• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sorry att behöva spräcka en bra historia men Royal blue har ingenting med vår kung och hans val av klockar att göra. Det är en färg med Engelskt ursprung. Brukar beställa slipsar från England och då är det en ganska vanlig färg i utbudet.
Från Wikipedia:
Royal blue is both a bright shade and a dark shade of azure blue. It is said to have been created by millers in Rode, Somerset, a consortium of which won a competition to make a dress for the British queen Charlotte of Mecklenburg-Strelitz.[3]

Traditionally, dictionaries define royal blue as a deep to dark blue, often with a purple or faint reddish tinge.

Jag menade ju inte att S&S gjort namn- och patentskydd på färgen, utan mer att just den tavlas kallas så i folkmun ;)
Den heter säkert något så exotiskt som "Blå" i produktkatalogen :)

Jag menade ju inte att S&S gjort namn- och patentskydd på färgen, utan mer att just den tavlas kallas så i folkmun ;)
Den heter säkert något så exotiskt som "Blå" i produktkatalogen :)
Ok, trodde den hette det för att den faktiskt hade den nyans av blått som heter Royal blue. Om tavlan inte är Royal blue blå finns en risk för förvirring i och med att det finns en existerande nyans av blått med det namnet. Ungefär som att kalla en blå tavla för azurblå när den är marinblå.
Vore mer logiskt om tavlan faktiskt var Royal blue blå.

IMG_4173.JPG

Riktigt nöjd med mitt nya deployment clasp!

Sjöö Sandströmare,

Vad är lämpligt pris för en Royal Steel 1 på läder från 2005 utan tillbehör? Nyligen genomgången av uris.. Tycker att det är svårt att hitta vettig prisbild.

Bilagor

• IMG_5509.JPG
    IMG_5509.JPG
    104.9 KB · Visningar: 159
  • IMG_5511.JPG
    IMG_5511.JPG
    79.2 KB · Visningar: 155
  • IMG_5515.JPG
    IMG_5515.JPG
    98.8 KB · Visningar: 162
  • IMG_5516.JPG
    IMG_5516.JPG
    93.7 KB · Visningar: 158
  • IMG_5517.JPG
    IMG_5517.JPG
    79.6 KB · Visningar: 160
  • IMG_5518.JPG
    IMG_5518.JPG
    84.2 KB · Visningar: 159
  • IMG_5520.JPG
    IMG_5520.JPG
    85.1 KB · Visningar: 159
  • IMG_5521.JPG
    IMG_5521.JPG
    88 KB · Visningar: 159
  • IMG_5522.JPG
    IMG_5522.JPG
    87.9 KB · Visningar: 157
  • IMG_5524.JPG
    IMG_5524.JPG
    81 KB · Visningar: 158
  • IMG_5525.JPG
    IMG_5525.JPG
    92.7 KB · Visningar: 158
  • IMG_5526.JPG
    IMG_5526.JPG
    88.9 KB · Visningar: 156
  • IMG_5527.JPG
    IMG_5527.JPG
    92.3 KB · Visningar: 160
  • IMG_5529.JPG
    IMG_5529.JPG
    116.3 KB · Visningar: 168
Ska ev. köpa mig en royal steel snart och tänkte bege mig till min ad för att se vad jag kan få för pris. Ni som handlat Sjöö Sandström tidigare, vad har ni fått för rabatter?

Ska ev. köpa mig en royal steel snart och tänkte bege mig till min ad för att se vad jag kan få för pris. Ni som handlat Sjöö Sandström tidigare, vad har ni fått för rabatter?

När jag köpte min så var det på rea. Var då 40% rabatt.
Köpte en Omega i fredags, den jag köpte var ny men ett par år på nacken dvs legat i dispalyen. Priset var sänkt med 40%, på en ett år gammal klocka hade jag fått fått 15% rabatt.
Kontentan av detta är att om du köper en befintlig klocka. Undersök i så fall när klockan är tillverkad. Är det fjolårets eller äldre så kan du definitivt begära en bra rabattsats.

