• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Byter ni från bruna skor till svarta på t.ex. ett bröllop om klockan passerar 18?

"Skorna kan vara bruna även efter kl. 18:00, det är en gammal regel som lever kvar. Den kommer från den tid då en man inte kunde befinna sig i en offentlig miljö utan frack eller mörk kostym på kvällen.

Då var det svarta skor som gällde. Idag kan man mycket väl bära bruna skor om det är en ljus kostym eller klädkod finare vardag, där t.ex. ett par chinos passar bra. Regeln är normalt att formell klädsel kräver formella skor, informella skor, bruna, används till sportig klädsel som tweedkostymer eller jeans och blazer."

Citat från: Vett och etikett doktorn, http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Skor#bruna

Någon som vet var man köper ett par RMW Comfort Craftman cognac? online eller företrädesvis i butik i Göteborgsområdet?
B543O_EQ_PS.jpg

Nej, klart som fan man inte gör det. Varför skulle man det...?

Jag blir inte klok på hur formell klädkoden är, och därför osäker. Allt prat om svarta skor efter 18 etc. blir förvirrande. Jag vet att det inte är någon där som kommer bry sig, men jag gillar traditioner och struktur i vanliga fall.
Nu ska jag släppa det och hitta en riktigt trevlig sommarkostym!

"Skorna kan vara bruna även efter kl. 18:00, det är en gammal regel som lever kvar. Den kommer från den tid då en man inte kunde befinna sig i en offentlig miljö utan frack eller mörk kostym på kvällen.

Då var det svarta skor som gällde. Idag kan man mycket väl bära bruna skor om det är en ljus kostym eller klädkod finare vardag, där t.ex. ett par chinos passar bra. Regeln är normalt att formell klädsel kräver formella skor, informella skor, bruna, används till sportig klädsel som tweedkostymer eller jeans och blazer."

Citat från: Vett och etikett doktorn, http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Skor#bruna

Så.... bruna skor efter 18 är okej, men informellare än svarta. Det är där förvirringen kommer, och frågan om ombyte. Känns väldigt schlager med ombyte, därav funderingen.

Beror inte det på när tillställningen börjar, dvs innan eller efter kl. 18:00 (om det är strikt).

Sjukt kul annars om alla skulle springa ut och byta pjux mitt i allt! :D
Nää, inget byte här.. :) Däremot kan en ju byta om det är klädbyte också, typ dagsaktivitet och sen middag lite senare. Har inget problem med bruna skor till kostym, i alla fall om det inte är mörk kostym som klädkod.

Funkar det att använda rmw's egna Saddle dressing till ett par blaxland med yearling skinn? Färgen rum, vill gärna bevara färgen så skokräm med färg känns inte aktuellt i dagsläget. Har ni något annat att rekommendera som passar bättre?
De är inta svarta, utan cognac eller liknande? Har inte testat skorna, men de ser inte så värst grova ut. Försökte läsa på lite snabbt och det verkar vara ungefär som jag trodde, att saddle dressing är ämnat mer för de grövre skorna. Jag skulle rekommendera att du kör på Sapphir creme 1925, den neutrala. Den är lätt att få tag på hos i praktiken alla bra skomakare och liknanden. Kostar 150-isch för en burk. Den kommer räcka ett bra tag. När det börjar bli dags att bättra på färgen tar du bara en färgad variant.

En annan möjlighet är att bara använda renovateur, men den är mer lämpad för att användas sällan, medan en skokräm är bra att använda varannan vecka eller så.

Personligen kör jag alltid bruna skor till kostym, men min pappa som är lite mer traditionell av sig har nästan uteslutet bara svarta skor. Jag brukar tänka att såvida det inte är begravning, eller du själv som gifter dig spelar det ingen roll att du kommer med bruna skor. Smoking- och frackkod kräver förstås svarta skor/lackskor.

