Vackert!
Min OCD kickade dock in, två ligger felvända![]()
![Face with tears of joy :joy: 😂](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f602.png)
![Face with tears of joy :joy: 😂](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f602.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vackert!
Min OCD kickade dock in, två ligger felvända![]()
Det där ses ju lite som en "fullösning" dock. Man vill helst undvika att göra sådan åverkan på materialet i bryggan. Den eleganta lösningen är att riva upp och pressa i en mässingsbussning, eller ännu bättre ett rubinlager om man hittar ett i rätt dimension. Då har man dessutom gjort en förbättring av den ursprungliga konstruktionen i det här fallet.Tack för input! Ja är hålet för stort slår man ihop det med en stans och gör det lite för litet sen öppnar man upp det tills det är lagom med en glättnål. Är hålet för litet kan man använda en rivare för att öppna upp det. Ska undersöka det lite.
Så här kan det se ut när man vill förminska hålet i ett Stansställ:
![]()
Tack för input gällande 7001 verket! Bilden ovan är från ett longines 12.68z verk jag jobbade på tidigare och där ville jag bevara det så original jag kunde. Därför satte jag inte i nån juvel eller så. Men absolut något att testa framöverDet där ses ju lite som en "fullösning" dock. Man vill helst undvika att göra sådan åverkan på materialet i bryggan. Den eleganta lösningen är att riva upp och pressa i en mässingsbussning, eller ännu bättre ett rubinlager om man hittar ett i rätt dimension. Då har man dessutom gjort en förbättring av den ursprungliga konstruktionen i det här fallet.
Edit: Kan tillägga att en svaghet med 7001 är just fjäderhusbryggan. Lagret slits ganska hårt med konsekvensen att fjäderhuset och spärrhjulet börjar äta sig in i bryggan, som man kan se tendens till här. Med tiden äter också själva spärren sig in bryggan (man kan se att det börjat bli en liten grop på bilderna) vilket till slut resulterar i att spärren helt förlorar sin funktion.
Just det, stans heter det ja!Tack för input! Ja är hålet för stort slår man ihop det med en stans och gör det lite för litet sen öppnar man upp det tills det är lagom med en glättnål. Är hålet för litet kan man använda en rivare för att öppna upp det. Ska undersöka det lite.
Så här kan det se ut när man vill förminska hålet i ett Stansställ:
![]()
Grattis. Vi budade mot varandra. Gratulerar till en mycket snygg klocka. Får invänta nästa tillfälle. Har en blå och en svart. En orange saknasHur cool är inte denna då!? Köpte denna defekt. Huvudfjädern i manuella verket är av och batteribyte behövs. Ska fixa detta själv tänkte jag. Kanske kan dela lite bilder från insidan av denna om det finns intresse.
![]()
![]()
Vad är diagnosenSjukdomen är total..ändå saknas 2 Chronolink som är på ”spa”..och minst 3 ytterligare urtavlor är snart på vägTrevlig SS Söndag på er alla
![]()
Tack!Grattis. Vi budade mot varandra. Gratulerar till en mycket snygg klocka. Får invänta nästa tillfälle. Har en blå och en svart. En orange saknas![]()
Berätta gärna mer, skickade du en tavla på ommålning eller liknande?Finns inte begagnad med denna färg så har själv ”fixat” utomlands
Ändrar frågan, hur länge håller lume och hur stark är den?Det är bra tryck i lume’n, men har ingen mm300 att jämföra med.
Jag kan inte ge ett exakt svar men kan dela med mig av mina upplevelser om det är värt något. Lumen håller ganska länge om den har fått tillräckligt med ljus för uppladdningen. Lumen är stark, tydlig och håller ut länge, flertalet minuter.Ändrar frågan, hur länge håller lume och hur stark är den?
Saknar lume på mina SS
Hej, skickade den för målning i UKBerätta gärna mer, skickade du en tavla på ommålning eller liknande?
Det är riktigt bra tryck i lysmassan. Oklart om den står sig mot Seiko men det är klart bäst lysförmåga av dom klockor jag ägt hittills, ex. Oris AquisSnygg!!!!
Är lumen bra som en Seiko mm300 MarineMaster?
Saknar lume på mina SS…
Mycket tjusig samling!Sjukdomen är total..ändå saknas 2 Chronolink som är på ”spa”..och minst 3 ytterligare urtavlor är snart på vägTrevlig SS Söndag på er alla
![]()
Det är till Swedish blondMycket tjusig samling!
