• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka dyra klockor

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Var väl en historia här i somras där en gmt skickades med värde. Kom fram så var det ingen klocka i utan ett multiverktyg. Och då värdet översteg 50k så gäller inga försäkringar alls.. Så nej, skicka inte något som är mer värt än vad de försäkrar för då täcker det inte alls..
I det fallet gällde det nog postpaket där försäkringen inte täcker klockor, eller värdesaker.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nej. Värde.
Överstiger värdet 50k på det du skickar är värdefrakt inget mer en chansfrakt helt oförsäkrat. Är väl inte så svårt att förstå?
Jag syftade på ett specifikt fall här på KS där två personer bytte klockor och båda använde postpaket istället för värde och en klocka försvann. Jag trodde du syftade på det fallet.
Men ja, är värde högre än försäkringsvärdet gäller inte försäkringen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En gång :)
Skickades ifrån cdon till företagscentrum. Var ett surroundsystem. De andra gångerna har det alla gånger varit mobiltelefoner

Att tillägga. Blev alla gånger ersatt utan problem, syntes även direkt på paketen vid uthämtning.
Aldrig hört att företag skickat med värde, köper för billiga saker uppenbarligen. Måste varit ett rätt litet system för att kunna skickas som värde. Men som vi vet är postgången för just värde väldigt säker med låsta burar.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Skickade en klocka för 80k med postens värdefrakt och allt gick väldigt bra. Tror tjänsten lämpar sig utmärkt. Kommer dessutom att skicka vapen med samma tjänst inom en kort framtid, vilket man ju heller inte kan skicka hur som helst.

Glöm inte att du även måste skicka vapen i minst två olika paket. Vital del, dvs trumma, pipa eller slutstycke måste skickas separat!
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Aldrig hört att företag skickat med värde, köper för billiga saker uppenbarligen. Måste varit ett rätt litet system för att kunna skickas som värde. Men som vi vet är postgången för just värde väldigt säker med låsta burar.


Blev själv förvånad :)

jo så är det ju, men inget är 100%
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
En gång :)
Skickades ifrån cdon till företagscentrum. Var ett surroundsystem. De andra gångerna har det alla gånger varit mobiltelefoner

Att tillägga. Blev alla gånger ersatt utan problem, syntes även direkt på paketen vid uthämtning.

Fast i fall där företag skickar till dig så har du konsumentköplagen på din sida, den skyddar privatpersoner rätt bra :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Fast i fall där företag skickar till dig så har du konsumentköplagen på din sida, den skyddar privatpersoner rätt bra :)


Var ju inte riktigt det som det handlade om nu.. Mer att även vid värde så kan paket försvinna/tömmas :D och ja, överstiger värdet på värde huehue. Så faller försäkringen bort. Är man rik nog att chansa så kör. :)
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor

Stefan S

Patek
2-Faktor
Aldrig hört att företag skickat med värde, köper för billiga saker uppenbarligen. Måste varit ett rätt litet system för att kunna skickas som värde. Men som vi vet är postgången för just värde väldigt säker med låsta burar.
Köpt klockor från Rob, gick inte som Värde. Den första hämtade jag på ICA och den andra var med hemkörning. Bägge med Postnord iaf. Dom har väl separata transportförsäkringar?
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Vet flera AD som skickar med rek/postpaket, men de definierar innehållet som 'precisionsinstrument'. Stor skillnad vid eventuell ersättning. Pratade med en Rolex AD som fått ut pengar när en Sub försvunnit i postgången. Att inte använda sig av Värde är i min mening idioti.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Ny nationalsport för Ks. Dyrast klocka med postens lätta.
För något år sedan skickade jag min AP RO till England, virad i bubbelplast i ett vanligt brev. Tydligen hade jag frankerat med 50 öre för lite också (typ 19:50 istf 20kr) men när jag lämnade in den på ett Företagscenter sa tjejen där att det brukade gå ändå. Och det gjorde det.... Skyller på stor okunskap kombinerat med tidsbrist (två minuter innan stängningsdags) och skulle inte göra om det idag.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
För något år sedan skickade jag min AP RO till England, virad i bubbelplast i ett vanligt brev. Tydligen hade jag frankerat med 50 öre för lite också (typ 19:50 istf 20kr) men när jag lämnade in den på ett Företagscenter sa tjejen där att det brukade gå ändå. Och det gjorde det.... Skyller på stor okunskap kombinerat med tidsbrist (två minuter innan stängningsdags) och skulle inte göra om det idag.

Nationalsporten dödad direkt. ;)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
För något år sedan skickade jag min AP RO till England, virad i bubbelplast i ett vanligt brev. Tydligen hade jag frankerat med 50 öre för lite också (typ 19:50 istf 20kr) men när jag lämnade in den på ett Företagscenter sa tjejen där att det brukade gå ändå. Och det gjorde det.... Skyller på stor okunskap kombinerat med tidsbrist (två minuter innan stängningsdags) och skulle inte göra om det idag.


Haha den är fan hardcore : ) lyckligt ovetande som det så fint heter. Haha
 

Matslennarth

Breitling
Fast Värde är fortfarande väldigt safe, fastän det är oförsäkrat

Stämmer med min uppfattning. Mycket medveten om att man inte blir ersatt om klockan försvinner, och därför blir det ”på mottagarens risk” som klockan skickas vid försäljning. Verkar inte finnas något bra alternativ.

Glöm inte att du även måste skicka vapen i minst två olika paket. Vital del, dvs trumma, pipa eller slutstycke måste skickas separat!

This is known.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Blåser liv i tråden igen..

Läst igenom och blir inte riktigt klok. I mitt fall skall en klocka runt 100k skickas. Som många på forumet så vill man skicka klockor säkert och försäkrat över 50k. Vart vänder man sig?
Jag skickade iväg en klocka idag i två olika försändelser, båda Värde. En med endast länken och en med klockan inkl box och cert osv. Det kan ju funka om länken är tillräckligt stor del av det totala värdet, vilket den ju ofta är (särskilt om man jämför head only jämför med komplett med rätt länk).
Jag har aldrig nojat över att skicka grejer värda mer än 50k med värde men denna gången var köparen lite orolig och föreslog lösningen med att skicka länken separat, och så fick det bli.
Man kan ju dela upp i ännu fler delar om det funkar. Tänk en med head only, en med cert+box osv, en med länk... Problemet är ju om klockan head only är värd mer än 50k.
 
Topp