• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Ehm kollade först nu. Kollade inte i butiken hos lokala skomakaren jag stödköpte hos. Räcker denna sula när det blir halt? Inte helt nöjd med klacken i brun färg heller. Något standard eller ska jag be han sula om?
584B50FC-FF10-4F5E-99BC-00FA6C1B4599.jpeg
1FE39909-49A7-4CE4-BBEC-CB122997E3A7.jpeg
Sparsulan ska nog göra sitt jobb väl.
Men vilken klåpare som satt en brun häl på svarta skor.
Skumt, mina är svarta.
Visserligen deras gummisula och skorna har några år på nacken så ändring kan ha skett.
B2BC4396-702E-4B0A-B209-36705824D2E2.jpeg
Man får ju hoppas ingen får reda på vad vuxna karlar håller på med på med... men fick springa och kolla och inget av mina bruna par är närheten så rödbruna som paret till höger utan mer åt det obestämbara vänstra hållet.
Det är svarta men svart gummi blir med åren lite grådaskiga. I jämförelse med ett par bruna så syns det tydligare
02E547D2-972B-4832-BA92-6E23AD61B4B9.jpeg
Som sagt....hoppas ingen kollar detta:D
Vuxna män diskuterar sulor...;)
Blev själv nyfiken och det ser ut som det verkar finnas svart, mörkbrunt och rödbruna sulor.
Bild två är för att visa skillnad mellan brun och svart, även om den svarta nu har några år på nacken så skiljer den mot den mörkbruna. Färgskillnaderna syns tydligast mot hälen då slitaget är minst där.
6528FC6A-F884-4566-A828-9EF377269E32.jpeg
CEA2D74F-0777-4E5C-8205-574186C2CAD4.jpeg
8818476A-73FB-42B1-9230-7F962817483B.jpeg
Börjar bli som den där bilden med klänningen för något år sedan. :)
Är inte övertygad. Lädret är svartare. Saknar dock bruna RMW att jämföra med och har aldrig upplevt sulan som brun irl.
Men vänta nu! Pratar vi om färgen på...undersidan av sulan (det som någon aldrig någonsin ser...)? Isf ska vi nog se till att ingen vet vad som faktiskt bekymrar oss!:D

Kör lite skokräm på klacken och inte bara läderskivorna utan även gummit. Som du ser på mitt svarta par så kör jag lite svart kräm på hela klacken och även på insidan mot framfoten (därför lite rester kvar på sulan)
Skyddar klacken lite bättre i slaskväder och ger lite lyster och grådassigheten blir mindre.
Nej, det vill jag inte!;) Jag gillar faktiskt att de blivit lite missfärgade (ger lite karaktär till kängan, och det är ändå ingenting som jag använder i mer formella sammanhang). Men detta är naturligtvis bara personliga preferenser. För de som vill behålla nyköpsutseendet är ditt tips riktigt bra!:) (Jag kan dessutom tipsa om att det finns speciell skokantsfärg att köpa!)

Där ser det ut att vara samma färg rakt igenom. Verkar nästan som att den svarta sulan inte finns kvar längre utan ersatts med den mörkbruna?
Jajjamän! Alla mina sulor är bruna, de vänstra är producerade under 2016 och de mittersta och högra är från 2017. Kikade även på sambons svarta RMW och de har också brun sula :)

Försökt hitta liknande men inte lyckats. Bara från något ställe i Australien... Men hur noga är det att fylla upp resten jämfört med ett par vanliga skoblock?
Ser inte riktigt något större behov av att fylla ut skons ”hals”. Sålänge sulan och ovanlädret rätas ut så är jag nöjd. Har testat mig fram med de flesta skoblock från herrstil, skolyx samt NK och kommmit fram att dessa är i min åsikt bäst.
https://www.skolyx.se/skoblock/236-skalat-helfotsblock-i-cedertrae.html

Ser inte riktigt något större behov av att fylla ut skons ”hals”. Sålänge sulan och ovanlädret rätas ut så är jag nöjd. Har testat mig fram med de flesta skoblock från herrstil, skolyx samt NK och kommmit fram att dessa är i min åsikt bäst.
https://www.skolyx.se/skoblock/236-skalat-helfotsblock-i-cedertrae.html
Har skolyx billigaste i alla mina, tycker det fungerar bra men alltid funderat på om man skulle fylla ut halsen. Så tack för bra svar :)
Vad skiljer de vanliga mot de hålade bortsett från det uppenbara?

