• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Kanske de finaste hållkäftenskorna

image.jpg
 
Sitter och funderar på om man ska köpa sig ett par R. M Williams till hösten och i och med det svenska klimatet behövs någon typ av gummisula. Antingen om den sitter på eller om man slänger på en slitsula (är egentligen emot slitsulor men ibland måsta man)

Sett att dom har en "randsydd" gummisula, men jag undrar om nån har erfarenhet av den?
Funkar det eller nöts sulan direkt och tråden slits av efter en säsong?

// Filip
 
Sitter och funderar på om man ska köpa sig ett par R. M Williams till hösten och i och med det svenska klimatet behövs någon typ av gummisula. Antingen om den sitter på eller om man slänger på en slitsula (är egentligen emot slitsulor men ibland måsta man)

Sett att dom har en "randsydd" gummisula, men jag undrar om nån har erfarenhet av den?
Funkar det eller nöts sulan direkt och tråden slits av efter en säsong?

// Filip
Om du tänker på exempelvis Blaxland, som har en förhållandevis tunn gummisula, så är den sulan riktigt tålig. Efter en vinter syns det knappt att mina är använda, och då går jag på ett sätt som äter sulor. Däremot är de ganska släta och har väldigt dåligt grepp på snö och is.
 
Jag provade ett par Laszlo Vass nere i Budapest i helgen. Vilka jäkla skor! Någon som äger ett par? Ångrar såhär i efterhand att jag inte slog till. Det får bli en weekend till inom kort tror jag.

http://www.vass-cipo.hu/Eng/Modellek_08_Olasz/Modell_08_077_Kicsi.html
Vass gör fin fina skor, kvalitén på arbetet, läder, sulor, tillverkning osv. brukar jämföras med EG, John lobb, G&G osv. Har ett par Vass och kan verkligen rekommendera dom, fina läster, och i och med att dom gör skorna till största delen för hand ger det stora möjligheter att utforma en unik sko utan någon direkt stor prisökning för dig som kund.
 
Senast ändrad:
Har ett par RMW i brunt mocka. Men vill ha ett par i skinn. Så funderar på att köpa ett par RM Williams i Dark tan. Alá dessa.
Ska bara vara till jeans/chinos. Någon som har ett par och har lite input om skinnet?
208_4.jpg
 
Har ett par RMW i brunt mocka. Men vill ha ett par i skinn. Så funderar på att köpa ett par RM Williams i Dark tan. Alá dessa.
Ska bara vara till jeans/chinos. Någon som har ett par och har lite input om skinnet?
208_4.jpg
Har visserligen de mörkbruna (chestnut) men tycker att skinnet är väldigt stryktåligt och står emot det mesta, eventuella revor bli grunda och lätta att täcka över. Det ska dock sägas att det är svårt att putsa en ordentlig spitshine om man gillar det, visst går det men putsen liksom släpper och blir ful efter någon timme. I alla fall är det så för mig.
 
Har visserligen de mörkbruna (chestnut) men tycker att skinnet är väldigt stryktåligt och står emot det mesta, eventuella revor bli grunda och lätta att täcka över. Det ska dock sägas att det är svårt att putsa en ordentlig spitshine om man gillar det, visst går det men putsen liksom släpper och blir ful efter någon timme. I alla fall är det så för mig.

Helt okej med att inte ha spitshine, tänker mest ha dem matta eller "fettade". Så jag tror jag kör på dem. :)
 
Tighta, en storlek större är nog att föredra. Men ärligt talat fattar jag nada av skostorlekar nu för tiden. Har 40 på skor från steptronic, 42 på Roshe run och 41 på vanliga skinnkängor.

Kan inte mer än hålla med! 41 på Steptronic, 41,5 på Loake, 43 1/3 på Adidas och 42,5 på mina New Balance. Alla inhandlade under senaste 3 månaderna... Blir helt virrig :)
 
Letar nya kängor.
Hittade denna Loake Hyde MTOn för Careofcarl i mocka som jag gillade lite.
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-mto-hyde-boot-single-dainite-brown.html
Men hur är dainitesula på vintern? Bättre att leta upp någon med commando eller räcker dainite för att hålla fötterna varma om man har en extra innersula?
Tillräckligt varma? Ja, med sula och/eller tjocka strumpor. Greppmässigt, helt okej, inte superbra men inte heller kass.
 
Jag har två par RMW, ett par i svart skinn och ett i brun mocka, varav det ena är mer än fem år gamla och jag har inte än slitit ut sulorna så de behöver bytas. De är, som @Ponlarsson rätt hala om det är snö och is ute men sålänge det är barmark är de perfekta. Ända problemet jag har med mina två är att de gamla är så sjukt mycket skönare än de nya som inte har gått in sig riktigt än...
@FilipF & @Floduttern
 
Tillräckligt varma? Ja, med sula och/eller tjocka strumpor. Greppmässigt, helt okej, inte superbra men inte heller kass.
Okej, du har väl ett par Hyde också? Det är ju samma läst som aldwich, gick du upp i storlek för att få plats med sula eller liknande? Eller du har samma. Jag har ju capital lästen i mina Buckingham. Dem var ett helvete att gå in (väldigt trånga i början) men sitter nu bra.
 
Okej, du har väl ett par Hyde också? Det är ju samma läst som aldwich, gick du upp i storlek för att få plats med sula eller liknande? Eller du har samma. Jag har ju capital lästen i mina Buckingham. Dem var ett helvete att gå in (väldigt trånga i början) men sitter nu bra.
Eftersom mina Aldwych töjt sig till den grad att jag har två iläggsulor i dem valde jag samma på Hyde, och tycker den funkar bra. Möjligtvis att skon inte töjt sig riktigt lika mycket.
 
Om du tänker på exempelvis Blaxland, som har en förhållandevis tunn gummisula, så är den sulan riktigt tålig. Efter en vinter syns det knappt att mina är använda, och då går jag på ett sätt som äter sulor. Däremot är de ganska släta och har väldigt dåligt grepp på snö och is.

Jag har två par RMW, ett par i svart skinn och ett i brun mocka, varav det ena är mer än fem år gamla och jag har inte än slitit ut sulorna så de behöver bytas. De är, som @Ponlarsson rätt hala om det är snö och is ute men sålänge det är barmark är de perfekta. Ända problemet jag har med mina två är att de gamla är så sjukt mycket skönare än de nya som inte har gått in sig riktigt än...
@FilipF & @Floduttern

Låter ju onekligen lovande angående RMWs med gummisula. tur att man bor i stan då där det inte är så mycket snö med hänsyn till hallicken ;)
 
Tillbaka
Topp