• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Du har orimligt tunga skoblock? Jag har mer problem med volymbegränsningen än viktbegränsningen vid resor.
Kör vanliga delade i cederträ från Herrstil.
Du vet vad de säger, stora fötter = ...
Men min Samsonite gubbväska rymmer 42 liter så de där 8 kg blir flaskhalsen.

Kör vanliga delade i cederträ från Herrstil.
Du vet vad de säger, stora fötter = ...
Men min Samsonite gubbväska rymmer 42 liter så de där 8 kg blir flaskhalsen.
WTF? 8 kg skoblock (och nu har jag ändå kalkylerat med att du kör största storlekarna)???? Eller tolkar jag ditt inlägg fel?

Ja du tolkar nog fel, 8kg maxvikt på handbagage är nog det som menas.
Själv så offrar jag skoblock när jag reser med handbagage och fyller ut skorna med strumpor för att de ska hålla formen och utnyttja utrymmet. Skoblock hänger med om jag checkar in väska och har gott om plats
Tänkte väl ändå det (lät synnerligen orimligt!). Vilket/vilka flygbolag har 8 kg som maxvikt?

Tänkte väl ändå det (lät synnerligen orimligt!). Vilket/vilka flygbolag har 8 kg som maxvikt?
SAS mfl.

Är det bara vikten finns ju reseskoblock men de torkar ej ut fukt däremot utan fyller bara ut skon. Då fyller jag hellre ut med strumpor eller liknande under resan och låter dem stå utan i övrigt, man kan lägga in tidningar eller liknande men har inte riktigt den energin på jobbresor :)

Första paret RM i förskaffat. Wentworth Rum Yearling. Randen från RMs ”hopnypning”, försvinner den ned lite användning och buffning eller ska man gå på med skokräm och putsa upp direkt?
0D8B7019-40FC-4B63-876B-8815D446F0EA.jpeg

Har ni något bra tips när det kommer till hur man ska lyckas få fransarna på sina tassels att hålla ihop bättre? Efter ett tags användning så spretar fransarna åt alla håll och min OCD går i taket. :D (inte riktigt)
Läste om någon praktisk manick som heter 'Tasselmate'. Men den produkten verkar inte finnas kvar. Nu kommer man enbart till en kinesisk virussida, typ.

Bara jag som checkar in fast jag bara är borta 3-4 nätter? Nu reser jag inte så mkt som många andra, kanske 30-40 dagar om året och nästan bara inrikes. Men jag har alltid med mig träningskläder och speciellt på vintern tar det ju lite plats. Förra året tog jag till och med med mig längdskidorna till Luleå. Så plats för skoblock och extra skor finns alltid :)

Kikar lite på ett par Loake Badminton. Skon gillar jag men jag har desto svårare att besluta mig för rätt färg; ska det vara mörkbrun eller mahogny? Gillar att mahognyn verkar snäppet ljusare men har inte sett färgen annat än på Loakes hemsida. Någon som har koll?

Kikar lite på ett par Loake Badminton. Skon gillar jag men jag har desto svårare att besluta mig för rätt färg; ska det vara mörkbrun eller mahogny? Gillar att mahognyn verkar snäppet ljusare men har inte sett färgen annat än på Loakes hemsida. Någon som har koll?

Jag har ett par Loake i mahogny (Cadogan), men inget par i mörkbrunt (där har jag andra märken iofs). Jag kan tycka att mahognyn blir lite väl ljus för min del, en mörkbrun skulle nog bli mer all round. Ta med din "stil" i beaktning (mörka eller ljusa färger samt kalla eller varma toner osv) kring vad som blir mest användbart för dig.

Men sen vet jag inte hur du har det med skor annars, om du har ett annat par mörkbruna sen tidigare kan det ju vara nice att bredda sig med ett par mahogny (eller tvärtom om du har ett par som liknar mahognyn i färgen).

Hur gör ni med grain läder och lägga på vax? Har uppenbarligen kört förlite över hela kängan för att fungera med regn. Blir det bara att undvika grain lädret vid regn?
IMG_20181023_063638.jpg

Hur gör ni med grain läder och lägga på vax? Har uppenbarligen kört förlite över hela kängan för att fungera med regn. Blir det bara att undvika grain lädret vid regn?
IMG_20181023_063638.jpg
Jag gör precis som på vanligt slätt läder, 1 eller 2 tunna lager över hela skon sen spitshine på tå o häl. (spelar nästan ingen roll hur mycket vax du lägger på, de blir inte vattentäta för det)

IMG_20181023_063638.jpg

Grain är väl präglat för att det ska tåla rätt omild behandling utan att det ser för taskigt ut. Att lägga på mycket vax och putsa spegelglans är liksom förbehållet slätt läder tänker jag. Jag kör på med ytterst lite vax på tå och häl och tänker att det inte gör någonting om det blir flammigt när det regnar. Jag har ju ändå snyggare skor än 97 % av befolkningen...

