• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Alltså det är ju inte så att skon förstörs på momangen, men de om några borde ju ha koll. Det är inte Saphir Grease du fått då?
En halv liter (!) av RMWs egna läderbalsam kostar 250:- inkl frakt från deras egna webbshop.

Nej, det är bäckmans egna läderfett. Alltid tyckt att skon får en så konstig yta av det och att den drar till sig smuts, allmänt onaturligt. Därför jag kände att jag ville dubbelkolla.

Nej, det är bäckmans egna läderfett. Alltid tyckt att skon får en så konstig yta av det och att den drar till sig smuts, allmänt onaturligt. Därför jag kände att jag ville dubbelkolla.
Jag hade nästan gått tillbaka till Bäckmans och bett dem om en fri rengöring från det kletet... men bara nästan.

Yes det är den. Men jag hade köpt den någon annan stans än på Dyr of Carl. Allt är banne mig 20-50% dyrare än vad det behöver vara.
T ex kan man köpa ovan läderklet från RM Williams själva från Australien för 250:- inklusive frakt ist för att skänka en hundring till CoC.

Annars tror jag Saphirs produkt funkar minst lika bra.

Så om jag förstått diskussionen rätt (och du verkar ha koll) så bör det räcka med att jag inhandlar läderbalsam, exempelvis saphire. Har sedan tidigare brun skokräm från saphire.

Då har du lämnat fett på ytan, det är inte meningen.

Hmm okej, fick instruktion av skomakaren att applicera fettet med en påstrykare och sedan låta skorna stå till nästa dag och ta bort överflödigt fett. Problemet är ju dock att det inte går att få bort något överflödigt fett när skorna stått i cirka ett dygn.

Hmm okej, fick instruktion av skomakaren att applicera fettet med en påstrykare och sedan låta skorna stå till nästa dag och ta bort överflödigt fett. Problemet är ju dock att det inte går att få bort något överflödigt fett när skorna stått i cirka ett dygn.
Nej, det beror ju helt på fett, hur skorna är behandlade samt hur mycket fett du lade på. Håller dock med om att fettet kan sätta sig rejält om man lägger på för mycket.

Jag har fettat in mina vinterkängor, och jag tog lite för mycket, så de blev aningen klibbiga, men inte så det drar åt sig smuts. Jag drog ett lager fett över skon, lät den stå 30min, och borstade sedan bort överflödet. Jag upprepade detta en gång till. Där efter applicerade jag skokräm precis som vanligt.

Att låta det stå över hela natten tycker jag låter som väldigt länge, men jag är ingen skomakare.

Jag har fettat in mina vinterkängor, och jag tog lite för mycket, så de blev aningen klibbiga, men inte så det drar åt sig smuts. Jag drog ett lager fett över skon, lät den stå 30min, och borstade sedan bort överflödet. Jag upprepade detta en gång till. Där efter applicerade jag skokräm precis som vanligt.

Att låta det stå över hela natten tycker jag låter som väldigt länge, men jag är ingen skomakare.

Tycker ändå jag varit noga med att ta lite, men känns ju segt att få helt andra direktiv från klocksnack än hos en etablerad skomakare som uppenbarligen sålt på mig fel produkter. Upptäckte just att jag inte ens har saphire skokräm som jag trodde utan deras vax. Funderar på att tvätta skorna och inhandla saphire renovateur samt creme pommadier och göra rätt från grunden.

Tycker ändå jag varit noga med att ta lite, men känns ju segt att få helt andra direktiv från klocksnack än hos en etablerad skomakare som uppenbarligen sålt på mig fel produkter. Upptäckte just att jag inte ens har saphire skokräm som jag trodde utan deras vax. Funderar på att tvätta skorna och inhandla saphire renovateur samt creme pommadier och göra rätt från grunden.
Jag vet inte vad skomakaren sagt till dig, men det är per se inte fel. Att fetta och vaxa skorna är inget som kommer skada dom.

Tycker du skorna blivit för fettiga kan du absolut tvätta av dom och börja om. Det har jag själv gjort några gånger.

Generellt tror jag att man tar för mycket fett/vax/skokräm eller vad det nu är. Ta mkt mindre än vad du tror och du kommer ändå ha tagit för mkt.

Är jag iväg mer än ett dygn tar jag med mig två par skor. Till dessa två par tar jag också med mig ett par skoblock, som jag alternerar mellan skorna.
Jag kör också alltid ett par extra skor, men eftersom jag inte är min fru så reser jag aldrig med mer än bara handbagage. Även tjänsteresa på en vecka till Kina el USA. Då känns det felprioriterat att lägga en femtedel av viktbegränsningen på skoblock...

Är jag iväg mer än ett dygn tar jag med mig två par skor. Till dessa två par tar jag också med mig ett par skoblock, som jag alternerar mellan skorna.
Jag kör också alltid ett par extra skor, men eftersom jag inte är min fru så reser jag aldrig med mer än bara handbagage. Även tjänsteresa på en vecka till Kina el USA. Då känns det felprioriterat att lägga en femtedel av viktbegränsningen på skoblock...
Herregud, tre veckor i asien går att göra på handbagage. En vecka på jobbresa kräver två kostymer och ett par skjortor. En helg med svärföräldrarna kräver inte skoblock..

Herregud, tre veckor i asien går att göra på handbagage. En vecka på jobbresa kräver två kostymer och ett par skjortor. En helg med svärföräldrarna kräver inte skoblock..
Exakt. Skoblock har prioritet 76 ungefär.
Men det är riktigt skönt att ha med sig ett extra par dojor och lite reservombyte. Eller helt enkelt ett par torra strumpor i bambu el ull som får åka på efter den tolv timmar långa dagen på kontoret i Frankfurt innan man lämnar för en lång tripp hem.

Exakt. Skoblock har prioritet 76 ungefär.
Men det är riktigt skönt att ha med sig ett extra par dojor och lite reservombyte. Eller helt enkelt ett par torra strumpor i bambu el ull som får åka på efter den tolv timmar långa dagen på kontoret i Frankfurt innan man lämnar för en lång tripp hem.
Ett par extra strumpor tar dessutom nästan ingen plats... tillskillnad från ett extra par skor med skoblock.

Du har orimligt tunga skoblock? Jag har mer problem med volymbegränsningen än viktbegränsningen vid resor.

Tillbaka
Topp