• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka utomlands

keroro

Rolex
2-Faktor
Scrolla upp liiite 😉
SÄ summa summarum Àr att Sverige Àr ett riktigt u land nÀr det gÀller frakttjÀnster och bara Jetpak som kan försÀkra nÄgorlunda högre belopp?

TrÄkigt med din erfarenhet pÄ chrono24. Har du sÄlt pÄ c24 nÄgon gÄng och skickat dyrare klocka?
 

lappy17

Omega
Jag ringde DHL för nÄgon dag sedan och frÄgade om internationella klockförsÀndelser. Det var inga problem!
Minns inte vad jag kom fram till ifrÄga om försÀkring, men jag skickade en klocka till ett vÀrde av 61k till Tyskland 2020. Kollar jag mitt "kvitto" frÄn Dhl sÄ verkar jag ha betalat "shipment protection" pÄ 61000, kostnad 610 kr utöver 686 kr i fraktkostnad. Sen lite moms och annat sÄ blev slutsumman 1759 kr. Ska troligen snart skicka en igen med vÀrde 100k ca och kommer anvÀnda Dhl Express igen, om dom inte Àndrat ngt i sina policies.
 

Caravelle33

Vacheron
Minns inte vad jag kom fram till ifrÄga om försÀkring, men jag skickade en klocka till ett vÀrde av 61k till Tyskland 2020. Kollar jag mitt "kvitto" frÄn Dhl sÄ verkar jag ha betalat "shipment protection" pÄ 61000, kostnad 610 kr utöver 686 kr i fraktkostnad. Sen lite moms och annat sÄ blev slutsumman 1759 kr. Ska troligen snart skicka en igen med vÀrde 100k ca och kommer anvÀnda Dhl Express igen, om dom inte Àndrat ngt i sina policies.
Klockor Max 50.000kr
 

Caravelle33

Vacheron
Jag orkar inte heller leta Ät dig. Pratade dock med dom i telefon för nÄgra veckor sedan och dÄ fick jag info om att det var den magiska grÀnsen för klockor. Har skickat försÀkrat för 100.000kr med Schenker, du mÄste dock ta dig till en terminal och lÀmna in. Finns Àven https://www.secursus.com/en-gb/shipping-insurance/ som försÀkrar din klocka med valfritt fraktbolag
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Jag orkar inte heller leta Ät dig. Pratade dock med dom i telefon för nÄgra veckor sedan och dÄ fick jag info om att det var den magiska grÀnsen för klockor. Har skickat försÀkrat för 100.000kr med Schenker, du mÄste dock ta dig till en terminal och lÀmna in. Finns Àven https://www.secursus.com/en-gb/shipping-insurance/ som försÀkrar din klocka med valfritt fraktbolag
Tipset i din lĂ€nk dĂ€r verkar ju vĂ€ldigt bra. Boka och skicka med valfritt fraktbolag för att sedan köpa försĂ€kring hos den. Prisex 70€ för att försĂ€kra 10.000€ 👍
 

lappy17

Omega
DÄlig dag idag i jakten pÄ nÄgot sÀtt att skicka vÀrdefullt utomlands, försÀkrat.

"Dagmar" pÄ Fraktjakt, pÄ frÄga om vilka alternativ dom kan erbjuda:
"Hej igen
Nu har jag fÄtt svar om detta.
Man fÄr inte skicka klockor som överstiger 500 USD
Mvh Dagmar"

Troligen inte korrekt, men inger i sÄ fall inte förtroende.

Sen har vi Miguel pÄ Parcel Pro som svarade ngn minut efter att jag submittat anökan om konto:

"Hello,
Thank you for your interest in Parcel Pro. However, at the moment, we are only opening accounts for businesses in the U.S and Canada only."
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
DÄlig dag idag i jakten pÄ nÄgot sÀtt att skicka vÀrdefullt utomlands, försÀkrat.

"Dagmar" pÄ Fraktjakt, pÄ frÄga om vilka alternativ dom kan erbjuda:
"Hej igen
Nu har jag fÄtt svar om detta.
Man fÄr inte skicka klockor som överstiger 500 USD
Mvh Dagmar"

Troligen inte korrekt, men inger i sÄ fall inte förtroende.

