• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Bilden ska förmodligen fömedla engelskt jakt- och countryside life. Hur vanligt detta är i verkliga livet utanför downton abbey, barbourkataloger och de som jagar tillsammans med kungligheter vet jag inte. Men man ser ofta gummistövlar till sådan gröna rutiga tweedkostymer. Och om man nu tillhör ett jaktlag där man bär slips och tweedkostym, vad ska man ha på föttrerna om det regnar och är lerigt och man ska vara ute en hel dag? Ett par svarta John Lobb med enkel lädersula är kanske inte förstahandsvalet.

CORDINGS_FIELDCLOTHING_MAIN_1.jpg

proxy

brg_royals_kl.jpg

Det har du iofs rätt i, tänkte inte riktigt på klädseln som jaktutstyrelse... Jag tänkte mer till ett mer stadsmässigt liv. Lite mindre överklassbeater och mer vardagslyx. :)

Ännu en liten brasklapp - kom ihåg skillnaden mellan läst ("formen" på skon) och bredd/vidd (alltså vilken variant i bredd det är av nämnda läst). Stor risk för begreppsförvirring annars.
Du råkar inte besitta en bra lista över detta? Jag upplever mina Hyde boots från Loake som nästan lite breda, men det är ju skönt att få plats med en tjockare strumpa nu under vintern...

Du råkar inte besitta en bra lista över detta? Jag upplever mina Hyde boots från Loake som nästan lite breda, men det är ju skönt att få plats med en tjockare strumpa nu under vintern...

Här är en lista över Loakes läster. Vissa av dem finns i olika bredd (tex 026). För att komplicera det hela ytterligare så har olika tillverkare också olika bokstäver för bredd. Te med G avser Loake en lite bredare, medan en annan tillverkare kan använda en anan bokstav för lite extra bredd. Så om man ska köpa på nätet så kan det vara bra att kolla upp hur tillverkarens system fungerar.

ttp://www.pediwear.co.uk/newsitem/60.php

Finns tyvärr inga riktigt bra sammanställningar över skostorlekar. Finns en liten tråd på Shoegazing och finns en del webbsidor där folk rapporterar in storlekar så det går att para ihop.. Annars är det tyvärr ganska spretigt med läster och storlekar. Fötter är ganska olika..

Det relevanta brukar ju vara längd på foten, bredd, insteg och i viss mån hur häl och vad ser ut. Blir lite att prova sig fram och sen se hur olika läster förhåller sig till varandra. MH71 från G&G passar exempelvis ypperligt på mig i en extra bred variant, medan en del andra läster går bra i normalvidd.

Fråga; en kollega köpte ett par Loake Burford (mörkbruna)
http://www.loake.co.uk/catalog/product/view/id/14971/s/burford-rubber-sole/
Nu är det så att karln tyckte de var för moderna så att en ungdom som jag kan nog få loss dem rätt billigt. De sitter helt ok, mitt insteg är litet för högt men jag kan nog använda dem som inneskor tills de sitter bra.

Frågan är: Skulle dessa skor passa i en bullet-shine? Hittar inte en enda bild på detta (kanske talar sitt tydliga språk iofs?)

Nu är det så att karln tyckte de var för moderna så att en ungdom som jag kan nog få loss dem rätt billigt. De sitter helt ok, mitt insteg är litet för högt men jag kan nog använda dem som inneskor tills de sitter bra.

Frågan är: Skulle dessa skor passa i en bullet-shine? Hittar inte en enda bild på detta (kanske talar sitt tydliga språk iofs?)

Måste fråga, vad är bullet-shine? Hängt en del på skoforum och här och aldrig hört begreppet men antar att det är synonym till eller variant av spit shine.

Tycker inte några kängor passar med spit shine egentligen. inte broggar hellre. Kängor med broggar.. nä. Båda är grövre typer av skor, och då tycker jag de bör behandlas som sådana också. Skoräm? Ja! Lite puts? Inga problem. Men inte spit shine.

Nu är jag själv inte så förtjust i spit shine överlag, utan brukar "bara" se till att de är blanka och rena. Men just den där modellen är ju lite grövre (har själv ett par liknande Litchfield) och de är nog inte en modell jag tycker passar så jättebra. Andra typer av mer eleganta kängor tycker jag funkar lika bra som lågskor. Tex dessa:

88e845acae6b52e6005d5009de230d77.jpg

carmina-boot2ewardgreen.jpg

RTEmagicC_alden-cordovan-lace-boots.jpg

Måste fråga, vad är bullet-shine? Hängt en del på skoforum och här och aldrig hört begreppet men antar att det är synonym till eller variant av spit shine.

Antar att det är samma sak. Du polerar upp endast den del som ligger längst fram på skon. På en oxford blir det som en "bullet" längst fram.
Fick det från en kille på Shoegazing. Kanske inte är ett vedertaget begrepp...

Frontmen levererar! Beställde igår, fick hem idag! Sjukt nöjd med dessa Red Wing Shoes 875.
Ursäkta taskig bild, är inte van vid att fota mina egna fötter i profil, speciellt inte sittandes i soffan. Dessutom iPhoneblixt pga taskigt ljus. Men men, håll till godo! Som gjorda för att bäras med jeans!
image.jpeg

Frontmen levererar! Beställde igår, fick hem idag! Sjukt nöjd med dessa Red Wing Shoes 875.
Ursäkta taskig bild, är inte van vid att fota mina egna fötter i profil, speciellt inte sittandes i soffan. Dessutom iPhoneblixt pga taskigt ljus. Men men, håll till godo! Som gjorda för att bäras med jeans!
image.jpeg
Snygging! Kommer nog testa ett par Redwings nån gång!

Antar att det är samma sak. Du polerar upp endast den del som ligger längst fram på skon. På en oxford blir det som en "bullet" längst fram.
Fick det från en kille på Shoegazing. Kanske inte är ett vedertaget begrepp...

Okej. Då går jag mot strömmen och säger att det kan flyga, testa och bjussa sen på en bild! Har sett flera brogue med snygg spit shine så varför inte på ett par kängor även om dom är en uns grövre. Burford är för övrigt en riktigt snygg känga.

Jaha. Fick gå tillbaka till SKOab med ett par Carmina för några månader sen, risigt skinn på ena skon. Kom tillbaka, dåligt resultat enligt SKOab och ska nu få pengar tbx, vad köper man nu? (blir inte carmina) Yanko?

Stämmer, säger samma sak varje gång jag fått hem ett par ''aldrig mer meermin'' men likväl klickar man hem ett nytt par.
Det enda som är bra är att man kan använda dem som krökdojjor utan att gråta blod hehe
Jo, jag har två par som funkar fint på krogen eller när det är slaskigt ute, hehe. Skulle ju vara trevligt med ett par loafers.... De var riktigt fina, båda dina par!

Jag ska på bröllop i sommar. Dresscoden är kavaj, så jag tänker köpa mig en blå kostym innan. Det jag känner mig lite osäker på är skorna. Jag har i dagsläget bara ett par dubbla monkstraps som jag skulle kunna ha, och jag har kostym så otroligt sällan att det i dagsläget inte känns riktigt värt att lägga pengar på ett par Oxfords.

Vad säger ni kunniga? Kommer jag undan med monkstraps eller kan jag kika på något annat som skulle få större rotation, t.ex. derbys i mocka?

Tillbaka
Topp