det en gissning från min sida.... :rolleyes:
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Riktigt oklart. Jag hade oturen med min Rsc36 som jag köpte i samband med att jag även köpte Rsc41 till min pappa i födelsedagspresent där den var tvungen att ruckas då den ej höll tiden.

Nu har även min pappas börjat strula och håller ej gångreserven mer än 24h... Inte bra alls detta. Blir till att lämna in den också...
 
Topp