• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej

Någon här på forumet som äger / har ägt en Sjöö Sandström Royal Steel Classic och skulle vilja skriva några ord om er erfarenhet av klockan?
Fått upp ögonen lite för den modellen det senaste och sett de kommer ut några till försäljning här och på andra sidor. Har alltså eventuellt tänkt köpa en begagnad som min första lite "dyrare" klocka.

Allt gott.

/A
Jag har aldrig haft en RSC. Men är inne på min femte Sjöö Sandström nu. Jag tycker personligen att deras ur är helt fantastiskt bra. Väldigt mycket klocka för pengarna och tror inte det kan bli fel om du är lite prismedveten på begagnade marknaden :)

Provade själv en blå RSC36 i helgen. Jösses vad den tavlan är fin! Någon som har en att sälja till mig!? 😅

PXL_20250302_120235846.jpg

Jag har aldrig haft en RSC. Men är inne på min femte Sjöö Sandström nu. Jag tycker personligen att deras ur är helt fantastiskt bra. Väldigt mycket klocka för pengarna och tror inte det kan bli fel om du är lite prismedveten på begagnade marknaden :)

Provade själv en blå RSC36 i helgen. Jösses vad den tavlan är fin! Någon som har en att sälja till mig!? 😅
Mycket fin! valde mellan en royal steel 36 med svart urtavla och en grand seiko 37mm quartz men blev japanskt denna gången. Kan dock mkt väl tänka mig att det blir en royal steel längre fram.

PXL_20250302_120235846.jpg

Ja den var riktigt snygg, såg en annons häromdagen på den champagne färgade urtavlan och tyckte den var riktigt fin på bild. Får eventuellt ta mig till en återförsäljare för att prova modellen. Känns som den i 36mm hade passat i alla tillfällen och väldigt roligt med ett svenskt klockmärke också :)

Liten rolig historia och koppling till märket också är att jag första gången kom i kontakt med en Sjöö Sandström under värnplikten inom flygplanet, där en Stridspilot lät mig pröva deras UTC Skydiver.

Om man får fråga, vilka modeller har du haft och vilken har du nu?

Ja den var riktigt snygg, såg en annons häromdagen på den champagne färgade urtavlan och tyckte den var riktigt fin på bild. Får eventuellt ta mig till en återförsäljare för att prova modellen. Känns som den i 36mm hade passat i alla tillfällen och väldigt roligt med ett svenskt klockmärke också :)

Liten rolig historia och koppling till märket också är att jag första gången kom i kontakt med en Sjöö Sandström under värnplikten inom flygplanet, där en Stridspilot lät mig pröva deras UTC Skydiver.

Om man får fråga, vilka modeller har du haft och vilken har du nu?
Jag är inne på min 4:e Worldtimer 36.
Har haft två gråa (dock inte samtidigt), en vit som nyligen blev stulen och nu en svart. Har också haft en Quattro.

Tycker du skall åka och prova om du har möjlighet. Dom bärs alla väldigt olika. Även om WT36 och RSC36 är lika stora så tycker jag RSCn bärs mindre och lite dressigare. Sen finns det ju mer att välja på om du hellre vill ha en 41:a.

Jag är inne på min 4:e Worldtimer 36.
Har haft två gråa (dock inte samtidigt), en vit som nyligen blev stulen och nu en svart. Har också haft en Quattro.

Tycker du skall åka och prova om du har möjlighet. Dom bärs alla väldigt olika. Även om WT36 och RSC36 är lika stora så tycker jag RSCn bärs mindre och lite dressigare. Sen finns det ju mer att välja på om du hellre vill ha en 41:a.
Får kika på den modellen med! ☺️Och tack för tipsen, samt oerhört tråkigt o höra att du blivit bestulen på en av dem. Personer som inte kan skilja på mitt och ditt…

Allt gott!

Hej

Någon här på forumet som äger / har ägt en Sjöö Sandström Royal Steel Classic och skulle vilja skriva några ord om er erfarenhet av klockan?
Fått upp ögonen lite för den modellen det senaste och sett de kommer ut några till försäljning här och på andra sidor. Har alltså eventuellt tänkt köpa en begagnad som min första lite "dyrare" klocka.

Allt gott.

/A
Jag har haft min vita RSC41, främst på länk, sedan 2019 och är mycket nöjd med den. Har inte haft några bekymmer under tiden. Tycker den känns välbyggd och gillar att den är ”närproducerad” och har en stram skandinavisk design. Om något kan jag ibland tycka att den är något för stor, men när jag ser den på bild på min arm ser den bra ut så det är nog vinkeln mellan mina ögon och handleden som spelar mig ett spratt.

Jag har också en Landsort (ny) samt haft en WT41, Skydiver och UTC Extreme och jag har varit nöjd med upplevelserna av alla SS även om jag har valt att sälja några av olika anledningar.

Jag har haft min vita RSC41, främst på länk, sedan 2019 och är mycket nöjd med den. Har inte haft några bekymmer under tiden. Tycker den känns välbyggd och gillar att den är ”närproducerad” och har en stram skandinavisk design. Om något kan jag ibland tycka att den är något för stor, men när jag ser den på bild på min arm ser den bra ut så det är nog vinkeln mellan mina ögon och handleden som spelar mig ett spratt.

Jag har också en Landsort (ny) samt haft en WT41, Skydiver och UTC Extreme och jag har varit nöjd med upplevelserna av alla SS även om jag har valt att sälja några av olika anledningar.
Stort tack för din input! Ja men lite så jag tänker att den är närproducerad/ från Sverige! Är lite inne på 36mm, har du möjlighet att posta en bild med din 41a på handleden? Och vad har du för handleds omkrets. Lite så ja förstår vad du menar ☺️

Ha en fortsatt fin tisdag kväll!

Jag äger ingen Landsort, men är kronskyddet en integrerad del av boetten på tidigare modeller? Jag gjorde en snabb googling, och det verkar vara "två delar". På bilden som SS postade ser det dock ut som en enhet. Dessutom saknar klockan på bilden en bezel.

Jag gjorde en blixtsnabb Photoshop för att förtydliga vad jag menar. Jämförelsebilden är inte tagen ur exakt samma vinkel, så den är inte helt optimal.
Screenshot-2025-03-04-at-12.23.46.gif

Alltid kul med teorier/gissningar, så med detta sagt tror jag att den nya Landsort är fräst ur ett stycke metall och saknar bezel = tunnare än tidigare modeller.

Vänligen,
Martin
Jo helt klart baksidan av den nya modellen. Jag antar att de inte vill visa bazelringen. Blir kul att se vad det blir för överraskning.

Ja det ser ut som guld i färgen, och en brons till borde det inte vara. Får rätta mig själv på versionerna. Detta borde jag kunnat. Antog att bronsklockan var en D4 men icke.

D1: Tungsten
D2: Svart, Vit och GMT
D3: Brons
D4: nyaste i svart, grönt, blå och alla specialmodeller

D5: ?

IMG_5744.png

Får rätta mig själv:

Detta borde jag kunnat. Antog att bronsklockan var en D4 som övriga specialmodeller men icke.

D1: Tungsten
D2: Svart, Vit eller GMT
D3: Brons
D4: nyaste i svart, grönt, blå eller alla specialmodeller som Marinen, Rördykare, Annual 24.

D5: ?

Tillbaka
Topp