• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Börjat bekanta mig med mina Loake Aldwych och äntligen är storleken rätt. :)

Är det rekommenderat att jag smörjer in skorna något innan jag börjar använda dom på riktigt eller är det fixat från fabrik?

Vad gäller sen, skokräm + vax lite då och då?
Alltid rekommenderat att smörja skor efter köp. Ingen aning hur längesen de smörjde sist, oavsett hur bra fabriken vårdade dom så har de möjligtvis stått ett tag i lager.

Läs nybörjarguiderna på shoegazing.se
 
  • Like
Reactions: LS
Var tvungen att leta ner på sida 3 för att hitta denna eminenta tråd. :( Införskaffade ett par Loake Cannon i förrgår hos den lokala skomakaren. Betalade 2 565 kronor vilket är ordinarie pris. Otroligt nöjd.

20160803_141337.jpg


Detta är mina första vår- och sommarskor. Har sedan tidigare ett par Crockett & Jones Chelsea 5 och chukkan Loake Pimlico, båda i mörkbrunt läder. Tänker nu att jag behöver ytterligare en sko med lädersula för varmare väder. En oxford i mocka?
 
Var tvungen att leta ner på sida 3 för att hitta denna eminenta tråd. :( Införskaffade ett par Loake Cannon i förrgår hos den lokala skomakaren. Betalade 2 565 kronor vilket är ordinarie pris. Otroligt nöjd.

20160803_141337.jpg


Detta är mina första vår- och sommarskor. Har sedan tidigare ett par Crockett & Jones Chelsea 5 och chukkan Loake Pimlico, båda i mörkbrunt läder. Tänker nu att jag behöver ytterligare en sko med lädersula för varmare väder. En oxford i mocka?
En loafer kanske?
 
Var lite sugen på en tassel i mocka men sambon protesterade ännu mer högljutt än normalt då. Har svårt att ens få hem en vanlig randsydd sko.

Pennyloafers har jag ännu inte hittat någon jag gillar formen på. Vet inte vad det är men de ser lite gubbiga/fyrkantiga ut jämfört med en tassel.

Kolla på ett par där "randen" vid tån går lite längre bak än direkt ovanför tårna. Är kass på att förklara, se bild så ser du vad jag menar!
Riktigt snyggt, inte alls gubbigt, i mina ögon iaf.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    90.3 KB · Visningar: 129
Har alltid haft lite billigare "fin" skor, men Köpte nyligen ett par C&J lowndes och funderar på om jag ska lägga på en slitsula eller inte.
Vet att det är ett omdiskuterat ämne och har såklart googlat massor. Men hur ser ni på det, som har lite erfarenhet? Använder ni lädersulan först och sular om när den är sliten, eller sular ni om på en gång?
Hur sliten kan lädersulan bli innan den inte går att rädda? Eller kan en skomakare alltid byta sula?

Har inte läst alla 261 sidor så ber om ursäkt om detta ämne har diskuterats bakåt i tråden och är tacksam för hjälp.

Fil 2016-08-05 23 28 01.jpeg
 
Har alltid haft lite billigare "fin" skor, men Köpte nyligen ett par C&J lowndes och funderar på om jag ska lägga på en slitsula eller inte.
Vet att det är ett omdiskuterat ämne och har såklart googlat massor. Men hur ser ni på det, som har lite erfarenhet? Använder ni lädersulan först och sular om när den är sliten, eller sular ni om på en gång?
Hur sliten kan lädersulan bli innan den inte går att rädda? Eller kan en skomakare alltid byta sula?

Har inte läst alla 261 sidor så ber om ursäkt om detta ämne har diskuterats bakåt i tråden och är tacksam för hjälp.

Fil 2016-08-05 23 28 01.jpeg
När du lägger på en slitsula slipar skomakaren ner lädersulan. Nu vet jag inte hur mycket slipning det är, men jag vågar lova att du blir gladare av att köra lädersulan en bit in på hösten och sen köra slitsula om det känns viktigt för dig.
 
När du lägger på en slitsula slipar skomakaren ner lädersulan. Nu vet jag inte hur mycket slipning det är, men jag vågar lova att du blir gladare av att köra lädersulan en bit in på hösten och sen köra slitsula om det känns viktigt för dig.