Själv har jag enbart en Swedish blond där original armbandet är utslitet.
Vad har du för armband på den högra klockan med vit urtavla?
Liknar originalet som inte går att köpa längre och passar perfekt till vit urtavla.
Har inspekterat bryggan och fjäderhusbommen nu och det ser faktiskt inte så farligt ut. Gissar att det mest var torkade oljor. Men ska ändå nita ihop den väldigt försiktigt och gå in med en glättnål. Så inga delar som behöver bytas. Och jag håller inte med om att det är rätt att modifiera verket och sätta i en juvel i det här läget. Då modifierar jag ju klockan från originalutförandet?
Nu har jag beställt ny fjäder samt packat ner delarna i korgar och kört igång ett tvätt programjag har en gammal almer typ 2 som är helautomatisk och går igenom 4 olika rengöringsburkar. Sen är det ett avslutande värmesteg. Där har jag kopplat bort värmeplattan och kör en hårtork försiktigt.
![]()
![]()
De är fina! Hoppar den stora sekundvisaren fram hela tiden eller bara då chronografen startats?Även jag har hittat torkade oljor men då i en Citizen Aqualand c022 som legat typ 30 år i byrån
Appropå bryggor, denna hade bl.a. korrosion under bryggan men gick och lösa
Kör också med hårfön då jag tycker det är snabbt och effektivt men man får se till att ha tätförslutna korgar.
Pressa i en ny juvel eller bussning verkar overkill men visst vore det en robust lösning, dock skulle jag nog inte se det som att urverket inte är original utan egentligen en bra modifiering.
![]()
Just det, ägde denna Skydiver SAR innan ett tag och tänkte man kan upprepa med en bild som den quartz-aholic man är!
Riktigt frän var den:
![]()
Den tjänstgör enbart som sekundvisare för vanlig tidsangivelse =)De är fina! Hoppar den stora sekundvisaren fram hela tiden eller bara då chronografen startats?
Det är sällan man har behov av att göra det på modernare verk eftersom man då helt enkelt köper en ny brygga istället, vilket man så klart gör i första hand, men jag skulle annars säga att en ny sten/bussning är en mindre "invasiv" lösning än att knacka igen lagret, förutsatt att det görs bra. För varje gång lagret knackas så blir det mindre och mindre material och tunnare gods och slitaget kommer att gå snabbare och snabbare. Att pressa i ett nytt lager blir helt framtidssäkert eftersom det bara är att pressa i ett nytt likadant den dagen det eventuellt behövs.Pressa i en ny juvel eller bussning verkar overkill men visst vore det en robust lösning, dock skulle jag nog inte se det som att urverket inte är original utan egentligen en bra modifiering.
Tack för info!. Det är ibland synd med slit å släng samhället när man kan ta tillvara på innovativt hantverkskunnande. Jag ska ha sten/bussning i åtanke framöver!Det är sällan man har behov av att göra det på modernare verk eftersom man då helt enkelt köper en ny brygga istället, vilket man så klart gör i första hand, men jag skulle annars säga att en ny sten/bussning är en mindre "invasiv" lösning än att knacka igen lagret, förutsatt att det görs bra. För varje gång lagret knackas så blir det mindre och mindre material och tunnare gods och slitaget kommer att gå snabbare och snabbare. Att pressa i ett nytt lager blir helt framtidssäkert eftersom det bara är att pressa i ett nytt likadant den dagen det eventuellt behövs.
Problemet som kan bli är att lagerhål sällan slits jämt, det blir oftast ovalt och sticker iväg åt ett specifikt håll, vilket gör att när man sedan börjar riva upp hålet så har man flyttat centrum, som då gör att hjulet ligger snett och man får ingreppsfel osv. Det krävs alltså vettiga verktyg som möjliggör centrering utifrån motsatt lagerhål för att man ska vara vara säker på att det blir bra, men samma sak gäller ju också om man väljer att knacka lagret.Tack för info!. Det är ibland synd med slit å släng samhället när man kan ta tillvara på innovativt hantverkskunnande. Jag ska ha sten/bussning i åtanke framöver!
Och hoppar fram en sec i taget antar jag?Den tjänstgör enbart som sekundvisare för vanlig tidsangivelse =)