• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

B1884

Audemars
2-Faktor
Hur är det med skoblock? Har aldrig använt mig av några så har ingen erfarenhet av det.
Vad jag förstått så används de för att transportera bort fukt och även hålla formen på skon men är detta verkligen nödvändigt?
Köpte ett par Loake 1880 nyligen men blev inte rekommenderat att köpa till skoblock men som de verkar här så använder de flesta det?
Skoblock är givet av de anledningarna du just skrev :) Kör det till samtliga "finare" skor jag äger.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Hur är det med skoblock? Har aldrig använt mig av några så har ingen erfarenhet av det.
Vad jag förstått så används de för att transportera bort fukt och även hålla formen på skon men är detta verkligen nödvändigt?
Köpte ett par Loake 1880 nyligen men blev inte rekommenderat att köpa till skoblock men som de verkar här så använder de flesta det?
DSC01757-785x510.jpg

tagen ifrån http://www.shoegazing.se/2015/07/26/bilden-nyttan-med-skoblock/.

Skoblock är kanske den viktigaste biten ifall du vill att dina skor ska hålla, även i framtiden. Den vänstra skon har inget skoblock insatt medan den högra skon har, så mycket har skon påverkats efter bara en dags användande, tänk bara på hur mycket det skulle påverka skorna ifall du inte alls sätter i skoblock.

Får man fråga vart du köpte dina skor?
 

speffy

Cartier
2-Faktor
DSC01757-785x510.jpg

tagen ifrån http://www.shoegazing.se/2015/07/26/bilden-nyttan-med-skoblock/.

Skoblock är kanske den viktigaste biten ifall du vill att dina skor ska hålla, även i framtiden. Den vänstra skon har inget skoblock insatt medan den högra skon har, så mycket har skon påverkats efter bara en dags användande, tänk bara på hur mycket det skulle påverka skorna ifall du inte alls sätter i skoblock.

Får man fråga vart du köpte dina skor?
Man ser ju en tydlig skillnad, då blir följdfrågan var beställer man ett par bra skoblock till ett par Loake 1880 Bedale kängor?
Mina skor är köpta hos Borgeby skor.
 

Ponlarsson

Panerai
Hur är det med skoblock? Har aldrig använt mig av några så har ingen erfarenhet av det.
Vad jag förstått så används de för att transportera bort fukt och även hålla formen på skon men är detta verkligen nödvändigt?
Köpte ett par Loake 1880 nyligen men blev inte rekommenderat att köpa till skoblock men som de verkar här så använder de flesta det?
Skoblock är absolut nödvändigt om du vill att dina skor ska hålla. Det rätar ut gångveck och ser till att dina skor behåller formen. Det kvittar hur fina skor du köper, utan skoblock kommer de se förjävliga ut efter några år.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Hur är det med skoblock? Har aldrig använt mig av några så har ingen erfarenhet av det.
Vad jag förstått så används de för att transportera bort fukt och även hålla formen på skon men är detta verkligen nödvändigt?
Köpte ett par Loake 1880 nyligen men blev inte rekommenderat att köpa till skoblock men som de verkar här så använder de flesta det?
Block är mer eller mindre det enda du behöver tänka på. Köp och använd - det dubblar (minst!) livet på dina skor.
 
Hur är det med skoblock? Har aldrig använt mig av några så har ingen erfarenhet av det.
Vad jag förstått så används de för att transportera bort fukt och även hålla formen på skon men är detta verkligen nödvändigt?
Köpte ett par Loake 1880 nyligen men blev inte rekommenderat att köpa till skoblock men som de verkar här så använder de flesta det?
Det beror väl på vilken levnadslängd du vill ha på skorna och där är vi alla olika. Gjorde mig precis av med ett par kängor som hängt med mig i 7 år, mycket tack vare sunt förnuft och en trevlig skomakare på gatan där jag arbetar. Kommer sakna dom rejält :)
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Jag är övertygad :)
Hittade ett trevligt skovårdskit från herrstil där de ingick 2 skoblock, blir nog att slå till på det!
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Man ser ju en tydlig skillnad, då blir följdfrågan var beställer man ett par bra skoblock till ett par Loake 1880 Bedale kängor?
Mina skor är köpta hos Borgeby skor.
Konstigt att dem inte sa något om skoblock.. När jag köpte ett par Loake där fick jag både block och polish med. Dock modellen med spiral men ändå.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Hur är det med skoblock? Har aldrig använt mig av några så har ingen erfarenhet av det.
Vad jag förstått så används de för att transportera bort fukt och även hålla formen på skon men är detta verkligen nödvändigt?
Köpte ett par Loake 1880 nyligen men blev inte rekommenderat att köpa till skoblock men som de verkar här så använder de flesta det?

ja. om du inte har skoblock i dina skor kan du lika gärna gå i flipp-flopp. Jag använder det till såväl sneakers som finare läderskor.
 

Edin

Panerai
I Sneakers? Där går ändå gränsen för min del med tanke på att jag aldrig köpt anmärkningsvärt dyra sneakers.
 

Camo00

Patek
I Sneakers? Där går ändå gränsen för min del med tanke på att jag aldrig köpt anmärkningsvärt dyra sneakers.
Har inte heller förstått det där! Kanske avses finare lädersneakers? @Fabian?
Jag har betat av en bra bit över 200 sneakers i min dag, men inget par har gett upp pga avsaknad av skoblock..! Det är alltid andra saker som pajar långt innan gångveck känns för slitet...
 

