• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Varför inte köra på sin egen stil? :)
Känns lite ängsligt och köra på det andra gillar. "Det som gäller just nu"
Du verkar ha ett väldigt stort behov av att inte vara som alla andra..

Killen är 15. Han har hela livet på sig att gå i skinnskor.
Skall tilläggas att han frågade vad vi tyckte om idén att köpa ett eller två par Loake. Hade aldrig sagt något om han redan hade bestämt sig, och det uppenbarligen var så han vill se ut. Vilket det inte är något fel på - allt handlar om hur man trivs i det man har på sig. Något som de allra flesta misslyckas med, särskilt när man baserar sina val på annat än sitt egna tyckande; t.ex "jag kör fluga, det blir ball när alla andra har slips".

Är dessutom helt övertygad om att man kan sätta sin egen twist på sin klädsel och sticka ut, utan att för den delen bränna 3 lax på ett par skor som 99% av ens omgivning kommer se som ett par gubbskor.
 
Du verkar ha ett väldigt stort behov av att inte vara som alla andra..

Killen är 15. Han har hela livet på sig att gå i skinnskor.
Skall tilläggas att han frågade vad vi tyckte om idén att köpa ett eller två par Loake. Hade aldrig sagt något om han redan hade bestämt sig, och det uppenbarligen var så han vill se ut. Vilket det inte är något fel på - allt handlar om hur man trivs i det man har på sig. Något som de allra flesta misslyckas med, särskilt när man baserar sina val på annat än sitt egna tyckande; t.ex "jag kör fluga, det blir ball när alla andra har slips".

Är dessutom helt övertygad om att man kan sätta sin egen twist på sin klädsel och sticka ut, utan att för den delen bränna 3 lax på ett par skor som 99% av ens omgivning kommer se som ett par gubbskor.
Har verkligen inget behov av att hävda mig, känns lite konstigt att det kom upp nu.

Däremot är jag en stor förespråkare för att man ska välja sin egen stil och om man önskar köra den fullt ut.
Det har ingenting med att vilja gå emot normer att göra.

Vad spelar det sen för roll om 100 procent av omgivningen uppfattar det som gubbigt om man själv trivs?
 
Har verkligen inget behov av att hävda mig, känns lite konstigt att det kom upp nu.

Däremot är jag en stor förespråkare för att man ska välja sin egen stil och om man önskar köra den fullt ut.
Det har ingenting med att vilja gå emot normer att göra.

Vad spelar det sen för roll om 100 procent av omgivningen uppfattar det som gubbigt om man själv trivs?
Jag tolkar det som att sättet du uttrycker dig på, tyder på att du lägger ganska mycket tanke bakom vad andra människor tycker och tänker - för att sedan gå "din egen väg". Det är enligt mig inte att köra på sin egna stil och strunta i vad andra tycker.

Och om det nu inte är så att man vill sticka ut och således bryr sig om vad andra tycker, så förstår jag inte varför man måste förverkliga sig själv när man är 15 bast.

Som sagt, vet man vad man tycker och är övertygad om att något är rätt för en som person så är jag inte den som säger emot. Men frågar man om något är rätt eller fel, så vill man ju ha folks åsikter. :)
För att ta ett exempel, så brukade vissa på forumet rekommendera mig att dra till asien och ligga med brudar för pengarna, när jag frågade om köpråd när jag var 20. Det tyckte jag var rätt otrevligt, i och med att jag hade kunnat vara en grabb som inte hade alternativet att dra till asien eller för den delen verkligen inte hade intresset. Jag prioriterade dock inte bort några resor eller liknande för klockköpen, och fattade inte varför folk skulle berätta för mig vad som var mer rimligt att lägga pengar på i min ålder.
Men hade jag däremot ställt frågan "Borde jag lägga 50k på en klocka eller inte när jag är 20?" och fått samma svar, så hade jag köpt det.
 