Jag har ett par Loake i mahogny (Cadogan), men inget par i mörkbrunt (där har jag andra märken iofs). Jag kan tycka att mahognyn blir lite väl ljus för min del, en mörkbrun skulle nog bli mer all round. Ta med din "stil" i beaktning (mörka eller ljusa färger samt kalla eller varma toner osv) kring vad som blir mest användbart för dig.

Men sen vet jag inte hur du har det med skor annars, om du har ett annat par mörkbruna sen tidigare kan det ju vara nice att bredda sig med ett par mahogny (eller tvärtom om du har ett par som liknar mahognyn i färgen).

Jag tänker också att mörkbruna generellt är mer all round, däremot upplever jag från bilder att just Badminton är väldigt mörka i tonen. Är det någon röd nyans i dina mahogny eller är det enbart en "ljusare färg" än mörkbrun?

Jag skulle säga att jag har skor i både mörkbrun och ljusare brun, annars hade det kanske varit enklare att välja i syfte för att komplettera. Jag tänker att jag skulle använda dessa ganska casual till mörka jeans och kanske lite chinos. Jag gillar generellt inte alltför mycket färger som sticker ut utan är lite tråkig och klär mig mestadels i blått, mörkblått eller svart. Då kanske mörkbrun är rätt färg att satsa på?

Jag tänker också att mörkbruna generellt är mer all round, däremot upplever jag från bilder att just Badminton är väldigt mörka i tonen. Är det någon röd nyans i dina mahogny eller är det enbart en "ljusare färg" än mörkbrun?

Jag skulle säga att jag har skor i både mörkbrun och ljusare brun, annars hade det kanske varit enklare att välja i syfte för att komplettera. Jag tänker att jag skulle använda dessa ganska casual till mörka jeans och kanske lite chinos. Jag gillar generellt inte alltför mycket färger som sticker ut utan är lite tråkig och klär mig mestadels i blått, mörkblått eller svart. Då kanske mörkbrun är rätt färg att satsa på?

Jag upplever att mina Cadogan är något mer åt konjakshållet än motsvarande badminton, går lite mot det röda men den är definitivt ljusare är i Grained leather. Klär du dig i mycket mörka färger skulle jag nog gå på den mörkbruna, även om mahognyn kan bli väldigt trevlig till exempelvis beiga chinos eller ljusgråa flanell. Annars skulle kontrasten för min del bli för stor mellan kläderna och skorna, de ska ju utgöra en helhet och inte bli någon brytpunkt mot resten du bär. Givetvis är detta min åsikt. Har du möjligheten ska du kanske klämma på bägge alternativ i verkligheten, iklädd det du brukar ha vardagligen.

Senast ändrad:
Kikar lite på ett par Loake Badminton. Skon gillar jag men jag har desto svårare att besluta mig för rätt färg; ska det vara mörkbrun eller mahogny?

Gillar att mahognyn verkar snäppet ljusare men har inte sett färgen annat än på Loakes hemsida. Någon som har koll?
Jag var sugen på ett par i mahogny men jag tyckte att skon var allt för bred så mitt väl blev istället Carlos Santos. Butiken Loake på Östermalm har säkert mahogny i sin butik

Med det du beskriver som din stil skulle jag gå på mörkbruna. Dessa är ett par år gamla och jag har lagt på mahogny någon gång. Bilden är tagen för fem minuter sedan.
20181023_122134.jpg

Jag var sugen på ett par i mahogny men jag tyckte att skon var allt för bred så mitt väl blev istället Carlos Santos. Butiken Loake på Östermalm har säkert mahogny i sin butik

Föll valet ändå på mahogny i slutändan? Tyvärr har jag dryga tvåtimmar med tåg till närmsta Loakebutik, tanken är att hoppas på det bästa och beställa från nätet där jag även får 20% rabatt. Carlos Santos version såg riktigt bra ut!

Med det du beskriver som din stil skulle jag gå på mörkbruna. Dessa är ett par år gamla och jag har lagt på mahogny någon gång. Bilden är tagen för fem minuter sedan.
20181023_122134.jpg

Din bild hjälper, tror siktet är inställt på ett par mörkbruna nu

Uppskattar hjälpen allihop!

Mörkbrun är the way to go enligt mig. Jag klär mig också mycket i mörka toner och har både mahogny (Heston) och mörkbrun (Cannon) från Loake. Jag tycker att Loakes mahogny är för röd i tonen och upplever den därför lite svåranvänd. Mörkbrun känns däremot helrätt varje gång!

Jag gör precis som på vanligt slätt läder, 1 eller 2 tunna lager över hela skon sen spitshine på tå o häl. (spelar nästan ingen roll hur mycket vax du lägger på, de blir inte vattentäta för det)

Grain är väl präglat för att det ska tåla rätt omild behandling utan att det ser för taskigt ut. Att lägga på mycket vax och putsa spegelglans är liksom förbehållet slätt läder tänker jag. Jag kör på med ytterst lite vax på tå och häl och tänker att det inte gör någonting om det blir flammigt när det regnar. Jag har ju ändå snyggare skor än 97 % av befolkningen...

Att skorna blir blöta är normalt. De blir inte vattentäta.

