• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag är ju en rätt bestämd motståndare till slitsula i gummi. Visst kan det ge minskat slitage i sulan vid blött väglag men jag rekommenderar alltid att man köper skor anpassade efter säsong. Är det en vintersko som skall tåla snö och väta bör man köra på en modell med Dainitesula istället. En slitsula ger endast visst skydd mot direkt väta men vid grisigare väder tar skon in väta i hålfoten oavsett. Dessutom har lädersulan en god andningsfömåga och en maskinrandsydd sko kan sulas om ca 3 gånger innan den är död.

Sen är det såklart frågan om en känsla precis som med mekaniska urverk. Att lägga slitsula blir då lite som att plasta in soffan för mig.

För att summera kan jag säga att oavsett om du vill lägga slitsula eller ej så rekommenderar jag att du väntar till sulan nästan sjunger på sista versen. Skomakaren behöver nämligen ändå slipa ner den splitter nya sulan för att fästs gummit. Genom att vänta får du istället njuta av lädersulan ett par år iallafall.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Ett utförligt och bra svar, det är mkt uppskattat. Tack.
Skiter m a o initialt i slitsulor. Hur ska man behandla sin skinnsula enl din mening? Renovateur och skokräm eller...?

Äger endast ett par klassiska herrskor, men de är väl "helt okej".

r1wveu.jpg

Ett utförligt och bra svar, det är mkt uppskattat. Tack.
Skiter m a o initialt i slitsulor. Hur ska man behandla sin skinnsula enl din mening? Renovateur och skokräm eller...?

Nu var ju frågan till Whedda men jag vill påstå att du kan ta det lugnt med skosulebehandlingen initialt. Efter ett tag kan det vara värt att köra på en Renovateur (se t.ex. behandlingen i skoputsfilmen på C&J:s egen hemsida).

Utmärkt val av skor, har själv ett par C&J Westbourne sedan ett år tillbaka och är mycket nöjd.

Bra skrivet om sparsulor från skomakare Davidson. Marcus och Ola på Davidsons gör grymma jobb om du väljer att sula och klacka framöver.
http://davidsonsskomakeri.wordpress.com/2013/03/06/sparsulor-i-gummi/

En fråga då jag läst olika: ska jag lägga på slitsulor i gummi eller är det onödigt?

Jag har själv C&J Westbourne i chestnut, de är så otroligt läckra. Jag har faktiskt en slitsula på mina. Använde dem, som Whedda sa, ett tag först eftersom det bara är onödigt att slipa ner en oanvänd sula. Jag däremot slår ett slag för slitsulan, tycker det är skönare och betydligt mer användbart. I synnerhet om du inte har en hel uppsättning av olika skor som endel andra i tråden hehe.

Jag har själv C&J Westbourne i chestnut, de är så otroligt läckra. Jag har faktiskt en slitsula på mina. Använde dem, som Whedda sa, ett tag först eftersom det bara är onödigt att slipa ner en oanvänd sula. Jag däremot slår ett slag för slitsulan, tycker det är skönare och betydligt mer användbart. I synnerhet om du inte har en hel uppsättning av olika skor som endel andra i tråden hehe.

Jag har slitsulor på mina Vass. Lite fult och tråkigt, men efter att ha dansat på krossat glas två nätter i rad är jag rätt glad att jag valde att göra det...

Jag har slitsulor på mina Vass. Lite fult och tråkigt, men efter att ha dansat på krossat glas två nätter i rad är jag rätt glad att jag valde att göra det...

Absolut är det mer estetiskt rätt att inte ha det, men känns som att skor är lite som klockor, det är endast de intresserade som uppmärksammar det. Fast är såklart för ens egen skull man bär skorna så huvudsaken är ju att man själv accepterar det ^^

Det finns även vård för sulor. Bland annat olja som går att köpa på SkoAB. En i personalen där testade en gång Fiskarsmorning på sulorna och de blev alldeles för mjuka... Så var försiktig med vad du lägger på sulorna. Gör hemläxan för att slippa problem!

JayJay

Åker till New York i Maj, någon som kan tipsa om bra skoaffärer? Finns det outlets för Allen Edmonds, CJ, Churchs osv?
Som ovan: Alden (kolla deras egna butik på Madison Avenue).
Även Allen Edmonds är ju prisvärda på hemmaplan.
Leffot har en mängd märken och mycket specialmodeller. Rätt så dyrt dock.
När jag var i New York i maj förra året hade Brooks Brothers 25% rea på allt. De har mycket skor även om jag har för mig att de till ordinarie pris är rätt så högt prissatta.

