Fantastiskt! Ögongodis😍Sjukdomen är total..ändå saknas 2 Chronolink som är på ”spa”..och minst 3 ytterligare urtavlor är snart på väg😬 Trevlig SS Söndag på er alla
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fantastiskt! Ögongodis😍Sjukdomen är total..ändå saknas 2 Chronolink som är på ”spa”..och minst 3 ytterligare urtavlor är snart på väg😬 Trevlig SS Söndag på er alla
Härligt! 😎Sjukdomen är total..ändå saknas 2 Chronolink som är på ”spa”..och minst 3 ytterligare urtavlor är snart på väg😬 Trevlig SS Söndag på er alla
Imponerande samling 🤩🤩🤩Sjukdomen är total..ändå saknas 2 Chronolink som är på ”spa”..och minst 3 ytterligare urtavlor är snart på väg😬 Trevlig SS Söndag på er alla
Hej, byter tyvärr inteHärligt! 😎
Byter du tavlor själv? Är nyfiken på hur svårt det är? Köpte ju några tavlor utav dig till RSC36 och är ju såklart sugen på att byta. 😉
Tackar, är ganska nöjd får jag allt sägaImponerande samling 🤩🤩🤩
vad ska göras?Okej! Nu kör vi 😁
Jag har köpt en defekt Chronolink.vad ska göras?
Väldigt kul att få följa med under arbetets gång👍 Ser fram emot fler bilder!Jag har köpt en defekt Chronolink.
Jag trodde när jag började att det skulle räcka att serva det manuella verket som är defekt och har bruten mainspring. Men det visade sig att jag nog gör lite mer, den var rätt skitig!
Först monterar jag av länken:
Den ser ganska fin ut även om där finns en hel del lättare repor. Så kommer polera / borsta upp denna senare.
Kan inspektera verket lite. Syns tydligt att någon varit här och skruvat tidigare. Lite repor på skruvarna. Troligen någon på Krons ur då jag har papper på att den varit på service där.
Då klockan är så smutsig tänker jag att jag monterar ur digital verket också. Vill ändå passa på att byta batteri sen.
Jag skruvar loss pushers från insidan boetten. Ska byta packningar och rengöra där. Knapparna var lite olika tröga.
Sen går jag vidare och monterar ur det manuella verket, visare och tavla.
Nästa steg är att montera ner verket. Fortsättning följer..
Tack för mysig bildserie! Keep it coming!Jag har köpt en defekt Chronolink.
Jag trodde när jag började att det skulle räcka att serva det manuella verket som är defekt och har bruten mainspring. Men det visade sig att jag nog gör lite mer, den var rätt skitig!
Först monterar jag av länken:
Den ser ganska fin ut även om där finns en hel del lättare repor. Så kommer polera / borsta upp denna senare.
Kan inspektera verket lite. Syns tydligt att någon varit här och skruvat tidigare. Lite repor på skruvarna. Troligen någon på Krons ur då jag har papper på att den varit på service där.
Då klockan är så smutsig tänker jag att jag monterar ur digital verket också. Vill ändå passa på att byta batteri sen.
Jag skruvar loss pushers från insidan boetten. Ska byta packningar och rengöra där. Knapparna var lite olika tröga.
Sen går jag vidare och monterar ur det manuella verket, visare och tavla.
Nästa steg är att montera ner verket. Fortsättning följer..
Tack för att du delar processen från första steg! Kul att följa och se resultat!Jag har köpt en defekt Chronolink.
Jag trodde när jag började att det skulle räcka att serva det manuella verket som är defekt och har bruten mainspring. Men det visade sig att jag nog gör lite mer, den var rätt skitig!
Först monterar jag av länken:
Den ser ganska fin ut även om där finns en hel del lättare repor. Så kommer polera / borsta upp denna senare.
Kan inspektera verket lite. Syns tydligt att någon varit här och skruvat tidigare. Lite repor på skruvarna. Troligen någon på Krons ur då jag har papper på att den varit på service där.
Då klockan är så smutsig tänker jag att jag monterar ur digital verket också. Vill ändå passa på att byta batteri sen.
Jag skruvar loss pushers från insidan boetten. Ska byta packningar och rengöra där. Knapparna var lite olika tröga.
Sen går jag vidare och monterar ur det manuella verket, visare och tavla.
Nästa steg är att montera ner verket. Fortsättning följer..
Nice 👌 lycka tillJag har köpt en defekt Chronolink.
Jag trodde när jag började att det skulle räcka att serva det manuella verket som är defekt och har bruten mainspring. Men det visade sig att jag nog gör lite mer, den var rätt skitig!
Först monterar jag av länken:
Den ser ganska fin ut även om där finns en hel del lättare repor. Så kommer polera / borsta upp denna senare.
Kan inspektera verket lite. Syns tydligt att någon varit här och skruvat tidigare. Lite repor på skruvarna. Troligen någon på Krons ur då jag har papper på att den varit på service där.
Då klockan är så smutsig tänker jag att jag monterar ur digital verket också. Vill ändå passa på att byta batteri sen.
Jag skruvar loss pushers från insidan boetten. Ska byta packningar och rengöra där. Knapparna var lite olika tröga.