Sen har vi Miguel pÄ Parcel Pro som svarade ngn minut efter att jag submittat anökan om konto:

"Hello,
Thank you for your interest in Parcel Pro. However, at the moment, we are only opening accounts for businesses in the U.S and Canada only."
Du ska inte köra secursus.com dÄ? Jag tÀnker test det. Man bokar valfri spÄrbar frakt hos valfri (tror jag) speditör. Sen reggae du det kollinumret hos secursus och försÀkrar försÀndelsen via dom. Verkar vara humana priser dessutom.
 

lappy17

Omega
Du ska inte köra secursus.com dÄ? Jag tÀnker test det. Man bokar valfri spÄrbar frakt hos valfri (tror jag) speditör. Sen reggae du det kollinumret hos secursus och försÀkrar försÀndelsen via dom. Verkar vara humana priser dessutom.
Vet inte vad jag ska tycka om secursus. MagkÀnslan sÀger att dom kommer utnyttja minsta lilla avsteg man rÄkar göra frÄn deras instruktioner. Skulle Àven pÄstÄ att deras Trustpilot score Àr sÄdÀr, givet att mÄnga positiva recensioner inte verkar ha behövt claima loss. Tycker inte man ska recensera försÀkringsbolag om man inte behövt claima....
 

Caravelle33

Vacheron
Vet inte vad jag ska tycka om secursus. MagkÀnslan sÀger att dom kommer utnyttja minsta lilla avsteg man rÄkar göra frÄn deras instruktioner. Skulle Àven pÄstÄ att deras Trustpilot score Àr sÄdÀr, givet att mÄnga positiva recensioner inte verkar ha behövt claima loss. Tycker inte man ska recensera försÀkringsbolag om man inte behövt claima....
SÄ Àr det vÀl tyvÀrr med alla försÀkringar
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Var i kontakt med Fedex igÄr och passade pÄ att frÄga.
De har försÀkring till 1000$ sÄ inte mycket att hÀnga i granen. Men. De Ätar sig ÀndÄ transporten om vÀrdet för godset Àr större Àn sÄ. Dock rÄddes jag att skaffa tredjepartsförsÀkring i s f. Kolla med hemförsÀkringen sa hon. LÀr vÀl knappast funka, men de kan sÀkert tipsa sa hon. Antar att vi landar med alternativen som redan nÀmnts hÀr.

Fedex bokas enklast via hemsidan varefter man ringer och bokar upphÀmtningen.
 
Hej! Frakt kÀnns lite som en fÀrskvara till kunskap, sÄ dammar av den hÀr trÄden igen :)
Jag ska skicka en klocka till Monta i USA för serviceÀrende. NÄn som vet om den hade valt DHL, UPS eller Postnord? Nypriset pÄ klockan Àr dryga 2000 $.
To whom it may concern

SÄ blev det DHL för mig. Kostade 833 kr inklusive 200 i försÀkring (1 procent av vÀrdet), som ska tÀcka klockor, och DHL hÀmtade upp hemma.

Ett administrativt maraton att skicka till USA.. nĂ€r den kommer tillbaka kommer jag tydligen behöva bevisa för Tullverket att det varit ett garantiĂ€rende (â€Ă„terimport genom passiv förĂ€dling”, pĂ„ myndighetssprĂ„k) genom att visa upp mitt DHL-kvitto.

Skriver i trÄden om det dyker upp nÄgot problem att varna för! Tack de som tipsat!
 

lappy17

Omega
To whom it may concern

SÄ blev det DHL för mig. Kostade 833 kr inklusive 200 i försÀkring (1 procent av vÀrdet), som ska tÀcka klockor, och DHL hÀmtade upp hemma.

Ett administrativt maraton att skicka till USA.. nĂ€r den kommer tillbaka kommer jag tydligen behöva bevisa för Tullverket att det varit ett garantiĂ€rende (â€Ă„terimport genom passiv förĂ€dling”, pĂ„ myndighetssprĂ„k) genom att visa upp mitt DHL-kvitto.

