• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Jag tycker det är tvärt om, och vet att många med mig på säljsidan tycker lika. Konsumenter idag är bortskämda och förstår sig inte på tillverkningsprocesser och naturliga material med tillhörande variation. Reklamationer ökar och det kommer slå tillbaka mot konsumenter.
Och gärna i kombination med att man själv ska få använda grejerna och sen lämna tillbaka.
 
Jag tycker det är tvärt om, och vet att många med mig på säljsidan tycker lika. Konsumenter idag är bortskämda och förstår sig inte på tillverkningsprocesser och naturliga material med tillhörande variation. Reklamationer ökar och det kommer slå tillbaka mot konsumenter.
Men nu handlar det väl ändå inte om variation, utan skador.
 
Och gärna i kombination med att man själv ska få använda grejerna och sen lämna tillbaka.
Det där fenomenet är lite tråkig utveckling som verkar ha ökat en hel del via näthandeln. Har själv fått plagg/skor som uppenbarligen har vart använda och sedan returnerade.
Har tyvärr läst här på forumet om personer som tex suttit med skorna på sig i några timmar och gått inomhus och sedan returnerat det par som inte passar. Då har man imo passerat gränsen.

Det ska dock inte imo förväxlas med produkter som är trasiga eller felaktiga.
 
Det där fenomenet är lite tråkig utveckling som verkar ha ökat en hel del via näthandeln. Har själv fått plagg/skor som uppenbarligen har vart använda och sedan returnerade.
Har tyvärr läst här på forumet om personer som tex suttit med skorna på sig i några timmar och gått inomhus och sedan returnerat det par som inte passar. Då har man imo passerat gränsen.

Det ska dock inte imo förväxlas med produkter som är trasiga eller felaktiga.
Den två veckor långa returrätten som finns i distansavtalslagen har ju helt klart sina nackdelar. Klart att man måste kunna prova sakerna man köper, men man bör absolut inte kunna använda dem.
 
Jag tycker det är tvärt om, och vet att många med mig på säljsidan tycker lika. Konsumenter idag är bortskämda och förstår sig inte på tillverkningsprocesser och naturliga material med tillhörande variation. Reklamationer ökar och det kommer slå tillbaka mot konsumenter.
Tycker inte riktigt vi tar upp samma saker, så ser inte att det är tvärtom.
Jag tar upp fel eller skador på varor medans du nämner variation på varan map naturliga material.
Det för mig är två olika saker. En produkt som handhas korrekt och har naturlig variation ska imo inte
omfattas och godkännas som en reklamation, däremot produkter som har skador eller felaktigheter ska göra det (om
inte annat angetts vid köpet)
Även produkter där köpare inte hanterat produkten korrekt eller det som den avsetts vara tänkt för ska inte godkännas
som garanti eller reklamationsärende.
 
Tycker inte riktigt vi tar upp samma saker, så ser inte att det är tvärtom.
Jag tar upp fel eller skador på varor medans du nämner variation på varan map naturliga material.
Det för mig är två olika saker. En produkt som handhas korrekt och har naturlig variation ska imo inte
omfattas och godkännas som en reklamation, däremot produkter som har skador eller felaktigheter ska göra det (om
inte annat angetts vid köpet)
Även produkter där köpare inte hanterat produkten korrekt eller det som den avsetts vara tänkt för ska inte godkännas
som garanti eller reklamationsärende.
Det låter som vi är lite oense. En handgjord skinnsko som är infärgad och putsad är inte 100% perfekt. Idag är det tyvärr för många som tror de skall vara det. Det är dagens problem. Sedan kanske du är rimlig i dina krav om vad som är en skada eller defekt, dock inte det jag kommenterade.
 
Det låter som vi är lite oense. En handgjord skinnsko som är infärgad och putsad är inte 100% perfekt. Idag är det tyvärr för många som tror de skall vara det. Det är dagens problem. Sedan kanske du är rimlig i dina krav om vad som är en skada eller defekt, dock inte det jag kommenterade.
Då får man vara tydligare med det från butikens sida, eller sälja en produkt som håller högre standard. Ser inte det du säger som ett problem.

Om inte kunden är nöjd har de rätt att returnera, och jag ser absolut inget problem i det. Jämför det med att man går in i butik och testar.
 
Det låter som vi är lite oense. En handgjord skinnsko som är infärgad och putsad är inte 100% perfekt. Idag är det tyvärr för många som tror de skall vara det. Det är dagens problem. Sedan kanske du är rimlig i dina krav om vad som är en skada eller defekt, dock inte det jag kommenterade.
Tycker nog vi är överens:)
Vi tar dock upp olika asspekter. För mig handlar inte dialogen bara om skor (även om vi nu är i skotråden och det var en sko som startade dialogen).
Om vi forsätter på temat skor, som tråden handlar om, så tycker jag den aktuella skon som visades på bilden är defekt (såklart svår mha av en bild att avgöra) men den såg ut att ha ett hack i sig, som inte såg ut att ha uppkommit efter tex insektsbett. Det för mig är en skada. Om det tex hade rört sig om lite skillnad i färgnyans på en handmålad sko så faller det under kategorin naturlig avvikelse, om ens det tom.
 
