• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Är det någon som har hunnit skaffa erfarenhet av skolyx private label modeller? Hur verkar kvaliteten? Funkar den tunna gummisulan under höst och vinter?!

Är det någon som har hunnit skaffa erfarenhet av skolyx private label modeller? Hur verkar kvaliteten? Funkar den tunna gummisulan under höst och vinter?!
Köpte deras svarta cap toe oxford för någon månad sedan inför ett stundande bröllop, men har bara hunnit testa dem ett par gånger hemma. Svårt att ge någon utförlig recension, för jag har ingen jättestor erfarenhet av varken randsytt eller premiumskor.
Tror absolut att sulan kommer stå pall för höst och regn, men jag tror det blir bra kallt att använda skon vintertid. Dessutom är det ju inget mönster att tala om, så den blir nog väldigt hal på snö och is.
Jag tycker det är jättesvårt att svara på hur kvaliteten känns, dels för att jag bara testat dem ännu, men också för att jag har ganska lite att jämföra med.
Det första jag gjorde var att dra av skosnöret på ena sidan när jag skulle knyta dem, så det kändes ju lite tråkigt. Med nya snören i så gick det bättre!
Upptäckte ett litet område på insidan av högerskon, precis vid randsömmen bakom stortån där man hade missat färga in lädret. Det gick att täcka med skokräm, och är inte synligt längre, men återspeglar väl prisnivån kanske.
Tror att de kan forma sig ganska bra mot foten i och med att hälkappan är gjort i leatherboard, men det kräver väl en tids användning.
Kommer jag att köpa fler par? Njä, då lägger jag hellre till lite cash och testar Yanko eller något i 3k-klassen.

Hur är kvalitén på CQPs skor? Är nämligen på jakt efter ett par dressade sneakers/lågskor. :)
Supernöjd med kvaliten så här långt, är inne på min andra säsong nu. Om du har möjlighet att testa så gör det om du planerar att köpa modellen racquet då den är ofodrad vilket jag älskar men som givetvis skapar mer utrymme i skon.

Sen skall man komma ihåg att jag inte burit något annat märke, t ex Common eller Buttero så har inget att jämföra med.

Footway kör lite rea på en del av de Loake de har. Jag snubblade över den och knep ett par Kempton till mig själv och ett par Chatterley till sambon. Under 2300SEK totalt för de två paren, så jag kunde inte låta bli, med gratis frakt och retur dessutom. Rean verkar dock vara lite nyckfull, priset på Kempton har höjts sen jag köpte och även på svarta Chatterley har det höjts.

Jag inser att jag inte har koll på hur waxy leather bör tas om hand som det är på de Chatterley jag köpte i ”brown waxy leather”. Någon med input?

Jag letar pennyloafers i mörkbrun mocka eller läder/cordovan men är osäker på läst. Den läst som passat mig absolut bäst är Carlos Santos 234-läst, men har inte hittat några pennies från dem. Finns det några andra tillverkare som har liknande läst som också har pennies?

Jag letar pennyloafers i mörkbrun mocka eller läder/cordovan men är osäker på läst. Den läst som passat mig absolut bäst är Carlos Santos 234-läst, men har inte hittat några pennies från dem. Finns det några andra tillverkare som har liknande läst som också har pennies?
Skulle tro att Löf & Tung T läst är rätt lik.

Footway kör lite rea på en del av de Loake de har. Jag snubblade över den och knep ett par Kempton till mig själv och ett par Chatterley till sambon. Under 2300SEK totalt för de två paren, så jag kunde inte låta bli, med gratis frakt och retur dessutom. Rean verkar dock vara lite nyckfull, priset på Kempton har höjts sen jag köpte och även på svarta Chatterley har det höjts.

Jag inser att jag inte har koll på hur waxy leather bör tas om hand som det är på de Chatterley jag köpte i ”brown waxy leather”. Någon med input?
Har herrmodellen i brown waxy leather och det räcker med den vanliga insmörjningen. Höll på med annat fett och liknande ett tag men det var överflödigt. Kör vanlig skokräm och skoblock så håller de sig fina.

Beställde ett par Aldwych från Pediwear i måndags kväll. Fick hem dem idag, riktigt imponerad med leveranstiden!

Frågan är dock om de är defekta eller om jag är orimligt petig? Där ovanlädret möter sulan, två centimeter bakom tåkappan på insidan av höger sko, är det en liten knöl. Det känns inte när man bär skon, och eftersom det är på insidan är det kanske en bagatell, men samtidigt förväntar jag mig att allt ska se ”rätt” ut om man köper skor för 2500 spänn. Returnera eller ej?

1D52E1BF-67F3-4177-81C3-797BEA2ED3F8.jpeg
58525707-B7A2-4A21-9137-7674BC80C9AC.jpeg
310AE61D-84D1-4A9D-B880-14159F74918C.jpeg
36979C59-3AE7-48DB-90BB-637B037C8E6B.jpeg

Beställde ett par Aldwych från Pediwear i måndags kväll. Fick hem dem idag, riktigt imponerad med leveranstiden!

Frågan är dock om de är defekta eller om jag är orimligt petig? Där ovanlädret möter sulan, två centimeter bakom tåkappan på insidan av höger sko, är det en liten knöl. Det känns inte när man bär skon, och eftersom det är på insidan är det kanske en bagatell, men samtidigt förväntar jag mig att allt ska se ”rätt” ut om man köper skor för 2500 spänn. Returnera eller ej?

