• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag ska på bröllop i sommar. Dresscoden är kavaj, så jag tänker köpa mig en blå kostym innan. Det jag känner mig lite osäker på är skorna. Jag har i dagsläget bara ett par dubbla monkstraps som jag skulle kunna ha, och jag har kostym så otroligt sällan att det i dagsläget inte känns riktigt värt att lägga pengar på ett par Oxfords.

Vad säger ni kunniga? Kommer jag undan med monkstraps eller kan jag kika på något annat som skulle få större rotation, t.ex. derbys i mocka?
Berätta mer om dina munkar? Färg? Material? Grainmönstrade? Derbys är inte nödvändigtvis högre stilmässigt än munkar, och mocka är lägre än vanlig kalv, så..

Nya vår pjucks införskaffade - CJ Cavendish :cool:

Passar till allt!

image.jpeg
Härligt att se - kul att vi fick hjälpa dig med dem! :)

Jag ska på bröllop i sommar. Dresscoden är kavaj, så jag tänker köpa mig en blå kostym innan. Det jag känner mig lite osäker på är skorna. Jag har i dagsläget bara ett par dubbla monkstraps som jag skulle kunna ha, och jag har kostym så otroligt sällan att det i dagsläget inte känns riktigt värt att lägga pengar på ett par Oxfords.

Vad säger ni kunniga? Kommer jag undan med monkstraps eller kan jag kika på något annat som skulle få större rotation, t.ex. derbys i mocka?

Inga problem - "kavaj" innebär typ bara att du ska vara hel+ren och ha byxor på dig. Munkskor funkar utmärkt!

Spontant kommer det där bli kanonbra. De flesta har inte jättekoll på klädkoder, och klädkoden kavaj är lite lösare än mörk kostym. Ha en snygg skjorta, fin slips och se till att skorna är ordentligt putsade så kommer det bli riktigt snyggt till en blå kostym!

Jag ser mig själv som konservativ och hade gärna kört med oxfords till kostymen, men med husbygge tillåter helst inte budgeten så stora utgifter. Skorna kommer vara riktigt ordentligt putsade, som de ska vara!

Vi har ju annars Skosöder som säljer Loake ifall du beslutar dig för att köpa ett par Oxfords.
loake aldwych har dom förmodligen, finns egentligen ingenting som hindrar dig från att använda oxfords även till jeans.

Till jeans föredrar jag brogues eller något lite "grövre" och informellt, därav funderingen på derbys. Nästa skor blir nog av den modellen för att den är mångsidig för mig.

Inga problem - "kavaj" innebär typ bara att du ska vara hel+ren och ha byxor på dig. Munkskor funkar utmärkt!

Tackar! Gillar munkskorna till chinos och kavaj, men nu vill jag vara lite extra ordentlig på bröllopet och då blev det osäkert.

Njauuu. Det är möjligt att benämningarna har luckrats upp ngt, det vet jag inte, men klädkoden kavaj brukar traditionellt sett avse kostym, inte udda kavaj.

Så här skriver man på Wikipedia:

"Kavaj
Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär det hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget".

Njauuu. Det är möjligt att benämningarna har luckrats upp ngt, det vet jag inte, men klädkoden kavaj brukar traditionellt sett avse kostym, inte udda kavaj.

Så här skriver man på Wikipedia:

"Kavaj
Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär det hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget".
Enig, det är egentligen bara färgen på kostymen som är lite mer flexibel vid kavaj (än mörk kostym).

Tål att sägas igen att Kavaj = kostym.

Vad du har för skor styr snarare av färgen på dem, än modellen så länge de håller sig i kategorin finskor. I korthet: mitt på dagen brunt, senare svart. Har du ljusare kostym passar inte svarta skor så bra och vice versa, så där får man hitta en kompromiss.

Njäe, jag är raljant - men det är mer; man kan bära osvarta skor och ovita skjortor också. Är man rätt på det kommer man undan med udda delar (om än prydliga) och i värsta fall utan något om halsen (men då ska man ha känsla för situation).
Återigen nej. Står det kavaj på inbjudan så ska du INTE komma i udda byxor och utan slips/fluga. Oavsett hur skön du känner dig i dina badbyxor så passar det inte.

Njäe, jag är raljant - men det är mer; man kan bära osvarta skor och ovita skjortor också. Är man rätt på det kommer man undan med udda delar (om än prydliga) och i värsta fall utan något om halsen (men då ska man ha känsla för situation).
Håller med, förutom udda delar. Men skor som inte är svarta och byta skjorta mot en ljust färgad skjorta håller jag med om! Kanske inte allt på en gång, dock.. :)

Återigen nej. Står det kavaj på inbjudan så ska du INTE komma i udda byxor och utan slips/fluga. Oavsett hur skön du känner dig i dina badbyxor så passar det inte.

Slips är ju ett måste. Vad ska man annars ha runt pannan när det äntligen börjar komma igång lite efter att man härdat ut 4 timmar brevid ngn jävla moster, ändlösa tal och alldeles för lite vin?

Senast ändrad:
Nja. Lite för hög midja främst men även plisseringen. Dubbelkollade nu på blogginlägget om dem nu och det såg bättre ut än vad jag ville minnas. (Läs avsaknad av side-adjusters bland annat)

Jag avskyr den nuvarande trenden med bredare och högre byxor som du märker, haha... :)
Då är jag med! Plisseringen är ju endast till för att skapa volym vid höfter vilket är jätteskönt och skapar enligt mig en fin siluett! Bredden i övrigt kan du ju fixa hos skräddaren isåfall :) Men har man inte rätt feeling till en början för ett plagg blir det sällan bättre när man testat de - dock kan du bli positivt överraskad som jag blev! :)

Inte om man är Roetzel, men...

Nej, mycket riktigt är det så att man förväntas dyka upp i kostym när klädkoden är "kavaj" (och det är väl det minsta man kan förvänta av en vuxen människa som är "påklädd"). Det är faktiskt ofta så jävla illa att den som bjuder in till något inte själv vet vad klädkoderna innebär (och dessutom bryter mot dem).

Inte om man är Roetzel, men...

Nej, mycket riktigt är det så att man förväntas dyka upp i kostym när klädkoden är "kavaj" (och det är väl det minsta man kan förvänta av en vuxen människa som är "påklädd"). Det är faktiskt ofta så jävla illa att den som bjuder in till något inte själv vet vad klädkoderna innebär (och dessutom bryter mot dem).
Ja, det är ett problem att våra klädkoder är förlegade. På min arbetsplats bjuds det ibland till fina fester med klädkoden: party (ja, va fan ska man ha på sig då?).

Jag tycker Magdalena Ribbing eller någon arvtagare till henne kan gå in och definiera lite nya!

Ja, det är ett problem att våra klädkoder är förlegade. På min arbetsplats bjuds det ibland till fina fester med klädkoden: party (ja, va fan ska man ha på sig då?).

Jag tycker Magdalena Ribbing eller någon arvtagare till henne kan gå in och definiera lite nya!
Folk som misstolkar/inte kan klädkoder är en sak (och förmodligen bara ett tecken på att man har vettigare saker för sig!) men ofoget att hitta på egna är något som nästintill dagligen är en utmaning för mig - "Sommarfint", "Smoking [sic!] with a twist" eller "Stureplansfräscht" är tre favoriter.

Folk som misstolkar/inte kan klädkoder är en sak (och förmodligen bara ett tecken på att man har vettigare saker för sig!) men ofoget att hitta på egna är något som nästintill dagligen är en utmaning för mig - "Sommarfint", "Smoking [sic!] with a twist" eller "Stureplansfräscht" är tre favoriter.
För att inte tala om när det inte står någon klädkod och man dyker upp i fracken ;-)

För att inte tala om när det inte står någon klädkod och man dyker upp i fracken ;-)

Fast frågan är om det inte är värre med tvärtom, dvs folk som begär att alla gäster ska dyka upp i frack. Nu använder jag själv frack ibland så jag har en hängande i garderoben så det stör mig inte persnligen, men annars tycker jag att man ställer till rätt mkt huvudbry för rätt mkt folk som måste ge sig ut och hyra.

Annars tycker jag att klädkoder är rätt trevligt vid särskilda tillfällen, och jag har också lite svårt att förstå visas behov av att till varje pris trotsa värdparets önskan genom att uppföra sig som ett barn i trotsåldern och tvunget avstå från slipsen eller kostymen. Det är väl bara att dra på sig den j-a slipsen och och kostymen, rätta in sig i ledet och visa lite respect för en dag som är betydelsefull för de som bjuder in.

Fast frågan är om det inte är värre med tvärtom, dvs folk som begär att alla gäster ska dyka upp i frack. Nu använder jag själv frack ibland så jag har en hängande i garderoben så det stör mig inte persnligen, men annars tycker jag att man ställer till rätt mkt huvudbry för rätt mkt folk som måste ge sig ut och hyra.

Annars tycker jag att klädkoder är rätt trevligt vid särskilda tillfällen, och jag har också lite svårt att förstå visas behov av att till varje pris trotsa värdparets önskan genom att uppföra sig som ett barn i trotsåldern och tvunget avstå från slipsen eller kostymen. Det är väl bara att dra på sig den j-a slipsen och och kostymen, rätta in sig i ledet och visa lite respect för en dag som är betydelsefull för de som bjuder in.
Eller hur! Klädkoder är praktiskt. Löser problemen kring vad som förväntas och (nästan) alla blir nöjda och glada. Enda problemet är klocka till frack. Skulle inte få för mig att ha ett armbandsur till högtidsdräkt och borde serva fickuren... Men det är trevligt att få använda lackskorna! :)

Klädkoder är skitbra. Man slipper tänka och våndas, för att istället koncentrera sig på att ha trevligt. Och att kröka.
Förutsatt att man kan klädkoderna. Har en gång sett en vilsen stackare på bal i Lund som missuppfattade högtidsklädsel och dök upp iförd mörk kostym. Han blev ändå insläppt, men våndades gjorde han allt.

Förutsatt att man kan klädkoderna. Har en gång sett en vilsen stackare på bal i Lund som missuppfattade högtidsklädsel och dök upp iförd mörk kostym. Han blev ändå insläppt, men våndades gjorde han allt.
Tyvärr är det så krasst att det med klädkod var det i ditt exempel en ung man som svettades lite - utan klädkod hade det varit alla som hade gått runt och tassat med "fel" kläder (och tänkt mer på det än att ha kul).

Tyvärr är det så krasst att det med klädkod var det i ditt exempel en ung man som svettades lite - utan klädkod hade det varit alla som hade gått runt och tassat med "fel" kläder (och tänkt mer på det än att ha kul).
Givetvis. Klädkoder som är tydliga är bra och det var hans eget misstag som satte honom i situationen. En populär klädkod i Lund är annars "bruten kavaj" som är något mer svårtolkad, där börjar det bli mer freestyle...

Funkar det att använda rmw's egna Saddle dressing till ett par blaxland med yearling skinn? Färgen rum, vill gärna bevara färgen så skokräm med färg känns inte aktuellt i dagsläget. Har ni något annat att rekommendera som passar bättre?

Ja, och är det så att man känner sig osäker på en klädkod så kan man med fördel googla (förutsatt att man använder vedertagen standard) och känner man sig osäker efter det så ringer man till värdparet alt arrangören och snackar lite skit och sedan frågar "Jo, jag såg att du hade skrivit Östermalms avslappnad på inbjudan och jag undrar lite vad du siktar på med det..."

Tillbaka
Topp