• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Ja fast nu mååååååste du byta eller måla om kabellisten från TVn till vitt. ;)

Yes sir! Byter imorgon ;)

Tycker det var roligare med färgade snören...byt nu tillbaka omedelbums!:)

Passade bra med bruna nu, de röda är så slitna att de är mer rosa vilket tyvärr inte ser så bra ut. Ska försöka hitta ett par som är vinröda och byta tillbaka (utan att posta så att @Carlf inte blir besviken) ;)

Så där då har man putsat ett par skor för första gången. Ingen aning om det blev bra men man lär sig väl. Snabb fråga: Hur ofta bör man rengöra borstar/trasor mm? Ska bli skoj att börja använda dojorna nu :D:D
3B32EC89-B0AB-4212-8AA8-DED5CA21AEE1.jpeg

Den här tråden har gjort mig knäpp. Jag fick hem dessa NPS Eden för ett par veckor sedan och har hunnit använda dem två gånger. Inte fan behöver jag fler boots med lädersula. Men när likadana skor i mörkbrunt låg på grym pingst-rea på en tysk sajt som jag just hittat så var det omöjligt att inte trycka av... o_O

IMG_3471.jpg

Hej, har ett par Meermin som är ett par år gamla och som har har fått på tok för lite kärlek. Igår bestämde jag mig för att köra en rejäl tvätt med galltvål och har nu följande resultat... Säg att jag vill få ett bra resultat och helst inte lägga så mycket tid eller pengar, vad är nästa steg för dessa? Vad behöver jag köpa?

meermin.jpg

TACK :)

Hej, har ett par Meermin som är ett par år gamla och som har har fått på tok för lite kärlek. Igår bestämde jag mig för att köra en rejäl tvätt med galltvål och har nu följande resultat... Säg att jag vill få ett bra resultat och helst inte lägga så mycket tid eller pengar, vad är nästa steg för dessa? Vad behöver jag köpa?

meermin.jpg

SkoKRÄM, inte puts, i lämplig kulört. Kanske en borste.

meermin.jpg

Saphir Renovateur (läderbalsam) el motsv.
Sen en bra skokräm med rätt pigment (t ex Saphir 1925).

Någon som har koll på EGs E888 läst? Har 10.5 i F61, ska jag ta samma på E?

Senast ändrad:
E och F syftar inte på olika läster, utan på olika bredder av samma läst. Om det är samma läst och F sitter bra, så sitter E tightare. Hur tight beror på din fot.
Sorry jag hade inte skrivit ut allt, det är alltså E888, har F61 som sitter bra men lite smalare borde funka fint också.

I de flesta läster från EG får du "samma" passform om du går upp ett halvnummer och ner ett breddsteg. I ditt fall är det alltså en 11E (i samma läst) som ger ungefär samma bredd, men med större totallängd.

Jag letar efter string (eller möjligtvis tassel) loafers i mocka, helst under 2k och har kikat på Myrqvist Fårö string. Hur är de i storleken jämfört med Loake? 9.5 passar mig hos Loake.

Nån som har ett annat förslag? Meermin?

Om nån har nåt att sälja är jag öppen för förslag!

Jag letar efter string (eller möjligtvis tassel) loafers i mocka, helst under 2k och har kikat på Myrqvist Fårö string. Hur är de i storleken jämfört med Loake? 9.5 passar mig hos Loake.

Nån som har ett annat förslag? Meermin?

Om nån har nåt att sälja är jag öppen för förslag!

Om du kan tänka dig tassels så slår jag ett slag för Morjas, beställde hem ett par men jag har tyvärr för små fötter.

https://www.morjas.com/product/The-Tassel-Loafer/Brown-Suede

Om du bor i Sthlm kan du besöka deras showroom.

Väntar otåligt på recensionen :)
Har använt puckarna under dagen nu. Mer utförligt kommer sen. Men jag kan börja med att dessa är ganska bekväma redan från början, inte lika hårda som meermin som jag haft ett helsike med. Storleken är true to size mot vad jag brukar ha i loake 8,5. Men jag vet inte om det är i steget som är lite lågt för jag får inte riktigt ihop snörningen som jag vill. Men finishen för den pengen är rätt bra. Har bara strutta runt lite inne idag så i morgon ska jag lägga på skokräm och lite putsa sen blir det skarpt. Kan tillägga att det var modellen med halv gummisula.

