Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns inget för privatperson så vitt jag vetDen här diskussionen dyker upp med jämna mellanrum. Vad finns det för alternativ då om man vill skicka en klocka för säg 100k?
Nej jag har heller inte hittat något bra.Finns inget för privatperson så vitt jag vet
Formellt ja och vad gäller försäkringsbelopp.. Men det är knappast samma sak i verkligheten.Är på din sida. I det här fallet kan man lika gärna skicka med kuvert. Det är lika mycket försäkrat
Detta
Om paketets värde överstiger försäkringsbeloppet gäller inte försäkringen alls! Det är inte så att du är försäkrad upp till beloppets maxgräns och så får du riskera beloppet som går över
Jag har tänkt på detta innan, då jag både själv skickat med värdefrakt och tagit emot med värdefrakt. Kommer man ”runt” det om man delar upp betalningen i 50k och sedan resterande belopp? Dvs man påstår att man köpte/sålde varan för 50k för att åtminstone få den ersättningen?Ja, men du kan inte skriva så här för det stämmer ju inte! Värdefrakt med den klockan blir ju helt oförsäkrat.
Borde kunna fungera med falska kvitton etc, men försäkringsbedrägeri är rätt risky det också.Jag har tänkt på detta innan, då jag både själv skickat med värdefrakt och tagit emot med värdefrakt. Kommer man ”runt” det om man delar upp betalningen i 50k och sedan resterande belopp? Dvs man påstår att man köpte/sålde varan för 50k för att åtminstone få den ersättningen?
Hur ofta har det hänt att ett paket som skickats med värdefrakt faktiskt har kommit bort? Jag kan inte minnas att jag läst om det någon gång iaf? Paketen färdas i låsta burar nattetid, och dom är inte spårbara för att minska eventuell rånrisk av transporten osv. PostNord vet ju inte vad som finns i paketet, och jag förmodar att dom hanterar det utefter premissen att dom faktiskt kan bli ersättningsskyldiga med upp till 50k om något skulle hända under transporten.Jag har tänkt på detta innan, då jag både själv skickat med värdefrakt och tagit emot med värdefrakt. Kommer man ”runt” det om man delar upp betalningen i 50k och sedan resterande belopp? Dvs man påstår att man köpte/sålde varan för 50k för att åtminstone få den ersättningen?
Du kan komma runt om du skickar klockhuvud separat och länk/box/resten separat så tillvida att varje pakets värde är upp till högst 50k. Annars nollJag har tänkt på detta innan, då jag både själv skickat med värdefrakt och tagit emot med värdefrakt. Kommer man ”runt” det om man delar upp betalningen i 50k och sedan resterande belopp? Dvs man påstår att man köpte/sålde varan för 50k för att åtminstone få den ersättningen?
Ja det är ju också ett alternativ, eller om man skickar watch only i ett paket och box+cert i ett annat och delar upp betalningen 50k+resterande belopp. Jag har inte läst de exakta villkoren för tjänsten och om värdet enkelt kan fastställas till tex köpbelopp.Du kan komma runt om du skickar klockhuvud separat och länk/box/resten separat så tillvida att varje pakets värde är upp till högst 50k. Annars noll
Notera att det står varans värde och inte försäljningspris. Det här är lurigt, du kan ha sålt för 49k och dom kan komma fram till att värdet på klockan är mer. Har inga exempel alls på att så har skett någon gång men den risken finns faktiskt.Jag har tänkt på detta innan, då jag både själv skickat med värdefrakt och tagit emot med värdefrakt. Kommer man ”runt” det om man delar upp betalningen i 50k och sedan resterande belopp? Dvs man påstår att man köpte/sålde varan för 50k för att åtminstone få den ersättningen?
Knappt för företag heller.Nej jag har heller inte hittat något bra.
Ja, Värde är enormt säkert. Vet bara ett fall under mina 10+ år här och det återfanns till slut (ej stulet alltså). Rek skall enl uppgift åka i samma burar men sen är det ju det där med från/till ombud och spårbarhet som minskar säkerheten.Hur ofta har det hänt att ett paket som skickats med värdefrakt faktiskt har kommit bort? Jag kan inte minnas att jag läst om det någon gång iaf? Paketen färdas i låsta burar nattetid, och dom är inte spårbara för att minska eventuell rånrisk av transporten osv. PostNord vet ju inte vad som finns i paketet, och jag förmodar att dom hanterar det utefter premissen att dom faktiskt kan bli ersättningsskyldiga med upp till 50k om något skulle hända under transporten.
Men absolut, jag håller helt med om att varor över 50k inte är försäkrade alls, men risken att något tråkigt skulle inträffa under transport måste ända anses vara extremt liten i detta fall, eller?
Dhl express gjorde senast jag kollade.Knappt för företag heller.
Låter otroligt för stöldbegärligt gods. Men kan ha fel.Dhl express gjorde senast jag kollade.