Skriver i trÄden om det dyker upp nÄgot problem att varna för! Tack de som tipsat!
Antar att det Àr DHL Express och maxvÀrde pÄ 50000 sek?
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Detta hör kanske inte hemma i trÄden till 100% men hittar inget bÀttre stÀlle. Det gÀller lite matnyttigt info ang att ta emot en FedEx-försÀndelse.

Satt som en hök hemma igĂ„r och vakade dĂ„ jag vĂ€ntade leverans frĂ„n FedEx med berĂ€knad leverans ”innan dagens slut”.

DÄ leveransen uteblev fick jag börja googla lite dÄ spÄrningen av försÀndelsen varit bristfÀllig efter att den ankom Sverige.
Fick dÄ lÀra mig att PostNord hanterar FedEx leveranser i Sverige.

För att spÄra en FedEx-leverans efter ankomsten till Sverige ska man:
GÄ in pÄ


Tryck sedan pĂ„ fliken ”referens” och ange
0206680480, vilket Àr FedEx kundnummer hos PostNord. I fÀltet under fyller du i ditt FedEx-spÄrningsnummer.

Hade jag kĂ€nt till detta ett par timmar tidigare sĂ„ hade jag kunnat hĂ€mta ut min försĂ€ndelse som nu tydligen ligger och trycker hos mitt PostNord företagscenter över helgen, i vĂ€ntan pĂ„ att en avi ska skickas ut 😒
 

Fredgusta

Panerai
NÄgon som har nÄgot bra tips pÄ hur man löser detta med DHL Express? Jag tror de krÀver att man lÀmnar en beskrivning men Àr det nÄgon som anvÀnt Secursus innan eller lyckats lÀmna beskrivningen av innehÄllet-rutan pÄ DHL Express blank?
1639400924774.png
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
NÄgon som har nÄgot bra tips pÄ hur man löser detta med DHL Express? Jag tror de krÀver att man lÀmnar en beskrivning men Àr det nÄgon som anvÀnt Secursus innan eller lyckats lÀmna beskrivningen av innehÄllet-rutan pÄ DHL Express blank?
1639400924774.png
Jag var ”kreativ” och skrev typ box and papers i den rutan, nĂ„got dhl inte godtog och skickade försĂ€ndelsen i retur.

Jag körde FedEx i nÀsta runda, vill minnas att jag inte behövde deklarera innehÄllet öht (skickade inom eu)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Detta hör kanske inte hemma i trÄden till 100% men hittar inget bÀttre stÀlle. Det gÀller lite matnyttigt info ang att ta emot en FedEx-försÀndelse.

Satt som en hök hemma igĂ„r och vakade dĂ„ jag vĂ€ntade leverans frĂ„n FedEx med berĂ€knad leverans ”innan dagens slut”.

DÄ leveransen uteblev fick jag börja googla lite dÄ spÄrningen av försÀndelsen varit bristfÀllig efter att den ankom Sverige.
Fick dÄ lÀra mig att PostNord hanterar FedEx leveranser i Sverige.

För att spÄra en FedEx-leverans efter ankomsten till Sverige ska man:
GÄ in pÄ


Tryck sedan pĂ„ fliken ”referens” och ange
0206680480, vilket Àr FedEx kundnummer hos PostNord. I fÀltet under fyller du i ditt FedEx-spÄrningsnummer.

