• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skaffa schysst väggklocka! Visa din!

Det slutade med att jag gick in på Stepin watches på Drottninggatan. ”Hej! jag vill ha en enkel radiosynkad projektorklocka till sovrummet”. Tro på f*n om hon inte hade en liggandes i en låda 😎 Tydligen brukar dom inte ha såna, men då en kund frågat hade hon beställt 2st, så den som var kvar tog jag. Det är någon namnlös med modellnummer S10115, gör sitt jobb med bravur 👌🏿
BILD!!

Det slutade med att jag gick in på Stepin watches på Drottninggatan. ”Hej! jag vill ha en enkel radiosynkad projektorklocka till sovrummet”. Tro på f*n om hon inte hade en liggandes i en låda 😎 Tydligen brukar dom inte ha såna, men då en kund frågat hade hon beställt 2st, så den som var kvar tog jag. Det är någon namnlös med modellnummer S10115, gör sitt jobb med bravur 👌🏿
Haha, ibland ska man ha tur! Projektorklocka är dock inget för köket så får fortsätta på mitt valda spår med klassisk/analog rund klocka.

Kanske av intresse för andra som läser tråden men jag har då kollat på Braun (länk) som jag tycket har en enkel och ren design och finns med radio-synk. Men för någon dag sedan hittade jag även något jag hoppades skulle finnas och det är en väggklocka som synkar mot WiFi till överkomligt pris. Visade sig att Bulova (länk) har detta och på amerikanska Amazon verkar dom kosta under 100 jänkarstålars. Har inte hunnit kolla om dom går att få tag på i Europa men känns intressant tycker jag, om dock kanske inte den snyggaste designen.

F9D11FBE-0F62-44E1-9903-2FEBD04B5AA6.jpeg
A713F2EC-DB90-4289-9C51-9080C5302589.jpeg
D62B4721-F7D0-46D8-BA36-AF90C4242C22.jpeg

Den är släckt i normala läget, tänds med en touch över logon. Olika ljusstyrka och vridbar/roterbar projektor. Har synkat felfritt, så både jag och frun är nöjda :). Tyvärr har jag skadat henne med att kräva perfekt tidshållning, jag fick höra många ”ööh, men va faan” när program på tv’n hade börjat då klockan gick någon minut fel 🫣😬

F9D11FBE-0F62-44E1-9903-2FEBD04B5AA6.jpeg
A713F2EC-DB90-4289-9C51-9080C5302589.jpeg
D62B4721-F7D0-46D8-BA36-AF90C4242C22.jpeg

Den är släckt i normala läget, tänds med en touch över logon. Olika ljusstyrka och vridbar/roterbar projektor. Har synkat felfritt, så både jag och frun är nöjda :). Tyvärr har jag skadat henne med att kräva perfekt tidshållning, jag fick höra många ”ööh, men va faan” när program på tv’n hade börjat då klockan gick någon minut fel 🫣😬
Fan en sån där vill jag också ha ju 🤗
Får googla runt lite. Ändå skönt att du fått frun ditåt måste jag säga. Hos oss är det tvärtom och låter mer: -”Du och dina jävla klockor”
Men som med så mycket annat. Bara köpa och ta konsekvenserna efteråt. Alltid lättare att be om förlåtelse än tillåtelse 😬

Haha, ibland ska man ha tur! Projektorklocka är dock inget för köket så får fortsätta på mitt valda spår med klassisk/analog rund klocka.

Kanske av intresse för andra som läser tråden men jag har då kollat på Braun (länk) som jag tycket har en enkel och ren design och finns med radio-synk. Men för någon dag sedan hittade jag även något jag hoppades skulle finnas och det är en väggklocka som synkar mot WiFi till överkomligt pris. Visade sig att Bulova (länk) har detta och på amerikanska Amazon verkar dom kosta under 100 jänkarstålars. Har inte hunnit kolla om dom går att få tag på i Europa men känns intressant tycker jag, om dock kanske inte den snyggaste designen.
Jag började ju med en riktigt snygg Huygens. Radiosynkad Bauhausstil. Märkt ”silent klocks”. Tyvärr var den inte helt tyst, så frun slängde ut den ur sovrummet. Nu sitter den i köket (finns bild på föregående sida) Ett tips om det är radiosynkad väggklocka, köp extra starka batterier…

Har länge ägt ett väggur av den legendariske Angelo Mangiarotti som jag ropade hem på tradera så där i sista minuten. Urverket (vilket var av någon knepig typ) är utbytt mot ett enklare kvartsur. Visarna är därför tyvärr fel. Svårt att se på bilden, men den är vinklad nedan. Angelo brukar beskrivas som en av förgrundsfigurerna för det som idag kallas ux - form och användarupplevelse i ett. Snodd bild från nätet visar hans skisser på hur Linus på Linjens brorsa har optimala tittvinklar mot olika typer av ur. En dag ska jag försöka fixa till den - i alla fall spraya visarna svarta.

24C3D7AB-4337-42F2-9011-9418FCAFAD1E.jpeg

8A433A57-6D19-4757-BBA9-13014E70597A.jpeg

En gammal Junghans i porslin som min fd. granne tänkte slänga pga att det gamla verket var trasigt. Jag fick den, bytte till ett vanligt kvartsverk och plockade bort glasluckan som satt framför urtavlan. Nu pryder den sin plats i köket.

IMG_6756.jpeg

Tillbaka
Topp