• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Mina första Alden men definitivt inte sista. Herregud va sköna dom är!!!!!
Ska oxå bli kul att se hur chrome lädret åldras.. Dom ska bli mina slitvargar är det tänkt. Inte va rädd att användas, tåla skitiga dagisgårdar o promenader på grusiga o leriga skogsvägar:)
04C0B2EF-AA46-4C63-9F06-E89E4F0D8AD4.jpeg

A2A4E043-F29E-47D9-977D-D205A8444CAC.jpeg

Nästa par blir ett par klassiska ptb’s i cordovan:
395E9CD0-9E89-48E4-A647-FAE1CC8A525F.jpeg

B960120A-13FC-4026-B313-98CB8C18C608.jpeg

Nån som har ett par o kan berätta hur lädersulan är? Tål den att användas?

Nu kommer jag låta som värsta nybörjaren som misshandlar mina skor å det grövsta, men den bjuder jag på. Hursomhelst, ska mockaskor "smörjas in" på något sätt? Jag borstar dem ungefär lika ofta som jag går till tandläkaren. Både de och och jag har överlevt ännu så länge...

Nu kommer jag låta som värsta nybörjaren som misshandlar mina skor å det grövsta, men den bjuder jag på. Hursomhelst, ska mockaskor "smörjas in" på något sätt? Jag borstar dem ungefär lika ofta som jag går till tandläkaren. Både de och och jag har överlevt ännu så länge...
Inte smörjas in utan använd en bra impregneringsspray, tex en från Saphir eller liknande.
Sedan skadar det inte att borsta bort lite smuts då och då mha av en lite hårdare skoborste. Helst en som bara använda till mockaskor då lite kräm kan finns kvar annars. Finns även spec. borstar för mocka men det är för lite värre fläckar och bör inte användas allt för ofta då det sliter på mockan.

Wow magiskt, tack! Har du några erfarenheter vs vass och hur ställer du dom mot varandra i pro and cons?
Har ett par Vass. Skulle säga att de är rätt så lika varandra. Bägge är i samma prisklass, och prisvärda för att vara handrandsydda skor. Liknande finish, men båda tillverkarna har inte lagt ner jättemycket extratid på att polera skorna till utställningsskick (som vad jag förstått är det är vanliga på t ex G&G och Edward Green). Mina Vass har museum calf-läder, och där är det jättestor skillnad gentemot EB:s variant. Lite tjockare, och inte alls lika veckbenägna.
Har provat vass men blev inget köp men upplevde dom som väldigt lätta o nätta mot engelska kvalitet skor, jAG reagerade dock att dom kändes så mkt lättare vilket jag gillade, vet dock ej varför dom kändes lättare mot mina capital f jag hade på mig samma dag (?) Hur upplever du EB?
Bra fråga! Jag fick gå och känna på mina skor för att kunna ge ett bra svar på frågan. Jag jämförde också med ett par C&J. Vass och Enzo Bonafè kändes faktiskt lite lättare än C&J. Vass och Bonafè ganska lika (trots allt lite svårt att känna viktskillnader) Mina Vass är av en lite klumpigare modell. Budapesterläst med dubbel lädersula. EB var med dainitesula. Kan det vara så att handrandsydda skor är lättare? Mina Vass:
Vass.jpg

Har du beställt dina bonafe via skoak? Hade behövt hitta någonstans jag kan prova deras läster men skoak har.inte så.mkt läster inne i sortimentet
Fyra av fem är från SkoAB. Den femte är beställd via Solegarb.
Vad är det för läster på dina skor, 363mod?
Den röd-blåa kängan är på 173-lästen. Alla andra på 363mod-lästen.

