Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej,
Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up!
Min syn:
Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..
Legacy och Autenticitet: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.
Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"
Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!
Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute?
Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram
Mvh, Frank
Har du en annan uppfattning eller känsla kring S&S, TobiasD?1. Det går inte att skapa historia som inte finns. Sjöö Sandström är än ett ganska ungt märke i klockbranschen.
2. Nytt och unikt? Sällan det faktiskt går hem i klockbranschen, industrin är rätt så konservativ av sig vad gäller förändring. Det finns inte heller mycket utrymme till förändring och de flesta försök som görs misslyckas. Chronolink är ett bra exempel. Ganska coolt koncept som nördar älskar, men det finns inte så många nördar där ute. Att gå runt med ett mekaniskt ur kopplat till ett digitalt ur som dessutom är skitdyrt låter konstigt för de allra flesta.
Den stora frågan för dig verkar vara logotypen som du inte tycker om. Samt hur de väljer att framställa sig själva genom sin hemsida. Jag läser sällan det företag skriver på sin sida och mycket av det är bara bullshit eller förfining av verkligheten - vilket du lär märka är standard i "lyxbranschen". För mig är det inga problem, för andra kanske det är det. Jag gillar inte Breitlings nya logotyp, jag vill ha vingarna. Så jag är med dig på att logotypen faktiskt kan spela ganska stor roll i våra val.
Klockorna i sig är inte speciellt märkvärdiga, varken positivt eller negativt. De är väl som vad man kan förvänta sig i klassen. Jag tror man köper en Sjöö Sandström av följande anledningar;
1. Man köper gärna något med Svenskt urpsrung - speciellt när det gäller saker som inte vanligtvis är tillverkade (egentligen ihopsatta, men det är en annan femma) i Sverige.
2. Man tycker om designen/funktionaliteten
Mer än så tror jag det inte egentligen är. Och detta gäller även Schweiziska eller Japanska klockor. Byt ut punkt ett till "man köper gärna något från Schweiz med historia" istället. Denna lyxbransch är en mycket konstig bransch som sällan har någon logik i sig. Många personer som är mycket logiska av sig förstår sig inte på industrin överhuvudtaget och tycker det är trams. Det är typen av industri som handlar mer om känsla och design än om logiska resonemang och analys.
Hej,
Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up!
Min syn:
Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..
Legacy och Autenticitet: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.
Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"
Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!
Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute?
Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram
Mvh, Frank
Inte mer än att jag gillar några modeller, och tycker det är kul med ett svenskt märke.Har du en annan uppfattning eller känsla kring S&S, TobiasD?
Vad äger du själv för klockor ?Hej,
Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up!
Min syn:
Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..
Legacy och Autenticitet: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.
Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"
Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!
Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute?
Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram
Mvh, Frank
Och framförallt - framåt stolta AIKTrevlig Sjöö Sandström söndag och även fars dag
Hej,
Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up!
Min syn:
Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..
Legacy och Autenticitet: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.
Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"
Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!
Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute?
Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram
Mvh, Frank
Tungsten ska ha länkLuftar den nyare svarta Landsort. Överväger att byta tillbaka den till gummi. Och behålla tungsten på länk. Ha en fin söndag!
Gick ju bra det därOch framförallt - framåt stolta AIK
Tycker deras design utav klockorna har tagit ett rejält steg ner sedan de rört sig vidare från Royal Steels designspråk. sortimentet känns lite förvirrande och utan enhetliga principer. Skulle nog behöva ett nytt stjärnskott för att röra sig mot en djupare historia.Hej,
Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up!
Min syn:
Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..
Legacy och Autenticitet: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.
Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"
Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!
Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute?
Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram
Mvh, Frank
De ser väl likadana ut fortfarande, designen är i stort sett oförändrad.Tycker deras design utav klockorna har tagit ett rejält steg ner sedan de rört sig vidare från Royal Steels designspråk. sortimentet känns lite förvirrande och utan enhetliga principer. Skulle nog behöva ett nytt stjärnskott för att röra sig mot en djupare historia.
Var länge sedan jag kollade deras sortiment, missminde mig helt. Små element från deras tidigare design kvar i flera modeller.De ser väl likadana ut fortfarande, designen är i stort sett oförändrad.
Djupare historia får man med tidens gång.
Så var man inne i värmen igen.
@Sparrisprinsen hade vänligheten att avyttra sin fina WT36 till mig. Ja, iofs min gamla som kom hem igen. Vilken lycka.
Vilken samling️️️️ antar att du får samma fråga som jag från ”vanliga dödliga”..varför har du 5 klockor av samma sort..men det är ju olika urtavlor och materialGruppbild på familjen
Ja dom är ju hur olika somhelstVilken samling️️️️ antar att du får samma fråga som jag från ”vanliga dödliga”..varför har du 5 klockor av samma sort..men det är ju olika urtavlor och material