• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Har skor i lite olika prisklasser och mellan Meermin Classic, Meermin Linea Maestro, Loake 1880, Carmina och Crocketts standardlinje upplever jag Carmina som mest pang för pengen.

I min värld får du inte några "hyggliga" randsydda dojor för 1500.

De carmina jag tittat på ligger knappt 1000 spänn över Loake 1880

Jag har ett gang från Loake 1880, Trickers och Crocket & Jones och ett par Carmina. Jag vill minnas att priserna, när jag köpte dem, låg runt
Loake 2500kr
Carmina 3500kr
Trickers och C&J 4500kr

Det kan skilja någon eller några hundringar beroende på när jag köpt dem. Men jag tycker nog att prislapparna ungefär motsvarat vad man fått. Dvs man får ngt ytterligare för 1000 kr uppåt, både om man går från Loake till Carmina och från Carmina till C&J och Trickers. Lite finare läder och lite finare finish.
 
Nu förstår jag ingenting? först raljerar du över JakobZ som en "ungdomlig osäkerhet på nya jobbet på fina kontoret i finanssektorn", sedan erkänner du att Carmina är bättre än Loake. så varför frågar du?
Alla kan inte förstå allting här i världen, det är OK. Din tolkning av mina kommentarer kring skokvalitet och kopplingen till en annan användare för stå för dig. Och jag har knappast hävdat att Carmina är något annat än bra. Så vänligen lägg inte ord som "erkänn" i min mun, det smakar lätt illa.

On topic så tycker jag att man måste ha Carmina, C&J eller möjligen Church's. De är fötternas motsvarighet till Rolex, VC och AP.
Allt annat är second grade och behöver inte diskuteras.
 
Jag har ett gang från Loake 1880, Trickers och Crocket & Jones och ett par Carmina. Jag vill minnas att priserna, när jag köpte dem, låg runt
Loake 2500kr
Carmina 3500kr
Trickers och C&J 4500kr

Det kan skilja någon eller några hundringar beroende på när jag köpt dem. Men jag tycker nog att prislapparna ungefär motsvarat vad man fått. Dvs man får ngt ytterligare för 1000 kr uppåt, både om man går från Loake till Carmina och från Carmina till C&J och Trickers. Lite finare läder och lite finare finish.

Håller med! En sak som slår mig dock, efter att ha sett otaliga vänner förstöra skor från allt från trickers och C&J till Ed Green och G&G (och sen ha mage att gnälla på kvalitén) är hur viktigt det är att vårda dem (därmed inte sagt att jag tror någon misshandlar sina skor). Enorm skillnad på de skor jag verkligen tagit hand om och de jag inte gjort det med.
 
Alla kan inte förstå allting här i världen, det är OK. Din tolkning av mina kommentarer kring skokvalitet och kopplingen till en annan användare för stå för dig. Och jag har knappast hävdat att Carmina är något annat än bra. Så vänligen lägg inte ord som "erkänn" i min mun, det smakar lätt illa.

On topic så tycker jag att man måste ha Carmina, C&J eller möjligen Church's. De är fötternas motsvarighet till Rolex, VC och AP.
Allt annat är second grade och behöver inte diskuteras.

Har jag ens nämnt ordet "erkänn"? Nä precis. Men alla kan inte förstå allting här i världen, det är OK. Varför jag kopplade din kommentar till en annan användare var för att du pratade om hans post och samtidigt, på ett raljerande sätt, gjorde en personbeskrivning av honom.

On topic så tycker jag inte att allting förutom carmina, CJ eller church's är second grade. Det handlar, precis som vi diskuterar om, olika plånböcker och användningsområden. För ett par tassel loafers som jag planerar att endast använda under fåtal dagar på sommaren tycker jag ett par Loake Lincoln är toppen. Vill inte lägga större pengar på ett par "roliga" skor. Mina vardagsskor kommer dock uteslutande från carmina, trickers och CJ då jag gillar kvalitén och också känner att man får mer för pengarna (samt att skorna håller längre). Med det sagt är Loake fortfarande sämre men behöver dock inte vara dåliga. Precis som en seiko skx007 inte är snygg till kostym är en PP 5970 inte lämpad för vedklyvning.

Sen ska vi komma ihåg att köpa kvalitetskor utan att ta hand om dem är minst lika korkat. Jag bär hellre välvårdade Loake än förstörda och icke polerade CJ.

Vad menar du förresten med att allting annat än CJ, church's eller Carmina är second grade? Du sa själv ett par poster tillbaka att du har skor från 1000-lappen och uppåt. Varför nöja dig med något du verkar tycka är dåligt?
 
Finns det något sätt att få bort fula veck på skorna? (skoblock används ganska ofta)

Använd skorna mindre frekvent. Låt dom vila länge.... Med läderhandskar kan man dra dom längst en rundad kant (typ ett bord) men har svårt att se hur man ska kunna dra ut lädret på en sko med samma medel utan att förstöra sulan.
 
