• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

@JakobZ @Skolläraren
En vanlig putsomgång börjar jag med att borsta av skorna. Sedan stryker jag på Saphir Medaille d'Or i önskad färg. Normalt mörkbrun på RMW och mellanbrun på Yanko/Loake. Låter krämen dra in i ca tio minuter, sen borsta skon med hädthårsborste. Viktigt att ha två olika borstar, en där smuts hamnar i och en för att borsta in krämen med.

Sen börjar det roliga. Jag blankputsar med Saphir Pate de luxe. Det hela början med att hälla upp ljummet vatten i locket. Därefter virar jag en trasa (jag använder gamla t-shirts) runt fingret (eller fingrarna om man vill) och i princip bara nuddar vaxet i burken, en liten lätt dutt bara. Därefter doppar jag lillfingret i vattnet och släpper en droppe på ytan jag ska putsa. Sen gnuggar jag in polish blandat med vatten i små, små rörelser. Så håller jag sedan på i flera lager, tills jag tycker skon är tillräckligt blank. Att tänka på är att inte blankputsa hela skon så här, på de delar av skon som rör sig och bildar veck när man går kommer putsen bara spricka och se dålig ut. Tår och hälar är det man kan lägga en spitshine på, men jag brukar strunta i hälarna, det är dock en smaksak.

Det tar lite tid innan man hittar knycket, och första gången man gör det på ett par skor. Har man väl fått till en bra grund är det dock enkelt att få de högblanka igen.

Hemligheten är att i varje lager arbeta med så lite polish och vatten som möjligt, samtidigt som det måste finnas där. Lycka till mina herrar.

@Taxman
Yanko, via Skolyx.se. Enligt mig bättre skinn, och överlägset arbete med sulorna jämfört med Loake. Mycket bang for the buck!

Hur upplever du storleken på yankon jämfört med tex Loake Aldwych?
 
  • Like
Reactions: par
@JakobZ @Skolläraren
En vanlig putsomgång börjar jag med att borsta av skorna. Sedan stryker jag på Saphir Medaille d'Or i önskad färg. Normalt mörkbrun på RMW och mellanbrun på Yanko/Loake. Låter krämen dra in i ca tio minuter, sen borsta skon med hädthårsborste. Viktigt att ha två olika borstar, en där smuts hamnar i och en för att borsta in krämen med.

Sen börjar det roliga. Jag blankputsar med Saphir Pate de luxe. Det hela början med att hälla upp ljummet vatten i locket. Därefter virar jag en trasa (jag använder gamla t-shirts) runt fingret (eller fingrarna om man vill) och i princip bara nuddar vaxet i burken, en liten lätt dutt bara. Därefter doppar jag lillfingret i vattnet och släpper en droppe på ytan jag ska putsa. Sen gnuggar jag in polish blandat med vatten i små, små rörelser. Så håller jag sedan på i flera lager, tills jag tycker skon är tillräckligt blank. Att tänka på är att inte blankputsa hela skon så här, på de delar av skon som rör sig och bildar veck när man går kommer putsen bara spricka och se dålig ut. Tår och hälar är det man kan lägga en spitshine på, men jag brukar strunta i hälarna, det är dock en smaksak.

Det tar lite tid innan man hittar knycket, och första gången man gör det på ett par skor. Har man väl fått till en bra grund är det dock enkelt att få de högblanka igen.

Hemligheten är att i varje lager arbeta med så lite polish och vatten som möjligt, samtidigt som det måste finnas där. Lycka till mina herrar.

@Taxman
Yanko, via Skolyx.se. Enligt mig bättre skinn, och överlägset arbete med sulorna jämfört med Loake. Mycket bang for the buck!

Är helt med tills du börjar med polish. Hur många lager kör du, hur mycket putsar du innan du fyller på med mer polish? Blir det blankt mellan gångerna när du arbetar in mer och umer polish? Dvs är tanken att man ska se lite skillnad varje gång?
 
Jag vill också vara med
image.jpg
 
Är helt med tills du börjar med polish. Hur många lager kör du, hur mycket putsar du innan du fyller på med mer polish? Blir det blankt mellan gångerna när du arbetar in mer och umer polish? Dvs är tanken att man ska se lite skillnad varje gång?
Första gången på ett par skor, säkert 10-15 lager. Minst. Första 3-4 lagren märker man inte så stor skillnad, men ganska snart märker man efter några minuters putsande av ett lager att tån blir blank. Då är det lags att lägga på nästa.
 
