• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver lite råd här. Har en blå worldtimer 36mm och älskar klockan. Men nu i valet och kvalet om jag ska köpa en till worldtimer men grå, älskar tavlan och med de blå inslagen. Är även för gummiarmbandet och låset. Så snyggt och slippa flärpen samt behändigt bara skölja av och kunna ha på sommaren och svettas utan problem. Men blir det mycket med två av samma modell? Går ju byta tavla men också lite meckigt att lämna in mm. Samt gillar ju blåa skarpt så vill ha den tillgänglig alltid. Valet är ju att annars köpa RSC 36mm, men har rätt många klockor på stållänk samt en Rolex OP som påminner mycket om RSC. Så lutar åt en ny worldtimer, men är det bättre byta tavla och köpa en annan modell? Fast har väl nästan besvarat min egen fråga här och köpa det man vill ha 😁 Men tänkte bara kolla om ni har några vettiga inputs här? Ha en trevlig lördagskväll alla!

Behöver lite råd här. Har en blå worldtimer 36mm och älskar klockan. Men nu i valet och kvalet om jag ska köpa en till worldtimer men grå, älskar tavlan och med de blå inslagen. Är även för gummiarmbandet och låset. Så snyggt och slippa flärpen samt behändigt bara skölja av och kunna ha på sommaren och svettas utan problem. Men blir det mycket med två av samma modell? Går ju byta tavla men också lite meckigt att lämna in mm. Samt gillar ju blåa skarpt så vill ha den tillgänglig alltid. Valet är ju att annars köpa RSC 36mm, men har rätt många klockor på stållänk samt en Rolex OP som påminner mycket om RSC. Så lutar åt en ny worldtimer, men är det bättre byta tavla och köpa en annan modell? Fast har väl nästan besvarat min egen fråga här och köpa det man vill ha 😁 Men tänkte bara kolla om ni har några vettiga inputs här? Ha en trevlig lördagskväll alla!
Jag hade personligen kört på att köpa en ny tavla och få den utbytt när du vill blanda lite. Visst är det lite meckigt och bökigt, men frågan är hur mycket pengar man är villig att betala för smidigheten att bara byta klocka rakt av. Det är högst personligt såklart, men jag vet att om jag vore i din situation hade jag kört snållösningen och bara köpt tavla och lagt resterande pengar på något annat kul, t.ex. en helt annan klocka i annan stil.

Sedan kan man såklart nörda ner sig och kolla upp hur mycket ett tavelbyte kostar hos olika aktörer. Vill man byta ofta kan det med tiden bli en dyr(are) historia än att bara köpa en helt ny klocka.

Har du koll på vad endast tavelbyte kostar? Blir ju en dyrare engångskostnad med köpa ny tavla men sen senare för endast byte? Är väl inte en alltför komplicerad operation att byta tavla för en urmakare? Bra poäng och är väl det mest förnuftiga men fasen svårt val 😂

Har du koll på vad endast tavelbyte kostar? Blir ju en dyrare engångskostnad med köpa ny tavla men sen senare för endast byte? Är väl inte en alltför komplicerad operation att byta tavla för en urmakare? Bra poäng och är väl det mest förnuftiga men fasen svårt val 😂
Jag vågar inte ens ge en fingervisning om vad ett tavelbyte kan tänkas kosta då jag aldrig gjort detta. Som du skriver är det ju en enkel process och du kan förmodligen lära dig själv med typ youtube men inget som rekommenderas om du har nygaranti/servicegaranti eller liknande.

Sedan är det en några saker som kan tillkomma. Ska du bada med klockan behöver den förmodligen trycktestas, ifall visare behöver bytas med mera.

Det bästa är nog att kontakta några lokal alternativ och få en uppskattning om prisbilden för tavelbyte innan du bestämmer dig.

Finns väl inget att fundera över! Köp en grå också :)

Jag bytte idag, 3500kr för tavla och byte! Endast byte kostar så vitt jag vet en femhundring.

Med alternativa tavlor och band får man otrolig variation i en WT. Lite meck såklart men kanske enklare att motivera ekonomiskt än två av samma modell.
87BCE8A4-34E4-4B98-9A10-C058665E8944.jpeg

4B496AE3-B760-45E9-B12F-FEF619DF63C6.jpeg

Med alternativa tavlor och band får man otrolig variation i en WT. Lite meck såklart men kanske enklare att motivera ekonomiskt än två av samma modell.

Vita är ju otroligt
Jag bytte idag, 3500kr för tavla och byte! Endast byte kostar så vitt jag vet en femhundring.

4B496AE3-B760-45E9-B12F-FEF619DF63C6.jpeg
Vita är ju otroligt läcker😊 Var lite avigt inställd mot orange men den tavlan blir mer och mer inbjudande. Kanske klokt val att byta tavlor och femhundring för endast tavelbyte är ju inte mycket att bråka om. Upplever du vita som mer sommartavla eller har du den vinterhalvåret också?

Vita är ju otroligt läcker😊 Var lite avigt inställd mot orange men den tavlan blir mer och mer inbjudande. Kanske klokt val att byta tavlor och femhundring för endast tavelbyte är ju inte mycket att bråka om. Upplever du vita som mer sommartavla eller har du den vinterhalvåret också?
Den vita är fin, uppskattar speciellt kontrasten mot de svarta visarna och index. Passar sommar som vinter men orange drar nog det vassare strået i sommartider :cool:

Tillbaka
Topp