Då får man vara tydligare med det från butikens sida, eller sälja en produkt som håller högre standard. Ser inte det du säger som ett problem.

Om inte kunden är nöjd har de rätt att returnera, och jag ser absolut inget problem i det. Jämför det med att man går in i butik och testar.
Du ser kanske inte problemet, men det är ett stort problem.
Tycker nog vi är överens:)
Vi tar dock upp olika asspekter. För mig handlar inte dialogen bara om skor (även om vi nu är i skotråden och det var en sko som startade dialogen).
Om vi forsätter på temat skor, som tråden handlar om, så tycker jag den aktuella skon som visades på bilden är defekt (såklart svår mha av en bild att avgöra) men den såg ut att ha ett hack i sig, som inte såg ut att ha uppkommit efter tex insektsbett. Det för mig är en skada. Om det tex hade rört sig om lite skillnad i färgnyans på en handmålad sko så faller det under kategorin naturlig avvikelse, om ens det tom.
Tyckte TS skrev att det inte var ett hack, men det är inte så viktigt. Min och vissa andras spaning i branschen är att dagens köpare är okunniga och bortskämda med orimliga krav, en trend som blir starkare. Det är till stor del internethandelns fel då du köper varan osedd. Du verkar tycka motsatsen och det är väl ok och säkert sant i vissa branscher. Ville bara dela mina spaningar från andra sidan.
 
Du ser kanske inte problemet, men det är ett stort problem.

Tyckte TS skrev att det inte var ett hack, men det är inte så viktigt. Min och vissa andras spaning i branschen är att dagens köpare är okunniga och bortskämda med orimliga krav, en trend som blir starkare. Det är till stor del internethandelns fel då du köper varan osedd. Du verkar tycka motsatsen och det är väl ok och säkert sant i vissa branscher. Ville bara dela mina spaningar från andra sidan.
Spaning i branchen, vilken branch pratar vi om, skor fortfarande?
Ser inte att min åsikt har något att göra med köp via näthandel eller inte. En skada eller defekt gäller oavsett kanal.
Spaning från andra sidan, innebär producent, grossist,detaljist eller?

Edit:
Kan tycka att det är lite tråkig inställning att man anser att köpare är okunniga, bortskämda och ställer orimliga krav. Om jag skulle uppmärksamma på det hos köpare så skulle jag funderar på varför det uppstår och försöka åtgärda det.
 
Senast ändrad:
Spaning i branchen, vilken branch pratar vi om, skor fortfarande?
Ser inte att min åsikt har något att göra med köp via näthandel eller inte. En skada eller defekt gäller oavsett kanal.
Spaning från andra sidan, innebär producent, grossist,detaljist eller?

Edit:
Kan tycka att det är lite tråkig inställning att man anser att köpare är okunniga, bortskämda och ställer orimliga krav. Om jag skulle uppmärksamma på det hos köpare så skulle jag funderar på varför det uppstår och försöka åtgärda det.
På säljsidan, dock inte skor. Om spaningen är rätt är det inte en tråkig inställning, då är det verkligheten. Dessa krav kan bero på att kunden är okunnig och bortskämd. Svårt att göra något åt det då. Det tröttaste någonsin är att kunden alltid skulle ha rätt, nej, vid konflikter har kunden ofta fel.

Tror dock vi kan lämna detta då det har lite med skorna att göra.
 
På säljsidan, dock inte skor. Om spaningen är rätt är det inte en tråkig inställning, då är det verkligheten. Dessa krav kan bero på att kunden är okunnig och bortskämd. Svårt att göra något åt det då. Det tröttaste någonsin är att kunden alltid skulle ha rätt, nej, vid konflikter har kunden ofta fel.

Tror dock vi kan lämna detta då det har lite med skorna att göra.
:)
Vi släpper detta då vi verkar ha lite olika syner på kundhantering. Ha en bra dag!
 
Tänkte fråga om någon har erfarenhet av skoreor på black Friday, NK har haft vad jag vet. Är nyfiken på om exempelvis Lester och Bäckmans kör någon rea.
 
Tänkte fråga om någon har erfarenhet av skoreor på black Friday, NK har haft vad jag vet. Är nyfiken på om exempelvis Lester och Bäckmans kör någon rea.
Det är iaf enda gången varje år som skoab brukar rea (förutom deras odd stocks) så den rekommenderar jag! Blivit bättre för varje år.
Lester tycker jag har en hel del på rea året runt. Fick hem ett par grenson sneakers idag för 1200 pix

Edit: Just det. www.shoegazing.se brukar alltid göra en bra sammanställning på sidor som rear kvalitetsskor så det lär dyka upp en artikel runt black friday
 
Det här verkar ju smutt. Lurar på inköp av Chelsea boots men orolig att RM är för hala. Någon som sulat om?

12C52991-306F-4D28-98FA-7AC752B9D496.png
 
Tillbaka
Topp