Nä, kanske den man använder för att borsta bort damm och smuts, men den skoborsten man använder för att borsta bort överbliven skokräm har jag aldrigt behövt tvätta, inte borsten för damm och smuts för den delen heller.
Citerar ett svar från Shoegazing där någon frågar om man bör rengöra sina skoborstar (inte påstrykarborste )med jämna mellanrum.
"Nu tolkar jag det som att du menar borsten som du borstar upp skorna med efter att ha applicerat kräm, och att den täcks med kräm av detta. Jag vet att många förespråkar att använda olika borstar för olika färger på skor, men själv använder jag samma till alla. Det är minimalt med kräm om ens någon som fastnar på mina borstar, och det är knappast så att det är några problem att sedan borste en brun sko efter en svart. Jag har bara två borstar, en för att borsta bort smuts och skit med, en för att borsta upp kräm (plus då gethårsborstarna nu då, två av varje där med, med samma uppdelning).
Jag funderar på om många lägger på för tjocka lager kräm och att det är därför mycket fastnar på borsten.
Vad gäller att tvätta borstar, i mitt fall då påstrykarborstarna, så fungerar galltvål (fast eller flytande spelar ingen roll), lexol, kemiskt ren bensin eller tom Yes. Den där Ekol sadeltvålen verkar intressant, kanske får prova den."