• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Landsort brons som vardagsklocka?

Ni som har erfarenhet av Landsort brons (eller andra bronsklockor), hur bra är brons i praktiken för en dykarklocka?
Lite nyfiken på hur snabbt det blir överdriven ”patina” (grön ärg osv), hur lätt boetten får stora repor och ev problem med missfärgningar på handleden från brons.
Jag använde min Landsort Brons (som dock nu är såld) väldigt mycket i sommar.

Överdriver patina tar ett tag men kommer om du använder mycket och svettas med den på. Den gröna färgen går såklart att ta bort med hjälp av en borste, vatten och tvål. Jag upplever att mina bronsklockor har varit svårare att repa, men det kan vara att patinan täcker hairlines och märken.

Handleden däremot, där får du förvänta dig grön färg om du har den på dig en varm dag. Däremot så är det bara att tvätta händerna så får du direkt bort det.

Hoppas mitt svar var till hjälp. Jag tycker bronsklockor är riktigt tuffa och jag gillar hur de patineras och får en mer mörk ton😃

Jag använde min Landsort Brons (som dock nu är såld) väldigt mycket i sommar.

Överdriver patina tar ett tag men kommer om du använder mycket och svettas med den på. Den gröna färgen går såklart att ta bort med hjälp av en borste, vatten och tvål. Jag upplever att mina bronsklockor har varit svårare att repa, men det kan vara att patinan täcker hairlines och märken.

Handleden däremot, där får du förvänta dig grön färg om du har den på dig en varm dag. Däremot så är det bara att tvätta händerna så får du direkt bort det.

Hoppas mitt svar var till hjälp. Jag tycker bronsklockor är riktigt tuffa och jag gillar hur de patineras och får en mer mörk ton😃
Tackar för svar.
En anna fråga kopplat till Landsort.
Kronan och kronskydden är ju ganska stora på denna modell. Upplever du eller någon annan att kronan gör klockan obekväm att bära? Hade ni hellre haft kronan pekandes åt vänster som på den limiterade landsort v1?

Tackar för svar.
Kronan och kronskydden är ju ganska stora på denna modell. Upplever du eller någon annan att kronan gör klockan obekväm att bära? Hade ni hellre haft kronan pekandes åt vänster som på den limiterade landsort v1?
Kronan är inget som jag tycker har stört mig på, snarare tvärtom att designen är väldigt bra. Har aldrig stört mig på att den ”gräver” in sig på baksidan av handen. Bärs väldigt skönt tycker jag!

Besiktning
IMG_7540.jpeg

Efter att ha dragit igång denna tråd en gång i tiden är det dags för comeback. Trodde faktiskt aldrig att jag skulle äga denna - har alltid tyckt att det varit en rätt ful design med ett band som inte går att byta mot något annat. Men den kryper in under skinnet. Så här är den alltså. En fråga dock. Om man ska ha denna några år är man ju helt beroende av att SoS kan tillhandahålla nya band. Hur länge gör de det? Kanske @Sjöö Sandström kan svara också?

IMG_1817.jpeg

Efter att ha dragit igång denna tråd en gång i tiden är det dags för comeback. Trodde faktiskt aldrig att jag skulle äga denna - har alltid tyckt att det varit en rätt ful design med ett band som inte går att byta mot något annat. Men den kryper in under skinnet. Så här är den alltså. En fråga dock. Om man ska ha denna några år är man ju helt beroende av att SoS kan tillhandahålla nya band. Hur länge gör de det? Kanske @Sjöö Sandström kan svara också?

IMG_1817.jpeg
Grattis till en grym klocka och välkommen tillbaka!

Så länge klockan finns i deras sortiment borde det inte vara några problem att få tag på nya band😃
Så du vet går det att köpa länk till den via Sjöö Sandström själva också, den gamla länken passar utmärkt på den nya Landsort också.

Grattis till en grym klocka och välkommen tillbaka!

Så länge klockan finns i deras sortiment borde det inte vara några problem att få tag på nya band😃
Så du vet går det att köpa länk till den via Sjöö Sandström själva också, den gamla länken passar utmärkt på den nya Landsort också.
Aha! Hade ingen aning om det med länken? Gällande detta med att så länge den finns i sortimentet är det inte helt betryggande. Den gamla fanns i fyra år typ 😀

Aha! Hade ingen aning om det med länken? Gällande detta med att så länge den finns i sortimentet är det inte helt betryggande. Den gamla fanns i fyra år typ 😀
Ja men känslan är väl ändå att det här är en bestående modell nu? Var väldigt länge sedan de slutade tillverka en modell (måste varit Chronolink och förra Landsorten).
Så tror verkligen du kan vara lugn, och även om de slutar med den lär de tillverka gummin bra länge till för de modeller som finns.