Har skolyx billigaste i alla mina, tycker det fungerar bra men alltid funderat på om man skulle fylla ut halsen. Så tack för bra svar :)
Vad skiljer de vanliga mot de hålade bortsett från det uppenbara?
Skiljer inte så värst mycket förutom lite smalare profil och bättre luftflöde genom skon. Jag valde att gå på de helskålade då jag har märkt att själva kanten som uppstår på blocken med skjysterbar sidan kan skada insidan av skon om man är lite oförsiktig när man drar ut dem. Så de helskålade är lite lättare ätt sätta i och ta ut, samt att de gör sitt jobb med att räta ut sulan och ovanlädret :)

Skiljer inte så värst mycket förutom lite smalare profil och bättre luftflöde genom skon. Jag valde att gå på de helskålade då jag har märkt att själva kanten som uppstår på blocken med skjysterbar sidan kan skada insidan av skon om man är lite oförsiktig när man drar ut dem. Så de helskålade är lite lättare ätt sätta i och ta ut, samt att de gör sitt jobb med att räta ut sulan och ovanlädret :)
Aha! Noterade att de saknade främre fjädern nu ja! :)

Fantastiskt bemötande och proffsig hjälp med lästning i flera steg samt montering av slitsuls gör att jag nu kan använda dessa:)
Har hittat min ”go to” skomakare hos J.N.J Skomakeri i Gbg.

I nästa vecka lämnas nästa par in för samma behandling.
AF8992E0-3596-481C-A3FA-F5F2EBC15649.jpeg
Vill inte vara den som är den, men har du testat derby skor? Ser ut som att du har ett rätt högt insteg?

Nice att du hittat en pålitlig skomakare!

Fantastiskt bemötande och proffsig hjälp med lästning i flera steg samt montering av slitsuls gör att jag nu kan använda dessa:)
Har hittat min ”go to” skomakare hos J.N.J Skomakeri i Gbg.

I nästa vecka lämnas nästa par in för samma behandling.
AF8992E0-3596-481C-A3FA-F5F2EBC15649.jpeg
Vill inte vara den som är den, men har du testat derby skor? Ser ut som att du har ett rätt högt insteg?

Testa annars straight bar lacing enligt den här guiden om du vill rätta till utseendet på insteget något.
http://www.shoegazing.se/2016/05/15/tipset-styr-insteget-med-snorningen/

Mitt insteg är relativt normalt, skorna i fråga är dock nära en helstorlek för små från start:banghead: men det finns hopp om dom. Hatar verkligen skor som känns ”rymliga” och får ofta lida för detta ett bra tag innan skorna ”släpper”.

Problem kära vänner. Jag vill ha ett par svarta brogues, gärna Crockett & Jones Pembroke, men att köpa deras cavalry calf (corrected grain) känns verkligen inte värt det. Modellen har funnits i full grain i färgen svart. Till mina frågor; vet någon om det är möjligt att beställa dessa i full grain? Hur? Om inte. Finns det något alternativ (gummisula)? Fuck it. Brunt är det nya svarta?

Problem kära vänner. Jag vill ha ett par svarta brogues, gärna Crockett & Jones Pembroke, men att köpa deras cavalry calf (corrected grain) känns verkligen inte värt det. Modellen har funnits i full grain i färgen svart. Till mina frågor; vet någon om det är möjligt att beställa dessa i full grain? Hur? Om inte. Finns det något alternativ (gummisula)? Fuck it. Brunt är det nya svarta?
Klart brunt går före;)
Men annars känns väl deras Black Edition som nåt som borde passa dej?? Ingen brouge men väl en derby är ju Lanark annars som är riktigt fin..
https://www.crockettandjones.com/co...ack-editions-plp/lanark-3-the-black-editions/

Trevlig modell, men det är också deras cavalry calf (top grain/corrected grain). Om någon vill lära sig bidrar jag gärna med min kunskap inom ämnet (genom att kopiera och klistra in någon annans ord). Men... Bildserien är min.

Full grain: The strongest and most durable part of the hide of an animal is just below the hair. The grain pattern in this part of the hide is very tight, and the leather made from here is called "full-grain" leather. Full-grain leather is the strongest and most durable leather. Additionally, since the grain is so tight, it resists moisture very well. Over time, full-grain leather will look nicer and nicer and develop a patina from being handled

Corrected grain: som även benämns som top grain. Crockett & Jones kallar detta för Cavalry Calf, andra tillverkare väljer också att hittepånamn, i stället för att öppet skriva vad det faktiskt handlar om för läder. Corrected grain är alltså hudar som har blivit nedslipade. Se bildserie nedan.

Full grain:
leather-deatils-sliced-2.jpg

Corrected grain:

leather-deatils-sliced-2.jpg

Lädret beter sig annorlunda i takt med tiden och åldras inte lika väl som full grain. Så här kan det se ut då:

badshoe2of3.jpg

Det får nog bli ett par mörkbruna helt enkelt. Får hålla mig utanför stan bara och byta skor vid sextiden.

Tillbaka
Topp