Tack!, det har jag också förstått, därför tycker jag är det roligare att själv nöta ner sulan.
Viktigt med slitsula vet jag inte om jag tycker, det jag vill ha är så lång livslängd på skon som möjligt, där av slitsulan? Tror jag... :eek:
 
Slitsula ger en längre livslängd men förstör både känslan och du blir direkt klassad som en noob.

Ifall jag minns rätt säljs lowmdes med dainite sula som du borde köpt den början. Samt så är lädersula inget du behöver känna extra mycket rädsla för såvida du inte tänkt använda de på grus och vid snö. Och till och med då är det riktigt starkt material. En lädersula kan hålla upp till 5 år ifall du har tur.

Som Änden säger så sliperskomakaren ner en bit för att Slitsula skall fästa bättre, samma sak med infällt tågummi och tåjärn. Så använd skorna först åtminstone.
 
Slitsula ger en längre livslängd men förstör både känslan och du blir direkt klassad som en noob.

Ifall jag minns rätt säljs lowmdes med dainite sula som du borde köpt den början. Samt så är lädersula inget du behöver känna extra mycket rädsla för såvida du inte tänkt använda de på grus och vid snö. Och till och med då är det riktigt starkt material. En lädersula kan hålla upp till 5 år ifall du har tur.

Som Änden säger så sliperskomakaren ner en bit för att Slitsula skall fästa bättre, samma sak med infällt tågummi och tåjärn. Så använd skorna först åtminstone.
hahaha
 
Slitsula ger en längre livslängd men förstör både känslan och du blir direkt klassad som en noob.

Ifall jag minns rätt säljs lowmdes med dainite sula som du borde köpt den början. Samt så är lädersula inget du behöver känna extra mycket rädsla för såvida du inte tänkt använda de på grus och vid snö. Och till och med då är det riktigt starkt material. En lädersula kan hålla upp till 5 år ifall du har tur.

Som Änden säger så sliperskomakaren ner en bit för att Slitsula skall fästa bättre, samma sak med infällt tågummi och tåjärn. Så använd skorna först åtminstone.


Tack för lärorikt svar! Grus och snö är väl inte tanken, men jag gillar att använda mina saker, så lite grus kommer de nog få bekänna.
På tal om noob, här kommer en till fråga i samma kategori. Hur sliten kan lädersulan bli innan den inte går att laga/lägga på slitsula?
Tänker mig ifall jag änder mina skor i 5 år som du nämner och sulan blir så sliten att det nästa är hål igenom, går det fortfarande att laga dem? :)
 
Tack för lärorikt svar! Grus och snö är väl inte tanken, men jag gillar att använda mina saker, så lite grus kommer de nog få bekänna.
På tal om noob, här kommer en till fråga i samma kategori. Hur sliten kan lädersulan bli innan den inte går att laga/lägga på slitsula?
Tänker mig ifall jag änder mina skor i 5 år som du nämner och sulan blir så sliten att det nästa är hål igenom, går det fortfarande att laga dem? :)
Fast så oförsiktig lär du inte vara, att du låter det gå så långt att det blir hål i sulan innan du lämnar in dem hos skomakaren. Men visst är det möjligt att sula om dem även då, även om det kanske inte är att föredra.

Kör på, njut av dina lädersulade skor – som för övrigt tål mer än du tror – och sula om dem den dag sulan ser utnött ut.
 
Någon som har fått sina Myqvist-skor och kan ge en update? Skulle ha fått mina i juli men har ej sett röken av några dojor.
 
Tack för lärorikt svar! Grus och snö är väl inte tanken, men jag gillar att använda mina saker, så lite grus kommer de nog få bekänna.
På tal om noob, här kommer en till fråga i samma kategori. Hur sliten kan lädersulan bli innan den inte går att laga/lägga på slitsula?
Tänker mig ifall jag änder mina skor i 5 år som du nämner och sulan blir så sliten att det nästa är hål igenom, går det fortfarande att laga dem? :)
Sulor lagas normalt genom att du antingen byter ut en bit eller hela sulan. Det kan exempelvis vara genom att skomakaren sätter på ett gummi längst fram (tågummi) eller byter de delar som går mot marken (halvsulning). Om sulan är riktigt risig är det inga problem att byta hela.

