Jag håller med Singular i princip, dvs att köpa det man verkligen vill ha även om det innebär att man får chippa in några hundringar elelr tusingar mer. Man tenderar att bli mest nöjd i längden då. MEN, när det gäller skor bör du också beakta 1) Du bör absolut inte använda samma sko två dagar i rad. Skon blir fuktig både från ut och insidan och om lädret inte får torka ordentligt i minst ett dygn så kommer skon att förstöras betydligt fortare. 2) Olika tillfällen/klädsel kräver olika skor. Hur fin kvalitet och märke det än är, så funkar det inte så bra om det är "fel" färg eller modell i förhållande till din klädsel.
Själv har jag ett helt gäng Loake 1880, Meermins och enstaka från Barker, Crocket and Jones och Allen Edmonds. Inget av det är väl något som får en riktigt skofantast att gå i spinn, men för mig som är mer av typen "lite intresserad" funkar det perfekt. För att sänka mitt anseende ytterligare hos skofantasterna så får jag väl erkänna att de flesta har Dainite. Visst är läder kanske roligare, men jag orkar helt enkelt inte bekymra mig om det ska regna under dagen, hoppa som en idrottsman mellan vattenpölarna eller skippa en lite längre promenad för det är grus och fukt på marken att jag har lädersula. Jag kan förstå skoentusiasten, och dessutom uppskatta att folk brinner för fint hantverk etc för att få det där sista lilla extra som man inte får med mina skor, men för mig duger det gott med "hyggligt fina" skor (dvs skovärldens Omega) snarare än PP.