Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ruskigt snygga i mocka. Gillar den höjden på en känga, inte för hög och inte för låg. Provade den du visar ovan idag - bra brun färg. Lätt att matcha.
![]()

+1Grymma - blev riktigt sugen.
Oklart vad som är 'MTO' dock? Känns inte det begreppet något felriktat i många sammanhang i skovärlden just nu?
Speciellt när de finns på nästa webshop utan 'MTO'-begreppet inblandat...![]()
Håller med. Som jag har förstått det ligger MTOn i att det är Loakes importör i Sverige som har gjort specialbeställningen från fabriken, som därefter erbjuds av ett antal återförsäljare.Grymma - blev riktigt sugen.
Oklart vad som är 'MTO' dock? Känns inte det begreppet något felriktat i många sammanhang i skovärlden just nu?
Speciellt när de finns på nästa webshop utan 'MTO'-begreppet inblandat...![]()
Fick hem min första burk Saphir Pate de luxe i veckan och testade några varv på mina Loake Pimlico. Lade kanske 20 lager på vardera tåkappan och ett lager på resten av skon. Total tid runt 40 minuter för paret framför Veckans brott. Funderar på att lägga 20 lager till men vet inte om jag vill ha dem helt spegelblanka.
![]()
Min fråga är nu: när behöver jag lägga på kräm (inte polish alltså) nästa gång och hur gör jag då? Lägger jag på krämen ovanpå bara som vanligt? Glansen lär ju helt försvinna och jag antar att krämen tas upp dåligt av lädret också. Hur gör ni andra?
Du bär skorna med några dagars mellanrum, har skoblock i när du inte har dem på fötterna och ger dem lite kräm och borste när det behövs.Alltså, skovård...
En fråga här till experterna, hur noga måste man vara egentligen? Jag köpte ett par RMW Gardener som höstskor, mina första egentliga kvalitetsskor, och jag vill såklart att de ska hålla och må bra, men jag tycker att jag har roligarare saker för mig än att vårda skor. Läser man olika guider så känner jag att det här verkar passa bättre som hobby än som skötsel av bruksartiklar.
Kan jag inte bara göra som jag gör med mina "andra skinnskor" (typ mina vintriga dr Martens full grain)?
Detta innebär att rengöra dem med mjuk borste då de är lortiga, låta dem torka ordentligt mellan användningarna och se till att de fettas in med jämna mellanrum.
Sen kanske man kan lämna in dem till någon för "fullservice" en gång per år eller så?
Tänker jag fel?
Disclaimer, typ: Till våren ska jag köpa ett par double monks med "tokglans", för det ser tufft ut. Jag förstår att det kommer att behöva underhållas ganska mycket.
Alltså, skovård...
En fråga här till experterna, hur noga måste man vara egentligen? Jag köpte ett par RMW Gardener som höstskor, mina första egentliga kvalitetsskor, och jag vill såklart att de ska hålla och må bra, men jag tycker att jag har roligarare saker för mig än att vårda skor. Läser man olika guider så känner jag att det här verkar passa bättre som hobby än som skötsel av bruksartiklar.
Kan jag inte bara göra som jag gör med mina "andra skinnskor" (typ mina vintriga dr Martens full grain)?
Detta innebär att rengöra dem med mjuk borste då de är lortiga, låta dem torka ordentligt mellan användningarna och se till att de fettas in med jämna mellanrum.
Sen kanske man kan lämna in dem till någon för "fullservice" en gång per år eller så?
Tänker jag fel?
Disclaimer, typ: Till våren ska jag köpa ett par double monks med "tokglans", för det ser tufft ut. Jag förstår att det kommer att behöva underhållas ganska mycket.
Man uppskattar ett par väl infettade kängor när snöslasket är ett par decimeter.Coniston är grymma. Har klurat på läääänge, men kommer alltid fram till att jag inte trivs så jäkla bra i kängor.
Sen tittar jag ut och ser pissvädret, och så börjar jag fundera igen.![]()
Precis den tanken som gör att jag försöker rättfärdiga köpet.Man uppskattar ett par väl infettade kängor när snöslasket är ett par decimeter.
Jag hade grova kängor till fina kostymbyxor idag. Inte helt rätt kanske, men otroligt funktionellt. Kläder är i första hand funktion, därefter stil.Precis den tanken som gör att jag försöker rättfärdiga köpet.
Du behöver inte smörja skorna med kräm varje gång men när det är dags (brukar försöka återfukta skinnet 2-3 gånger per år alt om de använts hårt)
Antingen smörjer du in de direkt med krämen som kommer lösa upp glansen. Alternativ två är att använda ytterst lite kemisk ren bensin på en bomullstuss och "strippa" waxet för att sedan börja från scratch med kräm och wax.
Jag rekommenderar att endast göra detta ytterst sällan som en service/helrekond.
Tack för råden. Nu när det är blött och senare salt på marken: hur ofta smörjer du dina skor in med kräm? Använder de ovan ungefär tre dagar i veckan.
Nu när vi ändå öppnat upp för nybörjarfrågor: Hur gör man bäst för att ta hand om nyare skor med "fabriksglans"?
Har ett par Barker och ett par Bally Prestige, och båda har typ klarlack/vax över hela skon.
Måste/bör jag strippa hela skon med bensin och börja från scratch, eller finns det nån genväg?
Stort tack för svar!! Det slitage som uppstått i gångvecken känns mer som plastfilm än naket läder helt klart...Det beror på lite. Jag skulle säga att det räcker att gå på med kräm direkt men du måste inte göra det innan första användning.
Har skorna vad man kallar Polished Binder som är en form av plastfilm så kan man inte använda kräm och det räcker med en blöt trasa för att rengöra dem. Praktiskt men inte lika "fint" som klassisk kalv
De är jävligt trevliga där liksom på Knightbridge och även Burlington Arcade, även om butikschefen där är något sliskig och för på när han försökte sälja in en defekt Snowdon till mig förra året.Nyshoppat, CJ Chelsea boot i Dark Brown.
Riktig trevlig upplevelse på CJ:s butik på Jermyn Street i London.
![]()
På Jermyn Street fick vi en historielektion om CJ av en äldre herre. Mycket trevligt!De är jävligt trevliga där liksom på Knightbridge och även Burlington Arcade, även om butikschefen där är något sliskig och för på när han försökte sälja in en defekt Snowdon till mig förra året.
Beställt lagerprodukter och de gick iväg inom ett par dagar.En fråga till er som beställt från bootsonline
Hur lång tid har det tagit innan de skickat era skor?
Jag beställde för en vecka sedan och mina verkar inte gått iväg ännu och de var inga made-to-order skor jag beställde.
Ok, tack!Beställt lagerprodukter och de gick iväg inom ett par dagar.
För hustruns Gardener, som tydligen inte fanns på lager p g a att storleken var slut, tog nästan 4 veckor att få hem.