• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

BBF41967-CD59-43BB-B86D-EF6B28AD5E0F.jpeg
Nya loafers från italienska Santoni, en personlig favorit

En fråga som säkert ställts innan, men är det skoab och skolyx som gäller för att leta oxford-skor i prisklassen ca 2-3000 eller finns det andra alternativ jag missat? Meermin beställde jag ifrån men de var för små och storleken över var slut. Blev dyrt med leverans och retur för ingenting så helst svenska sidor.

En fråga som säkert ställts innan, men är det skoab och skolyx som gäller för att leta oxford-skor i prisklassen ca 2-3000 eller finns det andra alternativ jag missat? Meermin beställde jag ifrån men de var för små och storleken över var slut. Blev dyrt med leverans och retur för ingenting så helst svenska sidor.
Även vissa loake 1880 ligger inom den givna budgeten :)

Beställde ett par Loake (tack för tipset). Tycker alltid det är svårt att veta om skorna är för små eller inte. De sitter tight och det är svårt att röra tårna. Samtidigt bör ju lädret töja ut sig en del. Hur brukar ni göra, kör ni på skor som från början kanske är i tightaste laget, eller skor som känns perfekta från början? Ett par oxfords i det här fallet.

Beställde ett par Loake (tack för tipset). Tycker alltid det är svårt att veta om skorna är för små eller inte. De sitter tight och det är svårt att röra tårna. Samtidigt bör ju lädret töja ut sig en del. Hur brukar ni göra, kör ni på skor som från början kanske är i tightaste laget, eller skor som känns perfekta från början? Ett par oxfords i det här fallet.
Sitter de så tight att du inte kan röra tårna så anser jag att skorna är för små. Jag är dock ingen expert utan detta är bara min erfarenhet så hoppas någon mer kan uttala sig :)

Jag har lärt mig den jobbiga vägen att jag hellre går in dojorna med lite cellskräck än knallar runt med konstant glappande häl och känsla av för lång läst.
Med det sagt töjer sig inte skor på längden, och har du en tåhätta i tjockare material lär den vara svår att knäcka.
Kolla hur skon är snörad, en Oxford ska ju gå att snöra ihop ordentligt om insteg och storlek är rätt.

Var i Loakes butik i Edinburgh. Fick den storlek som jag brukar ha. När jag fått på mig dem, och dessutom tyckte de satt bra, sa experten direkt bara genom att bara titta att de var för stora. Han hämtade en storlek mindre. Jag tyckte de var tighta som fan. Dock köpte jag de små. De är idag mina skönaste skor. Dock känns de fortfarande små varje gång jag tar på mig dem. Men efter en hel dag i dem känns fötterna fortfarande pigga.

Hm. Svårt detta, är ju lite lockande att gå från 7 till 7,5 då de kändes så pass små nu men Peters inlägg gjorde det hela svårare... :)

Har känt lite mer på mina Loake nu och det är inte på längden de är trånga utan snarare uppåt och på sidorna. Så det borde ju kunna töja sig? Dessutom sitter vänsterskon nära perfekt, medan högerskon klämmer. Tänker att det då borde vara små marginaler och att skon ska kunna anpassa sig. Så det lutar åt att behålla...

Vad har du vanligen i skostorlek, ex sneakers? Jag håller på och velar precis som du på ett par cannon mellan samma storlekar.
Har 41 på alla skor jag äger, både sneakers och oxfords. Verkar ju skilja sig en del på huruvida 41= 7 eller 7,5. Ibland verkar ju 7,5 = 42 också.

Senast ändrad:

Det ska inte göra ont när man har dem på sig från första början. De kommer inte töja sig på längden eller någonting där tåhättan sitter. Så om de klämmer ihop tårna nu kommer de göra det för alltid. Enda stället du får mer utrymme när de är ingångna är över ballen och insteget. Du kommer oxå trampa ihop korken i fotbädden lite så du får liiite till utrymme i höjdled.