Använd skorna mindre frekvent. Låt dom vila länge.... Med läderhandskar kan man dra dom längst en rundad kant (typ ett bord) men har svårt att se hur man ska kunna dra ut lädret på en sko med samma medel utan att förstöra sulan.
Hur skulle det vara om man blöter ner skinnet på ovansidan och har skoblocken i? Borde inte skinnet krympa lite och kanske med lite tur sträcka sig runt blocket?
 
someone-on-the-internet-is-wrong2.jpg
 
Hur skulle det vara om man blöter ner skinnet på ovansidan och har skoblocken i? Borde inte skinnet krympa lite och kanske med lite tur sträcka sig runt blocket?

Problemet är att sättet du rör på lädret i vanliga fall (dvs Går från häl till tå och på sätt böjer på skon) gör att skorna säkerligen bara kommer få mer veck då. Jag har svårt att se att skon skulle (plötsligt) försöka räta ut sig när lädret är vant att dra ihop sig åt "fel" håll.

Sorry sitter med mobilen så orkar inte skriva ett längre meddelande och förklara det mer utförligt.
 
skillnaden på lädret mellan carmina och Loake är enligt mig stor. Haft ett par Loake Badminton som såg minst sagt tråkiga ut efter ett halvår/år medan mina carmina i samma typ av läder (grain) fortfarande ser fantastiska ut efter 2 års användning. Sedan att sulan på mina Loake Lincoln redan måste bytas ut (har använt dem under två somrar) är väl även det ett ytterligare argument till att kvalité kostar pengar.
Tack för infon!

Eftersom skorna kommer användas under höst/vinter kanske det är klokt att hoppa upp en nivå och få en sko som håller sig fräscha längre (förutsatt att man tar hand om dem). Kanske är jag dumsnål som inte går på Carmina?
 
Problemet är att sättet du rör på lädret i vanliga fall (dvs Går från häl till tå och på sätt böjer på skon) gör att skorna säkerligen bara kommer få mer veck då. Jag har svårt att se att skon skulle (plötsligt) försöka räta ut sig när lädret är vant att dra ihop sig åt "fel" håll.

Sorry sitter med mobilen så orkar inte skriva ett längre meddelande och förklara det mer utförligt.

Ingen fara! Tack för informationen :)
 
Tack för infon!

Eftersom skorna kommer användas under höst/vinter kanske det är klokt att hoppa upp en nivå och få en sko som håller sig fräscha längre (förutsatt att man tar hand om dem). Kanske är jag dumsnål som inte går på Carmina?

Både och. Gillar du dock designen och lästen så give it a try! Du kan alltid komplettera :)
 
Finns det något sätt att få bort fula veck på skorna? (skoblock används ganska ofta)

Nu talar jag bara av egen erfarenhet och jag är inte expert på skor, men jag tror att följande spelar in:
Passar skon ordentligt - för stora skor eller helt fel läst tenderar att vecka sig fel och för mkt
Lädrets kvalitet - finare skor veckas snyggare än lite enklare
Skoblock -
Hur ofta/länge de får vila - jag brukar låta skorna vila minst ett dygn mellan varven
Om man smörjer in lädret - jag kör med en läderkräm som jag smörjen in just vecken med rätt ofta. Jag tar lite kräm på fingertoppen kör sedan med fingret i själva vecket så att det bara är vecken som blir lite mjukare. Ngn eller några gånger om året smöjer jag också in insidan på skornas främre del.
 
Vilken butik i Stockholm har sortiment av Loake 1880? Det är främst Chelsea-boots jag vill prova. Och köpa, är väl bäst att tillägga... :)
 
Såg att gamla hederliga Lundhags har släppt lite mer gatuinspirerade kängor i en serie man kallar Heritage. Kanske ngt för den som vill ha ngt lite kraftigare än finkängor från Northampton inför vintern? Jag körde med ett par vanliga Lundhags (gummivarianten) i tre år i försvaret, och var väldigt nöjd med kvalitet och komfort.

Priserna ligger ungefär på samma nivå som de amerikanska motsvarigheterna (Red Wing, Frye mfl), dvs 2500 +/- några hundringar.

Venture-heritage_1411082360_front.jpg


Tanner-Chukka-heritage_1411082340_front.jpg


Logger-heritage_1411082364_front.jpg


Cobbler-heritage_1411082342_new_front.jpg
 
Ni som shoppat RM Williams via Boots Online, fick ni något meddelande när försändelsen skickades så att ni kunde spåra den?
Hur lång tid efter att ni beställt fick ni i så fall det, och hur lång tid tog frakten?
 
Ni som shoppat RM Williams via Boots Online, fick ni något meddelande när försändelsen skickades så att ni kunde spåra den?
Hur lång tid efter att ni beställt fick ni i så fall det, och hur lång tid tog frakten?
Ja jag fick ett mail med ett spårningsnummer där jag kunde spåra paketet, för mig tog det 5 dagar att få paketet efter de hade skickat det!
 
Tillbaka
Topp