ClownenJac
Silver
Trevlig söndag!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så vitt jag vet gäller det bara Worldtimer. Jag bytte på en som bör ha varit från 2018-2020 om minnet stämmerDå kanske det gäller RSC också?
Du tänker runt 2018-2019?
Nej, Royal Steel Classic hade med Soprod med. Har två vänner som har bytt ut sina till Sellita.Nä, gäller väl enbart Worldtimer och GMT-verket som dom bytte leverantör på från Soprod till Sellita. RSC har inte haft Soprod utan från början ETA som sedermera byttes till Sellita (när dom fickglasbaksida?). Låter som Soprod är skräpverk men det hela var väl inte riktigt så enkelt kanske?
Ja, det stämmer. Du har rätt!Nej, Royal Steel Classic hade med Soprod med. Har två vänner som har bytt ut sina till Sellita.
Hej,Sjöö Sandström-vänner,
Fråga: Har gjort det som diskuterats några gånger i tråden och satt en avsmalnande 20/18, nutida länk från en WT36 på min Chronolink. Det blev i huvudsak precis så bra som jag hoppats!
Problem har dock uppstått i så måtto att det blir väldigt trångt där sista länkbiten möter ändlänken, så att jag inte får den att röra sig naturligt. Främst går den att ”vika nedåt” men inte ”vika uppåt”. Jag upplever att skruven som fäster ihop länken med ändlänken böjs när jag försöker forcera den.
Till min fråga: Har någon stött på liknande? Är det fel ändlänk? Ping @Sjöö Sandström, @ERIKSON URHANDEL @Molle @Leben.
Bilder:
![]()
![]()
![]()
Edit: En till bild som visar fenomenet ”böjs ut” när man med kraft försöker räta upp sista länkbiten:
![]()
Tror det är så bra det kan bli. Jag hade så på en Chronolink. Har för mig att den var @Molle som köpt länken från börjanSjöö Sandström-vänner,
Fråga: Har gjort det som diskuterats några gånger i tråden och satt en avsmalnande 20/18, nutida länk från en WT36 på min Chronolink. Det blev i huvudsak precis så bra som jag hoppats!
Problem har dock uppstått i så måtto att det blir väldigt trångt där sista länkbiten möter ändlänken, så att jag inte får den att röra sig naturligt. Främst går den att ”vika nedåt” men inte ”vika uppåt”. Jag upplever att skruven som fäster ihop länken med ändlänken böjs när jag försöker forcera den.
Till min fråga: Har någon stött på liknande? Är det fel ändlänk? Ping @Sjöö Sandström, @ERIKSON URHANDEL @Molle @Leben.
Bilder:
![]()
![]()
![]()
Edit: En till bild som visar fenomenet ”böjs ut” när man med kraft försöker räta upp sista länkbiten:
![]()
Tack för svar! Hittade din annons - 5 år är ju en ocean av tid i klockvärlden men jag tycker fasen passformen ser bättre ut på den du sålde?Tror det är så bra det kan bli. Jag hade så på en Chronolink. Har för mig att den var @Molle som köpt länken från början
Det ser ut som om han har de tidigare ändlänkarna som är tvådelade (mittbiten är "lös") medan du har de senare helgjutna, vilket kanske gjorde att det funkade bättre. De tvådelade passar bäst på den äldre boettvarianten med serienummer <500.Tack för svar! Hittade din annons - 5 år är ju en ocean av tid i klockvärlden men jag tycker fasen passformen ser bättre ut på den du sålde?
OHPF - Tidig Sjöö Sandström Chronolink. Servad
Lägger ut den här igen eftersom jag köpte en till. En blåtavlad nyservad Chronolink. Två SS-länkar. En nyare lite smalare variant samt original. Enbart en länk ingår. Välj vilken som. Nr 193, så en tidig variant med Boforsverk. Typ samma delar som i kanonerna. 23k. Inga returer.klocksnack.se
Det här låter som ett troligt spår! Den sista länkbiten på den moderna länken jag använde hade tvådelad konstruktion där skruven går igenom en lös bit i mitten som jag tog bort - om ändlänken på gamla ändlänken till Chronolinken har samma konstruktion är skruvhålen kanske bättre positionerade. Jag har kommit fram till att det borde vara hålens position som gör att länken ”böjer sig” när man forcerar.Det ser ut som om han har de tidigare ändlänkarna som är tvådelade (mittbiten är "lös") medan du har de senare helgjutna, vilket kanske gjorde att det funkade bättre. De tvådelade passar bäst på den äldre boettvarianten med serienummer <500.
Snyggt! Har själv aldrig ens testat den gröna bezeln då jag gillar den patinerade looken på den andra i brons. Men det gör verkligen stor skillnadDå är ”sommarskruden” på för Landsort![]()
![]()
Jag har haft det där exemplaret. Jo, det var som jag minns det samma problem.Tack för svar! Hittade din annons - 5 år är ju en ocean av tid i klockvärlden men jag tycker fasen passformen ser bättre ut på den du sålde?
OHPF - Tidig Sjöö Sandström Chronolink. Servad
Lägger ut den här igen eftersom jag köpte en till. En blåtavlad nyservad Chronolink. Två SS-länkar. En nyare lite smalare variant samt original. Enbart en länk ingår. Välj vilken som. Nr 193, så en tidig variant med Boforsverk. Typ samma delar som i kanonerna. 23k. Inga returer.klocksnack.se
Gillar variationen..mer ”toolig” i helbrons men mer ”stil” med det grönaSnyggt! Har själv aldrig ens testat den gröna bezeln då jag gillar den patinerade looken på den andra i brons. Men det gör verkligen stor skillnadKul att kunna variera om inte annat!
FunkarLandsort och skjorta, kanske inte bästa kombon men det får lov att funka ikväll!
![]()
Riktigt snygg klocka och otroligt läckert foto
TackRiktigt snygg klocka och otroligt läckert foto