• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Frågan är säkerligen ställd i denna eller någon annan tråd, men orkar inte söka. Vad föreställer S&S baksidor? Punkten och de tre "strecken"?

1250_008_back.jpg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jag tror absolut inte det men kör motorväg nu så det är lite svårt att utveckla från mobilen :)

Edit: Det Enda som kan få mig att tro att det är så är just det faktum att du hintar om det och jag antar att du har bra kontakter generellt men även hos S&S :)
Tyvärr, jag har ingen aning.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tvekar på Landsort...blev ngt annat när ljuset tändes..:)

Ja, speciellt med tanke på stridsplanet i bakgrunden så verkar det antingen vara en ny version av Skydiver eller en helt ny piloter.

EDIT: Om man tittar på profilen på bandet så skulle jag gissa att det är en gummistronk.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad tror ni, är det en ny Chronolink?

Det jag har hört gällande ny Chronolink är helt enkelt att den skulle bli för dyr att tillverka, så försäljningspriset skulle bli orimligt högt.

Den lilla re-maken skulle bestå i att digitaldelen som sitter i nu, (och känns väldigt daterad), skulle behöva bytas ut och få belysning som en av uppgraderingarna.
Men den förändringen skulle nog vara för liten för att få igång försäljningen. Det måste ju ha funnit goda skäl till att de slutade producera klockan, den sålde helt enkelt för dåligt, och det är inget som lite belysning skulle ändra på.

Den stora re-maken borde vara att digitaldelen skulle få någon form av smartphonefunktion, vilket ju inte är helt praktiskt då digitaldelen ligger underst. En variant på det skulle kunna vara någon form av flexibel lösning där klockans två delar går att skifta plats på alltefter vilket behov man har för stunden, om det ens är tekniskt möjligt. Hur som helst, tror jag som sagt att alternativ nummer två skulle behöva ett så högt pris att den skulle bli osäljbar.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Men det skulle ju komma en ny landsort och den här påminner ju om den, framförallt att den inte har bandhorn. Och höjden... hope, hope

Edit: såg på andra bilden, den har ju bandhorn, då är det väl en skydiver... hoppas på en automatare med chronograf denna gång
 
Senast ändrad:

månljus

Panerai
Men det skulle ju komma en ny landsort och den här påminner ju om den, framförallt att den inte har bandhorn. Och höjden... hope, hope

Edit: såg på andra bilden, den har ju band horn, då är det väl en skydiver... hoppas på en automatare med chronograf denna gång
Tänkte precis länka den. Allt tyder på en Skydiver. En Landsort modell mindre hade dock varit riktigt välkommen hos mig, tycker dom är balla.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Frågan är säkerligen ställd i denna eller någon annan tråd, men orkar inte söka. Vad föreställer S&S baksidor? Punkten och de tre "strecken"?

Som jag har fått det förklarat för mig är att hålrummet som upphöjningen skapar mellan huden och klockan skulle ge bättre resonans för alarmet. Plus att det finns en boettöppnare som är utformad att passa i mönstret a´la sarkofagnyckel i Mumien :)

SAM_1609.JPG
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Funderar på att fylla på med tavlor i framtiden
Har vit och svart men en blå kunde ju vara kul
Vad får man vänta sig?
Betalade ca 500 för svarta
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Ja, speciellt med tanke på stridsplanet i bakgrunden så verkar det antingen vara en ny version av Skydiver eller en helt ny piloter.

EDIT: Om man tittar på profilen på bandet så skulle jag gissa att det är en gummistronk.
enligt en representant som jag träffade i torsdags så ska det vara en fortsättning på skydivern, men mycket mer fick jag inte veta
 

d96angl

Cartier
Sjööösandström.jpeg


Vad vet panelen om denna Sjöö Sandström?
Eftersöker info om ref, pris och övrigt som kan vara kul att veta.
Hej.