Fast när man har den tunnaste slitsulan är det ju i princip omöjligt att se.
Slitsulan ökat definitivt användbarheten så på några skor har jag satt på detta. Visst är det bättre att köpa en sko med t ex Dainitesula i stället men vissa modeller finns ju bara med lädersula även om man vill kunna använda dem som höst-/regnsko.

Åker till New York i Maj, någon som kan tipsa om bra skoaffärer? Finns det outlets för Allen Edmonds, CJ, Churchs osv?

Jag har handlat i "Stapelton shoe Co" nere i finansdistriktet. Bra priser och halva priset på andra paret. Riktigt gammaldags affär och saluför alla märken du nämner. Absolut ingen italiensk flärd om det är det du är ute efter, bara gammal amerikansk gubbighet.

En fråga till auditoriet: kan man sula om gummisulade kvalitétsskor? Jag fattar att jag kan googla fram svaret men orkar inte...

Om de har Dainitesula så kan man sula om dem. Det kostar dock en slant. Runt 1500 kr. Å andra sidan får man trava på rätt många mil för att slita ut en sådan. Den är ju rätt tjock och väldigt hård.

Om du har hel gummisula, dvs typ Dainite, så man kan inte "halvsula" som man gör med lädersula. En slitsula i gummi kan man dock byta ut och det är inte heller särskilt dyrt.

Om man ska vara realistisk så är jag dock inte så säker på att så många verkligen sular om sina Dainitesulade skor. Man hör det ju ofta som en positiv aspekt, och det känns väl skönt att köpa något mer varaktigt istf "slit-och-släng", men i praktiken är det kanske mindre vanligt?

Man har ju ett par tre skor (minst) och växlar mellan dem. Och dessutom så håller en Dainitesula väldigt länge. Så det gör ju att man kanske inte behöver sula om dem förrän efter 10-12 år, kanske tom ännu längre. Och på så lång tid hinner kanske tycke och smak ändras lite? Utan att ha någon som helst fakta, så skulle jag ändå gissa att det säljs betydligt fler skor med Dainite än vad de sulas om.

Jag har ett par Church's från 60-talet som är omsulade med Dainite för två år sedan. En underbar kombination. ovanlädret är mjukt som en handske(nåja) och hela underredet/sulan byttes. Man behåller alltså bara själva ovandelen. Det kostade nästan 2000 om jag kommer ihåg rätt. Fick dem av en bekant som bor i London så arbetet gjordes där. Räknar man med att görs så vart femte år så är det en bra investering. Klart billigare än att köpa nya billiga skor varje eller vart annat år. Gäller dock att man vårdar skorna. Men det gör väl alla som läser en sådan här tråd.

Bor man i England kommer man dock betydligt billigare undan än de ca 1600 kronorna man betalar i Sverige för att sula om ett par Dainite. Här tex tar man 70 pund, dvs ungefär hälften:
http://www.leathersole.co.uk/dainite-sole-repair/

För mig handlar det dock inte om pengar och att det ska vara billigt som gör att jag köper skor av bättre kvalitet. Skälet är snarare att billiga skor ser också billiga ut och ett par sådana kan totalt förstöra helhetsintrycket. Min farfar brukade säga "skorna röjer gentlemannen" och det ligger väldigt mycket i det.

I många fall kan ni antingen mäta era fötter enligt rätt metod, finns att läsa om på skobloggen shoegazing, för att sedan maila tillverkaren och se vad de säger. Eller så får ni helt enkelt göra lite undersökningar via diverse skoforum och höra hur den sko ni funderar på är i förhållande till de ni har. Det finns alltid någon där ute som har era skor och de ni suktar efter :)

Riktigt fina, har ett liknande par med punched cap-toe från meermin, klassiker som passar till det mesta :) Men behöver dem inte lite skokräm bakom tåhättan? ;)

tack! tror snarare att jag behöver strippa skon på kräm och sedan lägg på nytt. putsen har nämligen börjat krackelerad precis vid tåhättans slut. lite bensin och ny polish skulle därför göra susen - men det får bli en annan dag!

tack! tror snarare att jag behöver strippa skon på kräm och sedan lägg på nytt. putsen har nämligen börjat krackelerad precis vid tåhättans slut. lite bensin och ny polish skulle därför göra susen - men det får bli en annan dag!

Det skulle nog göra susen! Ska ta och försöka få upp lite bilder på mina pjucks... Hur gamla är skorna du precis postade?

Tillbaka
Topp