Har använt puckarna under dagen nu. Mer utförligt kommer sen. Men jag kan börja med att dessa är ganska bekväma redan från början, inte lika hårda som meermin som jag haft ett helsike med. Storleken är true to size mot vad jag brukar ha i loake 8,5. Men jag vet inte om det är i steget som är lite lågt för jag får inte riktigt ihop snörningen som jag vill. Men finishen för den pengen är rätt bra. Har bara strutta runt lite inne idag så i morgon ska jag lägga på skokräm och lite putsa sen blir det skarpt. Kan tillägga att det var modellen med halv gummisula.
Låter som en riktigt bra start på recensionen!

Jag besökte SuitSupply igår, tyckte att flera av deras skor var snygga, men hur är kvalitén? Någon med erfarenhet här? Läst runt lite på diverse forum, det råder spridda skurar vad folk anser.

Säljarna på SS är naturligtvis partiska. Så, jag antar man kan förvänta sig svaret på den frågan.
Skorna ligger ändå på +2k, så det finns ju alternativ nära denna summa.

Senast ändrad:
Klart man tvättar sina borstar lol

Nä, kanske den man använder för att borsta bort damm och smuts, men den skoborsten man använder för att borsta bort överbliven skokräm har jag aldrigt behövt tvätta, inte borsten för damm och smuts för den delen heller.

Citerar ett svar från Shoegazing där någon frågar om man bör rengöra sina skoborstar (inte påstrykarborste )med jämna mellanrum.

"Nu tolkar jag det som att du menar borsten som du borstar upp skorna med efter att ha applicerat kräm, och att den täcks med kräm av detta. Jag vet att många förespråkar att använda olika borstar för olika färger på skor, men själv använder jag samma till alla. Det är minimalt med kräm om ens någon som fastnar på mina borstar, och det är knappast så att det är några problem att sedan borste en brun sko efter en svart. Jag har bara två borstar, en för att borsta bort smuts och skit med, en för att borsta upp kräm (plus då gethårsborstarna nu då, två av varje där med, med samma uppdelning).
Jag funderar på om många lägger på för tjocka lager kräm och att det är därför mycket fastnar på borsten.

Vad gäller att tvätta borstar, i mitt fall då påstrykarborstarna, så fungerar galltvål (fast eller flytande spelar ingen roll), lexol, kemiskt ren bensin eller tom Yes. Den där Ekol sadeltvålen verkar intressant, kanske får prova den."

Nä, kanske den man använder för att borsta bort damm och smuts, men den skoborsten man använder för att borsta bort överbliven skokräm har jag aldrigt behövt tvätta, inte borsten för damm och smuts för den delen heller.

Citerar ett svar från Shoegazing där någon frågar om man bör rengöra sina skoborstar (inte påstrykarborste )med jämna mellanrum.

"Nu tolkar jag det som att du menar borsten som du borstar upp skorna med efter att ha applicerat kräm, och att den täcks med kräm av detta. Jag vet att många förespråkar att använda olika borstar för olika färger på skor, men själv använder jag samma till alla. Det är minimalt med kräm om ens någon som fastnar på mina borstar, och det är knappast så att det är några problem att sedan borste en brun sko efter en svart. Jag har bara två borstar, en för att borsta bort smuts och skit med, en för att borsta upp kräm (plus då gethårsborstarna nu då, två av varje där med, med samma uppdelning).
Jag funderar på om många lägger på för tjocka lager kräm och att det är därför mycket fastnar på borsten.

Vad gäller att tvätta borstar, i mitt fall då påstrykarborstarna, så fungerar galltvål (fast eller flytande spelar ingen roll), lexol, kemiskt ren bensin eller tom Yes. Den där Ekol sadeltvålen verkar intressant, kanske får prova den."
Gör det som fungerar bäst för dig. Det hamnar onekligen pigment av olika färg på mina borstar, och personligen skulle jag aldrig ta en borste med svart pigment över en ljusbrun sko.

Borstarna drar åt sig vax och diverse andra produkter, och man märker efter ett tag att dom känns/ser fettiga ut. En snabb tvätt med Yes fungerar utmärkt. Detta har jag fått rekommenderat av två olika skomakare, båda skomakarmästare, och jag väljer att lita på dom (plus att det är logiskt).

Tillbaka
Topp