Är helt med tills du börjar med polish. Hur många lager kör du, hur mycket putsar du innan du fyller på med mer polish? Blir det blankt mellan gångerna när du arbetar in mer och umer polish? Dvs är tanken att man ska se lite skillnad varje gång?
Om jag får flika så vill jag säga känsla. Jag går helt på känsla och den blir bättre och bättre. Du lär dig känna om du behöver mer vatten, vax osv. Enklaste är verkligen att testa sig fram. Det svåraste är att första spit shinen är svårast att uppnå, sen är det som att vaxet sätter sig och det blir enklare för varje gång med samma sko.
 
Jag har hamnat på en firma där min rosa huvtröja inte passar in i klädkoden. Kostym varje dag. Slips ibland. Jag har vant mig och trivs väldigt bra faktiskt. Drog till vingåker och kittade upp med skjortor och kostymer i vintras. Riktigt risig service. Stort utbud. Köpt ullstrumpor från UK. Mina fötter mår så mycket bättre av de än bomull. Nu har jag börjat snegla på skor. Kör ett par svarta, ljusbruna och ett par gröna findojor. Konstig kombo men man börjar nånstans. En plan är ett par svarta till och ett par mörkbruna. Tänkte titta efter begagnade lite finare modell för att se om det kan vara nåt för mig. Beställt skovård till nuvarande och framtida skor.
 
Första gången på ett par skor, säkert 10-15 lager. Minst. Första 3-4 lagren märker man inte så stor skillnad, men ganska snart märker man efter några minuters putsande av ett lager att tån blir blank. Då är det lags att lägga på nästa.

Ibland känns det verkligen tröstlöst - skulle säga att 3-4 lager inte alltid räcker. Typ grät och var arg första gången jag försökte få till riktig spithine. Så stalltipset blir - ge inte upp.

Tillägg är att faktiskt 'spit' istället för vatten ibland kan hjälpa - enligt egen erfarenhet.

image.jpg
 
Ibland känns det verkligen tröstlöst - skulle säga att 3-4 lager inte alltid räcker. Typ grät och var arg första gången jag försökte få till riktig spithine. Så stalltipset blir - ge inte upp.

Tillägg är att faktiskt 'spit' istället för vatten ibland kan hjälpa - enligt egen erfarenhet.
Efter tre fyra lager börjar det bli någon form av blankhet, kanske jag skulle uttryckt mig.

Rejält sugen på puts nu. Får bli en omgång senare idag.
 
Snabb fråga: Fick hem ett par RM williams i färgen chestnut precis, ska jag göra något med dom innan jag använder dom tycker ni? Smörja in dom med någon skokräm eller något? Har nämligen en burk saphir medaille 1925 i mörkbrun hemma.

Tack :)
 
Snabb fråga: Fick hem ett par RM williams i färgen chestnut precis, ska jag göra något med dom innan jag använder dom tycker ni? Smörja in dom med någon skokräm eller något? Har nämligen en burk saphir medaille 1925 i mörkbrun hemma.

Tack :)
Ett lager skokräm är aldrig fel. Dels skyddar det, och dessutom vet du ju inte hur länge skorna varit hos leverantören och därmed inte fått vård och återfuktning efter fabriken. Krämen du har blir utmärkt, lägg på ett tunt lager, låt stå i tio minuter och sen borsta.
 
Jag har ett par skor som är i desperate behov av puts. Någon i Malmö-trakten som kan avvara en kväll och lära mig att putsa dem ordentligt? Öl kommer det att bjudas friskt på! :)
 
Är verkligen supernöjd! Stolpar runt i dem här hemma nu och njuter av hur sköna de är redan från början. Köpte från bootsonline och det blev så billigt att det nästan känns som jag tjänat pengar :)
Kul! Köpte själv i sverige förra veckan och känner givetvis att jag gått back pengar nu... Hur funkar det att beställa därifrån, med tull osv?
 
Kul! Köpte själv i sverige förra veckan och känner givetvis att jag gått back pengar nu... Hur funkar det att beställa därifrån, med tull osv?
Det fungerade väldigt lätt. De skrev ner värdet på skorna utan att jag bad om det. Även om de inte gjort det hade det ändå blivit mycket billigare.
Otroligt ful hemsida men en trevlig köpupplevelse ändå. En kollega sa att han Barry är väldigt trevlig att maila med.
Jag gillar egentligen att handla lokalt men nu blev det så mycket billigare och jag kommer ändå supporta min lokala handlare med att spendera besparingen på tillbehör där.
 
Tillbaka
Topp