UPS verkar erbjuda nått iaf mot en kostnad om 1% av värdet. Kan gå upp till 478k sen får jag felmeddelanden att "Det högsta tillåtna deklarerade värdet har överskridits."Finns inget för privatperson så vitt jag vet
När jag kollar snabbt ser det ut som att UPS öht inte tillåter att man skickar klockor värda över 500 USD. Så kan eventuellt bli svårt att få tillbaka något på försäkringen där, om jag inte såg fel.UPS verkar erbjuda nått iaf mot en kostnad om 1% av värdet. Kan gå upp till 478k sen får jag felmeddelanden att "Det högsta tillåtna deklarerade värdet har överskridits."
![]()
Annan info här, ekvivalenta värden i USD med avsändarland och mottagarland i tabell.När jag kollar snabbt ser det ut som att UPS öht inte tillåter att man skickar klockor värda över 500 USD. Så kan eventuellt bli svårt att få tillbaka något på försäkringen där, om jag inte såg fel.
Ok, intressant, då såg jag fel. Ser ut att vara ett maximalt värde på 2500 USD man kan skicka klockor för? Om man kollar under "Europe Origin Shipments"-Nope... Annan info här, ekvivalenta värden i USD men avsändarland och mottagarland i tabell.
UPS
Jag minns att jag läste om ett fall då de försökte med det för att slippa betala ersättning för försvunnet Rek. Minns inte om de lyckades. Tror det var någon här på KS som drabbades. Men det var några år sedan och minnet är diffust.Notera att det står varans värde och inte försäljningspris. Det här är lurigt, du kan ha sålt för 49k och dom kan komma fram till att värdet på klockan är mer. Har inga exempel alls på att så har skett någon gång men den risken finns faktiskt.
Det är ju bedrägeriJag minns att jag läste om ett fall då de försökte med det för att slippa betala ersättning för försvunnet Rek. Minns inte om de lyckades. Tror det var någon här på KS som drabbades. Men det var några år sedan och minnet är diffust.
Dock Tyskland/Irland/Norge/Polen/Sverige/UK emellan dem, samt även inom dessa torde vara max 50000 USD som "max value of goods", samt även destination utanför Europa (från Sverige ex.vis)Ok, intressant, då såg jag fel. Ser ut att vara ett maximalt värde på 2500 USD man kan skicka klockor för? Om man kollar under "Europe Origin Shipments"-
"Shipments of jewelry, watches, unset precious stones and industrial diamonds(other than costume jewelry and costume watches) with a maximum value up to the local currency equivalent of the amount stated in the table and with a maximum declared value up to the local currency equivalent of USD 2,500 per package are accepted from the origin countries listed on the left-hand side of the table, for shipments to the destination countries listed above the table."
Jag var otydlig. Min minnesbild är av ett fall då köpeskillingen var under men nära gränsen för försäkringen. Då hade PostNord börjat hänvisa till handlarpriser eller om det kanske var något utländskt auktionsresultat.Det är ju bedrägeri
Du ljuger om varans värde.
Garanterat noll i ersättning om nu någon orkar nysta.
Inget ont mot dig min vän.Jag var otydlig. Min minnesbild är av ett fall då köpeskillingen var under men nära gränsen för försäkringen. Då hade PostNord börjat hänvisa till handlarpriser eller om det kanske var något utländskt auktionsresultat.
Min erfarenhet är att DHL Express inte brukar gilla klockor över 4000kr. De har också ovanan att öppna paket för att se vad som faktiskt skickas.Dhl express gjorde senast jag kollade.
Det gör dom, öppnar ofta. Mottog nyligen ett DHL (inom riket) med dyra smycken (korrekt deklarerat) som hade öppnats. Pulsen gick ju upp lite men allt var kvar iafMin erfarenhet är att DHL Express inte brukar gilla klockor över 4000kr. De har också ovanan att öppna paket för att se vad som faktiskt skickas.
Har endast kollat, bara skickat privat själv. Utan försäkring såklart. Fungerat utmärkt än så länge.Min erfarenhet är att DHL Express inte brukar gilla klockor över 4000kr. De har också ovanan att öppna paket för att se vad som faktiskt skickas.
Vad är det för ofog att öppna paketen?Det gör dom, öppnar ofta. Mottog nyligen ett DHL (inom riket) med dyra smycken (korrekt deklarerat) som hade öppnats. Pulsen gick ju upp lite men allt var kvar iaf
I övrigt så tror jag på Stealth. Vilken leverantör man än använder. Skicka låda, dokument och klocka separat.
Att rutinmässigt göra det är de nog rätt ensamma om.Vad är det för ofog att öppna paketen?
Vilka fler bolag än DHL gör det, vet vi det?
Jag har nyligen fått både via UPS och FEDEX. Inga av dessa har tack och lov varit öppnade.
Fick hem en postpåse från DHL Express häromsistens, det var band från CWC i den, den var inte öppnad. Men då kanske man kan anta att värdet var för lågt, alternativt beroende på att firman som det skickades med redan hade hanterat förtullningen av innehållet. Då kanske de tror på deklarationen.Att rutinmässigt göra det är de nog rätt ensamma om.