Sen går jag vidare och monterar ur det manuella verket, visare och tavla.
Nästa steg är att montera ner verket. Fortsättning följer..
Jäklar, vilket gediget jobb! Grym du är. Följer med spänning! 😍Jag har köpt en defekt Chronolink.
Jag trodde när jag började att det skulle räcka att serva det manuella verket som är defekt och har bruten mainspring. Men det visade sig att jag nog gör lite mer, den var rätt skitig!
Först monterar jag av länken:
Den ser ganska fin ut även om där finns en hel del lättare repor. Så kommer polera / borsta upp denna senare.
Kan inspektera verket lite. Syns tydligt att någon varit här och skruvat tidigare. Lite repor på skruvarna. Troligen någon på Krons ur då jag har papper på att den varit på service där.
Då klockan är så smutsig tänker jag att jag monterar ur digital verket också. Vill ändå passa på att byta batteri sen.
Jag skruvar loss pushers från insidan boetten. Ska byta packningar och rengöra där. Knapparna var lite olika tröga.
Sen går jag vidare och monterar ur det manuella verket, visare och tavla.
Nästa steg är att montera ner verket. Fortsättning följer..
Superkul! Blir spännande att följa. Extra plus för bra bilder.Jag har köpt en defekt Chronolink.
Jag trodde när jag började att det skulle räcka att serva det manuella verket som är defekt och har bruten mainspring. Men det visade sig att jag nog gör lite mer, den var rätt skitig!
Först monterar jag av länken:
Den ser ganska fin ut även om där finns en hel del lättare repor. Så kommer polera / borsta upp denna senare.
Kan inspektera verket lite. Syns tydligt att någon varit här och skruvat tidigare. Lite repor på skruvarna. Troligen någon på Krons ur då jag har papper på att den varit på service där.
Då klockan är så smutsig tänker jag att jag monterar ur digital verket också. Vill ändå passa på att byta batteri sen.
Jag skruvar loss pushers från insidan boetten. Ska byta packningar och rengöra där. Knapparna var lite olika tröga.
Sen går jag vidare och monterar ur det manuella verket, visare och tavla.
Nästa steg är att montera ner verket. Fortsättning följer..
Trevligt pyssel!. Har inte skruvat så mycket med mekaniska men vad gäller det något tighta hålet till trumman så kan man använda en slags plint(hamra för att platta till om hålet är för stort) eller ev. minska med annat verktyg. Mycket möjligt det är en slags plint för förstoring av hålet. Hur som helst ska det bli jämnt. Kanske försiktig slipning?Liten fortsättning, nedmontering av manuella verket:
Börjar med att montera av balansen då den är ömtålig så vill få den i säkert förvar.
Sen monterar jag av dom olika hjulen, bryggor och delarna på verksidan. Jag märkte att trumman satt fast i bryggan. Hålet är för tajt, så kommer behöva undersöka/lösa det.
Sen vänder vi på steken och tar av ställmekanismen.
Efter dessa delar är av monterar jag ur stötsäkringen / juvelerna för balansen.
Dessa är viktigt att dom blir rena.
Monterar fast balansen igen då det är den tryggaste platsen att vara på när verket ska åka i rengöringsmaskinen sen. Monterar av stötsäkringen även här.
Nu ska vi bara öppna trumman och se om Kaplans hade rätt, att fjädern var av.
Visade sig att dom hade helt rätt
Här är hela verket:
Nästa steg blir att beställa ny fjäder, undersöka bryggan/trumman och sen förbereda för rengöring.
Fortsättning följer..
Fastnar på ”fixade till”. Har du gjort om/specialbeställt eller hittat denna variant begagnad?Inväntar det sista paketet från Sjöö Sandström med pouch och 2 urtavlor. Men som den nörd man är så önskade jag en annan grön (British Racing Green) så fixade till denna 🙈
Finns inte begagnad med denna färg så har själv ”fixat” utomlandsFastnar på ”fixade till”. Har du gjort om/specialbeställt eller hittat denna variant begagnad?
Otroligt snygg.
Tack för input! Ja är hålet för stort slår man ihop det med en stans och gör det lite för litet sen öppnar man upp det tills det är lagom med en glättnål. Är hålet för litet kan man använda en rivare för att öppna upp det. Ska undersöka det lite. 👍Trevligt pyssel!. Har inte skruvat så mycket med mekaniska men vad gäller det något tighta hålet till trumman så kan man använda en slags plint(hamra för att platta till om hålet är för stort) eller ev. minska med annat verktyg. Mycket möjligt det är en slags plint för förstoring av hålet. Hur som helst ska det bli jämnt. Kanske försiktig slipning?
Snygg!!!!Landsort är en stadig och gedigen klocka som bär underbart bra på handleden tack vara dess design.
Tycker du skall sluta fundera och bara skaffa en.. eller två.
Detta är mina
Vackert!Sjukdomen är total..ändå saknas 2 Chronolink som är på ”spa”..och minst 3 ytterligare urtavlor är snart på väg😬 Trevlig SS Söndag på er alla
Det är bra tryck i lume’n, men har ingen mm300 att jämföra med.Snygg!!!!
Är lumen bra som en Seiko mm300 MarineMaster?
Saknar lume på mina SS…