• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Köper du Loake från Pediwear får du 15% rabatt på skor från Loake där i framtiden också

Tapatalk

Jag älskar att bära chelsea boots, mina nuvarande börjar bli riktigt slitna och jag måste således köpa nya. Vad rekommenderar ni för märke? Gärna schysst kvalitet som inte kostar skjortan, tänker mig max 2000 kr. Går det ens att få något OK för de pengarna?
RM Williams. Beställ direkt från Australien så får du bästa priserna. Kanske måste utöka budgeten med några hundra.
http://www.bootsonline.com.au/default1.htm

Litet reatips:

http://tres-bien.com/brand/alden/indy-boot-suede-beige

alden-boot-sand05.jpg

Funderar på att köpa ett par själv, men är lite osäker på hur storlekarna är. Brukar ha storlek 44 typ, eller 44.5 i sneakers. US 10 borde vara för litet? Fixar inte att töja ut skorna, det ska vara rymligt!

Blev lite köpsugen på lite nya skor efter att ha fått lite inspiration från denna tråd. Ropade hem ett par Trickers Navy Cordovan och ett par Barker Black på eBay:)
D0wN4Oo.jpg
XovAGBR.jpg

Köpte mig ett par RM Williams för någon månad sen och har lite problem. Har använt dom ca 10 gånger och alltid låtit dom vila en dag innan jag använder dom igen och alltid skoblock efter användning. Nu till problemet, jag tycker mina gångveck är väldigt synliga, när jag fick hem dom så polerade jag in med Saphirs Crème Pommadier i färgen mellanbrun. Men vet inte riktigt om jag borde tagit mörkbrun istället för som ni ser i gångvecken så är det en ljusare färg än vad själva skon är. Någon som kan vägleda mig lite hur jag ska göra för att få gångvecken mer dolda som jag ser många andra skor i tråden? Förstår att man aldrig kan bli av med gångveck men ni förstår.

Borsta ner putsen framförallt i gångvecken. Det är framförallt den som ger intrycket av sprickor, är min erfarenhet.

Du skulle kunna strippa lagret också med aceton. Ta en gammal T-shirt, lite aceton och lite vatten. Var försiktig med acetonet bara! Därefter "börja om från början".

• Like
Reactions: par
Du ska nog köra kemiskt ren bensin först och sedan omninettoyant'en och sen på med kräm

Stopp nu! I jakten på skovårdsekvilibristiska poäng begärs det alldeles för mycket. Det här är inget stort problem som behöver lösas med kemisk bensin.

Gör som Singular säger, rengör skorna ordentligt med borste och drag vid behov över med ett nytt lager Saphir av en lite mörkare nyans.

Problemet löst utan att gå över ån för lite vatten.

Stopp nu! I jakten på skovårdsekvilibristiska poäng begärs det alldeles för mycket. Det här är inget stort problem som behöver lösas med kemisk bensin.

Gör som Singular säger, rengör skorna ordentligt med borste och drag vid behov över med ett nytt lager Saphir av en lite mörkare nyans.

Problemet löst utan att gå över ån för lite vatten.

Nåväl, nu vet han hur han ska gå tillväga om han ska göra om allt ordentligt från scratch iaf!

Bär, putsa, bär, putsa. I gångvecket kommer det att smula om man har för mycket/för hård puts. Bara att ta bort när det dyker upp.

Har legat i startblocket i snart två år för att köpa mitt första par riktiga skor. Har uppenbarligen inte haft särskilt bråttom. Har läst på i perioder glömt lite där emellan och sedan läst på igen. Mitt största problem har varit att jag bor i en stad där det mest exklusiva som går att uppbringa är Loyd. Är på besök i Sthlm med jämna mellanrum men då är det alltid så mkt annat som ska göras så jag har inte prioriterat skohandlandet.
Igår däremot så avsatte jag några timmar för att bara prova skor. Besökte C&J, Skoaktiebolaget och NK. La ganska mycket tid på varje butik för att grundligt känna på skorna. En slutsats jag drog var att Kvalitétskänslan på Loake tyvärr låg allt för långt ifrån övriga jag testade. Detta förvånade mig med tanke på allt gott jag läst. Servicen på NK var förövrigt sisådär då jag upplevde att personalen hade hyfsat dålig koll. I övriga två butiker var det däremot ypperlig service, vilket gjorde att eventuella tankar på onlineköp helt försvann.
Slutade hur som helst med inköp av ett par C&J Westbourne (bilder kommer i helgen).

En fråga då jag läst olika: ska jag lägga på slitsulor i gummi eller är det onödigt? Ping: Singular och Whedda

Det är såklart ditt val, men jag skulle inte göra det. Lädersulor är charmigt, det finns mycket liv i en från C&J. Bara du inte använder de i snöstorm osv. Sköt om skorna med riktiga skoblock, skovård och låt de vila mellan gångerna du använder skorna så ska allt gå bra!

Grattis!

Har legat i startblocket i snart två år för att köpa mitt första par riktiga skor. Har uppenbarligen inte haft särskilt bråttom. Har läst på i perioder glömt lite där emellan och sedan läst på igen. Mitt största problem har varit att jag bor i en stad där det mest exklusiva som går att uppbringa är Loyd. Är på besök i Sthlm med jämna mellanrum men då är det alltid så mkt annat som ska göras så jag har inte prioriterat skohandlandet.
Igår däremot så avsatte jag några timmar för att bara prova skor. Besökte C&J, Skoaktiebolaget och NK. La ganska mycket tid på varje butik för att grundligt känna på skorna. En slutsats jag drog var att Kvalitétskänslan på Loake tyvärr låg allt för långt ifrån övriga jag testade. Detta förvånade mig med tanke på allt gott jag läst. Servicen på NK var förövrigt sisådär då jag upplevde att personalen hade hyfsat dålig koll. I övriga två butiker var det däremot ypperlig service, vilket gjorde att eventuella tankar på onlineköp helt försvann.
Slutade hur som helst med inköp av ett par C&J Westbourne (bilder kommer i helgen).

En fråga då jag läst olika: ska jag lägga på slitsulor i gummi eller är det onödigt? Ping: Singular och Whedda
Härligt, min absoluta favoritmodell från cj, se till att behandla dem så du får in lite extra rött i finishen så är du hemma!

Edit: om du köpte dem i chestnut:)

Jag är ju en rätt bestämd motståndare till slitsula i gummi. Visst kan det ge minskat slitage i sulan vid blött väglag men jag rekommenderar alltid att man köper skor anpassade efter säsong. Är det en vintersko som skall tåla snö och väta bör man köra på en modell med Dainitesula istället. En slitsula ger endast visst skydd mot direkt väta men vid grisigare väder tar skon in väta i hålfoten oavsett. Dessutom har lädersulan en god andningsfömåga och en maskinrandsydd sko kan sulas om ca 3 gånger innan den är död.

Sen är det såklart frågan om en känsla precis som med mekaniska urverk. Att lägga slitsula blir då lite som att plasta in soffan för mig.

För att summera kan jag säga att oavsett om du vill lägga slitsula eller ej så rekommenderar jag att du väntar till sulan nästan sjunger på sista versen. Skomakaren behöver nämligen ändå slipa ner den splitter nya sulan för att fästs gummit. Genom att vänta får du istället njuta av lädersulan ett par år iallafall.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tillbaka
Topp