• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skateboard tråden

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Anti Hero ”Jalopi Skate” 8,4 får hålla under juli-augusti förhoppningsvis.
59F059CB-E946-4C2B-A882-0E5EA9D447F3.jpeg


Högst osäker på om dessa kommer hjälpa eller stjälpa

E5F696FF-C6F7-4A01-BF53-321F4A04F74D.jpeg
 

Eqn

Panerai
Då var äntligen skatesäsongen igång igen och mer laddad än nånsin att nöta miniramp men behöver dock en ny bräda! Någon som har ett schysst tips?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har en son på snart 2.5 år och vi har nu börjat dra till närmaste betongparken kl 07 innan andra kommer dit (på lediga dagar). Han åker runt på sin balanscykel (och gör det riktigt bra) och jag åker lite bräda. Är sjukt stel men känns ok att vara efter 20 år utan åkande... ;)
IMG_20200522_075107.jpg

Lägger in denna bara för att jag tycker den blev kul :)
 

[Bobo]

Rolex
Jag växte upp på en skateboard.
Dessvärre växte jag även upp med en höftsjukdom som ställt till det en del tyvärr...

Slutade åka kort bräda regelbundet för många år sedan men sadlade om till longboards I vuxen ålder. Hade till och med agenturen för Sector 9 och G&S under några år i slutet av 00-talet. Langade även SKF-lager, gripgum och Khyro hardwear.

Det var tider det!

Slutet på historien är att Billabong köpte Sector 9 (som var min brödföda med fast hylla på Stadium) och flyttade över Norden-agenturen till Billabong-distributören Acrisent istället. Ridå.:(

Numera är brädorna mest heminredning.:oops:
1451754146.jpg
 

Kreacon

Audemars
Kul med en skatetråd!
Min dotter har nyligen börjat åka och är sugen på att köpa egen bräda. Nu åker hon på min foundation som är 7,75 tror jag. Hon frågade mig vad det gör för skillnad hur bred brädan är och jag hade inget bättre att komma med än att det är en smaksak. Gör det någon egentlig skillnad förutom tex stabilitet?

Och har ni någon bra nybörjarbräda komplett att rekommendera?
Tänkte ringa steeetlab och kolla, hittar inget på deras hemsida.
 

[Bobo]

Rolex
Kul med en skatetråd!
Min dotter har nyligen börjat åka och är sugen på att köpa egen bräda. Nu åker hon på min foundation som är 7,75 tror jag. Hon frågade mig vad det gör för skillnad hur bred brädan är och jag hade inget bättre att komma med än att det är en smaksak. Gör det någon egentlig skillnad förutom tex stabilitet?

Och har ni någon bra nybörjarbräda komplett att rekommendera?
Tänkte ringa steeetlab och kolla, hittar inget på deras hemsida.
Kul att hon hittat skateboard.:)

Bredden ger stabilitet, men det gör det samtidigt svårare att göra trick. Det blir tyngre och mer otympligt.

Breda brädor används oftast av rampåkare, så en 7,5, 7,75 eller max 8 skulle jag säga är lämpligast för street. 7,75 (eller ännu hellre 7,5) är nog bra till ett barn skulle jag gissa.

Man gör inte så många 360flips i den åldern ändå, men en 8,5-bräda är i princip en garant för att det inte ska ske.:D

Edit: köp en riktigt skateboard. Modell kvittar så länge det är från en riktig tillverkare. Inte Stadiums egna eller något sånt mög.
Om brädan suger kommer hon tröttna.
 

Kreacon

Audemars
Kul att hon hittat skateboard.:)

Bredden ger stabilitet, men det gör det samtidigt svårare att göra trick. Det blir tyngre och mer otympligt.

Breda brädor används oftast av rampåkare, så en 7,5, 7,75 eller max 8 skulle jag säga är lämpligast för street. 7,75 (eller ännu hellre 7,5) är nog bra till ett barn skulle jag gissa.

Man gör inte så många 360flips i den åldern ändå, men en 8,5-bräda är i princip en garant för att det inte ska ske.:D

Edit: köp en riktigt skateboard. Modell kvittar så länge det är från en riktig tillverkare. Inte Stadiums egna eller något sånt mög.
Om brädan suger kommer hon tröttna.
Tack för input, då är jag inte helt ute och cyklar ang bredden.
Förvarnat satte jag själv en del flippar här på gräsmattan, trots att det var 20 år sedan jag åkte.
De har en komplett creature mm på nätet för billig peng, blir nog en sådan.
 

Johanw

Cartier
Kul med en skatetråd!
Min dotter har nyligen börjat åka och är sugen på att köpa egen bräda. Nu åker hon på min foundation som är 7,75 tror jag. Hon frågade mig vad det gör för skillnad hur bred brädan är och jag hade inget bättre att komma med än att det är en smaksak. Gör det någon egentlig skillnad förutom tex stabilitet?

Och har ni någon bra nybörjarbräda komplett att rekommendera?
Tänkte ringa steeetlab och kolla, hittar inget på deras hemsida.

Vet Streetlab hade kompletta brädor av deras egen innan till bra pris. Hittar inget på sidan nu men ring och kolla.

thisiswht_medium.jpg
 

Kreacon

Audemars
Tack, prata
Vet Streetlab hade kompletta brädor av deras egen innan till bra pris. Hittar inget på sidan nu men ring och kolla.

thisiswht_medium.jpg
tack, pratade med dem innan och de var slut på obestämd tid.
Hittade en butik på nätet där man fick bla creaturebräda med ”oj” hjul och bullet truckar för typ 1100. Har inte hört om varken OJ eller Bullet men antar att de är ok och inte har en king-pin som sticker upp över själva trucken. =)
 

Johanw

Cartier
Tack, prata

tack, pratade med dem innan och de var slut på obestämd tid.
Hittade en butik på nätet där man fick bla creaturebräda med ”oj” hjul och bullet truckar för typ 1100. Har inte hört om varken OJ eller Bullet men antar att de är ok och inte har en king-pin som sticker upp över själva trucken. =)

Om du är old school skater kommer du ihåg OJ ;-) , fast då rockade man 57mm

OJ_TeamRider_61mm_Front_448x448.jpg
 

Skylla

Omega
Som barn och ungdom körde sjukt mycket downhill och freeride på cykel men följde skateboard-scenen på håll. Nu när jag precis passerat 30-strecket har jag skaffat skateboard och hjälm. Det är fan inte enkelt att komma in i det och jag är långt ifrån trygg på bräda än, men kul är det och estetiken är ljuvlig.

Problemet är att jag inte får med mig några av mina kompisar på den här resan. Trist!
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Tips på bra skydd? Testade köra lite pool förra helgen, föll framåt och bröt nästan bägge handlederna...
Nu är det lindat en vecka sen tänkte jag köra med skydd... :)

IMG_20200807_125742.jpg
 
Senast ändrad:

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Äntligen har min grabb (6år) lärt sig stå på en bräda. Dock tog han min longboard den lilla skrutten... :)
Är det nån här som har erfarenhet av Landyachtz Tugboat eller Dingy? Ser nice ut tuben men svåra att hitta i affär (framförallt Tug)
 
Topp