• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Är intresserad hur den färgen är irl, återkom gärna med bilder och en lite tjusig recension när du fått dem.
IMG_0646.JPG

Blaxland rum. Färgen är väldigt svår att fånga på bild. Den skiftar i färgton beroende på vinkel, har ett djup i sig. Färgtonen ligger mittemellan chestnut och tan. Jag tycker det är bland dom vackraste rmw. Nya chinchilla ser även den ut att kunna konkurera om det epitetet. Blaxland i övrigt är väldigt skön. Samma som craftsman men den känns som en sneaker pga innersulan. Kort recension i all hast.

När vi ändå är inne på RM Williams och skovård.
Vilken Pate de Luxe passar bäst till Chestnut?
Är det mellan brun eller mörkbrun?

Vad är egentligen skillnaden mellan Pate de Lux och Medaille dÓr Creme?
Jag har kört med Medaille dÓR Renovateur och Pate de luxe till mina Loake tidigare men behöver nu komplettera med skokräm till min beställa RM Chestnut

Ang skoblock: någon större skillnad (förutom priset) på de du länkade och dem som går att köpa från Loake alternativt C&J? Alla tre är i cederträ. Ska bli! :)
Vill du betala extra pengar är det bara beställa (dyra) skoblock från skotillverkarna (du betalar ganska mycket för deras namn på blocken).
Jag har Saphirs skoblock i mina RM Williams, som passar riktigt, riktigt bra. Har för mig att Bexleys skoblock också passar bra (det gäller att de är ganska höga i boots).

När vi ändå är inne på RM Williams och skovård.
Vilken Pate de Luxe passar bäst till Chestnut?
Är det mellan brun eller mörkbrun?

Vad är egentligen skillnaden mellan Pate de Lux och Medaille dÓr Creme?
Jag har kört med Medaille dÓR Renovateur och Pate de luxe till mina Loake tidigare men behöver nu komplettera med skokräm till min beställa RM Chestnut
Mörkbrun! Chestnut är riktigt mörka (har ett par själv).

Pate de lux är polish som vara ger glans. Creme:n vårdar skninnet också. Renovateur är extra vårdande och mjukgörande som man inte behöver köra allt för ofta.

Mörkbrun! Chestnut är riktigt mörka (har ett par själv).

Pate de lux är polish som vara ger glans. Creme:n vårdar skninnet också. Renovateur är extra vårdande och mjukgörande som man inte behöver köra allt för ofta.
Kanon, tack!
Ska man köra på Creme Pommadier eller är det bättre med Pate de luxe och köra med Renovateur lite då och då istället eftersom jag redan har det?

Får mina RM Williams Blaxland i färgen rum om ett par veckor. Vad behöver jag för skovårdprodukter? Har inga alls i dagsläget, då jag inte haft kvalitetsskor innan.
Så allt från putsduk till skokräm und zu weiter.
Hittade infobladet som följde med skorna:
IMG_0944.JPG

Använd bara neutrala produkter så behåller du den fina finishen:)

Jag tycker tvärtom att RMWs egen saddle dressing är riktigt bra och använder den på alla mina lite grövre skor. Lite fetare utan att bli fett, gör skorna ordentligt vattentåliga och luktar gott. Vet inte vad en burk kostar men den är ju betydligt större än en burk saphir.

Lite sugen på att testa ett par oxfords från Meermin på Hiro lästen. Någon som har ett par och kan ge
råd om vilken storlek som hade passat? Har t.ex. 7,5G i RM Williams Comfort Craftsman. Längd 26 cm
och 10-10,2 i bredd på fötterna

Lite sugen på att testa ett par oxfords från Meermin på Hiro lästen. Någon som har ett par och kan ge
råd om vilken storlek som hade passat? Har t.ex. 7,5G i RM Williams Comfort Craftsman. Längd 26 cm
och 10-10,2 i bredd på fötterna

Jag har ett par Meermin oxfords i Hiro lästen, upplever de åt det mindre hållet. Har storlek UK7

Några skor jag kan referera till:

Loake Capital UK7 (lite för stora, har tunna extra sulor i)
J.Fitzpatrick UK7 (perfekta)
RMW Blaxland UK6,5 (sitter ganska tight)

Jag har alltså en halvstorlek mindre i RMV än i Meermin Hiro lästen.