Orbans är nog det närmsta jag vet som har prisvärda randsydda chealsea boots nära den prissklassen. Dock går det för 175euro och om du vill ha gummisulan så är den ganska tjock så inte stilren men lädersulan är rätt schysst.
För de pengarna hade jag kollat eBay men då måste du såklart vara säker på storlek.
Budade hem ett par RM Williams Gardener nu för 140 GBP som visserligen inte är superstiliga jmf med Craftsman men för priset är de grymma. (Kostar en bra bit över 4k hemma).
Annars har du Loake med diverse seconds till bra priser, kring 1400 borde vara möjligt med lite tur.
IMG_2480.JPG

Blev ett par samsoe samsoe tasman 5935. Hoppas de skall duga. :)

Med höstrusk i antågande så är jag på jakt efter ett par penny loafers med tunnare gummisula, typ city rubber.. vet att C&J har en men har någon nåt tips i prisklassen 2000-3000 kr?!?

Eller ska man satsa på att lägga på en tunn sula på Morjas Pennyn som jag har sen innan?!

Med höstrusk i antågande så är jag på jakt efter ett par penny loafers med tunnare gummisula, typ city rubber.. vet att C&J har en men har någon nåt tips i prisklassen 2000-3000 kr?!?

Eller ska man satsa på att lägga på en tunn sula på Morjas Pennyn som jag har sen innan?!
Tänk på att ovanlädret på skor med lädersula ofta inte är anpassat för regn.

Olika läder bara. Lädret på ett par kängor avsedda för vatten är inte det samma som det på dina fina oxfords t.ex
Egentligen är det ingen större skillnad.
Största skillnaden är hur det garvas, tjocklek och ev impregnering.
Det skor vi pratar om (förenklad benämning ”randsydda”) har inte någon direkt skillnad i ovanlädrets på skor med lädersula vs gummi. Tex ett par Loake Aldwych med eller utan lädersula. Samma ovanläder.
Sedan finns det kraftigare kängor som har ovanläder som är behandlat för att tåla väta bättre.
Sen kan man på egen hand vårda skorna för att tåla väta bättre.

Egentligen är det ingen större skillnad.
Största skillnaden är hur det garvas, tjocklek och ev impregnering.
Det skor vi pratar om (förenklad benämning ”randsydda”) har inte någon direkt skillnad i ovanlädrets på skor med lädersula vs gummi. Tex ett par Loake Aldwych med eller utan lädersula. Samma ovanläder.
Sedan finns det kraftigare kängor som har ovanläder som är behandlat för att tåla väta bättre.
Sen kan man på egen hand vårda skorna för att tåla väta bättre.
Tycker det är ganska väsentliga skillnader du tar upp där, faktiskt. Annars har jag inte större argument, det är mest vad jag fått förklarat när jag tänkt köpa skor från EG, där de beskrev vissa som bättre lämpade för regn och slask än andra.

Tycker det är ganska väsentliga skillnader du tar upp där, faktiskt. Annars har jag inte större argument, det är mest vad jag fått förklarat när jag tänkt köpa skor från EG, där de beskrev vissa som bättre lämpade för regn och slask än andra.
Håller med om att det är väsentliga skillnader map dessa punkter men imho så är det ingen skillnad på ovanläder på skor ifrån samma tillverkare om det är gummi eller lädersula på skon. Den info jag har är att det är samma skinnkvalite oavsett sultyp och det är även min personliga uppfattning.
Sedan är tex ett grainläder tjockare vs ett slätpressat men att man använder olika läderkvalite mellan läder och gummisula är inget jag hört. Kanske det som du hört?

Sedan skiljer det såklart mellan ett par EG, C&J osv vs ett par vandringskängor ifrån tex Lundhags men då pratar vi om en annan skotyp än det vi pratar om normalt när vi disk. kvalitetsskor.

Intressant dock att du har fått info att EG har
olika kvalite på ovanskinn som lämpar sig bättre för regn och rusk. Fick du någon mer info i ämnet vad som skiljer sig åt?

Senast ändrad:
Håller med om att det är väsentliga skillnader map dessa punkter men imho så är det ingen skillnad på ovanläder på skor ifrån samma tillverkare om det är gummi eller lädersula på skon. Den info jag har är att det är samma skinnkvalite oavsett sultyp och det är även min personliga uppfattning.
Sedan skiljer det såklart mellan ett par EG, C&J osv vs ett par vandringskängor ifrån tex Lundhags men då pratar vi om en annan skotyp än det vi pratar om normalt när vi disk. kvalitetsskor.

Intressant dock att du har fått info att EG har
olika kvalite på ovanskinn som lämpar sig bättre för regn och rusk. Fick du någon mer info i ämnet vad som skiljer sig åt?
De rekommenderade ett grainat läder för ett par kängor, med nån gummisula.

Tillbaka
Topp