• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

image.jpg
Så nöjd med denna

Men lite rörelse? Ska inte bara uppdragning funka?
Obs, Jag är inte urmakare, bara intresserad och tyckare.
Det har hänt många gånger när jag startat upp klockor att de inte börjat ticka direkt, men minsta vickning drar igång verket.
Min känsla är att det är snällast mot mekaniken, och lättaste sättet att få haken att släppa och få fart på balanshjulet.
Lite fundering om varför: Vid uppdragning spänns fjädern och alltmer energi samlas och kan skada, inte minst när den släpps lös. Det vill säga, när haken släpper och får fart på balanshjulet.
Gammalt: när jag var liten skakade man igång sin 1000kr klocka. Vem orkade dra upp den...
Nyare: Roligast är att starta Seiko spring drive. Urverket spinner helt fritt och sekundvisarn går fort. Efter 5-10 sekunder kickar den elektromagnetiska bromsen in och tiden visas helt flytande.

Jag vill komplettera min speedy 57 med en sommarklocka. Velar mellan dessa två.
Kan jag få lite input från er..
Postar bilder på både min speedy och de de SS jag velar mellan..

Bilagor

• 74B57E4D-ACFB-4A6F-A08F-2540E30CE157.jpeg
    74B57E4D-ACFB-4A6F-A08F-2540E30CE157.jpeg
    365.9 KB · Visningar: 7
  • 24697278-7770-4050-86F5-197A4A5DDAB0.jpeg
    24697278-7770-4050-86F5-197A4A5DDAB0.jpeg
    47.9 KB · Visningar: 6
  • 53C132D3-D31C-4425-8FF1-E4FE9F7FD24D.jpeg
    53C132D3-D31C-4425-8FF1-E4FE9F7FD24D.jpeg
    60.8 KB · Visningar: 5
Jag vill komplettera min speedy 57 med en sommarklocka. Velar mellan dessa två.
Kan jag få lite input från er..
Postar bilder på både min speedy och de de SS jag velar mellan..
Jag har haft båda men har bara behållit Worldtimern. Skydivern gillade jag både för utseendet och funktionerna, men boetten satt tyvärr inte bra på min handled, så den fick lämna. Testa båda innan köp och var speciellt uppmärksamma på hur de funkar med den ”knöl” man har på ovansidan av handleden.....
Lycka till!!
Ps. En ”vanlig” Royal Steel med blå sunbursttavlan skulle jag inte tacka nej till som sommarklocka... Har du kikat på den?

Jag har haft båda men har bara behållit Worldtimern. Skydivern gillade jag både för utseendet och funktionerna, men boetten satt tyvärr inte bra på min handled, så den fick lämna. Testa båda innan köp och var speciellt uppmärksamma på hur de funkar med den ”knöl” man har på ovansidan av handleden.....
Lycka till!!
Ps. En ”vanlig” Royal Steel med blå sunbursttavlan skulle jag inte tacka nej till som sommarklocka... Har du kikat på den?
Tack för input. Har inte kikat på den blå. Ska göra det.

Hej! Jag är lite sugen på att byta min oranga worldtimer 41mm mot något kul då den får lite handledstid. Hur mycket kan man få för den? Den har det nya urverket och box samt papper

Tillbaka
Topp