Fick mycket efterlängtat hem dessa idag. Handgjorda i Italien. Borste och insmörjning medföljer. Jag kommer bära dem till allt jag kan tänkas ha på mig som lite kul komplement till CJ:s och annat klassiskt.
![]()
![]()
Fina!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fick mycket efterlängtat hem dessa idag. Handgjorda i Italien. Borste och insmörjning medföljer. Jag kommer bära dem till allt jag kan tänkas ha på mig som lite kul komplement till CJ:s och annat klassiskt.
![]()
![]()
Tackar
Hej @Josef B, tror du behöver "strippa" skorna och bygga upp färgen, skyddet och glansen på nytt, man ska tydligen göra det ibland. Använd förslagsvis "Saphir Renomat (Även kallad Saphir Leather Cleaner)". Som du t.ex. hittar på Skolyx här. Jag har liknande problem med ett par Chelsea som nog har för många olika skräplager på sig och därför mest blir matta. Efter det kör du den helt fantastiska "Saphir Omninettoyant Cleaner" som impregnerar och rengör. Sen putsar du som vanligt igen efter det. Detta är vad jag kommer göra med mina. Produkterna finns säkert även i en skoaffär nära dig.Högerskon (vänster i bild) är inte lika blank som den andra, något mattare, trots ordentligt putsande med strumpbyxor. När jag putsar så känns ytan aningen sträv till skillnad från andra skon som är hal som is.
Vad kan det bero på och vad bör jag göra?
![]()
Alfred Sergant Cambridge är trevliga. Kolla även deras modell Culford som bygger på en mer generös läst.Söker en känga, typ field boots/jumper boots. Har redan ett par Loake Hyde så letar efter en sko med captoe men utan brouge mönster. Önskvärt även med "snörhakar" de översta snörhålen. Någon som har ett bra tips i ca 3000kr klassen? Kollat på Carlos santos men den finns ej i min storlek...
Söker en känga, typ field boots/jumper boots. Har redan ett par Loake Hyde så letar efter en sko med captoe men utan brouge mönster. Önskvärt även med "snörhakar" de översta snörhålen. Någon som har ett bra tips i ca 3000kr klassen? Kollat på Carlos santos men den finns ej i min storlek...
Ajaj. Man har precis börjat lära sig smått att putsa och sedan att köra från scratch och strippa ett par hyfsad dyra skor känns nervöstHej @Josef B, tror du behöver "strippa" skorna och bygga upp färgen, skyddet och glansen på nytt, man ska tydligen göra det ibland. Använd förslagsvis "Saphir Renomat (Även kallad Saphir Leather Cleaner)". Som du t.ex. hittar på Skolyx här. Jag har liknande problem med ett par Chelsea som nog har för många olika skräplager på sig och därför mest blir matta. Efter det kör du den helt fantastiska "Saphir Omninettoyant Cleaner" som impregnerar och rengör. Sen putsar du som vanligt igen efter det. Detta är vad jag kommer göra med mina. Produkterna finns säkert även i en skoaffär nära dig.
Såg inte helt dumma ut, vet du om det finns någon svensk återförsäljare? Hade varit skönt att testa skorna innan köp istället för att beställa från England.Alfred Sergant Cambridge är trevliga. Kolla även deras modell Culford som bygger på en mer generös läst.![]()
Tack för tips, letar främst någon sko som går att plocka upp i butik i Sverige. Glömde nämna det. Blir bara svårare och svårareJag köpte ett par såna här, andrasortering tom., för ett par år sedan att slit och slänga med:
https://meermin.es/articulo.php?idArt=4640
Funkar och har hållit fint än så länge. Inget finlir så klart men bra pang för pengen skulle jag säga.
http://agatasax.se/Såg inte helt dumma ut, vet du om det finns någon svensk återförsäljare? Hade varit skönt att testa skorna innan köp istället för att beställa från England.
Tack för tips, letar främst någon sko som går att plocka upp i butik i Sverige. Glömde nämna det. Blir bara svårare och svårare. haha.
Ajaj. Man har precis börjat lära sig smått att putsa och sedan att köra från scratch och strippa ett par hyfsad dyra skor känns nervöst
Blir nog att lämna in dem på Graffords![]()
Vilken tur jag ska jobba i Uppsala lite nästa vecka. Får svänga inom och se vad som finns. Tack!
Nej, du riskerar inte att förstöra skorna eller så. Lämnar man in skorna gör dem inte detta (hade kostat sunkmycket om de gjorde sånt). Vill du ha det gjort får du göra det själv. Det är inte alls farligt och rätt kul snarare, men tar lite tid och så ska de torka mellan osv.Ajaj. Man har precis börjat lära sig smått att putsa och sedan att köra från scratch och strippa ett par hyfsad dyra skor känns nervöst
Blir nog att lämna in dem på Graffords![]()
Håller med helt om att släppa sargen. Det tar lite tid och av den anledningen gör inte skomakarna detta grundjobb särskilt ofta eller billigt.Vad tänkte du göra från början, är det en spitshine du tänkte lägga på tån?