Fabian

Patek
2-Faktor
I Sneakers? Där går ändå gränsen för min del med tanke på att jag aldrig köpt anmärkningsvärt dyra sneakers.
Har inte heller förstått det där! Kanske avses finare lädersneakers? @Fabian?
Jag har betat av en bra bit över 200 sneakers i min dag, men inget par har gett upp pga avsaknad av skoblock..! Det är alltid andra saker som pajar långt innan gångveck känns för slitet...

nu rullar jag aldrig på särskilt många sneakers samtidigt men tycker formen på skorna behålls avsevärt bättre. sneakers utan skoblock tenderar att ställa sig upp vid tåpartiet och bli sunkigare kring snörningen.
 

Edin

Panerai
nu rullar jag aldrig på särskilt många sneakers samtidigt men tycker formen på skorna behålls avsevärt bättre. sneakers utan skoblock tenderar att ställa sig upp vid tåpartiet och bli sunkigare kring snörningen.

Känner inte riktigt att jag haft det problemet någon gång med mina sneakers men det är säkert olika beroende på modell. Dock ska jag erkänna att om jag skulle slå till på ett par Axel Arigatto eller Common Project skulle jag nog stoppa i ett par skoblock. :)
 

Ponlarsson

Panerai
Där trillade även mina hyde's in! Dessa ska få jobba hårt i vinter och bli riktigt härligt inslitna.
image.jpeg
Snygga! Mina ska jag börja använda snart igen.

Så här på hösten känner jag annars, liksom varje höst, att ett par chukkaboots i mocka är de ultimara höstskorna. Impregnerade är de regntåliga och skorna är väldigt mångsidiga. Inget till affärskostymen, men grymt snygga till chinos, jeans och udda ullbyxor. En modell jag alltid kommer känna behov av i min garderob.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Tänkte handla ett par höst/vinter skor i bra kvalitet. Gärna snygga och stilrena. Pris upp till 3000-3500:- ungefär.
Har ni några som ni kan rekommendera?

Tacksam för hjälp
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Tänkte handla ett par höst/vinter skor i bra kvalitet. Gärna snygga och stilrena. Pris upp till 3000-3500:- ungefär.
Har ni några som ni kan rekommendera?

Tacksam för hjälp
Skorna ovan, loake Hyde kostar däromkring. Utöver det har loake en del kängor i sitt sortiment. Carmina, RM Williams är det jag kommer på om du vill köpa skorna i Sverige och testa dom innan, dock över din budget.
Kan du tänka dig att köpa via nätet?
 

Frele

Cartier
Tänkte beställa ett par RMW, men osäker på bredden. Det enda som finns att testa där jag bor är width G. Testade en storlek 9G och passformen var "snug" kan man väl säga. De bör rimligtvis töja sig en del med användning så att de passar bättre? Någon som har haft liknande erfarenheter?

Läste Olof Bernhardssons artikel på Manolo och man blir ju lite nojjig för att köpa för små skor. :nailbiting:
 

DrDre

Patek
Tänkte handla ett par höst/vinter skor i bra kvalitet. Gärna snygga och stilrena. Pris upp till 3000-3500:- ungefär.
Har ni några som ni kan rekommendera?

Tacksam för hjälp

Jag har en god vän som köpte ett par Berwick för ung ett år sedan och jag måste saga att jag är imponerad av kvaliteten för det priset. Med din budget har du nästan råd med två par. Kolla in tex här:
http://www.lester.se/varumarken/berwick-1707
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Tänkte beställa ett par RMW, men osäker på bredden. Det enda som finns att testa där jag bor är width G. Testade en storlek 9G och passformen var "snug" kan man väl säga. De bör rimligtvis töja sig en del med användning så att de passar bättre? Någon som har haft liknande erfarenheter?

Läste Olof Bernhardssons artikel på Manolo och man blir ju lite nojjig för att köpa för små skor. :nailbiting:
Har köpt ett par RMW i en storlek för litet (insåg det inte förrän jag testade en storlek större någon månad senare) och dom töjde sig rejält så nu sitter som bra. Köpte rätt storlek nu för någon vecka sen och dom har töjt sig till att bli bekväma på bara ett par veckor. båda paren G-läst. Kan också tillägga att jag har så breda fötter att jag, när jag skulle köpa pjäxor, fick veta att det inte finns några pjäxor som görs så breda som mina fötter.
 

DrDre

Patek
Hur är det med skoblock? Har aldrig använt mig av några så har ingen erfarenhet av det.
Vad jag förstått så används de för att transportera bort fukt och även hålla formen på skon men är detta verkligen nödvändigt?
Köpte ett par Loake 1880 nyligen men blev inte rekommenderat att köpa till skoblock men som de verkar här så använder de flesta det?

Skoblock är ett tips. Det andra standardtipset om vill förlänga skornas livslängd så mkt som möjligt är att inte använda dem två dagar i rad.

En gammal skomakare gav mig rådet en gång "Om du köper två skor och använder dem varannan dag, så håller de lika länge som tre skor som används varje dag".
 

Ponlarsson

Panerai
Tänkte beställa ett par RMW, men osäker på bredden. Det enda som finns att testa där jag bor är width G. Testade en storlek 9G och passformen var "snug" kan man väl säga. De bör rimligtvis töja sig en del med användning så att de passar bättre? Någon som har haft liknande erfarenheter?

Läste Olof Bernhardssons artikel på Manolo och man blir ju lite nojjig för att köpa för små skor. :nailbiting:
Vänta lite, du provar i en butik för att sedan beställa billigare på nätet?
 
Topp