• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Låter ju onekligen lovande angående RMWs med gummisula. tur att man bor i stan då där det inte är så mycket snö med hänsyn till hallicken ;)

Just hallicken är ju annars rätt jobbig.

Men för att tillföra något så håller jag med. Sulan på Blaxland är tålig, har kört mina (i rotation med andra) i typ fem säsonger och det märks knappt. Däremot är de lite kalla, så jag kör Ballys när det är som kallast. Med de sulorna nöts ju å andra sidan ner av 100 meter torr trottoar. Så det är ju tyvärr nackdelen med dem.
 
Just hallicken är ju annars rätt jobbig.

Men för att tillföra något så håller jag med. Sulan på Blaxland är tålig, har kört mina (i rotation med andra) i typ fem säsonger och det märks knappt. Däremot är de lite kalla, så jag kör Ballys när det är som kallast. Med de sulorna nöts ju å andra sidan ner av 100 meter torr trottoar. Så det är ju tyvärr nackdelen med dem.
Ja, they are a bitch!
Hur kallt skulle du säga att kallt är?
Pratar vi -30 eller strax under nollan?
 
Har ett par RMW i brunt mocka. Men vill ha ett par i skinn. Så funderar på att köpa ett par RM Williams i Dark tan. Alá dessa.
Ska bara vara till jeans/chinos. Någon som har ett par och har lite input om skinnet?
208_4.jpg
Tycker det är bra kvalle men som med allt annat, tar man hand om grejjerna så håller de :)
 
Har visserligen de mörkbruna (chestnut) men tycker att skinnet är väldigt stryktåligt och står emot det mesta, eventuella revor bli grunda och lätta att täcka över. Det ska dock sägas att det är svårt att putsa en ordentlig spitshine om man gillar det, visst går det men putsen liksom släpper och blir ful efter någon timme. I alla fall är det så för mig.

Du får gärna posta en bild på skorna och färgen. Är lite osäker på om jag vill ha Dark Tan eller Chestnut nämligen.. :D
 
Har två par Chelsea med Dainite och ett par Comfort Craftsman med gummi. Aldrig frusit om mina fötter i någon av dem.
 
Syftade ju såklart på tekniken med raggsockor i en storlek gör stora skor!
Den är lätt överflödig i stan (om man inte åker pendeltåg dvs..)

Absolut. Var mest totalt less på allt och ville skoja till det lite men jag tror du hajade det men jag är helt med dig om teknik och överflöd. Funderar på om de ska få gå i OT sälj men de kan ju å andra sidan få flytta ut på landet nästa vinter så kan man leva skogshuggar drömmen där. :)
 
Har ett par RMW i brunt mocka. Men vill ha ett par i skinn. Så funderar på att köpa ett par RM Williams i Dark tan. Alá dessa.
Ska bara vara till jeans/chinos. Någon som har ett par och har lite input om skinnet?
208_4.jpg

Har visserligen de mörkbruna (chestnut) men tycker att skinnet är väldigt stryktåligt och står emot det mesta, eventuella revor bli grunda och lätta att täcka över. Det ska dock sägas att det är svårt att putsa en ordentlig spitshine om man gillar det, visst går det men putsen liksom släpper och blir ful efter någon timme. I alla fall är det så för mig.

Jag har också ett par mörka som @Ponlarsson och håller med om att skinnet är bra. Lämnade precis in mina hos skomakaren för att få nya hälkappor isatta då de gamla var utslitna. Kostade inte så många hundra och helt värt det då skorna i övrigt är riktigt fina.
 
Tänkte köpa mitt första par munkskor. Vet säkert att jag vill ha bruna men har lite beslutsångest. Vill att de skall funka både till jeans och kostym. Har spanat in Meermin men vet inte vilken brun färg man skall ha. Vad tycker ni?:confused:
https://www.meermin.es/articulo.php?idArt=4584
https://www.meermin.es/articulo.php?idArt=2338

Jag hade gått på en mellanbrun då jag ofta vill ha munk till lite mer informell klädsel. Med det sagt så är mitt ena par munkskor svarta. :p :facepalm: Men om jag skulle köpa ett par till blir det ett par i en lite ljusare brun kulör.
 
Tänkte köpa mitt första par munkskor. Vet säkert att jag vill ha bruna men har lite beslutsångest. Vill att de skall funka både till jeans och kostym. Har spanat in Meermin men vet inte vilken brun färg man skall ha. Vad tycker ni?:confused:
https://www.meermin.es/articulo.php?idArt=4584
https://www.meermin.es/articulo.php?idArt=2338
Hur ofta anbänder du kostym?
Jag har ett par mörkbruna och ett par "ten" .. och de mörkbruna får mkt mindre fottid än de som är ljusa.
 
@JakobZ @Skolläraren
En vanlig putsomgång börjar jag med att borsta av skorna. Sedan stryker jag på Saphir Medaille d'Or i önskad färg. Normalt mörkbrun på RMW och mellanbrun på Yanko/Loake. Låter krämen dra in i ca tio minuter, sen borsta skon med hädthårsborste. Viktigt att ha två olika borstar, en där smuts hamnar i och en för att borsta in krämen med.

Sen börjar det roliga. Jag blankputsar med Saphir Pate de luxe. Det hela början med att hälla upp ljummet vatten i locket. Därefter virar jag en trasa (jag använder gamla t-shirts) runt fingret (eller fingrarna om man vill) och i princip bara nuddar vaxet i burken, en liten lätt dutt bara. Därefter doppar jag lillfingret i vattnet och släpper en droppe på ytan jag ska putsa. Sen gnuggar jag in polish blandat med vatten i små, små rörelser. Så håller jag sedan på i flera lager, tills jag tycker skon är tillräckligt blank. Att tänka på är att inte blankputsa hela skon så här, på de delar av skon som rör sig och bildar veck när man går kommer putsen bara spricka och se dålig ut. Tår och hälar är det man kan lägga en spitshine på, men jag brukar strunta i hälarna, det är dock en smaksak.

Det tar lite tid innan man hittar knycket, och första gången man gör det på ett par skor. Har man väl fått till en bra grund är det dock enkelt att få de högblanka igen.

Hemligheten är att i varje lager arbeta med så lite polish och vatten som möjligt, samtidigt som det måste finnas där. Lycka till mina herrar.

@Taxman
Yanko, via Skolyx.se. Enligt mig bättre skinn, och överlägset arbete med sulorna jämfört med Loake. Mycket bang for the buck!
 
Tillbaka
Topp