Lämna in i all ära men släpp sargen och gör det själv
Ibland kan det bli lite matt när man lägger en spitshine men det är bara att fortsätta med tålamod men använd mindre vax och vatten och kör med superlätt hand/finger. Låt vaxet torka in ordentligt, typ ett dygn, och kör första omgången med bara en droppe vatten och ny trasa så kanske du får upp lite glans. Fortsätt sedan enligt ovanstående.
Annars kan man som nämnts tidigare strippa skon på vax med diverse rengöringsprodukter och börja om. Vanligtvis brukar man köra på kemiskt ren bensin vilket jag själv gjorde för ett par dagar sedan, inget att vara rädd för även på ett par premiumskor men ja det är klart det sliter lite på skinnet. Se till att vårda ordentligt när skorna är helt rena med exempelvis saphir renovateur eller motsvarande och använd så lite bensin som möjligt.
Galltvål kommer man långt på.Håller med helt om att släppa sargen. Det tar lite tid och av den anledningen gör inte skomakarna detta grundjobb särskilt ofta eller billigt.
Kemisk bensin i all ära, men det är rätt sällan jag känner att det faktiskt tar bort något. Ibland lite färg. Använder man en djup rengörare innan typ Renovateur eller Renomat är det tveksamt om man behöver köra kemisk bensin också.
Haha, va?Rör nu inte till det för @christian-h @zippan !
Galltvål och en nagelborste.Mm blir att tänka om. Ska se vilka medel som bör införskaffas?
Skoblock.Jag har en väldigt novis fråga till er alla om skovård. Det är så att jag har märkt att hälkappan på mina chelsea boots har försämrats och tappat formen. Finns de något sätt att undvika detta i framtiden nästa gång jag köper skor eller är det något man får acceptera och försöka laga när det väl händer. Jag använder skohorn när jag tar på skorna och när jag tar av dem så använder jag enbart händerna. Har läst något om att man kan börja använda sig utav en skoknekt och att de ska vara skonsammare men vet inte om det stämmer.
Vad är det för fabrikat av skorna? Många billigare skor av låg kvalité använder trolldeg för att bygga exempelvis hälkappor och tuggummi för att sammanfoga delar.Jag har en väldigt novis fråga till er alla om skovård. Det är så att jag har märkt att hälkappan på mina chelsea boots har försämrats och tappat formen. Finns de något sätt att undvika detta i framtiden nästa gång jag köper skor eller är det något man får acceptera och försöka laga när det väl händer. Jag använder skohorn när jag tar på skorna och när jag tar av dem så använder jag enbart händerna. Har läst något om att man kan börja använda sig utav en skoknekt och att de ska vara skonsammare men vet inte om det stämmer.
Just det här paret är från Timberland. Jag funderar dock på att köpa ett par Blenheim från Loake men vill inte att samma sak händer de skorna. Är skoknektar något att ha eller spelar de ingen roll?Vad är det för fabrikat av skorna? Många billigare skor av låg kvalité använder trolldeg för att bygga exempelvis hälkappor och tuggummi för att sammanfoga delar.
Då har vi förklaringen där. Du kommer inte ha problem med att hälkappor på dina Loake kollapsar vare sig du kör med eller utan skoblock. Men du ska självklart köra med skoblock, de hjälper skorna att hålla formen och du undviker stora gångväck. Köp inte Loake orginalblock då det är att kasta pengarna i sjön, beställ på exempelvis skolyx eller herrstil i cederträ för småpengar.Just det här paret är från Timberland. Jag funderar dock på att köpa ett par Blenheim från Loake men vill inte att samma sak händer de skorna. Är skoknektar något att ha eller spelar de ingen roll?
Okej tack så mycket. Jag tar och kikar på de sidorna efter något prisvärt skoblock.Då har vi förklaringen där. Du kommer inte ha problem med att hälkappor på dina Loake kollapsar vare sig du kör med eller utan skoblock. Men du ska självklart köra med skoblock, de hjälper skorna att hålla formen och du undviker stora gångväck. Köp inte Loake orginalblock då det är att kasta pengarna i sjön, beställ på exempelvis skolyx eller herrstil i cederträ för småpengar.
Okej tack så mycket. Jag tar och kikar på de sidorna efter något prisvärt skoblock.
Loake Dovedale är jag nöjd med.Söker en känga, typ field boots/jumper boots. Har redan ett par Loake Hyde så letar efter en sko med captoe men utan brouge mönster. Önskvärt även med "snörhakar" de översta snörhålen. Någon som har ett bra tips i ca 3000kr klassen? Kollat på Carlos santos men den finns ej i min storlek...