Självklart tänker jag inte vattentäta men att lätt duggregn inte ska leda till en mörk sko på direkten känns, tidigare mörkbruna kängor som jag troligen överarbetat blir inte mörkare med lättregn utöver runt sulkanten osv men det mesta rinner av ungefär som på tåhättan. Men jag kanske tänker fel? Vill ju inte ha på förmycket vax men samtidigt är det ju en känga med gummi sula :)

NGn som har Enzo bonafe och kan kommentera på era upplevelser med märket?
Svarar här isf "Dagen sko"-tråd.
Jag har fem par från Bonafè. Superb finish på fyra av fem. Tyckte inte att det blev jättebra med de veck du ser framme på skon närmast sulan på första bilden (detta är alltså sko ett av fem med mindre bra finish). Å andra sidan är det inget någon lägger märke till i verkligheten. Deras museum calf är väldigt tunn (skorna på första tre bilderna) och det blir ovanligt mycket veckbildningar på den. Dainitesulorna är rätt så klumpiga och deras sulor sticker ut rätt så mycket i sidled (personligen gillar jag detta, men verkar som att många vill ha en smäckrare profil). De röd-blåa spectatorkängorna behövde jag inte betala extra för att de var tvungna att göra ett nytt mönster (de tyckte att det var en sån bra idé att de ville skapa en ny modell utifrån mina önskemål:)). De gjorde också ett bra jobb när jag ville ha ett par U-wing sommarspectators (fanns inte heller i sortimentet)!
Du får gärna ställa mer specifika frågor så ska jag försöka svara!
Kolla också denna tråd för mer info: https://www.styleforum.net/threads/enzo-bonafe-handmade-shoes.48068/
...och nu blir det bildfest (för att vi älskar bilder:snaphappy::)):
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
9-.jpg
10--.jpg

Verkar riktigt intressant, har du någon egen erfarenhet? Tänker mig att det inte verkar vara superdåligt för lädret om än inte lite bättre än tjockt lager av andra vaxer.
Ja, jag har två burkar av GlenKarens vattenavisande skokräm. Funkar faktiskt rätt så bra i regn (vid de värsta ovädren leder långvarig exponering för väta förstås till att lädret drar åt sig vatten!) Produkten ska enligt uppgift låta skorna andas i torrt väder, för att bli vattenavisande vid regn. Huruvida detta med att de andas i torrt väder funkar är förstås svårare att avgöra.

Shogazing skriver: "Vad som är speciellt här är att när natriumbentonitmolekyler ligger i kontakt med garvat läder så binder det vatten på utsidan av molekylerna, och bildar på så sätt alltså ett skyddande lager mot väta. Det som är speciellt är också att natriumbentonitmolekylen växer när den är i kontakt med vatten och då har ovannämnda egenskaper, men när dem torkar så krymper de och släpper igenom luft och låter lädret andas som vanligt. Ytterligare en god egenskap är att det inte går att skölja bort med vatten, utan alltså håller sig beständigt även efter att ha utsatts för ordentligt med väta."

Sen ska man inte glömma bort att GlenKarens produkter definitivt (mycket uppenbart minsann!) lever upp till löftet att de luktar riktigt trevligt!:)

Svarar här isf "Dagen sko"-tråd.
Jag har fem par från Bonafè. Superb finish på fyra av fem. Tyckte inte att det blev jättebra med de veck du ser framme på skon närmast sulan på första bilden (detta är alltså sko ett av fem med mindre bra finish). Å andra sidan är det inget någon lägger märke till i verkligheten. Deras museum calf är väldigt tunn (skorna på första tre bilderna) och det blir ovanligt mycket veckbildningar på den. Dainitesulorna är rätt så klumpiga och deras sulor sticker ut rätt så mycket i sidled (personligen gillar jag detta, men verkar som att många vill ha en smäckrare profil). De röd-blåa spectatorkängorna behövde jag inte betala extra för att de var tvungna att göra ett nytt mönster (de tyckte att det var en sån bra idé att de ville skapa en ny modell utifrån mina önskemål:)). De gjorde också ett bra jobb när jag ville ha ett par U-wing sommarspectators (fanns inte heller i sortimentet)!
Du får gärna ställa mer specifika frågor så ska jag försöka svara!
Kolla också denna tråd för mer info: https://www.styleforum.net/threads/enzo-bonafe-handmade-shoes.48068/
...och nu blir det bildfest (för att vi älskar bilder:snaphappy::)):
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
9-.jpg
10--.jpg
Wow magiskt, tack! Har du några erfarenheter vs vass och hur ställer du dom mot varandra i pro and cons?

Har provat vass men blev inget köp men upplevde dom som väldigt lätta o nätta mot engelska kvalitet skor, jAG reagerade dock att dom kändes så mkt lättare vilket jag gillade, vet dock ej varför dom kändes lättare mot mina capital f jag hade på mig samma dag (?) Hur upplever du EB?

Har du beställt dina bonafe via skoak? Hade behövt hitta någonstans jag kan prova deras läster men skoak har.inte så.mkt läster inne i sortimentet

Vad är det för läster på dina skor, 363mod?

Tillbaka
Topp