Vilken tavla?Fick tag i en Chronolink som hade en tavla som jag inte hade..så var tvingad att köpa en till2 Chronolink känns lite overkill även om den är en grym klocka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken tavla?Fick tag i en Chronolink som hade en tavla som jag inte hade..så var tvingad att köpa en till2 Chronolink känns lite overkill även om den är en grym klocka.
GulVilken tavla?![]()
Vad kostade tavelbytet?Jag gav min gamla blå WT41 ett nytt liv genom att byta till en svart tavla samt det grymt fina gummibandet. Det blev som en ny klocka, Lätt, sportig och samtidigt elegant med de polerade bandhornen. väldigt nöjd
![]()
Det blev 4130:- totalt med tavla, band och viklås samt ett obligatoriskt trycktest på KM Globen. NK Juvelsalong där klockan är köpt Ville ha över 5000:-Vad kostade tavelbytet?
Inflation på njurar!Best of the best..den rosa kan man byta mot en njure eller två![]()
Vem gav instruktion? Handlare eller s&s?Hej!
Har en UTC Extreme som jag gillar väldigt mycket. Har dock haft lite problem med automatiska samt manuella datumväxlingen som har blivit åtgärdat.
När jag hämtade klockan fick jag en snabb genomgång för hur man på bästa sätt ska ställa klockans tid och datum för att inte skada urverket.
Fick då följande instruktion:
1. Ställ klockan till 05:30 (oavsett faktiskt tid på dygnet)
2. Mata fram manuellt datumet till 1 dag före faktiskt datum.
3. Vrid sedan fram klockan till rätt datum och tid.
Är det någon som kan intyga detta eller finns det något sätt som är bättre eller mer korrekt?
Tacksam för all hjälp!
Nope, bara inre ARHar worldtimern yttre AR-behandling?
Tack för respons, då slipper man oroa sig för repor och fläckar på AR.Nope, bara inre AR![]()
Mitt band sitter helt klart tajtare. Den är dock anpassad efter min sommarsvullna handled och kommer sitta betydligt lösare när det blir svalare.En fråga till er som kör gummiarmbandet, hur väl åtsittande har ni det? Lite skum fråga kanske, men eftersom man klipper bandet så vill jag inte korta det för mycket och tvingas köpa nytt. Bandet nu sitter bra och rör sig inte när jag rör armen men stör mig lite på att det inte ligger helt dikt an mot handleden och blir lite av en båge ut. Men om det gjort det legat slimmat runt handleden så kanske det blivit för tajt typ varma sommardagar mm? Tänkte mest kolla läget lite, kör ni avsnörat förband eller lite lösare?
bild nedan på mitt ”halvslappa” band
![]()
![]()
Du har ju en mikrojustering på varje sida av spännet också.En fråga till er som kör gummiarmbandet, hur väl åtsittande har ni det? Lite skum fråga kanske, men eftersom man klipper bandet så vill jag inte korta det för mycket och tvingas köpa nytt. Bandet nu sitter bra och rör sig inte när jag rör armen men stör mig lite på att det inte ligger helt dikt an mot handleden och blir lite av en båge ut. Men om det gjort det legat slimmat runt handleden så kanske det blivit för tajt typ varma sommardagar mm? Tänkte mest kolla läget lite, kör ni avsnörat förband eller lite lösare?
![]()
![]()
Jag skulle klippa bandet ett snäpp och under varmare dagar hoppa ut ett hål på mikrojusteringen.En fråga till er som kör gummiarmbandet, hur väl åtsittande har ni det? Lite skum fråga kanske, men eftersom man klipper bandet så vill jag inte korta det för mycket och tvingas köpa nytt. Bandet nu sitter bra och rör sig inte när jag rör armen men stör mig lite på att det inte ligger helt dikt an mot handleden och blir lite av en båge ut. Men om det gjort det legat slimmat runt handleden så kanske det blivit för tajt typ varma sommardagar mm? Tänkte mest kolla läget lite, kör ni avsnörat förband eller lite lösare?
![]()
![]()
Det var S&S som gav det tipset. Var något med datum växling eller liknande.Vem gav instruktion? Handlare eller s&s?
En av mina s&s klockor har svårt att klicka fram datum (inte extreme som går klockrent).
Vore kul att förstå vad som orsakar sånt här i löpverket. Jag får väl satsa på urmakare i nästa liv![]()
Det kommer inte skada att följa tillverkarens råd åtminstone.Det var S&S som gav det tipset. Var något med datum växling eller liknande.
men låter det rimligt?
Saknar du bara den viktigaste ChronolinkBörjan till en samling av S&S.![]()
Hallå. Var är Volvon? Vi håller det väl svenskt i tråden?Sjöö Sandström Söndag #sjöösandströmsöndag![]()
Bytt bort denHallå. Var är Volvon? Vi håller det väl svenskt i tråden?![]()
Klart rimligt!Det var S&S som gav det tipset. Var något med datum växling eller liknande.
men låter det rimligt?
Hittar nog en så småningom omSaknar du bara den viktigaste Chronolink![]()
Finns ju en till saluHittar nog en så småningom om![]()
Problemet jag hade var att kugghjulet som ändrar datum hade gått sönder. Så efter lagning fick jag info om att ställ den på det specifika sättet. Så det problemet du har känner jag tyvärr inte igen..Klart rimligt!
Det jag fått som instruktion är:
"Båda visarna under 9 och 3 innan datum ställs. (helst under 8 och 4)."
Att det måste vara förmiddag är nytt!
Funkar på allt utom en Breitling som snäpper fram datum vid 6-tiden (egenhet som man kan leva med till nästa service som borde utföras bättre)
Sen finns det ur som saknar snabbställning för datum även nuförtiden.
Ska kolla med 05:30 på min RSC som krånglar. Vore nästan synd i så fall för det vore kul att kika förbi hos S&S med en anledning
Mitt krångel visar sig med att datum vrids fram halvvägs, det tar två dygn för att komma ett helt datum framåt. Liknar det ditt problem?
Klart olika problemProblemet jag hade var att kugghjulet som ändrar datum hade gått sönder. Så efter lagning fick jag info om att ställ den på det specifika sättet. Så det problemet du har känner jag tyvärr inte igen..
Det är inte säkert att det blir bättre med kortning. Rundningen på bandet måste anpassas till handleden. De två mikrojusteringarna motsvarar inte helt kortning, svårt också att avgöra vilken sida som ska kortas så inte spänne/klocka hamnar snett.En fråga till er som kör gummiarmbandet, hur väl åtsittande har ni det? Lite skum fråga kanske, men eftersom man klipper bandet så vill jag inte korta det för mycket och tvingas köpa nytt. Bandet nu sitter bra och rör sig inte när jag rör armen men stör mig lite på att det inte ligger helt dikt an mot handleden och blir lite av en båge ut. Men om det gjort det legat slimmat runt handleden så kanske det blivit för tajt typ varma sommardagar mm? Tänkte mest kolla läget lite, kör ni avsnörat förband eller lite lösare?
![]()
![]()