• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Skördar frukten från igår.
tmp_19720-DSC_09351790362757.JPG

Suck, ledsen för kass bild.
Sorry för OT i skotråden men släng gärna iväg mer info om byxorna på bilden.
 
Köper väldans gärna boots med snörning- även med sidoblixtlås i Size 9,5 optimalt ngt bredare läst....Dock som ni säkerligen förstår skall det vara av hög kvalité.....Betackar mig Caterpiller el Timberland enbart för att det är inte vad jag är ute efter...Tack på förhand! Med vänlig hälsning
 
Att ta hand om överdelen av skon är viktigt, men hur tar ni hand om undersidan? Tänker framförallt på lädersula då :)

Burgol, en tillverkare av finare skovårdsprodukter, har en olja som man kan smörja in lädersulor med. Det sägs öka livslängden och göra sulan mer tålig mot väta. Jag har dock inte provat det själv.

Jag har ett svagt minne av att jag läst att om man smörjer in en lädersula med olja, så kan man inte senare limma fast en slitsula i gummi (fäster in på en oljad yta).
 
Jag har ett par RM Williams i svart mocka som jag tyvärr, slarvigt nog, inte haft några skoblock till. De har veckat sig lite på ovansidan, inte så mycket men tillräckligt för att irritera mig. Finns det något sett att motverka detta? Om man tvättar dem ordentligt och ställer dem i skoblock, hjälper det?

Tack på förhand!
 
Jag har ett par RM Williams i svart mocka som jag tyvärr, slarvigt nog, inte haft några skoblock till. De har veckat sig lite på ovansidan, inte så mycket men tillräckligt för att irritera mig. Finns det något sett att motverka detta? Om man tvättar dem ordentligt och ställer dem i skoblock, hjälper det?

Tack på förhand!
Har de spruckit i lädret? Ånga dem, borsta dem med stålborste och sen spraya med svart impregneringsspray. Och självklart skoblock (av bra kvalitet!).
 
Har de spruckit i lädret? Ånga dem, borsta dem med stålborste och sen spraya med svart impregneringsspray. Och självklart skoblock (av bra kvalitet!).
Tack för tipset! Stålborste låter väldigt oskonsamt? (Är väääldigt ny inom skovård så ber om ursäkt för min okunskap).
De har inte spruckit så vitt jag kan se.
Svårt att få med på bild men gör ett försök:
2015-10-30 15.47.54.jpg

Ånga dem, räcker det med att hänga dem över duschen med full värme på?
 
Tack för tipset! Stålborste låter väldigt oskonsamt? (Är väääldigt ny inom skovård så ber om ursäkt för min okunskap).
De har inte spruckit så vitt jag kan se.
Svårt att få med på bild men gör ett försök:
2015-10-30 15.47.54.jpg

Ånga dem, räcker det med att hänga dem över duschen med full värme på?
Det där ser bra ut. Ånga dem gör du för att öppna porerna. Koka vatten i kastrull och håll dem över.

Mocka tror många inte är så tåligt, så du kan gå på ganska hårt med stålborste... Men köp en avsedd för skovård och inte den du har till grillen :) Det är bara om det är dåligt impregnerat det är ömtåligt för vatten...

Nubuck däremot är mindre tåligt och då ska du använda gummiborste istället. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nubuck

Men du kommer nog alltid att få veck där.
 
Det där ser bra ut. Ånga dem gör du för att öppna porerna. Koka vatten i kastrull och håll dem över.

Mocka tror många inte är så tåligt, så du kan gå på ganska hårt med stålborste... Men köp en avsedd för skovård och inte den du har till grillen :) Det är bara om det är dåligt impregnerat det är ömtåligt för vatten...

Nubuck däremot är mindre tåligt och då ska du använda gummiborste istället. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nubuck

Men du kommer nog alltid att få veck där.
Ok, då är jag med. Tack så mycket för infon!
 
Inhandlade ett par Loake 1880 Cardogan i helgen som jag nu går runt med hemma. De sitter som en smäck nu, men oroar mig för att de kommer töja sig och bli för stora. Hur mycket töjer de sig? Inser själv att det kanske är lite svårt att svara på...
 
Josef B: Dessvärre har du totalt missa chansen om att uppleva möjligheten, som endast ett fåtal lär sig göra timme in timme ut:
Detta skedde på det annars glada slutet av 80-talet- platsen var FJS i Karlsborg dvs Fallskärmsjägarskolan
Roligt en tidigare liten sak till hobbit försökte uttrycka sig i militära termer- humor på hög nivå såhär i efterhand!
 
Tillbaka
Topp