Vanligt vill jag inte påstå att det är. Kommer nog vänta precis som ni säger och eventuellt införskaffa mig finare skor till nästa år när jag börjar gymnasiet. Kommer nog köra på ett par snygga lädersneakers tills dess. Tack för era svar!
Ett alternativ kan ju vara att satsa på ett par billigare derby eller liknande, för att se om du överhuvudtaget trivs med dem i skolmiljön för att senare köpa ett par Loake eller snarlik kvalitetssko om du trivs i den typen av skor.
 
Dagens sko är en mocka/croco blandning!
image.jpeg
 
Trodde att det var relativt enkelt att hitta ett par lädersneakers i storlek 47/48 eller möjligtvis 46, så var dock inte fallet. Har varit i kontakt med Care of Carl och de verkar som det ser ut nu inte kunna få in några och det ser i övrigt inte ljust ut.. Känner ni till någon hemsida alternativt märke som kan ha någonting för mig? Börjar snart bli trött på allt lönlöst letande:arghh:

Kan tillägga att jag inte är intresserad av addiadasskor eller dylikt.
 
Trodde att det var relativt enkelt att hitta ett par lädersneakers i storlek 47/48 eller möjligtvis 46, så var dock inte fallet. Har varit i kontakt med Care of Carl och de verkar som det ser ut nu inte kunna få in några och det ser i övrigt inte ljust ut.. Känner ni till någon hemsida alternativt märke som kan ha någonting för mig? Börjar snart bli trött på allt lönlöst letande:arghh:

Kan tillägga att jag inte är intresserad av addiadasskor eller dylikt.
Buttero finns upp till minst 46. Och de är riktigt, riktigt stora i storleken. Många behöver gå ner både en och två storlekar mot vad de vanligtvis har. Jag har 45 1/3 på Adidas sneakers men 43 på Buttero Tannino är rymligt så det räcker.
Finns på Zalando.

Eller så finns ju faktiskt "premiumversioner" av klassiker som t ex Adidas Stan Smith och liknande. Egentligen rätt så lika i utseende och betydligt mer komfort. För en tredjedel av priset. Inget att fnysa åt. Det är en gympadoja liksom...
 
Trodde att det var relativt enkelt att hitta ett par lädersneakers i storlek 47/48 eller möjligtvis 46, så var dock inte fallet. Har varit i kontakt med Care of Carl och de verkar som det ser ut nu inte kunna få in några och det ser i övrigt inte ljust ut.. Känner ni till någon hemsida alternativt märke som kan ha någonting för mig? Börjar snart bli trött på allt lönlöst letande:arghh:

Kan tillägga att jag inte är intresserad av addiadasskor eller dylikt.
Farfetch, Luisaviaroma, MrPorter och Pauw är några sidor att nämna. Luisaviaroma har upp till 46.5 vilket kan funka, t.ex. Lanvin och Buttero är väldigt stora i storleken, så har du vanliga fall 47 bör 46 absolut passa!
 
Buttero finns upp till minst 46. Och de är riktigt, riktigt stora i storleken. Många behöver gå ner både en och två storlekar mot vad de vanligtvis har. Jag har 45 1/3 på Adidas sneakers men 43 på Buttero Tannino är rymligt så det räcker.
Finns på Zalando.

Eller så finns ju faktiskt "premiumversioner" av klassiker som t ex Adidas Stan Smith och liknande. Egentligen rätt så lika i utseende och betydligt mer komfort. För en tredjedel av priset. Inget att fnysa åt. Det är en gympadoja liksom...
Farfetch, Luisaviaroma, MrPorter och Pauw är några sidor att nämna. Luisaviaroma har upp till 46.5 vilket kan funka, t.ex. Lanvin och Buttero är väldigt stora i storleken, så har du vanliga fall 47 bör 46 absolut passa!

Har hittat ett par snygga sneakers på Buttero's egna hemsida. Lanvin hade också några godbitar men jäklar vad dyra dem är, även om Buttero förvisso inte är särskilt billiga heller. Kommer fortsätta leta lite till och lär förmodligen beställa från Italien och Buttero. Är det någon som har ytterligare tips på märken/hemsidor som jag kan ha nytta av får ni gärna dela med er av dem! Tack för hjälpen so far!
 