Vad vill du veta om klockan?
Haft min Royal Steel Quattro sedan 2006.
Kan lista de problem jag haft/har med den.
  1. I somras skruvade en skruv ur sig i verket vilket gjorde att klockan stannade. Detta hände då jag råkade ha klockan på mig vid en lite tuffare cykeltur. Lokal urmakare löste det hela för 200kr.
  2. Har problem med att den ej drar upp sig som den ska. Samma urmakare konstaterade att lagret till vikten var slitet. Blir en kommande reparation (ca 1000kr skulle jag tro).
För övrigt mycket nöjd med klockan.
Har länk på min och den blir ruskigt tung jämfört med många andra klockar.
I och med att armbandet är på 26mm så upplever många den som stor.
Till skillnad från den du lagt upp bild på så har min en kolfiberurtavla.

Du kan se min klocka i min avatar.
Sitter på paddan nu och bildformatet gillades ej av forument när jag skulle ladda upp.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Funderar på att fylla på med tavlor i framtiden
Har vit och svart men en blå kunde ju vara kul
Vad får man vänta sig?
Betalade ca 500 för svarta

Det beror på vilken färg du får tag på, (och självklart i vilket skick). Det finns ju ett antal olika blå...åtminstone isblå och mörkblå, eller royal blue som jag har hört att den kallas med anledningen av att våran konung sportar blå Chronolink :)

5d6cd64a68bceca49b67eab8c135d630.jpg


Men tillbaka till priset. 500sek för en tavla är enligt mig billigt oavsett färg. Röd och gul skulle jag tro är dyrast om du skulle lyckas på tag på de färgerna. Pris i den bortre delen av skalan? Jag skulle inte bli direkt chockad om en lös röd eller gul tavla skulle kunna kosta en bit norr om 2´ om den var i mint condition med tillhörande visare. Det som finns att köpa direkt från S&S som de har i lager är svart, vit och silver. Sen finns det olika utföranden på samma färger beroende på när tavlan är tillverkad. Har inga årtal i huvudet, men det som skiljer är bland annat storleken på siffrorna samt att området för subsekunden har en djupare nedsänkning. Här är en bild som @Molle har postat tidigare i tråden som visar på skillnaden. Hoppas det var ok att jag re-postade :)

Blå skillnad.jpg


OT: Vilken grym bredd på svenska kändisar som sportar Chronolink förresten. Allt från Ers Majestät Konungen till...vin-Bengan :)

Bengan.jpg


EDIT: Finns även vissa tavlor som har sekundmarkeringar i subsekunden.

IMG_20161017_100907.jpg
 
Hej.

Vad vill du veta om klockan?
Haft min Royal Steel Quattro sedan 2006.
Kan lista de problem jag haft/har med den.
  1. I somras skruvade en skruv ur sig i verket vilket gjorde att klockan stannade. Detta hände då jag råkade ha klockan på mig vid en lite tuffare cykeltur. Lokal urmakare löste det hela för 200kr.
  2. Har problem med att den ej drar upp sig som den ska. Samma urmakare konstaterade att lagret till vikten var slitet. Blir en kommande reparation (ca 1000kr skulle jag tro).
För övrigt mycket nöjd med klockan.
Har länk på min och den blir ruskigt tung jämfört med många andra klockar.
I och med att armbandet är på 26mm så upplever många den som stor.
Till skillnad från den du lagt upp bild på så har min en kolfiberurtavla.

Du kan se min klocka i min avatar.
Sitter på paddan nu och bildformatet gillades ej av forument när jag skulle ladda upp.
Den var mycket mycket snygg på länk! Ser fram emot fler bilder :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är det förresten någon som har polerat sin Chronolink, alternativt har en så pass ny så att mittlänkarna fortfarande är polerade och kan visa lite olika bilder?
 
Det beror på vilken färg du får tag på, (och självklart i vilket skick). Det finns ju ett antal olika blå...åtminstone isblå och mörkblå, eller royal blue som jag har hört att den kallas med anledningen av att våran konung sportar blå Chronolink :)
Sorry att behöva spräcka en bra historia men Royal blue har ingenting med vår kung och hans val av klockar att göra. Det är en färg med Engelskt ursprung. Brukar beställa slipsar från England och då är det en ganska vanlig färg i utbudet.
Från Wikipedia:
Royal blue is both a bright shade and a dark shade of azure blue. It is said to have been created by millers in Rode, Somerset, a consortium of which won a competition to make a dress for the British queen Charlotte of Mecklenburg-Strelitz.[3]

Traditionally, dictionaries define royal blue as a deep to dark blue, often with a purple or faint reddish tinge.
 
Topp