• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nån med bra koll på UTC ORC? Tänkte kolla i vilka omgångar denna klocka sålts? Verkar ju kommit i limiterad utgåva -01 sedan en VW utgåva. Sedan har den dykt upp igen. Har det skett några förändringar under tiden?

Var lite sugen på en ny Sjöö Sandström, gick ner till min lokala AD för att snacka lite.
Fastnade för worldtimer 41mm vit på gummi.
Deras listpris låg på 22 100kr.
Jag frågade om jag kunde få den för 20 000kr, vilket motsvarar 10%, han skulle återkomma.

Värt att veta är att jag för en månad sedan köpt en UTC skydiver från denna AD, då fick jag 10%, så vi pratar affärer på över 40 000kr på en månad.

Jag fick svar att jag kunde få den för 21 000kr, detta motsvarar 5% rabatt.

Jag tyckte det var lite snålt att enbart få 5% på min andra klocka, då jag fick 10% pp min första.

Jag fick då svart att deras listpris ligger på 23 200kr och att jag således fått 10%.

Jag går snabbt ut på deras hemsida och kollar, där står det 22 100kr för samma klocka. Ber snällt att få 10% på deras pris på hemsidan och får som svar att 21 000kr är deras pris till mig..

En timme senare har dom höjt priset på hemsidan till 23 100kr

Är det jag som är snål eller vad kan man förvänta sig för deal i ett sådant fall?

I ren protest köpte jag en Certina hos denna AD, som dom var tvungen att beställa hos sin leverantör.

1h senare så insåg jag att det kanske inte var så smart, så jag ringde och ville avbeställa den för att "vänta" på en worldtimer istället..
Detta var dock omöjligt då den är beställd hos Leverantör🤔

Var lite sugen på en ny Sjöö Sandström, gick ner till min lokala AD för att snacka lite.
Jag frågade om jag kunde få den för 20 000kr, vilket motsvarar 10%, han skulle återkomma.

Värt att veta är att jag för en månad sedan köpt en UTC skydiver från denna AD, då fick jag 10%, så vi pratar affärer på över 40 000kr på en månad.

Jag tyckte det var lite snålt att enbart få 5% på min andra klocka, då jag fick 10% pp min första.

Jag fick då svart att deras listpris ligger på 23 200kr och att jag således fått 10%.

Jag går snabbt ut på deras hemsida och kollar, där står det 22 100kr för samma klocka. Ber snällt att få 10% på deras pris på hemsidan och får som svar att 21 000kr är deras pris till mig..

Är det jag som är snål eller vad kan man förvänta sig för deal i ett sådant fall?

I ren protest köpte jag en Certina hos denna AD, som dom var tvungen att beställa hos sin leverantör.

1h senare så insåg jag att det kanske inte var så smart, så jag ringde och ville avbeställa den för att "vänta" på en worldtimer istället..
Det låter som att du egentligen är mer sugen på en viss rabatt än på klockan?

Sjöö Sandström har gjort en prisökning den senaste tiden, så antagligen hade din AD inte hunnit uppdatera priserna på hemsidan.

Tror säkert inte att 20.000kr på gummi för en WT41 är någon omöjlighet om du skulle kolla runt med andra AD:s.

Sjöö Sandström har gjort en prisökning den senaste tiden, så antagligen hade din AD inte hunnit uppdatera priserna på hemsidan.

Tror säkert inte att 20.000kr på gummi för en WT41 är någon omöjlighet om du skulle kolla runt med andra AD:s.
Jag kan köpa den hos en annan AD för den "gamla" priset, men nu har jag ju låst 8000kr på Certinan jag inte får lämna tillbaka 😂

Jag kan köpa den hos en annan AD för den "gamla" priset, men nu har jag ju låst 8000kr på Certinan jag inte får lämna tillbaka 😂
Inget mer sagt om rabatt, är man lite polare med ad kan man säkert få mer än 10 %. Att du däremot inte får ångra ett köp är 100 % bollocks.

Edit: vit wt41 på gummi kan vara min absoluta bästa ss-kombo.

Bild från arkivet
20200718_172103.jpg

Senast ändrad:
Tyvärr är det nog bara bita i det sura äpplet…
”Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker.”
Enl KKL
37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §. (Vilket är skadestånd och ska vara skälig)

41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Enl KKL
37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §. (Vilket är skadestånd och ska vara skälig)

41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
Snyggt där, då har du alltså rättsligt stöd @Carez för att skita i Certinan och utöka med en till Sjöö Sandström istället😉

Enl KKL

Se där! Nu kan @Carez gå till ad och hänvisa till kkl. Om han inte får häva köpet tycker jag gott att den gnidiga handlaren kan hängas ut här.

Flummigaste jag hört, kan inte stämma?! Har vi nån jurist här?🤣
Jag hittade en klocka ( Certina ) som jag tyckte var trevlig, denna klocka hade dom ej på lager så dom var tvungna att beställa den hos leverantören.

Jag pratar sedan med butiken och ber dem att avbeställa klockan då jag bestämt mig för Worldtimern.

Jag får då som svar att Certinan skickas redan samma dag och jag får därför inte avbeställa den.
Jag har dock inte betalat en krona för klockan då jag har ett tillgodokvitto sedan tidigare.
Tyvärr är det nog bara bita i det sura äpplet…
”Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker.”

Dom skriver förvisso på sina kvitto att dom har bytesrätt, så ska jag vara dryg så hämtar jag ut klockan, sen hävdar att jag har bytesrätt, då är det ju dock smidigare för dom att avbryta beställningen från början.

Vad låg UTC ORC på för nypris nu senast dom såldes? Verkar ju ha tillverkats ett gäng -2020/2021.
Nån uppdatering på verket nu senast dom tillverkades?

Se där! Nu kan @Carez gå till ad och hänvisa till kkl. Om han inte får häva köpet tycker jag gott att den gnidiga handlaren kan hängas ut här.
Skickade ett mail till AD'n för att kolla status.

Fick detta som svar
- Hej !

Inte Än Jobbar på detta så fort jag kan…
Mvh

Så på 24h så har hen inte lyckats avbeställa min klocka...

Tillbaka
Topp