• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chronolink idag

1730875432164.png
 
Hej,

Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up! :D

Min syn:

Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..

Legacy och Autenticitet
: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.

Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"

Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!

Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute? :D

Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram

Mvh, Frank
 
Hej alla! Jag undrar vad er uppfattning är om Sjöö & Sandström?

Deras klockor är i prisklassen med Longines, Tag Heuer, Tudor och Tissot, var befinner sig S&S i förhållande till dem? Och vad säger deras kommunikation, deras modeller och deras uttryck tycker ni?

Alla åsikter uppskattas!
 
Hej,

Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up!

Min syn:

Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..

Legacy och Autenticitet: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.

Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"

Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!

Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute?

Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram

Mvh, Frank

1. Det går inte att skapa historia som inte finns. Sjöö Sandström är än ett ganska ungt märke i klockbranschen.
2. Nytt och unikt? Sällan det faktiskt går hem i klockbranschen, industrin är rätt så konservativ av sig vad gäller förändring. Det finns inte heller mycket utrymme till förändring och de flesta försök som görs misslyckas. Chronolink är ett bra exempel. Ganska coolt koncept som nördar älskar, men det finns inte så många nördar där ute. Att gå runt med ett mekaniskt ur kopplat till ett digitalt ur som dessutom är skitdyrt låter konstigt för de allra flesta.

Den stora frågan för dig verkar vara logotypen som du inte tycker om. Samt hur de väljer att framställa sig själva genom sin hemsida. Jag läser sällan det företag skriver på sin sida och mycket av det är bara bullshit eller förfining av verkligheten - vilket du lär märka är standard i "lyxbranschen". För mig är det inga problem, för andra kanske det är det. Jag gillar inte Breitlings nya logotyp, jag vill ha vingarna. Så jag är med dig på att logotypen faktiskt kan spela ganska stor roll i våra val.

Klockorna i sig är inte speciellt märkvärdiga, varken positivt eller negativt. De är väl som vad man kan förvänta sig i klassen. Jag tror man köper en Sjöö Sandström av följande anledningar;
1. Man köper gärna något med Svenskt urpsrung - speciellt när det gäller saker som inte vanligtvis är tillverkade (egentligen ihopsatta, men det är en annan femma) i Sverige.
2. Man tycker om designen/funktionaliteten

Mer än så tror jag det inte egentligen är. Och detta gäller även Schweiziska eller Japanska klockor. Byt ut punkt ett till "man köper gärna något från Schweiz med historia" istället. Denna lyxbransch är en mycket konstig bransch som sällan har någon logik i sig. Många personer som är mycket logiska av sig förstår sig inte på industrin överhuvudtaget och tycker det är trams. Det är typen av industri som handlar mer om känsla och design än om logiska resonemang och analys.
 
Senast ändrad:
1. Det går inte att skapa historia som inte finns. Sjöö Sandström är än ett ganska ungt märke i klockbranschen.
2. Nytt och unikt? Sällan det faktiskt går hem i klockbranschen, industrin är rätt så konservativ av sig vad gäller förändring. Det finns inte heller mycket utrymme till förändring och de flesta försök som görs misslyckas. Chronolink är ett bra exempel. Ganska coolt koncept som nördar älskar, men det finns inte så många nördar där ute. Att gå runt med ett mekaniskt ur kopplat till ett digitalt ur som dessutom är skitdyrt låter konstigt för de allra flesta.

Den stora frågan för dig verkar vara logotypen som du inte tycker om. Samt hur de väljer att framställa sig själva genom sin hemsida. Jag läser sällan det företag skriver på sin sida och mycket av det är bara bullshit eller förfining av verkligheten - vilket du lär märka är standard i "lyxbranschen". För mig är det inga problem, för andra kanske det är det. Jag gillar inte Breitlings nya logotyp, jag vill ha vingarna. Så jag är med dig på att logotypen faktiskt kan spela ganska stor roll i våra val.

Klockorna i sig är inte speciellt märkvärdiga, varken positivt eller negativt. De är väl som vad man kan förvänta sig i klassen. Jag tror man köper en Sjöö Sandström av följande anledningar;
1. Man köper gärna något med Svenskt urpsrung - speciellt när det gäller saker som inte vanligtvis är tillverkade (egentligen ihopsatta, men det är en annan femma) i Sverige.
2. Man tycker om designen/funktionaliteten

Mer än så tror jag det inte egentligen är. Och detta gäller även Schweiziska eller Japanska klockor. Byt ut punkt ett till "man köper gärna något från Schweiz med historia" istället. Denna lyxbransch är en mycket konstig bransch som sällan har någon logik i sig. Många personer som är mycket logiska av sig förstår sig inte på industrin överhuvudtaget och tycker det är trams. Det är typen av industri som handlar mer om känsla och design än om logiska resonemang och analys.
Har du en annan uppfattning eller känsla kring S&S, TobiasD?
 
Hej,

Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up! :D

Min syn:

Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..

Legacy och Autenticitet: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.

Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"

Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!

Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute? :D

Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram

Mvh, Frank

För mig är det ganska enkelt. Jag tycker att deras klockor är snyggt designade enligt min estetik och de är ett svenskt märke vilket är roligt för att det känns som att jag gynnar svenskt näringsliv.
 
Har du en annan uppfattning eller känsla kring S&S, TobiasD?
Inte mer än att jag gillar några modeller, och tycker det är kul med ett svenskt märke.
Royal Steel Worldtimer i 36mm och vanliga Royal Steel i 36mm är dem jag gillar. 40mm på Royal Steel är inte proportionerligt okej i min smak. Precis som en Datejust i 41mm inte är okej (för oss som tycker så).