Det var ju spännande. Har du testat LO på länk? Bra eller blir det fel?
Här har du bilder på en svart på länk:

Har själv inte testat, men det ser riktigt bra ut på bild. Kan tänka mig dock att den bärs större på länken kanske?
@Omega21jul1969 kanske kan svara vad han tycker😃

Det blir bara bättre!

IMG_3606.jpeg
IMG_3607.jpeg
IMG_3608.jpeg

Jag upplever att den är i princip lika stor med länk som gummi men avsevärt mycket snyggare med länk 😎
Snyggt!
Hur är finishen och komforten på länken?
Vassa kanter eller annat som påverkar komforten? Är ju rätt dyr om man köper länken separat men är finish och kvalitet i nivå med prislappen?

Ni som kan Landsort… Dessa små skruvar som håller fast bandet. Ser ju rätt underdimensionerat ut? Tre mikroskopiska skruvar som ska hålla för alla påfrestningar som uppstår då man rör rör på handleden etc. Har någon råkat ut för någon misshap gällande bandet och infästningen?

Ni som kan Landsort… Dessa små skruvar som håller fast bandet. Ser ju rätt underdimensionerat ut? Tre mikroskopiska skruvar som ska hålla för alla påfrestningar som uppstår då man rör rör på handleden etc. Har någon råkat ut för någon misshap gällande bandet och infästningen?
Jag har haft och har olika landsorts varianter och aldrig haft problem med det, men håller med om att dom ser lite underdimensionerade ut

Tackar för svar.
Upplever inte komfortproblem med kronskyddet, det är ju även lite avfasat på undersidan så det ligger inte an mot handleden i normalfallet.
20230903_125948.jpg

Upplever inte komfortproblem med kronskyddet, det är ju även lite avfasat på undersidan så det ligger inte an mot handleden i normalfallet.
20230903_125948.jpg
Jag tycker Landsort är skitsnygg på många sätt. Men jag har provat den, och den kändes ju brutalt hög och puck formad. Har svårt att se att jag skulle lyckas vänja mig vid det. Alla ni som äger den, hur upplever ni formatet i vardagen?

Jag tycker Landsort är skitsnygg på många sätt. Men jag har provat den, och den kändes ju brutalt hög och puck formad. Har svårt att se att jag skulle lyckas vänja mig vid det. Alla ni som äger den, hur upplever ni formatet i vardagen?
Ha iofs bara ägt den ett dygn, men… Som en inflygning har jag länge funderat på en Tuna. Där har jag precis det problemet. Älskar tavlan, kvartsverket, lumen men shrouden (eller vad man kallar den) gör den extremt mycket till burk på armen. LO är åt det hållet, och om jag skulle få välja skulle man trolla lite med designen så att burkkänslan blir mindre framträdande (hur nu man skulle göra det). Men det är en väldigt toolig klocka med skandinavisk känsla. Den skriker dykare men inte på ett sub-sätt. Den tar plats vilket jag gillar - vill ha en där funktion/elegeans har lagom överslag mot funktionshållet. Hög? Visst, men då bandets infästning också ligger högt är det inget problem. Jag skulle dock inte välja klockan om jag hade smala handleder.

Jag är extremnöjd so far och inget som ligger och gnager som det ofta gör tidigt hos mig.

Den är inte en vardagsklocka. Utan en stor dykare. Kul att ha på helgen eller sommaren. Funkar på kontoret en fredag om du råkar vara där då. Passar också bra med en stickad tröja som kan dölja storleken lite. Men absolut inte till kostym eller finklocka.

Köp 1: finklocka
Köp 2: slimmad dykare som går under skjortan
Köp 3-100 något som sticker ut 😜

Den är inte en vardagsklocka. Utan en stor dykare. Kul att ha på helgen eller sommaren. Funkar på kontoret en fredag om du råkar vara där då. Passar också bra med en stickad tröja som kan dölja storleken lite. Men absolut inte till kostym eller finklocka.

Köp 1: finklocka
Köp 2: slimmad dykare som går under skjortan
Köp 3-100 något som sticker ut 😜

Där håller jag nog inte med. Klart att det inte är en traditionell finklocka, men nu använder folk garminklockor på 48 mm till allt. Jag tycker tvärt om att den är lite cool som vardagsklocka.

Tillbaka
Topp