• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag gav min gamla blå WT41 ett nytt liv genom att byta till en svart tavla samt det grymt fina gummibandet. Det blev som en ny klocka, Lätt, sportig och samtidigt elegant med de polerade bandhornen. väldigt nöjd 👍
IMG_20210716_175559~2.jpg

Best of the best..den rosa kan man byta mot en njure eller två😬
Inflation på njurar!
@HaVet71 med två chronolink borde donera en till mig som har otroligt sug efter en.
Nej usch vad som upplevs som problem! Tänk va bra världen vore om alla kunde bekymra sig om klockor!

Hej!
Har en UTC Extreme som jag gillar väldigt mycket. Har dock haft lite problem med automatiska samt manuella datumväxlingen som har blivit åtgärdat.

När jag hämtade klockan fick jag en snabb genomgång för hur man på bästa sätt ska ställa klockans tid och datum för att inte skada urverket.

Fick då följande instruktion:
1. Ställ klockan till 05:30 (oavsett faktiskt tid på dygnet)
2. Mata fram manuellt datumet till 1 dag före faktiskt datum.
3. Vrid sedan fram klockan till rätt datum och tid.

Är det någon som kan intyga detta eller finns det något sätt som är bättre eller mer korrekt?

Tacksam för all hjälp!
Vem gav instruktion? Handlare eller s&s?
En av mina s&s klockor har svårt att klicka fram datum (inte extreme som går klockrent).
Vore kul att förstå vad som orsakar sånt här i löpverket. Jag får väl satsa på urmakare i nästa liv😇

En fråga till er som kör gummiarmbandet, hur väl åtsittande har ni det? Lite skum fråga kanske, men eftersom man klipper bandet så vill jag inte korta det för mycket och tvingas köpa nytt. Bandet nu sitter bra och rör sig inte när jag rör armen men stör mig lite på att det inte ligger helt dikt an mot handleden och blir lite av en båge ut. Men om det gjort det legat slimmat runt handleden så kanske det blivit för tajt typ varma sommardagar mm? Tänkte mest kolla läget lite, kör ni avsnörat förband eller lite lösare?
bild nedan på mitt ”halvslappa” band😁
BA2CFDFD-FB26-4C38-8C3E-0F5806AE5030.png
B9E9EAA1-B922-4EE8-9316-19B11B5B72FE.png

En fråga till er som kör gummiarmbandet, hur väl åtsittande har ni det? Lite skum fråga kanske, men eftersom man klipper bandet så vill jag inte korta det för mycket och tvingas köpa nytt. Bandet nu sitter bra och rör sig inte när jag rör armen men stör mig lite på att det inte ligger helt dikt an mot handleden och blir lite av en båge ut. Men om det gjort det legat slimmat runt handleden så kanske det blivit för tajt typ varma sommardagar mm? Tänkte mest kolla läget lite, kör ni avsnörat förband eller lite lösare?
Mitt band sitter helt klart tajtare. Den är dock anpassad efter min sommarsvullna handled och kommer sitta betydligt lösare när det blir svalare.

Du har ju en mikrojustering på varje sida av spännet också.

Jag har 17,5-18cm omkrets på handleden
beroende på väder. Som referens har jag tre hål kvar i gummit på ena sidan och fyra i andra.

Jag skulle klippa bandet ett snäpp och under varmare dagar hoppa ut ett hål på mikrojusteringen.

Vem gav instruktion? Handlare eller s&s?
En av mina s&s klockor har svårt att klicka fram datum (inte extreme som går klockrent).
Vore kul att förstå vad som orsakar sånt här i löpverket. Jag får väl satsa på urmakare i nästa liv😇
Det var S&S som gav det tipset. Var något med datum växling eller liknande.
men låter det rimligt?

Det var S&S som gav det tipset. Var något med datum växling eller liknande.
men låter det rimligt?
Klart rimligt!
Det jag fått som instruktion är:
"Båda visarna under 9 och 3 innan datum ställs. (helst under 8 och 4)."
Att det måste vara förmiddag är nytt!
Funkar på allt utom en Breitling som snäpper fram datum vid 6-tiden (egenhet som man kan leva med till nästa service som borde utföras bättre🧐)
Sen finns det ur som saknar snabbställning för datum även nuförtiden.
Ska kolla med 05:30 på min RSC som krånglar. Vore nästan synd i så fall för det vore kul att kika förbi hos S&S med en anledning🙂
Mitt krångel visar sig med att datum vrids fram halvvägs, det tar två dygn för att komma ett helt datum framåt. Liknar det ditt problem?

Klart rimligt!
Det jag fått som instruktion är:
"Båda visarna under 9 och 3 innan datum ställs. (helst under 8 och 4)."
Att det måste vara förmiddag är nytt!
Funkar på allt utom en Breitling som snäpper fram datum vid 6-tiden (egenhet som man kan leva med till nästa service som borde utföras bättre🧐)
Sen finns det ur som saknar snabbställning för datum även nuförtiden.
Ska kolla med 05:30 på min RSC som krånglar. Vore nästan synd i så fall för det vore kul att kika förbi hos S&S med en anledning🙂
Mitt krångel visar sig med att datum vrids fram halvvägs, det tar två dygn för att komma ett helt datum framåt. Liknar det ditt problem?
Problemet jag hade var att kugghjulet som ändrar datum hade gått sönder. Så efter lagning fick jag info om att ställ den på det specifika sättet. Så det problemet du har känner jag tyvärr inte igen..

Problemet jag hade var att kugghjulet som ändrar datum hade gått sönder. Så efter lagning fick jag info om att ställ den på det specifika sättet. Så det problemet du har känner jag tyvärr inte igen..
Klart olika problem🙂
Skönt att din extreme är fixad. Med 05.30 regeln ska den nog klara sig framöver🤗

Det är inte säkert att det blir bättre med kortning. Rundningen på bandet måste anpassas till handleden. De två mikrojusteringarna motsvarar inte helt kortning, svårt också att avgöra vilken sida som ska kortas så inte spänne/klocka hamnar snett.
Ta den till AD för råd.
Eller kolla själv väldigt noga. Kanske du kan värma/koka bandet och skapa bästa rundning för dina handleder (nån i denna tråd eller Breitling tråd har testat och det verkade gå bra)
Lycka till, och i värsta fall behöver du bara köpa nytt gummi om ditt blir för kort.

Tillbaka
Topp