Bilagor

• Vass.jpg
    Vass.jpg
    248.2 KB · Visningar: 1
Har ett par Trickers Stow med commando som nog kommer till användning. Man kommer upp lite högre vilket är skönt i vattenpölar å slask och så har den sulan lite bättre grepp.
image.jpeg

Alltså den här tråden. Jag har hittat ett par Trickers på bukten som jag bildgooglat. ENDA stället jag verkar hitta ett par exakt likadana är i denna tråden... o_O

Funderar på en loake bedale i antingen brunt/tan https://www.loakenordic.com/collect...ke-1880-bedale-brown-calf?variant=50657027412

Tänkte kolla om ni har koll på ifall några återförsäljare brukar köra kampanjer på Loake? ex så såg jag några sidor bak i tråden att någon skomakare körde 20%.

F.ö vilken färg hade ni kört på?
Vet du vilken storlek du ska ha? I så fall hade jag haft lite koll mot England och kanske väntat in black friday då de kanske kör lite kampanjer. Själv klippte jag den modellen för halva priset i svart från herring shoes för någon vecka sedan, dock lite veckade efter att någon provat dem tidigare och som skickat tillbaka. Mitt par inväntar snön för att se om sulan är vettigare än dainite på det underlaget (mest därför jag köpte dem).

Personligen gillar jag tan bäst, men det handlar väl mycket om hur du matchar i övrigt.

Funderar på en loake bedale i antingen brunt/tan https://www.loakenordic.com/collect...ke-1880-bedale-brown-calf?variant=50657027412

Tänkte kolla om ni har koll på ifall några återförsäljare brukar köra kampanjer på Loake? ex så såg jag några sidor bak i tråden att någon skomakare körde 20%.

F.ö vilken färg hade ni kört på?

Har du koll på din storlek skulle jag också säga att du kan göra lite klipp på nätet. Herring och Pediwear har jag sett köra lite kampanjer till och från. Det finns även Loake seconds, jag har själv inte köpt andrahandssortering men hört att det kan vara ett bra alternativ om man vill fila lite på priset. Jag köpte själv senast från Langer & Messmer, 20% på Loake och jag fick med ett par skoblock.

https://www.langer-messmer.de/LOAKE-Bedale-Brogue-Derby-Boot-Tan-Calf

10629311r_4 (1)__01.jpg
Är det "nornalt" att få skoskav på det här stället? Gör lite ont där varje gång jag tar ett steg och har röda märken/sår på fötterna...

Har du koll på din storlek skulle jag också säga att du kan göra lite klipp på nätet. Herring och Pediwear har jag sett köra lite kampanjer till och från. Det finns även Loake seconds, jag har själv inte köpt andrahandssortering men hört att det kan vara ett bra alternativ om man vill fila lite på priset. Jag köpte själv senast från Langer & Messmer, 20% på Loake och jag fick med ett par skoblock.

https://www.langer-messmer.de/LOAKE-Bedale-Brogue-Derby-Boot-Tan-Calf
Vet du vilken storlek du ska ha? I så fall hade jag haft lite koll mot England och kanske väntat in black friday då de kanske kör lite kampanjer. Själv klippte jag den modellen för halva priset i svart från herring shoes för någon vecka sedan, dock lite veckade efter att någon provat dem tidigare och som skickat tillbaka. Mitt par inväntar snön för att se om sulan är vettigare än dainite på det underlaget (mest därför jag köpte dem).

Personligen gillar jag tan bäst, men det handlar väl mycket om hur du matchar i övrigt.

Ska ha 8,5 så storleken är inget problem! Då ska jag defintivt hålla utkik! Tanken är en allroundsko men kör mest grå/blå kostym alternativt mörka byxor så båda är ju gångbara!

Tack för tipsen!

Är det alltså undersidan av foten som ställer till det?
Låter annars som en utlästning skulle hjälpa.
Nej det är på ovansidan av foten, kanske uttryckte mig lite oklart. Inte riktigt framme vid stortån utan knölen som är precis "innan".

Ja det är vanligt. Hög vrist i kombination med Oxford. Har samma problem själv.
Vet du om det försvinner av sig själv? Behöver man (om det går) göra något åt det?

Nej det är på ovansidan av foten, kanske uttryckte mig lite oklart. Inte riktigt framme vid stortån utan knölen som är precis "innan".