Annars är jag mycket nöjd med mina Meermin, mycket sko för pengarna.
Många påpekar att de tar lång tid att gå in, de är väldigt styva i början. Jag hade mina ca 8h hemma innan jag gick med dem, började med halvdagar på jobbet efter det. Aldrig fått skoskav eller dyl av dem.

Hoppas de hjälpte något iaf :D

Jag har ett par Meermin oxfords i Hiro lästen, upplever de åt det mindre hållet. Har storlek UK7

Några skor jag kan referera till:

Loake Capital UK7 (lite för stora, har tunna extra sulor i)
J.Fitzpatrick UK7 (perfekta)
RMW Blaxland UK6,5 (sitter ganska tight)

Jag har alltså en halvstorlek mindre i RMV än i Meermin Hiro lästen.

Annars är jag mycket nöjd med mina Meermin, mycket sko för pengarna.
Många påpekar att de tar lång tid att gå in, de är väldigt styva i början. Jag hade mina ca 8h hemma innan jag gick med dem, började med halvdagar på jobbet efter det. Aldrig fått skoskav eller dyl av dem.

Hoppas de hjälpte något iaf :D

Tack för infon. Jag har själv ett par Loake med Capital lästen och 7UK som är lite stora, skulle nog
säga att mina RMW i 7,5UK är lite stora också. Får kolla runt lite och få lite mer input för se vilket storlek
som skulle passa bäst. Vill gärna undvika behöva skicka tillbaka. Tror 7UK från Meermin blir lite för litet
då de säger att det motsvarar 40.5. Så kanske 7.5.

Tack för infon. Jag har själv ett par Loake med Capital lästen och 7UK som är lite stora, skulle nog
säga att mina RMW i 7,5UK är lite stora också. Får kolla runt lite och få lite mer input för se vilket storlek
som skulle passa bäst. Vill gärna undvika behöva skicka tillbaka. Tror 7UK från Meermin blir lite för litet
då de säger att det motsvarar 40.5. Så kanske 7.5.

Då kan det nog var så som du säger, en 7,5 som blir bäst.
Du verkar isf ha något större fötter än mig, UK7 sitter riktigt bra på mig men hade inte kunnat ha ens lite mindre.
Har för mig att jag hade 25,5cm långa fötter sist jag mätte.

Vilken modell är du sugen på?

Då kan det nog var så som du säger, en 7,5 som blir bäst.
Du verkar isf ha något större fötter än mig, UK7 sitter riktigt bra på mig men hade inte kunnat ha ens lite mindre.
Har för mig att jag hade 25,5cm långa fötter sist jag mätte.

Vilken modell är du sugen på?

Ok tack, just nu är det nog ett par par svarta cap toe oxfords. Tråkiga kanske men känns som ett par som kan vara bra att ha hemma i garderoben.
Fick faktiskt några mått från Meermin på just Hiro-lästen.

HIRO
L 290mm shoe outsole 7UK
W 103 mm shoe outsole 7UK
L 272 mm last insole 7UK
W 097mm last insole 7UK
Foot 25.4 cm 7UK

L 294 mm shoe outsole 7.5UK
W 104 mm shoe outsole 7.5UK
L 276 mm last insole 7.5UK
W 099 mm last insole 7.5UK
Foot 25.8 cm 7.5UK

L 298 mm shoe outsole 8UK
W 105 mm shoe outsole 8UK
L 280 mm last insole 8UK
W 101 mm last insole 8UK
Foot 26.3 cm 8UK

Inte denna typ som ni ofta diskuterar här men tänkte att någon kanske kunde ge mig något råd, är inne på följande sko som vardagssko. Vad tror ni om byggkvalitén, komforten, prisvärd?

http://www.stoneisland.com/se/stone-island/shoe_cod11089862bq.html#dept=shsbgssf
Det är ju Diemme som gör skorna åt SI så kvalitén finns där plus att dom är gjorda i Italien. Nöjd med mina Diemme kängor som hållt många år o Vibram sulorna är riktigt bra förutom att dom lätt blir skitiga (enda negativa).

Tillbaka
Topp