Någon som har koll på Tricker’s läster? Hur är 4497S i förhållande till Capital?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Saphir creme 1925 från skolyx t.ex.Halloj! Jag är en total rookie när det kommer till skovård. Har ett par RM Williams Blaxland Yearling Chestnut som är i behov av lite kärlek.
Jag har lite skobalsam och borste men dom har tappat ganska mycket lyster. Antar att jag behöver applicera skokräm?
Vad och vart köper jag grejer?![]()
typ denna eller? Osäker på om det är samma nyansSaphir creme 1925 från skolyx t.ex.
Ett tips är även att läsa Shoegazing-guiden om skovård.
https://www.skolyx.se/skovard/19-saphir-medaille-d-or-creme-1925.html#/farg-mellanbrun. Färgen vet jag inte om den stämmer (valde bara någon), du kan även använda neutral. Det blir gärna lite mörkare när du lägger på, så är det något du vill undvika kan det vara bra med en ljusare eller neutral. Havanna är lite rödaktig och skulle säkert bli bra (inte lika röd som burgundy).typ denna eller? Osäker på om det är samma nyans
https://www.skolyx.se/skovard/14-saphir-cream-cordovan.html
Havana o chestnut är nästan identiska.https://www.skolyx.se/skovard/19-saphir-medaille-d-or-creme-1925.html#/farg-mellanbrun. Färgen vet jag inte om den stämmer (valde bara någon), du kan även använda neutral. Det blir gärna lite mörkare när du lägger på, så är det något du vill undvika kan det vara bra med en ljusare eller neutral. Havanna är lite rödaktig och skulle säkert bli bra (inte lika röd som burgundy).
https://www.skolyx.se/skovard/19-saphir-medaille-d-or-creme-1925.html#/farg-mellanbrun. Färgen vet jag inte om den stämmer (valde bara någon), du kan även använda neutral. Det blir gärna lite mörkare när du lägger på, så är det något du vill undvika kan det vara bra med en ljusare eller neutral. Havanna är lite rödaktig och skulle säkert bli bra (inte lika röd som burgundy).
Stort tack!Havana o chestnut är nästan identiska.
Tack för råden S, fick mig att fundera en vända till och landade i ett par Loake Chatsworth i moccaBlaxland är en snyggare sko (allt är ju subjektivt när det kommer till skosmak) än Gardener men om den ska funka i skogen med vovven så skulle jag föredra Gardener till 100%. Sulan på Blaxland är faktiskt ganska hal när de kommer lite snö och halka (själv gjort några sköna vurpor när Blaxland vart på fötterna).
Tycker dock att det sitter ganska tight på foten och inte helt enkla att få av vs t ex en chukka boots.
Skaffade mig också ett par Chatsworth härom dagen. Körde på svart läder. De känns välgjorda och jag tror de kommer åldras väl. Sulan kommer nog att funka bättre än R.Ms släta gummisulor i vinter.Tack för råden S, fick mig att fundera en vända till och landade i ett par Loake Chatsworth i moccaTestade Blaxland och Gardener först. Som du sa lär Blaxland bli hala om det kommer snö och Gardener var i princip lika grova som Blundstone. Började fundera på vad det egentligen var som jag var ute efter och kände att Loake var ett bra mellanting både prismässigt och användarmässigt
![]()
Tack för tipset, blev först en order på ett par Comfort Craftsman i Chestnut, men jag ångrade mig senare och ville ha chocolate suede istället. Fick kontakt med Freddie som är en av grundarna, och de fixade det utan några som helst bekymmer.40% på allt från RMW med koden FRIENDS40: https://www.collierbristow.com/men/r-m-williams-boots
De ryktas att man även kan beställa MTO-varianter med samma rabattkod genom att mejla (ej bekräftat).
40% på allt från RMW med koden FRIENDS40: https://www.collierbristow.com/men/r-m-williams-boots
De ryktas att man även kan beställa MTO-varianter med samma rabattkod genom att mejla (ej bekräftat).
Gäller fortfarande. Inte fått levererat ännu.Någon som beställt och fått leverat? Gäller den fortfarande?