Hade jag kĂ€nt till detta ett par timmar tidigare sĂ„ hade jag kunnat hĂ€mta ut min försĂ€ndelse som nu tydligen ligger och trycker hos mitt PostNord företagscenter över helgen, i vĂ€ntan pĂ„ att en avi ska skickas ut 😒
Ett förtydligande; det beror vÀl pÄ var man bor, om Fedex gÄr via Posten eller inte.
BÄde fick klocka upphÀmtad, och fick klocka levererad till hemmet, via Fedex. Inte Posten.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Ett förtydligande; det beror vÀl pÄ var man bor, om Fedex gÄr via Posten eller inte.
BÄde fick klocka upphÀmtad, och fick klocka levererad till hemmet, via Fedex. Inte Posten.
Jaha sedĂ€r, dĂ„ Ă€r det nog beroende pĂ„ vart i landet man bor ja. Det jag vĂ€l egentligen ville förmedla med mitt inlĂ€gg var att PostNord hade tagit över leveransen och gett försĂ€ndelsen ett nytt kollinr, utan att pĂ„ ngt sĂ€tt uppdatera mig. Nu lyckades jag som tur var spĂ„ra paketet tillslut Ă€ndĂ„ men krĂ„ngligt blev det 😕
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
NÄgon som har nÄgot bra tips pÄ hur man löser detta med DHL Express? Jag tror de krÀver att man lÀmnar en beskrivning men Àr det nÄgon som anvÀnt Secursus innan eller lyckats lÀmna beskrivningen av innehÄllet-rutan pÄ DHL Express blank?
1639400924774.png
LÄter nÀstan som ett orimligt krav!?

Eller ska man tolka det som att kartongen i sig inte ska kunna avslöja nÄgot om innehÄllet? Dvs anvÀnd en brun lÄda och brun packtape sÄ Àr du safe?

”Customs form” Ă€r ju OK tydligen.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
NÄgon som har nÄgot bra tips pÄ hur man löser detta med DHL Express? Jag tror de krÀver att man lÀmnar en beskrivning men Àr det nÄgon som anvÀnt Secursus innan eller lyckats lÀmna beskrivningen av innehÄllet-rutan pÄ DHL Express blank?
1639400924774.png

Precision instrument Àr standard.
 

Olpes

Cartier
NÄgon som har nÄgot bra tips pÄ hur man löser detta med DHL Express? Jag tror de krÀver att man lÀmnar en beskrivning men Àr det nÄgon som anvÀnt Secursus innan eller lyckats lÀmna beskrivningen av innehÄllet-rutan pÄ DHL Express blank?
1639400924774.png
SvÄrt att sÀga vad Secursus hade godkÀnt, men senast jag anvÀnde dem skrev jag "Accessoar". Risken om man Àr för vag Àr ju att paketet inte godkÀnns i tullen och skickas tillbaka. Mitt paket gick dock fram nÀr jag skickade till Tyskland.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
SvÄrt att sÀga vad Secursus hade godkÀnt, men senast jag anvÀnde dem skrev jag "Accessoar". Risken om man Àr för vag Àr ju att paketet inte godkÀnns i tullen och skickas tillbaka. Mitt paket gick dock fram nÀr jag skickade till Tyskland.

Inom EU Àr det ingen tull.
Skickas paketet utanför EU sÄ Àr det inte beskrivning pÄ fraktsedeln dom tittar pÄ utan pÄ tulldeklarationen.
 

Olpes

Cartier
Inom EU Àr det ingen tull.
Skickas paketet utanför EU sÄ Àr det inte beskrivning pÄ fraktsedeln dom tittar pÄ utan pÄ tulldeklarationen.
Ja det har du rÀtt i. Men tycker jag har lÀst om fall dÀr beskrivningen varit för vag och paketet dÀrav skickats tillbaka. Men kan sÄklart stÀmma att det inte sker i tullen.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Försökte hitta stora PostNord-trÄden utan framgÄng. SÄlde pÄ Tradera för en mÄnad sedan och per automatik sÄ hamnar annonsen med frakt till hela Europa, vilket jag hade missat pÄ en av mina auktioner. SjÀlvklart blir varan sÄld till Slovenien och paketet försvinner i spÄrningen dagen efter att jag lÀmnat det till ombud.

Vad göra? PostNord svarar att de inte tar nÄgot ansvar för detta eftersom jag inte betalat extra för försÀkring. Jag har ju trots att köpt tjÀnsten "spÄrbart brev" av dem vilket de uppenbarligen har misslyckats med att leverera dÄ spÄrbarheten försvann efter mindre Àn 24 timmar.
 
Topp