Mitt förslag är att du kör på med lädersulan utan slitsula. Den kommer hålla minst ett år, troligen mycket mer än så. Det är en helt annan känsla att knata runt med läder än med gummi. När väl sulan börjar bli ordentligt risig går du in till din lokala skomakare och frågar om det är dags att byta. Beroende då på vad du känner för läder så sätter du antingen på en ny lädersula, eller så sätter du på en gummisula. Sätter du på läder kan du få en ekbarksgarvad sula som är riktigt slitstark och fin, och blir det gummi kan du välja mellan en lite tjockare dainitesula eller en fin tunn läderliknande sula.
 
Sulor lagas normalt genom att du antingen byter ut en bit eller hela sulan. Det kan exempelvis vara genom att skomakaren sätter på ett gummi längst fram (tågummi) eller byter de delar som går mot marken (halvsulning). Om sulan är riktigt risig är det inga problem att byta hela.

Mitt förslag är att du kör på med lädersulan utan slitsula. Den kommer hålla minst ett år, troligen mycket mer än så. Det är en helt annan känsla att knata runt med läder än med gummi. När väl sulan börjar bli ordentligt risig går du in till din lokala skomakare och frågar om det är dags att byta. Beroende då på vad du känner för läder så sätter du antingen på en ny lädersula, eller så sätter du på en gummisula. Sätter du på läder kan du få en ekbarksgarvad sula som är riktigt slitstark och fin, och blir det gummi kan du välja mellan en lite tjockare dainitesula eller en fin tunn läderliknande sula.


Stort tack! :) Det var denna info och kunskap jag ville lära mig! Nu ska jag slita ner lädersulan så får skomakaren göra sitt senare! Tack!
 
Stort tack! :) Det var denna info och kunskap jag ville lära mig! Nu ska jag slita ner lädersulan så får skomakaren göra sitt senare! Tack!
Så länge det inte går hål på skorna är det lugnt. Även om det går hål går det att byta, men då kan skomakaren behöva greja lite med det lager som ligger innanför randen, kan vara kork eller något annat mysigt. Det är det lagret som också formar sig efter foten så att skorna blir skönare och skönare ju längre tiden går.

Det var mocka va? Glöm inte att impregnera skorna om du inte gjort det redan. Annars är det inte så mycket du behöver göra. Borsta dem lite då och då med en mockaborste och tvätta om de blir riktigt smutsiga. Mocka är ganska lättskött.
 
Nejdå, så långt kommer jag inte gå med dem innan jag tar hand om dem!.

Yes, Mocka it is! Har impregnerat dem och håller med om att de är lättskött med mocka. Har några andra skor i mocka som har hållts sig fina. :)
 
Sugen på ett par chukkas till hösten. Vilka är favoriterna?

Har kikat på följande:

Church's Ryder:
A0397_9VE_F0AAD-1.jpg.detail.desktop.jpg


Crockett & Jones Chiltern:
Chiltern-dkbs-1.png


Crockett & Jones Tetbury:
Tetbury-dkbs-1.png


Enzo Bonafé 3403:
Enzo_Bonafe_3403_mod._Hidro_Moka_74945_Last_1_1024x1024.jpg


Carlos Santos 6981:
Carlos_Santos_6981_Toroc_586_160_Last_1_1024x1024.jpg
 
Om inte annat så är det onekligen det mest dressade alternativet.

Svårt.
De är relativt stora skillnader i läst du har lagt upp. Har du testat dessa för att se så de passar? Tänk på att mocka är liiiite större i storleken.

De flesta kan du testa i sthlm om du befinner dig där.
 
De är relativt stora skillnader i läst du har lagt upp. Har du testat dessa för att se så de passar? Tänk på att mocka är liiiite större i storleken.

De flesta kan du testa i sthlm om du befinner dig där.
Jadå, velar mellan de med mer rundad tå – det vill säga i princip alla förutom Tetbury – och just Tetbury. Mest nyfiken på vilken modell andra håller högst.
 
Tillbaka
Topp