• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skaffa schysst väggklocka! Visa din!

Fick tag i denna sköna Gibson Custom med neon-belysning. Eftersom gitarrer är en nästan lika stor hobby som klockor tycker jag den är hur grym som helst 😎

Bilagor

• 1690916086381.jpeg
    1690916086381.jpeg
    521.3 KB · Visningar: 13
Är det där något Gibson varit inblandade i eller
Fick tag i denna sköna Gibson Custom med neon-belysning. Eftersom gitarrer är en nästan lika stor hobby som klockor tycker jag den är hur grym som helst 😎
Hej! Yes, klockan är från Gibson. Delades ut av dem till utvalda återförsäljare för många år sedan. Fick tag i min när en butik stängde och jag köpte både gitarr och diverse prylar😉

Hej! Yes, klockan är från Gibson. Delades ut av dem till utvalda återförsäljare för många år sedan. Fick tag i min när en butik stängde och jag köpte både gitarr och diverse prylar😉
Är du säker på det? Den är ju misstänkt lik Kinaskiten folk prånglar ut på Etsy, ebay, och så vidare... :)

Är du säker på det? Den är ju misstänkt lik Kinaskiten folk prånglar ut på Etsy, ebay, och så vidare... :)
Fanns ju dock inte en enda som ens var lite lik på länken du postade

Den här hittade jag uppe i Sapporo och släpade hem till Tokyo för att sen ta med den till Sverige där den hängdes upp i Köket.
Där fick den hänga ifred flera dagar innan min bästa kamrat ansåg att den passade bättre i hans kök.
Den har tickat och gått rätt många år nu men har börjat strula och vi tittade till dn lite men såg inget uppenbart fel.
Han frågade vilken urmakare han skulle lämna till men jag tror att ingen tar sig an såna här gamla elektriska verk.
Det hade varit görbart att byta ut verket till ett nytt kvarts men dag och datumvisningen som är av flärp typ ställer till det.
Verket är av vad jag kan se inte gjort för att servas, en hel del plast.
Någon som har en ide hur man gör, bara att glömma den?

F33AFA96-7366-4E43-8988-F9E73CCB6251.jpeg

Är det någon som känner till/har en HELT TYST väggklocka med flytande visare, tänker mig max 1500kr?

Den här hittade jag uppe i Sapporo och släpade hem till Tokyo för att sen ta med den till Sverige där den hängdes upp i Köket.
Där fick den hänga ifred flera dagar innan min bästa kamrat ansåg att den passade bättre i hans kök.
Den har tickat och gått rätt många år nu men har börjat strula och vi tittade till dn lite men såg inget uppenbart fel.
Han frågade vilken urmakare han skulle lämna till men jag tror att ingen tar sig an såna här gamla elektriska verk.
Det hade varit görbart att byta ut verket till ett nytt kvarts men dag och datumvisningen som är av flärp typ ställer till det.
Verket är av vad jag kan se inte gjort för att servas, en hel del plast.
Någon som har en ide hur man gör, bara att glömma den?

F33AFA96-7366-4E43-8988-F9E73CCB6251.jpeg
Tror spontant att det går utmärkt att serva verket men att det kan vara ganska dyrt om man har otur. Visst är det en elektriskt driven balans i verket? Jag föreställer mig att tapparna kan ha tagit stryk genom åren. Balansen är nog relativt tung och om lagren gått torra i 40 år eller något... Jag har förresten ett par liknande klockor med franska verk som jag tänker försöka serva själv när jag ställt iordning en hobbyhörna och köpt lite mer verktyg. I synnerhet den ena vore kul att få ordning på. Snygg modell och svensk dag. :)

[URL unfurl
Fanns ju dock inte en enda som ens var lite lik på länken du postade
Ja, varför skulle jag hitta på detta? Som jag skrev så kommer klockan från en gitarrbutik/reparatör som tyvärr stängde ner förra året. Så länge jag varit kund (10 år) så har den hängt på väggen. Jag fick den som gåva av ägaren då jag köpte gitarr förra året och han berättade att den svenska agenten för Gibson delade ut den till hans butik som give away för många år sedan.

Finns en på Ebay till salu om någon är intresserad.

Gibson Custom Art Historic Wall Clock Dealer Promotion​

Kul tråd! :)

Får psykbryt på quartz tickandet från väggklockor. Så har den här seikon. Och ja, jag är så nörd att jag låter klistermärket sitta kvar haha
IMG_7885.jpeg
Intressant. Vad är det för modell och var hittar man den? Och hur funkar det egentligen? Kvartsur tickar ju för att spara batteri, men jag antar att den inte drar ur batteriet på några dagar (eller veckor)?

Fått den i present för länge sen, men borde kunna googlas.
Antar att det är högfrekvens(?) quartz verk i den. Den "tickar" som tex. Ett mekansikt armbandsur. Batteri har jag bytt en gång tror jag. På ~4år

Intressant. Vad är det för modell och var hittar man den? Och hur funkar det egentligen? Kvartsur tickar ju för att spara batteri, men jag antar att den inte drar ur batteriet på några dagar (eller veckor)?
Hittade den, verkar dock ha utgått

Hittade den, verkar dock ha utgått

Tack. Jag försökte förstås, men hade ingen googla-karma tydligen... (finns för mycket sk*t om Seiko på nätet).
Men det verkar finnas andra modeller i alla fall, och kanske inte vill ha en svart egentligen. Men nu vet man att de finns i alla fall. (Hatar tickande väggklockor.)

Det är verkligen otroligt snyggt.

Skulle gärna vilja skaffa ett stilrent pendel-väggur vid tillfälle. Hittade en sida där de bland annat har just Erwin Sattler men de har även flera andra snygga märken: https://www.glenbryde.com/regulator-wall-clocks/

Hittade även Erwin Sattlers lilla 250-kilosmaskin "Troy Opus Temporis" med 16 inbyggda watch winders men insåg att det ju var ett golvur och inte ett väggur så den går bort... priset på 1,8 miljoner har också viss påverkan:oops::
1704987886902.png

Det är verkligen otroligt snyggt.

Skulle gärna vilja skaffa ett stilrent pendel-väggur vid tillfälle. Hittade en sida där de bland annat har just Erwin Sattler men de har även flera andra snygga märken: https://www.glenbryde.com/regulator-wall-clocks/

Hittade även Erwin Sattlers lilla 250-kilosmaskin "Troy Opus Temporis" med 16 inbyggda watch winders men insåg att det ju var ett golvur och inte ett väggur så den går bort... priset på 1,8 miljoner har också viss påverkan:oops::
1704987886902.png
Skal det være gulvur, ville jeg gått all-in - Maxima Secunda til 215000 $ (trappen følger med :)).
1000015124.jpg

Jag kör med att gammalt skeppsur från mitten av 40-talet som satt på ett fartyg min morfar jobbade på! Självklart ”Swiss made”. Damen blir tokig på att den låter men det är en skön känsla med ett manuellt ur som man får dra upp en gång i veckan.
IMG_1816.jpeg

Jag kör med att gammalt skeppsur från mitten av 40-talet som satt på ett fartyg min morfar jobbade på! Självklart ”Swiss made”. Damen blir tokig på att den låter men det är en skön känsla med ett manuellt ur som man får dra upp en gång i veckan.
IMG_1816.jpeg
Läckert !
Och med gravyren M/S Nimbus.
(Rederi Transatlantic Sjösatt 1947.)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp