• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Korrekt. Ska eventuellt på en smokingmiddag och tänkte införskaffa ett par. Men med tanke på att jag bär smoking kanske en gång vartannat år vill jag inte lägga någon större summa på dem.
Hmm, funkar inte ett par vanliga lackskor tänker jag spontant :)
Men ska leta lite online och se vad jag hittar! Roligt om man kan hitta något relativt ovanligt.
 
Loake saddle shoes
image.jpeg

image.jpeg

Longines, trettiotal
 
image.jpeg

För mig är docksides den ultimata sommarskon har 5 par. Passar till det mästa om man som jag gillar att vara casual på sommaren.

Dessa är ifrån artisian collection och är en utgått modell som kom för ca 3-4 år sedan. Om man inte gillar artisian collection och docksides så kanske man byter uppfattning när man får höra att det är Horween leather company som står för lädret och det tycker jag är sjukt trevligt (ni som inte vet vad Horween är googla)!

Så jag blev glad att jag hitta ett par smaragd gröna dock till full pris går att hitta på rea men oftast i rött. Men det var bara att slå till!
 
Senast ändrad:
Hej,
Nu är jag här igen och rådfrågar :D

Har varit hos en skomakare och provat Loake skor, som tur är lär det inte behövas större än 11,5/12. Nu är jag dock bara 15 år och skulle behöva ett (eller flera) par skor att ha till vardags som passar väl till chinos och skjorta. Har förstått att det är en fördel att låta läderskor vila i minst 24h vilket i så fall innebär att jag behöver minst två par. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall gå till väga och vad som efter omständigheterna passar okej i en skolmiljö. Boots, brogues, loafers, munkskor eller rent av ett par "simpla" seglarskor? Är det kanske rent av dumt att investera i så pass dyra skor när jag trots allt är så ung (med tanke på att mina fötter eventuellt växter mer)?Bör inte fötter sluta växa någon gång i min ålder? Behöver vägledning...:banghead:
 
Hej,
Nu är jag här igen och rådfrågar :D

Har varit hos en skomakare och provat Loake skor, som tur är lär det inte behövas större än 11,5/12. Nu är jag dock bara 15 år och skulle behöva ett (eller flera) par skor att ha till vardags som passar väl till chinos och skjorta. Har förstått att det är en fördel att låta läderskor vila i minst 24h vilket i så fall innebär att jag behöver minst två par. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall gå till väga och vad som efter omständigheterna passar okej i en skolmiljö. Boots, brogues, loafers, munkskor eller rent av ett par "simpla" seglarskor? Är det kanske rent av dumt att investera i så pass dyra skor när jag trots allt är så ung (med tanke på att mina fötter eventuellt växter mer)?Bör inte fötter sluta växa någon gång i min ålder? Behöver vägledning...:banghead:
Om du är 15 bast och befinner dig på högstadiet, är det verkligen engelska kvalitetskor, skjorta och "vuxna" byxor som gäller då? Låter som du går på Lundsberg, stämmer det?

Du får nog ha stark personlig integritet för att kunna dra runt den stilen på en vanlig kommunal skola.

On topic - jag hade köpt ett eller två par billigare skor på rean för att känna mig för. Typ Novita eller liknande.
Mörkbruna chelseaboots och några fräscha lågskor till det. Sen hade jag lobbat för att göra sneakers populära på skolan men det är en annan femma.

Jag kör mest kostym på jobbet och har bruna el svarta Oxfords till det, men när det blir chinos/jeans passar jag på att plocka på mig mina RM Williams Blaxland chelseaboots i mörkbrun mocka, eller ett par smäckrare chukkas i skinn. När jag är ledig blir det vita sneakers...
 
Om du är 15 bast och befinner dig på högstadiet, är det verkligen engelska kvalitetskor, skjorta och "vuxna" byxor som gäller då? Låter som du går på Lundsberg, stämmer det?

Du får nog ha stark personlig integritet för att kunna dra runt den stilen på en vanlig kommunal skola.

On topic - jag hade köpt ett eller två par billigare skor på rean för att känna mig för. Typ Novita eller liknande.
Mörkbruna chelseaboots och några fräscha lågskor till det. Sen hade jag lobbat för att göra sneakers populära på skolan men det är en annan femma.

Jag kör mest kostym på jobbet och har bruna el svarta Oxfords till det, men när det blir chinos/jeans passar jag på att plocka på mig mina RM Williams Blaxland chelseaboots i mörkbrun mocka, eller ett par smäckrare chukkas i skinn. När jag är ledig blir det vita sneakers...

På din första fråga är svaret nej.

Skjorta och chinos har jag haft ett bra tag och det är inget speciellt med det. Det var först när ett par nya skor skulle inhandlas som jag insåg att sortimentet i min storlek är relativt litet, vilket fick mig att fundera på något i stil med Loake. Jag har definitivt ingenting emot sneakers, i synnerhet inte i skinn, problemet är som sagt storleken.

Dessutom skall tilläggas att jag åtminstone ett tillfälle i veckan kommer vara på en gymnasieskola, och trots allt är det ju bara ett år kvar på högstadiet.
 
På din första fråga är svaret nej.

Skjorta och chinos har jag haft ett bra tag och det är inget speciellt med det. Det var först när ett par nya skor skulle inhandlas som jag insåg att sortimentet i min storlek är relativt litet, vilket fick mig att fundera på något i stil med Loake. Jag har definitivt ingenting emot sneakers, i synnerhet inte i skinn, problemet är som sagt storleken.

Dessutom skall tilläggas att jag åtminstone ett tillfälle i veckan kommer vara på en gymnasieskola, och trots allt är det ju bara ett år kvar på högstadiet.
Ska börja tredje året på gymnasiet nu den kommande terminen och har nästan aldrig sett någon gå i varken brogues, derbys eller oxfords, förutom vid speciella tillfällen självklart. Jag hade satsat på ett par sneakers som all-around skor, sedan ett par tassel loafers och driving shoes till sommaren samt ett par chelsea boots till vintern. Låter som att det även skulle passa din stil med chinos och skjorta bra.
 
Klart studenterna ska ha kvalitetskor!
Det här var det första på länge som var mycket lovande bland dagens unga stilmässigt :) haha.
Instoppad skjorta,chinos,udda kavaj och oxfords!
Mycket bra start får jag säga och skön kontrast till alla de som går i sneakers och mysdress.

:)

Det jag tänker på är att det dock är ganska mycket kapital som ska investeras i de skor som generellt diskuteras i den här tråden. Ett tips kan vara att satsa på ett par kvalitetskor och sen kanske ha lite andra seglarskor/loafers att varva med.
 
Klart studenterna ska ha kvalitetskor!
Det här var det första på länge som var mycket lovande bland dagens unga stilmässigt :) haha.
Instoppad skjorta,chinos,udda kavaj och oxfords!
Mycket bra start får jag säga och skön kontrast till alla de som går i sneakers och mysdress.

:)
Klart man kan ha det vid speciella tillfällen men när jag bodde i Täby och småkillar kom i flock och såg ut som ett gäng 40-åringar på väg till kontoret... :banghead:
 
På tal om ett par skor som jag tyckte såg häftiga ut, de ska enligt uppgift vara från Carmina. :) Någon här som sportar?
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk1NDk2MztzOjE6InciO2k6OTgwO3M6MToiaCI7aTozMjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiNGZmOTM2YTNlMWI5OTAwNTgzMTQ5OWQ2OTBlMjBmYTVjNjA5Y2RmNiI7fQ==
 
  • Like
Reactions: Oew
Hej,
Nu är jag här igen och rådfrågar :D

Har varit hos en skomakare och provat Loake skor, som tur är lär det inte behövas större än 11,5/12. Nu är jag dock bara 15 år och skulle behöva ett (eller flera) par skor att ha till vardags som passar väl till chinos och skjorta. Har förstått att det är en fördel att låta läderskor vila i minst 24h vilket i så fall innebär att jag behöver minst två par. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall gå till väga och vad som efter omständigheterna passar okej i en skolmiljö. Boots, brogues, loafers, munkskor eller rent av ett par "simpla" seglarskor? Är det kanske rent av dumt att investera i så pass dyra skor när jag trots allt är så ung (med tanke på att mina fötter eventuellt växter mer)?Bör inte fötter sluta växa någon gång i min ålder? Behöver vägledning...:banghead:
Om det inte är ett stort intresse, så hade jag rekommenderat att vänta med det där.

Beroende på vilken skola man går på, så förändras saker rätt mycket mellan högstadiet och gymnasiet som jag upplevde det. På högstadiet så var det mycket mjukisbrallor och sneakers, medan på gymnasiet så var det relativt vanligt med skjorta och typ Chelsea-boots.

Har du polare som går i skinnskor? Eller vad är vanligt bland gemene 15-årige grabben på skolan?
 
Om det inte är ett stort intresse, så hade jag rekommenderat att vänta med det där.

Beroende på vilken skola man går på, så förändras saker rätt mycket mellan högstadiet och gymnasiet som jag upplevde det. På högstadiet så var det mycket mjukisbrallor och sneakers, medan på gymnasiet så var det relativt vanligt med skjorta och typ Chelsea-boots.

Har du polare som går i skinnskor? Eller vad är vanligt bland gemene 15-årige grabben på skolan?
Varför inte köra på sin egen stil? :)
Känns lite ängsligt och köra på det andra gillar. "Det som gäller just nu"
 
Om det inte är ett stort intresse, så hade jag rekommenderat att vänta med det där.

Beroende på vilken skola man går på, så förändras saker rätt mycket mellan högstadiet och gymnasiet som jag upplevde det. På högstadiet så var det mycket mjukisbrallor och sneakers, medan på gymnasiet så var det relativt vanligt med skjorta och typ Chelsea-boots.

Har du polare som går i skinnskor? Eller vad är vanligt bland gemene 15-årige grabben på skolan?

Vanligt vill jag inte påstå att det är. Kommer nog vänta precis som ni säger och eventuellt införskaffa mig finare skor till nästa år när jag börjar gymnasiet. Kommer nog köra på ett par snygga lädersneakers tills dess. Tack för era svar!
 
Tillbaka
Topp