Vet du om det försvinner av sig själv? Behöver man (om det går) göra något åt det?

Försök att lästa ut det. Annars försvinner det med tiden. Men det är en pina. Köpar sällan Oxford av just denna anledning. Måste ha en mer öppen och mjuk ovandel utan massa sömmar som stramar åt skinnet.

Ah, då är jag med.
Har märkt att det kan uppstå på skor som har en ganska rymlig tåbox på höjden, mao mycket luft mellan tårna och skon och som @Fabian skriver så förstärks det om man har en hög vrist.
Kan ge med sig men tyvärr inte alltid.

Nu är det dax att införskaffa ett par nya chelsea boots. Har tidigare haft Dr.Martens och Blundstone. Kör för tillfället ett par Blundstone 1450 med snörning när det är dags att ta hunden på en grisig promenad (vilket det lär bli många av då november infinner sig redan på torsdag :grumpy:) Gillar inte alls Dr.M sulorna när det blir kallt, dessutom är dom inte perfekta i storlekarna. Blunnies är lite grova om man är på stan, men sjukt sköna. Alla ropar RMW och jag funderar på att ställa mig i klacken. Men innan kanske man kan få lite råd om modell, sulval osv? Eller kanske någon helt annan modell/märke? Gärna bild, men framför allt lite synpunkter på pros & cons och inte bara "köp såna, det har jag". Tänkte att dom skulle funka både i busken och på byn :)

Nu är det dax att införskaffa ett par nya chelsea boots. Har tidigare haft Dr.Martens och Blundstone. Kör för tillfället ett par Blundstone 1450 med snörning när det är dags att ta hunden på en grisig promenad (vilket det lär bli många av då november infinner sig redan på torsdag :grumpy:) Gillar inte alls Dr.M sulorna när det blir kallt, dessutom är dom inte perfekta i storlekarna. Blunnies är lite grova om man är på stan, men sjukt sköna. Alla ropar RMW och jag funderar på att ställa mig i klacken. Men innan kanske man kan få lite råd om modell, sulval osv? Eller kanske någon helt annan modell/märke? Gärna bild, men framför allt lite synpunkter på pros & cons och inte bara "köp såna, det har jag". Tänkte att dom skulle funka både i busken och på byn :)
Kolla in Gardener modellen från RM Williams om du är på jakt efter en lite grövre Chelsea boots där sulan greppar betydligt bättre än
den vanliga gummisulan och bättre mot kylan. Imo lite mer dressad än Blunnies så funkar på stan och byn men det är ju fortfarande en ganska grov sko så bäst till "jeansoutfit" och inte dressade byxor.

Kolla in Gardener modellen från RM Williams om du är på jakt efter en lite grövre Chelsea boots där sulan greppar betydligt bättre än
den vanliga gummisulan och bättre mot kylan. Imo lite mer dressad än Blunnies så funkar på stan och byn men det är ju fortfarande en ganska grov sko så bäst till "jeansoutfit" och inte dressade byxor.
Jag kollade på Blaxland som jag gillar till utseendet, men är dom för "klena" är kanske Gardener skon att föredra då :). Det är ju framför allt smidigt med Chelsea att ta av och på, när det blir kallt på riktigt åker ju varmare skor/kängor fram.

Jag kollade på Blaxland som jag gillar till utseendet, men är dom för "klena" är kanske Gardener skon att föredra då :). Det är ju framför allt smidigt med Chelsea att ta av och på, när det blir kallt på riktigt åker ju varmare skor/kängor fram.
Blaxland är en snyggare sko (allt är ju subjektivt när det kommer till skosmak) än Gardener men om den ska funka i skogen med vovven så skulle jag föredra Gardener till 100%. Sulan på Blaxland är faktiskt ganska hal när de kommer lite snö och halka (själv gjort några sköna vurpor när Blaxland vart på fötterna).
Tycker dock att det sitter ganska tight på foten och inte helt enkla att få av vs t ex en chukka boots.

Tillbaka
Topp