Sandays finns upp till 45 men är också väldigt stora i storleken, ca två storlekar jämfört med Adidas och Nike. Har själv en 44 men har normalt 46.

Har hittat ett par snygga sneakers på Buttero's egna hemsida. Lanvin hade också några godbitar men jäklar vad dyra dem är, även om Buttero förvisso inte är särskilt billiga heller. Kommer fortsätta leta lite till och lär förmodligen beställa från Italien och Buttero. Är det någon som har ytterligare tips på märken/hemsidor som jag kan ha nytta av får ni gärna dela med er av dem! Tack för hjälpen so far!
 
Hur är priset jämte mot Sverige? Speciellt nu när pundet är lite svagare också :)
Priset i deras butik var nog mer eller mindre det samma som online skulle jag tro. Men eftersom jag inte hade några Crockett and Jones tidigare ville jag prova i butik först för o få rätt storlek o det var helt klart värt det, då jag tydligen har en halvstorlek (7,5) vilket krävdes att prova både 7 o 8 för att komma fram till. Så helt klart värt med in-store upplevelsen.
 
Vad faan började jag läsa här för? Nu blev jag sugen på ett par Loake Oxfords som första ordentliga skor, kul att kunna klä upp sig med vid lämpliga tillfällen. Gillade den mörkbruna även om det kanske inte är helt "korrekt" med brunt. Brukar inte vara på så formella sammankomster att det skulle kunna bli ett problem.
http://www.herringshoes.co.uk/produ...&catid=20&oldcolid=1289&stype=0&colourid=4443

Jag antar att det är lite halvt civiliserade tillfällen som gäller. Att bli trampad på en hel kväll på krogen kanske inte gör underverk för skorna precis? :D

En annan fråga, vad ska man egentligen ha nu på sommaren till chinos och shorts? Är det loafers som gäller?
 
Vad faan började jag läsa här för? Nu blev jag sugen på ett par Loake Oxfords som första ordentliga skor, kul att kunna klä upp sig med vid lämpliga tillfällen. Gillade den mörkbruna även om det kanske inte är helt "korrekt" med brunt. Brukar inte vara på så formella sammankomster att det skulle kunna bli ett problem.
http://www.herringshoes.co.uk/produ...&catid=20&oldcolid=1289&stype=0&colourid=4443

Jag antar att det är lite halvt civiliserade tillfällen som gäller. Att bli trampad på en hel kväll på krogen kanske inte gör underverk för skorna precis? :D

En annan fråga, vad ska man egentligen ha nu på sommaren till chinos och shorts? Är det loafers som gäller?
Jag har de skorna du länkade, hehe har dem alltid på krogen :p Men skoblock och rätt skinnbehandling ser de alltid ut som nya efteråt! Kör loafers, kan rekommendera Tommy Hilfiger (rea just nu dessutom), köpte ett par riktigt fina loafers från dem :)
 
Jag har de skorna du länkade, hehe har dem alltid på krogen :p Men skoblock och rätt skinnbehandling ser de alltid ut som nya efteråt! Kör loafers, kan rekommendera Tommy Hilfiger (rea just nu dessutom), köpte ett par riktigt fina loafers från dem :)
Haha vad härligt "yolo" att bara köra på med dom ;) Ingår det skoblock när man köper Loake-skor? Var är det rea på Hilfiger? :)
 
Vad tycker ni om att ta på en gummisula på skor med lädersula, är det tabu eller?
De riktiga skonördarna gillar det inte alls. Själv tycker jag att det är praktiskt. Går dock inte att bortse från att det är skönare att gå med skinnsulan. Kör utan ett tag och släng sedan på en slitsula innan du nött igenom.
 
De riktiga skonördarna gillar det inte alls. Själv tycker jag att det är praktiskt. Går dock inte att bortse från att det är skönare att gå med skinnsulan. Kör utan ett tag och släng sedan på en slitsula innan du nött igenom.
Jag får alltid säga till min skomakare en extra gång att han inte ska sätta på en tunn gummisula, förutom på vintern så gillar jag det inte. Också betydligt härligare ljud från klacken när man går :)
 
Tillbaka
Topp