När jag var inne på Loake-butiken sa säljaren att just dom i svart läder var en riktig storsäljareSkaffade mig också ett par Chatsworth härom dagen. Körde på svart läder. De känns välgjorda och jag tror de kommer åldras väl. Sulan kommer nog att funka bättre än R.Ms släta gummisulor i vinter.![]()
Får man fråga hur du fick tag på Freddie?Tack för tipset, blev först en order på ett par Comfort Craftsman i Chestnut, men jag ångrade mig senare och ville ha chocolate suede istället. Fick kontakt med Freddie som är en av grundarna, och de fixade det utan några som helst bekymmer.![]()
Mailade deras kundservice.Får man fråga hur du fick tag på Freddie?
Tack, testade precis via hemsidan men får bara "Incorrect CAPTCHA", ser dock ingenstans jag kan fylla i något.Mailade deras kundservice.![]()
Jag har skor i båda dessa läster. 4497S är större och bredare än Capital. För jämförelse mina Loake (strl 10,5F) och mina Tricker's Malton (strl 10, vidd 6 (5 är normalvidd hos Tricker's).Någon som har koll på Tricker’s läster? Hur är 4497S i förhållande till Capital?
Kanon, tack för en fin jämförelse. Det blir till att tänka till lite innan eventuellt köp.Jag har skor i båda dessa läster. 4497S är större och bredare än Capital. För jämförelse mina Loake (strl 10,5F) och mina Tricker's Malton (strl 10, vidd 6 (5 är normalvidd hos Tricker's).
Tog lite bilder för jämförelse. Som du ser är mina Tricker's som är en halvstorlek mindre lika långa, men betydligt bredare.
![]()
![]()
Blev några timmars puts i soffan med ett halv öga på hockeyn. Forza Luleå!
Austerity brogues i mörkbrunt från yanko och Taunton i burgundy hatch grain från loake 1880. .
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack! Absolut, jag kan alla kvällar =DSnyggt! Får ta en puts och öl afton inom kort![]()
Är du osäker på nyans så ta med dojorna till en skomakare som säljer saphir, de brukar ha bra koll. Går även att leka lite med en mörkare nyans om man vill bygga lite djup. Men träna lite på något först och går det åt skogen kan man alltid tvätta dem och börja om...typ denna eller? Osäker på om det är samma nyans
Vet inte om det påtalats tidigare; men den där krämen är specialgjord för hästrumpa - inte kalvskinnskor.typ denna eller? Osäker på om det är samma nyans
Kul att du skrev just nu eftersom jag precis lekt lite! En första lite halvslarvig behandling:Helt rätt @grodslukarenx Uppmärksamt öga
Den för kalvskinn heter väl saphir medaille dór creme 1925. Sjukt bra creme verkligen. Kör svart på svarta skor och neutral på resten. Men som @hampusg skrev har de tappat lite färg och då blir det som nya om man drar på creme med pigment i. Släng gärna upp före/efter bild när du putsat dem
Tack för tipsen! Nej utan lite varmt vatten på en bommulspad och små cirklar. Det fick jag motvilligt lära mig när jag gick högvaktenSnyggt @hampusg ! vilken skillnad lite puts gör! Tänk även på att ta lite på på sulkanten som är i skinn samt runtom på klacken så att även skinnlagren i klacken återfuktas
Edit: har du kört med vax på tån också?
Snyggt!Blev några timmars puts i soffan med ett halv öga på hockeyn. Forza Luleå!
Austerity brogues i mörkbrunt från yanko och Taunton i burgundy hatch grain från loake 1880. .
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag har ägt alla möjliga märken på randsydda skor. Både billigare och betydligt dyrare. Yanko är verkligen en av de absoluta favoriterna. Lästerna sitter väldigt bra på mig, och de är väldigt bekväma redan från början. Jättebra läder och även fin klack som allt är lätt att få fin puts på. Sen den nedlagda sömmen och välvda midjan på skinnsulan brukar man bara se på bra mycket dyrare märke. Rekommenderar absolut!Snyggt!
Hur upplever du kvaliten på Yanko?
Är de likvärdiga med loake 1880 eller bättre/sämre?![]()