• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sista posten kommer här, nu kör vi klart 😁
Först på med verkringen, timhjul följt av tavla och visare.
IMG_0413.jpeg

IMG_0414.jpeg

IMG_0415.jpeg

Sen lägger jag verket i boetten och sätter i kronan. Sen sätter jag ny packning på glasbaksidan och skruvar fast denna.
IMG_0417.jpeg

IMG_0418.jpeg
IMG_0420.jpeg

Sen går vi över till digi-verket. Monterar i nysmöjda packningar och skruvar fast tryckknapparna. I med verket, verkhållarskruvar, batteri och baklock.
IMG_0421.jpeg
IMG_0422.jpeg

IMG_0423.jpeg

IMG_0426.jpeg

IMG_0427.jpeg

IMG_0424.jpeg

Sen är det ”bara” att montera länken. Det tog mest tid av allt. Passformen för bandstiften var inte alls bra. Någon mer som haft problem med detta?
IMG_0428.jpeg

När jag äntligen fick den på plats så känner jag mig väldigt nöjd och ska bli kul att bekanta mig med klockan 😃
IMG_0429.jpeg
IMG_0432.jpeg
IMG_0434.jpeg
IMG_0435.jpeg
IMG_0437.jpeg

Tack för alla glada hejarop längs vägen 🎂
Grymt kul att följa och så bra det blev!
Är du utbildad eller är du helt enkelt nyfiken och självlärd?😅
Hur många timmar tog det att renovera Chronolinken?

Grymt kul att följa och så bra det blev!
Är du utbildad eller är du helt enkelt nyfiken och självlärd?😅
Hur många timmar tog det att renovera Chronolinken?
Tack, kul att det uppskattades! 😊
Är inte utbildad. Men haft klockintresse i tio år och för två år sedan gick jag in för att lära mig skruva isär den första klockan. Gått in väldigt seriöst för hobbyn och lyckats självfinansiera alla verktyg och maskiner med projekten jag gjort. Jag lärde mig grunderna via youtube, men jag hade aldrig varit där jag är idag utan @R-Svarvofix . Vi fann varandra här på KS och han har lärt mig typ allt. Varit en otroligt viktig del och trygghet. Vi har träffats några gånger nu också dessutom 😃. Även @Watcheyes har varit en jag lärt mig mycket av och kunnat bolla saker längs vägen med.

Hmm jag tänker alltid att jag borde börja ta tiden.. kanske kan göra det nu när jag har en bra tidtagare 😅. Men gissar 8-12h kanske?

Senast ändrad:
IMG_0413.jpeg

IMG_0414.jpeg

IMG_0415.jpeg

Sen lägger jag verket i boetten och sätter i kronan. Sen sätter jag ny packning på glasbaksidan och skruvar fast denna.
IMG_0417.jpeg

IMG_0418.jpeg
IMG_0420.jpeg

Sen går vi över till digi-verket. Monterar i nysmöjda packningar och skruvar fast tryckknapparna. I med verket, verkhållarskruvar, batteri och baklock.
IMG_0421.jpeg
IMG_0422.jpeg

IMG_0423.jpeg

IMG_0426.jpeg

IMG_0427.jpeg

IMG_0424.jpeg

Sen är det ”bara” att montera länken. Det tog mest tid av allt. Passformen för bandstiften var inte alls bra. Någon mer som haft problem med detta?
IMG_0428.jpeg

När jag äntligen fick den på plats så känner jag mig väldigt nöjd och ska bli kul att bekanta mig med klockan 😃
IMG_0429.jpeg
IMG_0432.jpeg
IMG_0434.jpeg
IMG_0435.jpeg
IMG_0437.jpeg

Fantastiskt! Så kul att följa den här resan :)

ps. jag har alltid stora problem att montera SS-länkar ds.

IMG_0413.jpeg

IMG_0414.jpeg

IMG_0415.jpeg

IMG_0417.jpeg

IMG_0418.jpeg
IMG_0420.jpeg

IMG_0421.jpeg
IMG_0422.jpeg

IMG_0423.jpeg

IMG_0426.jpeg

IMG_0427.jpeg

IMG_0424.jpeg

IMG_0428.jpeg

IMG_0429.jpeg
IMG_0432.jpeg
IMG_0434.jpeg
IMG_0435.jpeg
IMG_0437.jpeg

Tack för att vi fick följa med på resan.

WT36 med GMT-visaren inställd på helt vanlig hemmatid. Hur gör ni?
1000006692.jpg
Hemma gör jag som du, dvs hemmatid. Gillar 24 tim-visaren, jag hajar till fortfarande när jag tittar på klockan. Om jag gör en kortare resa så ställer jag om 24 tim-visaren till lokal tid, men om jag är borta flera dagar eller kanske en vecka så skiftar jag så att 12 tim-visaren visar lokal tid. En praktisk komplikation tycker jag.

Tillbaka
Topp