Hej
Är jag inne på Sjöö Sandström-tråd?
40 år och helt väck när det kommer till olika sociala forum, ber om ursäkt om jag skriver på fel ställe;)
Jag har i min enfald trott att jag kunnat lite om klockor, men när jag hoppat runt och läst lite här på forumet och stött på massa ord/uttryck som jag inte förstår så inser jag att det finns mycket att lära:)
Hur som helst, jag använder just nu en Sjöö Sandström Swedish Night men vill nu byta den mot en Landsort.
Skulle behöva lite info från er som har lite koll:)
Det verkar som den inte längre tillverkas, stämmer det?
Många av Landsortklockorna har vred/krona/skruv eller vad det nu heter på vänster sida, varför? tänktför de som vill ha klockan på höger arm eller?
Finns datum bara på dom som har vred/krona/skruv på höger sida?
Tack på förhand

Med vänlig hälsning Per Jensen

Träffade på en man som noterade min klocka (Rolex 114200) igår. Så han gjorde det enda rätta och visade upp sin... En Royal Steel på 32mm med krämig tavla och roséindex. Fick prova den och den satt, tro det eller ej, riktigt bra. Elegant och smäcker. Gav lite samma feeling som Cartier Santos på handleden. Armbandskänsla.

Våga bära mindre klockor ;)

Träffade på en man som noterade min klocka (Rolex 114200) igår. Så han gjorde det enda rätta och visade upp sin... En Royal Steel på 32mm med krämig tavla och roséindex. Fick prova den och den satt, tro det eller ej, riktigt bra. Elegant och smäcker. Gav lite samma feeling som Cartier Santos på handleden. Armbandskänsla.

Våga bära mindre klockor ;)

Hade inte @christian-h en mindre S&S-modell med diamantindex? Var rejält sugen på den när den låg på köp & sälj.

Hej
Är jag inne på Sjöö Sandström-tråd?
40 år och helt väck när det kommer till olika sociala forum, ber om ursäkt om jag skriver på fel ställe;)
Jag har i min enfald trott att jag kunnat lite om klockor, men när jag hoppat runt och läst lite här på forumet och stött på massa ord/uttryck som jag inte förstår så inser jag att det finns mycket att lära:)
Hur som helst, jag använder just nu en Sjöö Sandström Swedish Night men vill nu byta den mot en Landsort.
Skulle behöva lite info från er som har lite koll:)
Det verkar som den inte längre tillverkas, stämmer det?
Många av Landsortklockorna har vred/krona/skruv eller vad det nu heter på vänster sida, varför? tänktför de som vill ha klockan på höger arm eller?
Finns datum bara på dom som har vred/krona/skruv på höger sida?
Tack på förhand

Med vänlig hälsning Per Jensen

Hej Per och välkommen till forumet.

Om du menar Landsorten så tillverkas den fortfarande, den enda varianten som inte finns att köpa längre är väl GMT:n om jag inte är helt fel ute. Chronolinken inklusive Swedish Night däremot tillverkas inte längre. Att kronan sitter på vänster sida brukar kallas desto och den vanligaste orsaken är nog att kronan inte ska skava in i handen då det oftast är dykar/funktionsklockor som har denna egenskap. Finns lite exempel här: https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-destro-lefty.49292/

Hej Per och välkommen till forumet.

Om du menar Landsorten så tillverkas den fortfarande, den enda varianten som inte finns att köpa längre är väl GMT:n om jag inte är helt fel ute. Chronolinken inklusive Swedish Night däremot tillverkas inte längre. Att kronan sitter på vänster sida brukar kallas desto och den vanligaste orsaken är nog att kronan inte ska skava in i handen då det oftast är dykar/funktionsklockor som har denna egenskap. Finns lite exempel här: https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-destro-lefty.49292/
Hej,
Landsorten tillverkas inte för stunden - den har utgått.

Tillbaka
Topp