Personligen kör jag alltid bruna skor till kostym, men min pappa som är lite mer traditionell av sig har nästan uteslutet bara svarta skor. Jag brukar tänka att såvida det inte är begravning, eller du själv som gifter dig spelar det ingen roll att du kommer med bruna skor. Smoking- och frackkod kräver förstås svarta skor/lackskor.
Även till svart kostym? :nailbiting:

Den dag jag själv gifter mig kommer jag tveklöst göra det i bruna skor. Det är ju så mycket snyggare.

Den dag jag själv gifter mig kommer jag tveklöst göra det i bruna skor. Det är ju så mycket snyggare.
Håller med, tänkte att brudgummen oftast ska ligga lite "högre" i klädkoden, och de som besöker inte ska försöka överträffa brudgummen, därav valet av bruna skor om brudgummen har svarta som anses som mer formellt. Men håller med, bruna skor är mycket snyggare och livligare :)

Håller med, tänkte att brudgummen oftast ska ligga lite "högre" i klädkoden, och de som besöker inte ska försöka överträffa brudgummen, därav valet av bruna skor om brudgummen har svarta som anses som mer formellt. Men håller med, bruna skor är mycket snyggare och livligare :)
Svårt att slå bruna skor utseendemässigt tycker jag. Svarta kan bli lite tråkigt och enformigt. :/

Hur gör ni med era nya skor? Köpte två par oxfordskor i helgen, ett par bruna/cognac och ett par svarta. Aldrig riktigt tänkt på det här med skokräm innan utan brukar impregnera skorna och sen köpa nya när de ser tillräckligt slitna ut :banghead:

Denna gången tänkte jag dock försöka pyssla om skorna lite mer, så hur tycker ni jag ska gå till väga? Köra Saphir Creme 1925 direkt eller använda skorna ett tag och sen putsa upp dem? Köra impregnering på skokrämen för extra skydd?

Hur gör ni med era nya skor? Köpte två par oxfordskor i helgen, ett par bruna/cognac och ett par svarta. Aldrig riktigt tänkt på det här med skokräm innan utan brukar impregnera skorna och sen köpa nya när de ser tillräckligt slitna ut :banghead:

Denna gången tänkte jag dock försöka pyssla om skorna lite mer, så hur tycker ni jag ska gå till väga? Köra Saphir Creme 1925 direkt eller använda skorna ett tag och sen putsa upp dem? Köra impregnering på skokrämen för extra skydd?

Du övertänker det här (som de flesta verkar göra). Skoblock är allt du behöver tänka på. Om/när skorna börjar se trötta ut, ge dem lite kräm och borste. Impregnering gör mer eller mindre ingen nytta på skinn, så hoppa över det.

Du övertänker det här (som de flesta verkar göra). Skoblock är allt du behöver tänka på. Om/när skorna börjar se trötta ut, ge dem lite kräm och borste. Impregnering gör mer eller mindre ingen nytta på skinn, så hoppa över det.
Då har jag kört rätt från början med andra ord. Skoblock är det enda jag är noga med :)

Ingen impregnering på skinnskor (bara på mocka) och använd skoblock. När du kommer hem drar du över dem med en borste om de blivit smutsiga. Använd skokräm varannan/var tredje vecka, beroende på hur ofta du använder dem. Misstänker att de bruna kommer användas mer och då behöver de ju vårdas lite oftare än de svarta. :)

Synd att inte santos Oxfords kom i fler färger
Har endast loake 1880 idag i olika utformande men skulle vilja testa något nytt
Blir troligen yanko eller vad de på skolyx heter

Ingen impregnering på skinnskor (bara på mocka) och använd skoblock. När du kommer hem drar du över dem med en borste om de blivit smutsiga. Använd skokräm varannan/var tredje vecka, beroende på hur ofta du använder dem. Misstänker att de bruna kommer användas mer och då behöver de ju vårdas lite oftare än de svarta. :)
Är det inte lite overkill att panga skokräm varanann/tredje vecka?

Tillbaka
Topp