Vad gäller Landsort gillar jag modellen, då den är unik, men jag klarar inte av den typen av "glansig" vridning. Vridningen ser konstig ut för mig, precis som vilket mikromärke som helst.

Kronograferna har bra design men tveksamma proportioner. Som du kanske märker är jag lite av ett proportion-freak. Vilket också är varför jag tycker att det är så synd att många av Grand Seikos modeller blir så jäkla fel. Fantastisk design, fantastiska urverk och materialval, men det är alltid något fel på proportionerna. Många av deras 44GS-modeller som är 40mm borde nog vara 36-38mm istället.

Mycket mer än så har jag inte att säga.
 
Hej,

Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up! :D

Min syn:

Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..

Legacy och Autenticitet: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.

Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"

Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!

Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute? :D

Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram

Mvh, Frank
Vad äger du själv för klockor ?
 
Hej,

Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up! :D

Min syn:

Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..

Legacy och Autenticitet
: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.

Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"

Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!

Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute? :D

Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram

Mvh, Frank

Hej, tycker du skall ta chansen att testa en SS-klocka så får du själv känna charmen som vissa av oss finner.

Själv har jag haft ”alla” de ”häftiga” schweiziska märkena men inget går upp emot en Chronolink på armen enligt mig.

Men som sagt var alla har rätt till sin åsikt.
 
Hej,

Jag har väldigt svårt att förstå mig på charmen med Sjöö & Sandström. Jag kan säga att min syn är aningen kritisk och jag har svårt att känna något för varumärket. Nedan är en redogörelse på varför jag tycker så.. och jag söker inte "ryggdunk" och "medhåll" om denna åsikt utan mer en diskussion kring hur en positiv perception kan låta kring varumärket. Hit me up! :D

Min syn:

Logotypen – med bokstäverna "S och S" och ett timglas – känns inte särskilt originell alls faktiskt och lånar ju helt klart element från Longines, vilket kan ge intrycket av ett märke som lutar sig på att etablerade designkoncept snarare än att skapa något nytt och unikt. Trots att varumärket strävar efter att utstråla skandinavisk exklusivitet saknar logotypen den elegans och finess som förväntas av ett mer "high-end-märke" tycker jag!! Jag stör mig faktiskt på Loggan..

Legacy och Autenticitet: Märket använder ett språk i sin berättelse som syftar till att förankra det i ett "äkta" skandinaviskt arv, med referenser till 1800-talets svenska klockmakare som Victor Kullberg och Henning Hammarlund. Dock är dessa historiska figurer inte direkt kopplade till Sjöö & Sandström, utan mer löst anknutna till Sveriges allmänna urmakerihistoria. Deras beskrivning, att "intermingle time-honored knowledge with... Scandinavian luxury" (på deras hemsida) känns något vag och kan tolkas som ett försök att skapa en känsla av historia snarare än att reflektera ett konkret arv.

Ska sägas att jag inte haft någon av deras klockor i handen (eller på armen) mer min allmänna uppfattning jag själv bildat mig från deras närvaro online.. Så jag tar verkligen på mig "Tyckarmössan" här... Sen är det ju såklart kul att vi har ett svenskt märka som fyller platsen "Skandinavisk exklusivitet"

Produkternas Kvalitet och Innovation - Sammanfattning från deras hemsida:
En av de mest påtagliga prestationerna i företagets historia är lanseringen av Chronolink Worldtimer UTC 1997, ett tydligt exempel på teknisk innovation. Den här klockan hjälpte märket att synas på den internationella marknaden. Även senare modeller som UTC Skydiver, designad för svenska flygvapnet, och Landsort, Sveriges första dykarklocka, visar på en viss innovationsvilja - Detta skapar legacy!!

Jag är kritisk. Finns det en mer positiv röst där ute? :D

Fun fact! Mustiga Mauri följer dem på Instagram

Mvh, Frank
Tycker deras design utav klockorna har tagit ett rejält steg ner sedan de rört sig vidare från Royal Steels designspråk. sortimentet känns lite förvirrande och utan enhetliga principer. Skulle nog behöva ett nytt stjärnskott för att röra sig mot en djupare historia.
 
Tycker deras design utav klockorna har tagit ett rejält steg ner sedan de rört sig vidare från Royal Steels designspråk. sortimentet känns lite förvirrande och utan enhetliga principer. Skulle nog behöva ett nytt stjärnskott för att röra sig mot en djupare historia.
De ser väl likadana ut fortfarande, designen är i stort sett oförändrad.

Djupare historia får man med tidens gång.
 
De ser väl likadana ut fortfarande, designen är i stort sett oförändrad.

Djupare historia får man med tidens gång.
Var länge sedan jag kollade deras sortiment, missminde mig helt. Små element från deras tidigare design kvar i flera modeller.

Saknar däremot något utmanande, har svårt att se hur man konkurrerar på marknaden när man endast är en i massan.
Svårt att argumentera i ytliga termer varför du bör köpa en SS, väldigt mycket enklare att göra detsamma för andra tillverkare. Saknar differentiering och klara konkurrensfördelar.

Min pessimism säger mig att de genomgår flera ägarbyten inom kommande lågkonjunkturer och tillslut fallerar helt. iallafall om de fortsätter på samma riktlinje.
Vill även påstå att djupare historia är en funktion utav tidens händelser och inte enbart tid. Något som SS saknar i relativitet.

Deras tid ligger i forna dagar.

// en riktig solstråle!
 
Tillbaka
Topp