Svårt att se på svarta skor hur det egentligen ser ut. Kan inte se detta på mina Aldwych, men de som står framme är bruna.
Stoppa i ett par skoblock och låt sitta i 24h för att se om det blir ngn skillnad.
Om det är kvar och du strör dig på det så ta kontakt med butiken.

Svårt att se på svarta skor hur det egentligen ser ut. Kan inte se detta på mina Aldwych, men de som står framme är bruna.
Stoppa i ett par skoblock och låt sitta i 24h för att se om det blir ngn skillnad.

Nu har jag inte en susning om vad detta beror på, men hade detta varit kvar efter 24h med block så hade jag mejlat till Pediwear oavsett om du stör dig på det eller inte och frågat dem vad de tror att det beror på och om de tror att det kommer att bli ett problem. Skulle de svara att det inte är några konstigheter men att det trots allt senare skulle bli något strul med skorna så tycker jag att det borde vara enklare att reklamera i ett senare läge.

Men någon som förstår vad detta kan bero på kan kanske ge ett bättre råd.

Nu har jag inte en susning om vad detta beror på, men hade detta varit kvar efter 24h med block så hade jag mejlat till Pediwear oavsett om du stör dig på det eller inte och frågat dem vad de tror att det beror på och om de tror att det kommer att bli ett problem. Skulle de svara att det inte är några konstigheter men att det trots allt senare skulle bli något strul med skorna så tycker jag att det borde vara enklare att reklamera i ett senare läge.

Men någon som förstår vad detta kan bero på kan kanske ge ett bättre råd.

Ja alltså att fota svarta skor är inte enkelt... Vänster sko är som den ska vara, höger inte riktigt. Bulan känns som att det är någon del av konstruktionen i skon snarare än lädret som är skadat, den är liksom hårdare än lädret. Får maila dem och kolla vad det kan bero på. Tack!

Ja alltså att fota svarta skor är inte enkelt... Vänster sko är som den ska vara, höger inte riktigt. Bulan känns som att det är någon del av konstruktionen i skon snarare än lädret som är skadat, den är liksom hårdare än lädret. Får maila dem och kolla vad det kan bero på. Tack!
Låter nästan som det kan vara något mellan ytterläder och inneläder?
Men kör med skoblock och sedan kontakt med butiken om deras syn på det.
Hoppas det ordnar sig.

Svårt att se, men tror du att det kommer att synas över huvud taget när du haft dem en dag och skapat de första gångvecken?

Jag är ute efter ett par nya skor, men jag är inte riktigt säker på vad, så tänkte söka inspiration hos er. Det ska va gummisula, mörkbrun kalv, och något mindre formellt. Dvs, inte oxfords. Ett par boots kanske.

Edit:
Skorna är främst tänka till vår/höst, kanske vinter.

Senast ändrad:
Jag är ute efter ett par nya skor, men jag är inte riktigt säker på vad, så tänkte söka inspiration hos er. Det ska va gummisula, mörkbrun kalv, och något mindre formellt. Dvs, inte oxfords. Ett par boots kanske.

Skorna är främst tänka till vår/höst, kanske vinter.
RM Williams Comfort Craftsman el Wentworth i Chestnut el Rum är ju obligatoriska i var mans bootsgarderob.

Bra tips! Hade helt skrivit av dem, då jag aldrig riktigt fick rätt på storleken. Kanske ska specialbeställa från bootsonline?
Du verkar ju ha väldigt svårt att få till det med skor som passar, är det inte bättre att du utgår från nån sko/läst som funkar för dig och ser vad som finns att tillgå? Att specialbeställa från Bootsonline med lång väntetid och utan returmöjlighet verkar riktigt dumt.

Du verkar ju ha väldigt svårt att få till det med skor som passar, är det inte bättre att du utgår från nån sko/läst som funkar för dig och ser vad som finns att tillgå? Att specialbeställa från Bootsonline med lång väntetid och utan returmöjlighet verkar riktigt dumt.
Vad får dig att anta att jag har "riktigt svårt"?

Jag har kikat på ett par galway från EG, men det är en ganska saftig summa. Annars finns det ett par schyssta från C&J men de kostar också en ordentlig slant.

Utgår jag från storleksguiden på deras sida så borde 9.5F sitta bra, men som du säger, alltid en risk.

Bra tips! Hade helt skrivit av dem, då jag aldrig riktigt fick rätt på storleken. Kanske ska specialbeställa från bootsonline?
Bootsonline är kanon att ha och göra med men det kan vara bra att ha koll på storlek först. Jag köpte första paret i butik och två till via bootsonline för nästan samma pris som första paret...

Vad får dig att anta att jag har "riktigt svårt"?

Jag har kikat på ett par galway från EG, men det är en ganska saftig summa. Annars finns det ett par schyssta från C&J men de kostar också en ordentlig slant.

Utgår jag från storleksguiden på deras sida så borde 9.5F sitta bra, men som du säger, alltid en risk.
Jag kör 9,5G på Comfort Craftsman och drar 9F i Loake Capital. Men RMWs olika tåpartier och det faktum att det är en Chelseaboot gör att jag absolut skulle rekommendera en provning. Tänk också på att det är STOR skillnad mellan de modeller som heter "Comfort" och de utan. T ex brukar svenska butiker ha Blaxland men inte Comfort Craftsman inne. Skillnaden i komfort, trots att skorna ser identiska ut, är som mellan en träsko och en löparsko.

Tillbaka
Topp