Laddar...
Erikson Urhandel

Skicka dyra klockor

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tjarnan, 19 mars 2018.

1. Widowmaker

Widowmaker Guld

Jag tror det är ups som har en tjänst där du kan skicka helt försäkrat ifrån dörr till dörr som privatperson försäkrat till Valfri summa typ.

2. Magnusen

Magnusen Brons

Hade något hänt med den sändningen hade du fått ut 0 ersättning...

Widowmaker gillar detta.
  3. Widowmaker

Widowmaker Guld

Folk verkar inte förstå..

Magnusen gillar detta.
  4. Magnusen

Magnusen Brons

Nej... vart massvis med trådar om frakt och detta är ett återkommande faktum :)

5. Aurum

Aurum Harsh but fair

Eller så vill man inte betala premium för försäkring.

6. Aurum

Aurum Harsh but fair

Senast jag kollade hade de inget trots att de äger Parcel Pro

7. Magnusen

Magnusen Brons

Så kan det vara, eller så har de helt missat det finstilta....

Aurum gillar detta.
  8. Pete11

Pete11 Silver

Från:
    Stockholm
    I det fallet gällde det nog postpaket där försäkringen inte täcker klockor, eller värdesaker.

9. Widowmaker

Widowmaker Guld

Nej. Värde.
    Överstiger värdet 50k på det du skickar är värdefrakt inget mer en chansfrakt helt oförsäkrat. Är väl inte så svårt att förstå?

10. Pete11

Pete11 Silver

Från:
    Stockholm
    Jag syftade på ett specifikt fall här på KS där två personer bytte klockor och båda använde postpaket istället för värde och en klocka försvann. Jag trodde du syftade på det fallet.
    Men ja, är värde högre än försäkringsvärdet gäller inte försäkringen.

Widowmaker och Aurum gillar detta.
  11. KenKun

KenKun Diamant

Fast Värde är fortfarande väldigt safe, fastän det är oförsäkrat

Aurum gillar detta.
  12. Widowmaker

Widowmaker Guld

Absolut. Men när det väl händer. Fortfarande den mänskliga faktorn inblandad. Har vid flertalet tillfällen fått tomma paket där "personalen" tömt paketet längs med vägens gång..

13. Aurum

Aurum Harsh but fair

Värde?

14. Widowmaker

Widowmaker Guld

En gång :)
    Skickades ifrån cdon till företagscentrum. Var ett surroundsystem. De andra gångerna har det alla gånger varit mobiltelefoner

Att tillägga. Blev alla gånger ersatt utan problem, syntes även direkt på paketen vid uthämtning.

Aurum gillar detta.
  15. Aurum

Aurum Harsh but fair

Aldrig hört att företag skickat med värde, köper för billiga saker uppenbarligen. Måste varit ett rätt litet system för att kunna skickas som värde. Men som vi vet är postgången för just värde väldigt säker med låsta burar.

16. Aarrgghh

Aarrgghh Tantal Premium

Från:
    Eslöv
    Glöm inte att du även måste skicka vapen i minst två olika paket. Vital del, dvs trumma, pipa eller slutstycke måste skickas separat!

17. Widowmaker

Widowmaker Guld

Blev själv förvånad :)

jo så är det ju, men inget är 100%

18. Magnusen

Magnusen Brons

Fast i fall där företag skickar till dig så har du konsumentköplagen på din sida, den skyddar privatpersoner rätt bra :)

19. Widowmaker

Widowmaker Guld

Var ju inte riktigt det som det handlade om nu.. Mer att även vid värde så kan paket försvinna/tömmas :D och ja, överstiger värdet på värde huehue. Så faller försäkringen bort. Är man rik nog att chansa så kör. :)

Magnusen gillar detta.
  20. Widowmaker

Widowmaker Guld

Ny nationalsport för Ks. Dyrast klocka med postens lätta.

Träff, Aurum och Magnusen gillar detta.
  21. Magnusen

Magnusen Brons

Mm blev lite ot... här är uppdaterat sen 2019-01-01 för de som tänker skicka med posten:
    https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villkor/villkor/tjanstevillkor

Widowmaker gillar detta.
  22. Stefan S

Stefan S Guld

Från:
    Göteborgstrakten
    Köpt klockor från Rob, gick inte som Värde. Den första hämtade jag på ICA och den andra var med hemkörning. Bägge med Postnord iaf. Dom har väl separata transportförsäkringar?

Aurum gillar detta.
  23. Aurum

Aurum Harsh but fair

Tror det är andra regler för företag, men just i detta fallet vet jag inte.

24. Rossi

Rossi Brons

Vet flera AD som skickar med rek/postpaket, men de definierar innehållet som 'precisionsinstrument'. Stor skillnad vid eventuell ersättning. Pratade med en Rolex AD som fått ut pengar när en Sub försvunnit i postgången. Att inte använda sig av Värde är i min mening idioti.

25. bbits

bbits Silver Premium

Från:
    Stockholm
    För något år sedan skickade jag min AP RO till England, virad i bubbelplast i ett vanligt brev. Tydligen hade jag frankerat med 50 öre för lite också (typ 19:50 istf 20kr) men när jag lämnade in den på ett Företagscenter sa tjejen där att det brukade gå ändå. Och det gjorde det.... Skyller på stor okunskap kombinerat med tidsbrist (två minuter innan stängningsdags) och skulle inte göra om det idag.

zippan, Aarrgghh, KenKun och 3 andra gillar detta.
  26. Magnusen

Magnusen Brons

Nationalsporten dödad direkt. ;)

Öbo, bbits, Widowmaker och 1 annan gillar detta.
  27. Widowmaker

Widowmaker Guld

Haha den är fan hardcore : ) lyckligt ovetande som det så fint heter. Haha

bbits gillar detta.
  28. Matslennarth

Matslennarth Plast

Stämmer med min uppfattning. Mycket medveten om att man inte blir ersatt om klockan försvinner, och därför blir det ”på mottagarens risk” som klockan skickas vid försäljning. Verkar inte finnas något bra alternativ.

This is known.

29. Milanoo

Milanoo Titan Premium

Ups, där fyller du i värdet och betalar därefter.

30. Öbo

Öbo Brons

Från:
    En ö i havet
    Jag skickade iväg en klocka idag i två olika försändelser, båda Värde. En med endast länken och en med klockan inkl box och cert osv. Det kan ju funka om länken är tillräckligt stor del av det totala värdet, vilket den ju ofta är (särskilt om man jämför head only jämför med komplett med rätt länk).
    Jag har aldrig nojat över att skicka grejer värda mer än 50k med värde men denna gången var köparen lite orolig och föreslog lösningen med att skicka länken separat, och så fick det bli.
    Man kan ju dela upp i ännu fler delar om det funkar. Tänk en med head only, en med cert+box osv, en med länk... Problemet är ju om klockan head only är värd mer än 50k.

Mollstedt